بیروت – روزنامه لبنانی ˈالسفیرˈ از تلاش برخی دولتهای عربی، بویژه دولتهای حوزه خلیج فارس، برای قرار دادن لبنان در مقابل سوریه بشدت انتقاد کرد.   به گزارش  پیارم به نقل از ایرنا از بیروت، در سرمقاله شماره روز جمعه خود، نوشت: گویی که برای کشور لبنان همواره اینگونه مقدر شده است که در سیلاب ...

بیروت – روزنامه لبنانی ˈالسفیرˈ از تلاش برخی دولتهای عربی، بویژه دولتهای حوزه خلیج فارس، برای قرار دادن لبنان در مقابل سوریه بشدت انتقاد کرد.

 

به گزارش  پیارم به نقل از ایرنا از بیروت، در سرمقاله شماره روز جمعه خود، نوشت: گویی که برای کشور لبنان همواره اینگونه مقدر شده است که در سیلاب مشکلات و چالش های داخلی و خارجی و بروز انواع و اقسام مشکلات بزرگ و کوچک دنیا وارد شود، تا جایی که هیچ توانی برای نفس کشیدن هم نداشته باشد.

این روزنامه با اشاره به انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و امنیتی لبنان، با لحنی تمسخرآمیز به اقدامات برخی کشورهای عربی، ادامه داد: گویی که لبنان از هر مساله ای فارغ و از رفاه و امنیت داخلی برخوردار است که تنها منتظر هشدار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات سوریه و انتقاد از تعامل لبنان با بحران این کشور باشد.

السفیر تأکید کرد: کشورهای عربی منطقه باید جایگاه لبنان و موضع این کشور را در برابر بحرانی دریابندکه نه تنها هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، بلکه بسیار فراتر از آستانه تحمل آن است.

السفیر نوشت: لبنان بر اساس سیاست حسن همجواری با کشورهای عربی و داشتن مناسبات وسیع دیپلماسی و اقتصادی با آنها، همواره در کنار آنها قرار گرفته است، از این رو هجمه به لبنان به علت وقوع در شرایط اضطرای در اثر بحران سوریه جایز نیست، بلکه شایسته بود کشورهای عربی و بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، به جای رها کردن این کشور در دام مشکلات، دست یاری خود را به سویش دراز می کردند.

این روزنامه با اشاره به عجز و ناتوانایی لبنان در تحمل پیامدهای بحران سوریه تـأکید کرد: ˈمتأسفانه آتش جنگ در سوریه شعله ور شده و اگر تمام دنیا به سود هر یک از طرف های درگیر وارد جنگ شوند، لبنان قادر به بازگشایی جبهه درگیری یا جانبداری از نظام سوریه یا مخالفان آن نیست، زیرا همان گونه که دارای روابط عربی ریشه دار و عمیق با کشورهای خلیج فارس است روابط عربی عمیق و تاریخی با کشور سوریه نیز دارد.

ˈ از این رو لبنان به علت داشتن روابط اقتصادی، تجاری، اجتماعی و روابط نزدیک جغرافیایی و اجتماعی، تحت هر شرایطی توانایی اعلام بی نیازی را به سوریه ندارد.ˈ

السفیر ادامه داد: به مصلحت لبنان نیست که خود را وارد درگیری های بحران سوریه کند، چرا که با توجه به افزایش سطح تنش ها و اختلافات سیاسی و بروز ناآرامی، اولین نتایج منفی دخالت در این بحران، متحمل لبنان خواهد بود.

این روزنامه با اشاره به اجرای سیاست دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای تحولات منطقه ای تأکید کرد: لبنان در واقع با این سیاست، که البته نقص و کاستی های فراوانی نیز دارد، توانست خود را از تیررس بازتاب های امنیتی و اقتصادی بحران سوریه و پیامدهای تحولات منطقه ای تا حدودی مصون نگه دارد.

این روزنامه با تأکید بر روابط خوب لبنان با همه کشورهای عربی منطقه ادامه داد: ˈلبنان به بهترین روابط با کشورهای دوست و برادر عربی منطقه تأکید دارد و انتظار دارد کشورهای عربی هم با درک موقعیت لبنان، با اظهار مواضع مناسب، اوضاع سیاسی، اقتصادی، امنیتی و معیشتی مردم کشور را به چالش نکشند.

ˈ لبنان همانگونه که دوست کشورهای حوزه خلیج فارس است، دوست سوریه و مردم آن نیز بوده، بنابراین نمی تواند میان دو طرف عربی، تفاوت قایل شود و یکی را انتخاب کند بلکه هر دو طرف برای لبنان دوست و برادر هستند.ˈ

دولتهای مختلف عربی، بویژه حوزه خلیج فارس، در روزهای اخیر، به دلیل اینکه وزیر امور خارجه لبنان در اجلاس اخیر وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره، خواستار لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه شده بود، لبنان را مورد حملات سیاسی زیادی قرار دارده اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3162

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.