گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند. دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی – اقتصادی جهان، با عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر نوزدهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

** خاورمیانه

————–

* سرزمین های اشغالی

– تظاهرات و ناآرامی در شهرهای مختلف سرزمین های فلسطینی در پی شهادت یکی از اسیران فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

شهرهای مختلف کرانه باختری شاهد درگیری جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیل بود که در پی این درگیری ها ۹۶ نفر زخمی شدند. نظامیان رژیم صهیونیستی به معترضان فلسطینی که به رفتار این رژیم با زندانیان فلسطینی اعتراض داشتند با شلیک گلوله های جنگی برخی از آنان را به شدت مجروح کردند که حال عده ای از آنان وخیم است.

– یک هیات رسانه ای فلسطینی هدف قرار گرفتن روزنامه نگاران و خبرنگاران هنگام پوشش خبری راهپیمایی های مسالمت آمیز در کرانه باختری توسط ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

جنبش ها، شخصیت ها و مقامات مختلف فلسطینی اقدام پلیس رژیم صهیونیستی در هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم و از امت اسلامی و عربی خواستند در قبال این جنایت سکوت نکنند.

ارتش رژیم صهیونیستی ازاصابت چند موشک به بخش اشغالی بلندی های جولان خبر داد وخاطرنشان کرد که به احتمال زیاد این موشک ها در پی نبردهای جاری در سوریه پرتاب شده است .

* لبنان

– به دلیل تحرکات ˈاحمد الاسیرˈ شیخ سلفی جنوب لبنان، جوی از نگرانی در برخی مناطق این کشور به ویژه در بیروت و صیدا به وجود آمده است.

– در پی هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در مسجد الاقصی از سوی یک افسر رژیم صهیونیستی و همچنین هتک حرمت مسجد الصخره در بیت المقدس توسط یک نماینده ˈکنیستˈ این رژیم، حزب الله لبنان بیانیه ای در محکومیت این اقدامات صادر کرد.

– شبکه خبری ˈالمنارˈ گزارش داد که سه فروند تانک ˈمرکاواˈ ی رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه با تجاوز به نوار مرزی لبنان در منطقه وزانی، وارد خاک این کشور شدند.

*عربستان

– صدها تن از مردم منطقه حجاز در غرب عربستان در حالی که پلاکاردهایی برای بیان خواسته های خود در دست داشتند، شعارهایی برای آزادی زندانیان سیاسی سر دادند. این تازه ترین راهپیمایی در موج اعتراضی فزاینده به خاطر بازداشت گروهی از زنان و کودکان در استان مرکزی القصیم به شمار می رود.

– پلیس عربستان روز جمعه ۱۷۶ نفر از جمله ۱۵ زن را که در مقابل ساختمان هیئت تحقیق و دادستانی شهر البریده تجمع کرده و خواستار خوش رفتاری با زندانیان سیاسی شده بودند، بازداشت کرد.

* عراق

– عملیات تروریستی و انفجار حداقل ۱۰ بمب در پایتخت و مناطق مرکزی عراق دست کم ۵۳ شهید و بیش از ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

ˈطارق الهاشمیˈ معاون فراری رئیس جمهوری عراق در توطئه ای تازه، از وزیران فهرست العراقیه خواست به طور گروهی از کابینه دولت «نوری مالکی» خارج شوند.

– نیروهای دولتی عراق با انجام عملیات گسترده در مناطق نزدیک به سوریه، توانستند ۱۲۴ تروریست القاعده و یا عضو گروه «النصره» را بازداشت کنند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات آماده حمل به داخل سوریه را نیز کشف و ضبط کنند.

*یمن

– هزاران تن از مردم یمن برای دومین روز متوالی با برگزاری تظاهرات، خواهان دستگیری و مجازات ˈعلی عبدالله صالحˈ و معاونانش به اتهام دست داشتن در کشتار تظاهرکنندگان شدند.

– بر اثر وقوع یک عملیات انتحاری از سوی گروه القاعده در جنوب یمن، ۱۲ نفر کشته شدند.

* بحرین

– نمایندگان ۴۴ کشور جهان در بیست و دومین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بیانیه مشترکی صادر کردند و در آن وضعیت حقوق بشر در بحرین را اسفبار خواندند.

*امارات

– محاکمه ۹۴ نفر که اغلب آنها از اتباع امارات هستند روز دوشنبه به اتهام تلاش برای براندازی حکومت در پشت درهای بسته در ابوظبی برگزار شد.

* اردن

– پادشاه اردن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امان درباره روند به اصطلاح صلح خاورمیانه مخفیانه دیدار کردند.

– شهرهای مختلف اردن شاهد برگزاری تظاهرات گسترده ضدحکومتی در اعتراض به افزایش قیمت فرآورده های نفتی بود.

* کویت

– گروه های مخالفت دولت کویت اعلام کردند، ائتلاف گسترده ای متشکل ازهمه گروه ها ،به نام ائتلاف مخالفان تشکیل دادند و خواستار اصلاحات سیاسی ریشه ای از جمله به رسمیت شناختن احزاب و تعدد گروه های سیاسی در کشور شدند.

* سوریه

– یک خبرگزاری لبنانی به اسنادی دست یافته که نشان می دهد سازمان های اطلاعاتی فرانسه و ترکیه افرادی را برای ترور ˈبشار اسدˈ رئیس جمهور سوریه استخدام کرده بودند. خبرگزاری رسمی سوریه ˈساناˈ اعلام کرد، یگانهای ارتش ضربه سنگینی را به شورشیان مسلح در ریف دمشق، جنوب، شمال غرب و مرکز کشور وارد کرد.

شمار زیادی از سوری ها با هدف شکستن محاصره حرم حضرت زینب(س) درمنطقه زینبیه به سمت این منطقه در ریف دمشق راهپیمایی کرده وخواستار استقرار امنیت درآن شدند.

خبرگزاری روسی ˈریانوستیˈ گزارش داد: مربیان نیروهای ویژه آمریکا، گروه های مسلح مخالف دولت سوریه را که در حال جنگ با نیروهای دولتی این کشور هستند، آموزش می دهند.

* ترکیه

– ˈعبدالله اوجالانˈ از احتمال خروج همه شبه نظامیان حزب کارگران کرد ترکیه (پ.پ.ک) از خاک این کشور تا اواسط تابستان آینده خبر داد. جمعه گذشته همزمان با ورود «جان کری» به آنکارا، هزاران نفر از مردم این شهر و شهر اسلامبول تظاهرات ضد آمریکایی برگزار کردند و خشم و انزجار خود را نسبت به سیاست های منطقه ای آمریکا به نمایش گذاشتند.

– شاه اردن و رییس جمهور ترکیه خواستار توقف فوری درگیری ها در سوریه شدند. ˈعبدالله دومˈ شاه اردن و ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در آنکارا، با تاکید بر اهمیت سوریه ، خواستار توقف فوری درگیری ها در این کشور شدند.

* افغانستان

– وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نظامیان این کشور طی چند عملیات جداگانه علیه شبه نظامیان طالبان در استان های قندهار، لوگر، هلمند و پکتیا، هفت شبه نظامی طالبان را کشتند و ۱۹ نفر دیگر را بازداشت کردند.

– صدها تن از مردم و دانشجویان استان ننگرهار در شرق افغانستان با برپایی تظاهرات، خواستار قطع حملات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مناطق مسکونی و اخراج نظامیان خارجی به سرکردگی آمریکا از افغانستان شدند.

– صدها تن از مردم افغانستان با برگزاری تظاهرات در شرق این کشور، خروج فوری نیروهای آمریکایی را از افغانستان خواستار شدند.

– سخنگوی استاندار بدخشان افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان ۱۶ نفر از سربازان ارتش و پلیس افغان را که پیش از این به اسارت گرفته بودند، تیرباران کردند.

– مقام های نظامی شرق افغانستان از کشته شدن ˈمولوی دوست محمدˈ فرمانده ارشد عملیاتی گروه طالبان و چهار تن دیگر از فرماندهان ارشد این گروه در استان کنر، خبر دادند.

– سخنگوی فرماندهی پلیس استان فاریاب در شمال افغانستان اعلام کرد که فرمانده ارشد گروه طالبان در این استان در نبرد با نیروی امنیتی و پلیس افغانستان کشته شد.

– دفتر بانک جهانی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این بانک ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار بلاعوض برای بهبود وضعیت خدمات بهداشتی افغانستان اختصاص داد .

** آفریقا

———

*مصر

– ادامه درگیری میان پلیس و آشوب طلبان در مصر موجب کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ۴۴۰ نفر شده است.

مردم مصر در اعتراض به سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به قاهره، با تجمع در مقابل ساختمان وزارت خارجه، اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا و سر دادن شعارهای ضد آمریکایی کردند.

عمرو موسی از رهبران جبهه نجات ملی مصر اصلی ترین تشکل مخالف دولت با نامساعد خواندن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور خواستار به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی از سوی دولت برای برون رفت از وضع موجود شد.

– در درگیری های شهر بندری پورت سعید واقع در کانال سوئز دستکم ۱۵۷ تن زخمی شدند.

رسانه های خبری مصر از کشته شدن چهار نفر از معترضان و جراحت ۱۲ تن دیگر طی درگیری های شهر المنصوره مرکز استان الدقهلیه خبر دادند .

*آفریقای جنوبی

– تصادف زنجیره ای خودروها در بزرگراهی در شهر ژوهانسبورگ ۴ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت. کشور آفریقای جنوبی که ازجمله جرم خیزترین کشورهای جهان شمرده می شود ، با داشتن ۱۶۰ هزار زندانی بیشترین شمار افراد زندانی در کل قاره افریقا را دارا می باشد.

– ˈکلایسون مونیلاˈ سخنگوی وزارت امورخارجه آفریقای جنوبی گفت: که ˈژاکوب زوماˈ رییس جمهور این کشور از درگذشت ˈهوگو چاوزˈ همتای ونزوئلایی اش بشدت ناراحت و اندوهگین است.

* کنیا

– در جریان ناآرامی ها و درگیری های پراکنده پیش از برگزاری انتخابات سراسری در کنیا ، چند نفر از جمله تعدادی افسر پلیس در شهر ساحلی ˈ مومباساˈ کشته شدند . رییس کمیسیون ملی انتخابات کنیا میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز دوشنبه برگزار شد را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد.

* لیبی

– درگیری بین شبه نظامیان در شمال غرب لیبی موجب توقف انتقال گاز از تاسیسات نفت و گاز ˈملیتایˈ لیبی به ایتالیا شد.

* تو نس

– شمارش معکوس برای اعلام دولت جدید تونس با نزدیک شدن پایان رایزنی های ˈعلی العریضˈ مامور تشکیل این دولت با احزاب سیاسی و شخصیت های مستقل تونسی آغاز شده است.

-ˈمنصف المرزوقیˈ رئیس جمهور تونس حالت فوق العاده در این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

* کنگو

– به گفته منابع محلی ، نیروهای دولتی جمهوری دمکراتیک کنگو اوایل روز شنبه موفق شدند یک شهر تحت کنترل گروه شورشی ۲۳ مارس واقع در شرق این کشور را باز پس بگیرند.

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بر روی منطقه مسکونی ‘گوما واقع در شهر شرق جمهوری دمکراتیک کنگو، ده ها کشته برجای گذاشت.

– دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت امنیتی جمهوری دموکراتیک کنگو را بد و شکننده توصیف کرد و از شورای امنیت خواست به منظور جلوگیری از گسترش بحران، مجوز اعزام نیروهای ویژه نظامی را به آن کشور صادر کند.

* زیمباوه

– زیمبابوه حضور ناظران غربی در همه پرسی انتخابات را ممنوع کرد. رسانه های دولتی زیمبابوه اعلام کردند که ˈرابرت موگابهˈ رییس جمهوری این کشور در همه پرسی قانون اساسی و انتخابات سراسری این کشور که قرار است مارس امسال برگزار شود، از ناظران آمریکایی و اروپایی دعوت نخواهد کرد.

* مالی

– دستکم ۵۰ تن از اعضا یک گروه مسلح فعال درمالی کشته شدند منابع نظامی مالی اعلام کردند که دستکم ۵۰ تن از اعضا یکی از گروه های مسلح فعال در شمال این کشور ، موسوم به ˈ موجائوˈ در جریان درگیری های آغاز شده از روز جمعه گذشته کشته شده اند.

رادیو فرانس انفو در بخش خبری روز یکشنبه خود به نقل از منابع نظامی مزبور افزود: این تعداد از اعضا گروه تروریستی یاد شده در جریان تهاجم مشترک اخیر نیروهای فرانسوی و چاد به مواضع جنگجویان در منطقه ˈ گائو ˈ کشته شدند.

** آسیا و اقیانوسیه

——————

* کره جنوبی

– وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای کره شمالی را به اقدامات ˈتحریک آمیزˈ متهم و تهدید کرد دست به عملیات تلافی جویانه خواهد زد.

* کره شمالی

– ˈجان کریˈ وزیر امورخارجه آمریکا از ˈکیم جونگ –اونˈ رهبر کره شمالی مصرانه خواست اقدام مسوولانه ای برای برقراری صلح انجام داده و به پای میز مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای پیونگ یانگ بازگردد.

– ˈسوزان رایسˈ نماینده دایم آمریکا درسازمان ملل، پیش نویس قطعنامه تازه شورای امنیت را علیه کره شمالی قاطعانه و شدید دانست و مدعی شد که شورای امنیت در برابر آنچه که وی اقدام تحریک آمیز کره شمالی نامید متحد و یک صداست.

– اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز باردیگر درباره کره شمالی تشکیل جلسه دادند و در صورت توافق چین و آمریکا، کره شمالی با تحریم های جدیدی روبرو خواهد شد.

* چین

-ˈیی گانگˈ معاون بانک مرکزی چین در حاشیه اجلاس سالانه کنگره ملی خلق کشورش ضمن اظهاراتی در خصوص جنگ ارزی گفت که جنگ ارزی درجهان هیچ برنده ای نخواهد داشت.

– تازه ترین گزارش ارایه شده به کنگره ملی خلق چین نشان می دهد که بودجه نیروهای مسلح این کشور برای سال ۲۰۱۳ میلادی ۷/۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

– دولت چین در برابر نشست اخیر مخالفان دولت سوریه موضع گرفت و تاکید کرد که وظیفه کنونی پیدا کردن راه حلی برای آغاز گفت وگو است.

– یک مقام چین نسبت به اوج گرفتن تنش ها در روابط با ژاپن و خطر وقوع جنگ میان دو کشور هشدار داد.

– زمین لرزه ای به قدرت ۵/۵ ریشتر در جنوب غرب چین باعث تخریب صدها واحد مسکونی روستایی شده است.

– ˈیی گانگ ˈ معاون بانک مرکزی چین نبرد ارزی را واقعه ای دانست که اجتناب ناپذیر است و رخ خواهد داد.

* هند

– تظاهرات مردم منطقهˈبارا مولا ˈ در شمال کشمیر هند در اعتراض به نا امنی ها در این منطقه که طی روز سه شنبه روی داد، یک کشته و چهار مجروح برجای گذاشت.

– موضوع تعرض و نا امنی برای زنان هندی این روزها به چالشی بین دولت، پارلمان و دستگاه قضایی این کشور تبدیل شده به طوری که وزیر قانون هند گفته که ۲۴ هزار پرونده تعرض به زنان در نوبت بررسی در دادگاه های هند قرار دارد.

– خبرگزاری فرانسه از سنگاپور گزارش داد: بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه آوریل که در روز گذشته ( دوشنبه ) به پایین ترین میزان در دو ماه گذشته رسیده بود ،با ۲۱ سنت افزایش به ۹۰ دلار و ۳۳ سنت رسید.

– مقام های ایران و هند درتلاش برای همگرایی بیشتر در مسایل سیاسی و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای و گسترش همکاری ها به ویژه درزمینه اقتصادی با نگاه مثبت به افق های آینده همکاری ها هستند.

– زمین لرزه ای به قدرت ۲/۵ در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر) سراسر شمال شرق هند و مناطقی از کشور بنگلادش را لرزاند، در این رابطه هیچ تلفات یا خسارت احتمالی گزارش نشد.

– ˈپراناب موکرجیˈ رییس جمهوری هند که پس از ۴۰سال به بنگلادش سفر کرد، با انفجار بمب در نزدیکی محل اسکان خود مواجه شد.

* بنگلادش

– پلیس بنگلادش با آتش گشودن به روی شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز در شهر بندریˈ چیتاگونگˈ سه تن را کشت.

* پاکستان

– ˈآصف علی زرداریˈ رییس جمهوری پاکستان با مسوولان ارشد ایالت بلوچستان و بزرگان جامعه هزاره (شیعیان) شهر کویته مرکز این ایالت دیدار و درباره اقدامات دولت در جلوگیری از تکرار حوادث اخیر تروریستی و خشونت ها علیه شیعیان در این ایالت گفت و گو کرد.

– حملات جداگانه تروریست های مسلح در محله های «شاه فیصل»، «گلشن»، «اورنگی» و «سخی حسن» شهر کراچی پاکستان، این شهر پرجمعیت بندری را دوباره ناآرام کرد و مرگ ۱۱ نفر را در پی داشت.

– رییس دادگاه عالی پاکستان , ضمن محکومیت شدید انفجارهای مهیب در شهر بندری کراچی پاکستان این اقدام تروریستی را یک ˈقتل عام تکان دهندهˈ توصیف کرد و گفت : سازمانهای مجری قانون باید هرچه سریعتر نسبت به بازداشت عاملان این جنایت اقدامات لازم را بعمل آورند.

– رزمایش دریایی ˈامان ۱۳ˈ با شرکت نیروهای دریایی ۳۴ کشور ازجمله نیروی دریایی پاکستان از روز دوشنبه آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

-رهبران شیعه پاکستان در واکنش به انفجارهای خونین کراچی دو روز به دولت اسلام آباد برای برخورد جدی با تروریست ها مهلت داده و اعلام کردند در غیر این صورت دست به تظاهرات سراسری می زنند.

– روزنامه های پاکستان اجرای طرح خط لوله گاز ایران به این کشور را در راستای حفظ منافع ملی خود دانسته و تاکید کردند که هیچ قدرتی نمی تواند مانع از انجام این کار شود.

* قرقیزستان

– صدها نفر از شهروندان سه شهر جنوب قرقیزستان در اعتراض به زندانی شدن سه نماینده پارلمان این کشور که به خاطر مخالفت با دولت در بند بسر می برند ، با برپایی تظاهرات خواستار آزادی آنها شدند.

** آمریکا

———–

*ایالات متحده

-جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفرش به خاورمیانه در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت که کشورش به حمایت از مخالفان سوریه ادامه می دهد و در جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز نیز تلاش خواهد کرد.

-اجرای کاهش ۸۵ میلیارد دلاری هزینه های دولت و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) باعث محدود شدن عملیات نظامی برون مرزی این کشور خواهد شد که یکی از عواقب آن خروج ناوهواپیمابر ˈیو.اس.اس ترومنˈ از خلیج فارس است. این ناو در خلیج فارس به پایگاه دریایی ˈویرجینیاˈ باز خواهد گشت.

-وزیر خارجه آمریکا در سفر به مصر اعلام کرد کشورش به مصر کمک ۲۵۰ میلیون دلاری می دهد اما مصری ها در اعتراض به این سفر شعار دادند: جان کری از مصر خارج شو، مصر انقلابی است و ترجیح می دهد آزاد باشد.

-”جان کری” وزیر امور خارجه در قطر گفت که واشنگتن امیدوار است کره شمالی به جای تهدید به لغو توافقنامه آتش بس، در مذاکراتی برای رفع نگرانی های جهانی شرکت کند.

-باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا ˈفیلیپ گوردونˈ را که یک کارشناس سیاست خارجه است به عنوان هماهنگ کننده جدید کاخ سفید در امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و خلیج فارس منصوب کرد.

-با وجود اعتراض گسترده در آمریکا به طرح ساخت خط لوله نفت کانادا و آمریکا و پیامدهای زیست محیطی آن، وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شد که ساخت این خط لوله هیچ تهدید زیست محیطی ندارد.

-مقام های اداره امنیت ملی و مهاجرت آمریکا به دلیل ناتوانی کنگره برای حل مساله کاهش هزینه ها و کاسته شدن از بودجه بخش های دولتی و عمومی، حدود ۲۰۰۰ مهاجر غیرقانونی را از زندان های این کشور آزاد کردند.

-دو نماینده کنگره آمریکا طرحی را ارایه کردند که سطح همکاری های نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا را با رژیم صهیونیستی بطور بی سابقه ای افزایش می دهد و با تبدیل این رژیم به ˈمتحد راهبردی اصلیˈ آمریکا، کمک های سالانه واشنگتن به تل آویو و همکاری نظامی در عرصه موشکی، امنیتی و انرژی و همچنین امنیت سایبری را افزایش می دهد.

**آمریکای لاتین

—————–

* برزیل

– پلیس برزیل، عملیات ویژه ای برای برقراری آرامش و امنیت در مناطق فقیر نشین شهر ˈریو دژانیروˈ آغاز کرد. هدف از این ماموریت برقراری نظم و پایان دادن به فعالیت دلالان مواد مخدر و قاچاقچیان اسلحه در شهری است که میزبان جام جهانی سال ۲۰۱۴ و المپیک تابستانی ۲۰۱۶ خواهد بود.

این ماموریت از ساعت پنج صبح به وقت محلی آغاز شده است وتوسط ۱۶۰۰ پلیس که مجهز به دستکم ۱۷ تانک و هلیکوپتر هستند، انجام می شود. گفته می شود نیم ساعت پس از شروع عملیات، پلیس موفق شد در خیابان های پیچ در پیچ این منطقه، حدود ۱۲ تبهکار را دستگیر کند.

*کلمبیا

– آخرین دور مذاکرات دولت کلمبیا و شورشیان فارک پس از یک وقفه ۹ روزه از سر گرفته شد و دو طرف بر سر حل برخی از اختلاف ها از جمله توسعه روستایی و دستور کار مذاکرات آینده به توافق رسیده اند. هر دو طرف تایید کرده اند که مذاکرات صلح میان دو طرف پیشرفت قابل توجهی داشته است.

مذاکرات صلح میان دو طرف از ماه نوامبر سال گذشته آغاز شد و احتمال می رود که گفتگوها بتواند به خشونت های چند ساله شورشیان و نیروهای دولتی پایان دهد.

* هاییتی

– ژان کلود دووالیه رهبر سابق هاییتی که تاکنون در ارتباط با اتهامات مربوط به حقوق بشر، (دستور زندانی، شکنجه و کشتن مخالفانش) و اتهامات مربوط به اختلاس مالی سه بار به دادگاه احضار شده بود و هر سه بار از حضور در دادگاه امتناع کرده بود بالاخره پس از تهدید قاضی پرونده مبنی بر صدور حکم بازداشت، پایش به دادگاه پورتوپرنس باز شد. دیکتاتور سابق در دهه ۱۹۷۰ میلادی جانشین پدرش شد و پانزده سال بر هاییتی حکومت کرد . او پس از برکناری در سال ۱۹۸۶ به فرانسه گریخت و مجددا به هاییتی بازگشت.

*‌مکزیک

– مجله آمریکایی ˈفوربزˈ یک مکزیکی را ثروتمندترین فرد دنیا معرفی کرد. بر اساس گزارش این مجله، ˈکارلوس اسلیمˈ مکزیکی با ثروتی معادل ۷۳ میلیارد دلار در صدر فهرست ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارد.

*‌ونزوئلا

* هوگو چاوز پس از چند ماه نبرد طولانی با بیماری سرطان در بیمارستان نظامی در کاراکاس درگذشت و معاون وی ˈنیکلاس مادوروˈ تا انتخابات ریاست جمهوری یک ماه آینده، به عنوان رییس جمهور موقت منتصب شد.

**سازمان ملل

————

– با حضور و ادامه حملات ارتش فرانسه به شورشیان در شمال مالی، سازمان ملل متحد خواستار برگزاری گفتگو و آشتی ملی میان گروه های سیاسی و اجتماعی در این کشور آفریقایی شد.

– سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل تاکید دارد تعداد مردم آواره بسیار زیاد است و هنوز هزاران نفر به دلیل نگرانی از ادامه جنگ و مشکلات امنیتی از بازگشت به خانه های خود می ترسند.

– اداواردو دلبویی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گفتگوی بان کی مون و اخضر ابراهیمی تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل با نظامی کردن هر چه بیشتر بحران سوریه مخالف است و توافق آمریکا و عربستان برای ارسال کمک به گروه های تروریستی در سوریه را اقدامی خلاف خواسته های دبیرکل توصیف کرد.

-بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف از درگذشت هوگو چاوز، با دولت و مردم ونزوئلا ابراز همدردی کرد.

-سازمان ملل متحد از گسترش بی رویه قرص های شادی آور در جهان ابراز نگرانی کرد و از دولت ها خواست با این پدیده خطرناک و تهدید کننده سلامت فردی و اجتماعی بطور جدی مقابله کنند.

-صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که کودکان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی با بد رفتاری برنامه ریزی شده و سازمان یافته روبه رو هستند. ۴۲۳ نوجوان فلسطینی زیر ۱۸ سال در زندان های رژیم صهیونیستی در اسارت به سر می برند.

-یونیسف ضمنا هشدار داد که به دلیل تخریب هزاران مدرسه و کشته و زخمی شدن معلم های مدارس سوریه، آینده تحصیلی صدها هزار دانش آموز سوری به خطر افتاده است.

-۱۵ عضو شورای امنیت در قطعنامه ای با لغو یک ساله بخشی از تحریم های بین المللی فروش تسلیحات به سومالی موافقت کردند. بر اساس آن فروش تسلیحات سبک به نیروهای مسلح سومالی به منظور بازسازی و گسترش حق حاکمیت دولت مجاز شده است.

– شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، دوره ریاست یوکیو آمانو بر آژانس را برای چهار سال دیگر تمدید کرد.

– بیش از ۲۰ صلح بان سازمان ملل را توسط یک گروه مسلح مخالف دولت سوریه در بلندی های جولان گروگان گرفته شدند. این اقدام به وسیله شورای امنیت سازمان ملل محکوم شد و این شورا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این افراد شد.

**اروپا

———

*‌ اسپانیا

– بر اساس گزارش وزارت کار اسپانیا، نرخ بیکاری در اسپانیا به رقمی تاریخی در ماه فوریه رسید و متقاضیان کار در این کشور از مرز پنج میلیون نفر گذشته اند. در ماه ژانویه گذشته نیز نرخ بیکاری اسپانیا ۲٫۷۲ درصد افزایش داشت. تلاش های دولت ماریانو راخوی برای رسیدن به این رقم از کاهش کسری بودجه بر روی وضعیت اقتصادی داخل کشور و بازار کار اثر منفی داشته است.

– کارمندان شرکت هواپیمایی اسپانیایی ˈایبریاˈ و شرکتهای وابسته به آن در اعتراض به کاهش دستمزدها و حذف ۳۸۰۰ شغل که پس از ادغام با شرکت بریتانیایی ˈبریتیش ایرویزˈ صورت می گیرد، اعتصاب ۵ روزه ای را آغاز کردند.

– خوان کارلوس پادشاه اسپانیا برای یک عمل جراحی در بیمارستانی در مادرید بستری شد. این چهارمین عمل جراحی او طی یکسال گذشته است. کارلوس ۷۵ ساله است و از دو سال گذشته تاکنون از بیماری های متعددی رنج می برد.

*‌پرتغال

* اعتصاب گسترده کارمندان شرکت راه آهن پرتغال، باعث اختلال شدید در حرکت قطارهای این کشور شد. این اعتصاب که در چهارچوب اعتصاب های معمول در این کشور صورت می گیرد، در اعتراض به کاهش دستمزدها و کاهش تعداد پرسنل این شرکت برپا شده است.

– هزاران نفر از شهروندان پرتغالی در ˈلیسبونˈ پایتخت و شهرهای دیگر این کشور در اعتراض به برنامه های اقتصادی دولت پرتغال راهپیمایی کردند. معترضان خواستار توقف برنامه اقتصادی تحمیلی وام دهندگان بین المللی و استعفای کابینه شدند. با افزایش مالیات ها در پرتغال از ابتدای سال جاری میلادی و افزایش فشار بر اقشار مختلف شهروندان، مردم برای چندمین مرتبه و این بار به بهانه حضور«تروئیکا»، نمایندگان وام دهندگان بین المللی در کشورشان بصورت گسترده به خیابانها آمدند.

*انگلیس

– مسئولان بانک انگلیسی اچ. اس. بی. سی سود خالص این موسسه مالی در سال ۲۰۱۲ میلادی را ۱۶٫۵ درصد کمتر از سال قبل و به میزان ۱۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو اعلام کردند.

-الیزابت دوم ملکه انگلیس به دلیل ابتلا به بیماری روده ای و درد شکم در بیمارستان شاه ادوارد هفتم در لندن بستری شد.

-کاردینال “کیث او برایان” ارشدترین روحانی کاتولیک انگلیس که از سوی چندتن از همکاران خود به رفتار ناشایست جنسی با زیر دستان متهم شده بود، با اعتراف ضمنی به سوء رفتار خود، از همه کسانی که از این موضوع صدمه دیده اند عذرخواهی کرد.

– ˈبشار اسدˈ رییس جمهور سوریه در گفت وگو با هفته نامه “ساندی تایمز” چاپ لندن گفت: عملکرد جاری انگلیس در قبال سوریه ساده لوحانه، سردرگم و غیر واقع بینانه است. وی دولت انگلیس را متهم کرد که قصد مسلح کردن تروریست های کشورش را دارد.

-اعضای اتحادیه کارکنان بخش عمومی و دولتی انگلیس موسوم به “پی سی اس” در اعتراض به برنامه های دولت در مورد تعدیل نیرو و وضعیت حقوق و بازنشستگی، خواستار اعتصاب عمومی شدند.

اعضای این اتحادیه در روز ۲۰ مارس (۳۰ اسفند) و همزمان با ارائه لایحه بودجه ریاضتی این کشور به پارلمان، دست به اعتصاب خواهند زد.

– ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر دفاع انگلیس در پارلمان این کشور گفت که تمام نظامیان انگلیسی که در آلمان حضور دارند تا سال ۲۰۱۹ میلادی به کشور بازخواهند گشت. ضمن اینکه چهار پادگان در نقاط مختلف انگلیس و اسکاتلند بطور کامل تعطیل می شوند و بخش هایی از سه پادگان دیگر نیز در آینده نزدیک بسته می شوند.

-برخی از شخصیت ها و گروه های شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری کنیا، سفارت انگلیس و سفیر این کشور در نایروبی را به مداخله در انتخابات و تلاش برای تغییر نتایج آن متهم کرد.

وزارت خارجه انگلیس می گوید این اتهامات بی اساس است.

*فرانسه

ـ نیکلا سارکوزی رییس جمهوری سابق راستگرای فرانسه که به علت ناکامی های اقتصادی، بحران مالی و نارضایتی های گسترده مردمی، با شکست در انتخابات اردیبهشت ماه و پس از یک دوره مسوولیت، قدرت را به فرانسوا اولاند چپگرا واگذار کرد، از احتمال بازگشت سیاسی خود سخن گفته است.

ـ هزاران نفر از مردم فرانسه همزمان با پاریس با شرکت در تظاهرات خیابانی مراتب اعتراض خود را نسبت به ˈطرح تثبیت و امنیت اشتغالˈ مورد نظر دولت سوسیالیست فرانسه اعلام کردند.

ـ فرانسه با محقق نشدن وعده ها و تعهدات این کشور برای کاستن از حجم کسری های عمومی کلان خود درجریان سالجاری میلادی ، این مهم را به سال ۲۰۱۴ میلادی موکول کرد.

ـ وزیر دفاع فرانسه از زنده بودن گروگان های فرانسوی در بند گروگانگیران در شمال مالی خبر داد.

وی همچنین درحالی که کمتر از دو ماه از حضور نظامی کشورش در شمال مالی می گذرد، گفت : نیروهای فرانسوی از ماه آوریل (فروردین)خاک مالی را ترک خواهند کرد.

ـ‌ خانواده های اتباع فرانسوی به گروگان گرفته شده در نیجر از دولت فرانسه خواستند تا با شاخه فعال القاعده در منطقه ساحل (عقمی)، باب مذاکره را باز کند.

ـ‌ خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ولادیمیر پوتین و فرانسوا اولاند روسای جمهوری روسیه و فرانسه در گفتگویی تلفنی، اوضاع جاری در سوریه را بررسی کردند.

ـ ˈ مارین لو پنˈ رییس حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه خواست تا با برگزاری یک همه پرسی در سال آینده میلادی موضوع خروج پاریس از اتحادیه اروپا به آرای عمومی گذاشته شود.

*آلمان

– با ادامه اعتراضات به ایجاد حفره ای در دیوار برلین برای ساخت یک مجتمع لوکس، شرکت سازنده این مجتمع عملیات خود را به تعلیق انداخت.

– به نوشته روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه»،‌ «توماس دیمیتزیره» وزیر دفاع آلمان از بسته شدن قریب الوقوع یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور در شمال افغانستان خبر داد.

– نمایشگاه سبیت‌‌ یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تکنولوژی در جهان، کار خود را با با سخنرانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، در شهر هانوفر آلمان آغاز کرد. این نمایشگاه هر ساله در اوایل ماه مارس پذیرای فن‌آوری های نو در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباطات در جهان است.

*اتریش

– علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد به وین سفر کرد، با میشائیل اشپیندلاگر وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت و کرد. در این دیدار که حسن تاجیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش نیز حضور داشت، وزرای خارجه ایران و اتریش در خصوص مسایل دوجانبه، بین المللی و تحولات منطقه گفت و گو کردند. صالحی و اشپیندلاگر با اشاره به دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی ، این مذاکرات را مثبت توصیف کردند. در این دیدار که در حاشیه اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد برگزار شد، همچنین طرفین در خصوص راه حل سیاسی موضوع سوریه به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.

* سوییس

– یک دیپلمات در وین گفته است که گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی خواستار تعطیلی فردو نشده است. روزنامه سوییسی بلیک که این خبر را منتشر کرده بدون ذکر نام این دیپلمات به نقل از وی نوشت: پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در جریان مذاکرات هسته ای با ایران در قزاقستان، خواستار تعطیلی تاسیسات هسته ای فردو نشدند. این دیپلمات در وین تاکید کرده است که در قزاقستان از ایران خواسته شد تا کمتر از تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو استفاده کند. به نوشته روزنامه سوییسی، این دیپلمات خاطرنشان کرده است که این پیشنهاد برای آن بوده که مذاکرات بتواند ادامه پیدا کند. بلیک به نقل از این دیپلمات افزود: همزمان از تهران خواسته شده تا اجازه بازرسی از تاسیسات فردو به آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدهد. به گزارش روزنامه سوییسی همچنین به ایران پیشنهاد شده هزینه مکانی برای نگهداری اورانیوم غنی سازی شده در خلوص ۲۰ درصد که برای آزمایشات پزشکی است پرداخت گردد.

– حدود هفتاد درصد از سوئیسی ها با شرکت در یک همه پرسی رای به کنترل شدن حقوق مدیران ارشد شرکتها، موسسات و بانکها دادند. این همه پرسی دخالت در حقوق و مزایای پرداختی به مدیران اعمال نظر و یا با اعطای پاداشهای کلان به آنان را ممکن می سازد. علیرغم عدم عضویت در سوئیس عضو اتحادیه اروپا با این همه پرسی و با تصویب مقرارت مشابه در اتحادیه در مزایای مدیران بانکها محدودیت هایی ایجاد خواهد شد.

** اتحادیه اروپا

—————-

ـ مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که تعهد اعضای این اتحادیه در قبال هیات آموزشی نظامی در مالی همچنان به رغم درگیری ها در شمال این کشور پابرجاست.

ـ‌ ژاپن و اتحادیه اروپا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) سال ۲۰۱۳میلادی مذاکرات رسمی خود را برای امضای قرارداد تجارت آزاد آغاز خواهند کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3155

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.