طرف غربی به آمادگی لازم برای گفت وگوهای جدی و دادن امتیاز ارزشمند به ایران نرسیده و یا دست کم تظاهر به این مسئله می کند،آنها قصد دارند بحث اصلی را به پس از انتخابات ایران موکول کنند تا هم وضعیت کشور را در انتخابات بسنجند و هم پیش از مذاکرات جدی دولت آینده را ...

طرف غربی به آمادگی لازم برای گفت وگوهای جدی و دادن امتیاز ارزشمند به ایران نرسیده و یا دست کم تظاهر به این مسئله می کند،آنها قصد دارند بحث اصلی را به پس از انتخابات ایران موکول کنند تا هم وضعیت کشور را در انتخابات بسنجند و هم پیش از مذاکرات جدی دولت آینده را ارزیابی کنند و ….

پیارم به نقل از اختصاصی بصیرت:پس از چند ماه کش و قوس طولانی میان ایران و گروه ۱+۵ درباره ادامه مذاکرات هسته ای، چندی پیش درباره زمان و مکان دور بعدی گفت وگوها توافق شد. بر اساس این توافق قرار است هشت اسفند(سه شنبه) گفت وگوها در آلماتی قزاقستان انجام شود. طرف مقابل برای تقویت موضعش در گفت وگوها در ایران از چندی پیش بر شدت تحریم ها افزود و به موازات آن بخش قابل توجهی از رسانه هایش را نیز برای تهاجم تبلیغاتی و یورش بر افکار عمومی و ساخته و پرداخته کردن آن علیه ایران، به خط کرد، اما با این حال به این تکاپوی گسترده بسنده نکرد و منتظر ماند تا آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارشش را درباره ایران که به نظر می رسد شاخص هایش از قبل مشخص شده بود، منتشر کند تا دست گروه ۱+۵ در مذاکرات پرتر باشد. این گزارش چند روز پیش منتشر شد و طبق برنامه موج رسانه ای را علیه ایران به راه انداخت.

خلاصه گزارش آژانس در چهار نکته برداشتی این است: ۱- همکاری نکردن ایران با آژانس اجازه نمی دهد که آژانس درباره مسائل مورد نظر به پاسخ روشن و قطعی برسد. ۲- فعالیت های ایران گرایش به سمت ساخت سلاح هسته ای نداشته است. ۳- تمام فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس انجام می شود. ۴- ایران در یکی از واحدهای مجتمع هسته ای نطنز سانتریفیوژهای IR-M2 نصب کرده که به گفته کارشناسان، سه چهار برابر کارآمدتر از سانتریفیوژهای موجود هستند.

واکنش برخی از مقامات و رسانه های غربی به این گزارش کاملاً منفی و تبلیغاتی بود. برای نمونه «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید اینگونه واکنش نشان داد: در صورتی که ایران نتواند نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای اش را از میان ببرد با انزوا و فشار بیشتر روبه رو خواهد شد. وی با تکرار ادعاهای همیشگی مقامات آمریکا گفت: پنجره دیپلماسی برای ایران باز است، اما این پنجره برای مدتی نامحدود باز نخواهد ماند. وی همچنین با استفاده از روش عملیات روانی، با انداختن مسئولیت موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات آتی هسته ای به گردن ایران، گفت این برعهده ایران است که در این مذاکرات وارد مباحث بنیادین شود.

غربی ها برای در اختیار گرفتن فضای روانی و افکار عمومی در گفت وگوها از مدتی پیش درباره امتیازات و پیشنهادهای جدید به ایران سخن گفتند. رویترز در این باره نوشت: «قدرت های غربی آمادگی ارائه پیشنهاد جدی و قابل توجه به ایران را درمذاکرات هسته ای هفته آینده دارند.»برخی از منابع غربی نیز گفتند: «قدرت های غربی آمادگی ارائه پیشنهاد جدی و قابل توجه به ایران را در مذاکرات هسته ای هفته آینده دارند.» برخی از منابع غربی نیز گفتند: «ما پیشنهادی مطرح خواهیم کرد که معتقدیم قابل توجه و جدی است.» به گفته آنها پیشنهاد مذکور حاوی عناصر جدید و تعیین کننده در مذاکرات است. پیش از آن هم برخی منابع غربی گفته بودند، کشورهای غربی قصد دارند در نشست قزاقستان به ایران پیشنهاد کنند، حاضرند در برابر تعطیلی تأسیسات غنی سازی فردو، تحریم فروش طلا و دیگر فلزات گرانبها به تهران را تا حدودی کاهش دهند. خبرگزاری جمهوری آذربایجان نیز درباره پیشنهاد غربی ها این طور گمانه زنی کرده که بخشی از اورانیوم مورد نیاز ایران را کشور میزبان نشست یعنی قزاقستان تأمین می کند.مجموع این مطالب نشانگر آن است که طرف غربی به آمادگی لازم برای گفت وگوهای جدی و دادن امتیاز ارزشمند به ایران نرسیده و یا دست کم تظاهر به این مسئله می کند، بنابراین برای گریز از این اتهام که «اهل تعامل سازنده و راهگشا نیست»، به پیشنهادهای نازل و مضحک روی آورده است. به نظر می رسد آنها قصد دارند بحث اصلی را به پس از انتخابات ایران موکول کنند تا هم وضعیت کشور را در انتخابات بسنجند و هم پیش از مذاکرات جدی دولت آینده را ارزیابی کنند و دیگر اینکه از موج توفنده و کوبنده راه پیمایی عظیم ۲۲ بهمن فاصله بگیرند و کمتر احساس حقارت کنند. بنابراین بهتر است هیئت مذاکره کننده ایران نیز خودش را برای چنین وضعیتی آماده کند نه بیش از آن.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3099

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.