کاندیداتوری هاشمی و خاتمی در انتخابات؛ شایعه یا واقعیت؟/ جدیدترین گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد/ رادیو فردا: عبدالله نوری بریده است کاندیداتوری هاشمی و خاتمی در انتخابات؛ شایعه یا واقعیت؟     سایت العربیه به نقل از خبرگزاری فارس نوشت:مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی گفته است که ...
کاندیداتوری هاشمی و خاتمی در انتخابات؛ شایعه یا واقعیت؟/ جدیدترین گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد/ رادیو فردا: عبدالله نوری بریده است


کاندیداتوری هاشمی و خاتمی در انتخابات؛ شایعه یا واقعیت؟

 

 

سایت العربیه به نقل از خبرگزاری فارس نوشت:مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی گفته است که محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصد کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران را ندارند.

 

کواکبیان که پنجشنبه ۲۱-۲-۲۰۱۳ در نشست پرسش و پاسخ در سری نشست های کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد واحد بندر عباس سخن می گفت، اظهار داشت: ”طبق آخرین اطلاعات و رایزنی‌هایی که داشته‌ایم خاتمی و هاشمی بنای کاندیداتوری ندارند و اخبار مربوط در این راستا تماما شایعه است”.

 

العربیه در ادامه می نویسد: این سخنان کواکبیان در حالی مطرح می شود که خبرهایی از احتمال نامزدی خاتمی یا هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده که حدود چهار ماه دیگر برگزار خواهد شد، منتشر شده است.

 

برخی خبرهای رسیده حاکی از آن است که کمپین دعوت از هاشمی برای نامزدی در انتخابات به ریاست پسرش تشکیل شده است. خبرهایی هم از وجود تلاش هایی میان اصلاح طلبان برای قانع کردن خاتمی به نامزدی در انتخابات به دست آمده است.

 

 

جدیدترین گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد

 

جام سیاسی به نقل از رادیو فردا:

در این گزارش از نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در تاسیسات هسته ای نطنز خبر داده شده، اما گفته شده که هیچ ابزار جدیدی در تاسیسات غنی سازی فردو راه اندازی نشده است.

 

در گزارش جدید آژانس آمده است که بازرسان آژانس در ششم فوریه، حدود دو هفته پیش، مشاهده کردند که برای اولین بار سانتریفیوژهای نسل IR2 در تاسیسات نطنر نصب شده است.

 

این گزارش همچنین می گوید که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدش را به ۱۶۷ کیلوگرم رسانده است.

 

رادیو فردا افزود: گزارش آژانس بار دیگر به فعالیت های گسترده در سایت مجتمع نظامی پارچین نیز اشاره کرده و گفته است که این فعالیت ها به توانایی آژانس برای تحقیق درباره احتمال انجام آمازیش مواد منفجره در ارتباط  با سلاح هسته ای صدمه می زند.

 

 

رادیو فردا: عبدالله نوری بریده است

 

جام سیاسی: سایت رادیو فردا (radiofarda) با انتشار یادداشتی، تلاش عبدالله نوری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را “غیرقابل فهم” توصیف کرد.

 

در ابتدای این یادداشت آمده است: «عبدالله نوری پس از سال ها سکوت خود را شکسته است، اما نه آن طور که حامیان گذشته اش دوست دارند. بخشی از حامیان او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هنوز در زندان به سر می برند از احمد زیدآبادی تا حسن اسدی زیدآبادی.»

 

احمد زیدآبادی و حسن اسدی زیدآبادی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای براندازی در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ راهی زندان شدند.

 

رادیو فردا می افزاید: «وزیر کشور دولت های هاشمی و خاتمی اما همه اینها را دلیلی بر شرکت نکردن، یا بی برنامه بودن برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نمی داند و گفته که تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی و شکستن حصر سران جنبش سبز  نباید فرصت های موجود برای فعالیت سیاسی را از بین ببرد و به تعطیل اصلاحات بیانجامد…

 

تلاشهای عبدالله نوری برای بازگشت اصلاح طلبان به عرصه انتخابات البته به تازگی آغاز نشده است. ماه ها پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم جلساتی در منزل او برای بررسی نحوه مواجهه اصلاح طلبان با انتخابات برگزار می شد…

 

در نهایت با همه این رایزنی ها و نشست ها پروژه عبدالله نوری برای انتخابات مجلس نهم به سرانجام نرسید و خود او هم در انتخابات رای نداد. اینک او در جمع هایی کوچکی که در منزلش پذیرای سخنانش می شوند از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می گوید و “معرفی یک چهره مقبول و دارای شاخصه های یک اصلاح طلب مردمی، قدرتمند و سیاستمدار به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات و جنبش سبز”. شرط او برای معرفی این فرد البته  ایجاد “اجماع میان بزرگان اصلاحات و جنبش سبز” است.»

 

رادیو فردا به انشعابات زیاد بوجود آمده در جریان اصلاحات و عدم اقبال مردمی به این جریان اشاره کرده و ادامه داد: «وزیرکشور دولت های هاشمی و خاتمی  البته به خوبی می داند رسیدن به این وضعیت بسیار سخت است. تازه کار به این جا هم برسد اصلاح طلبان باید حاکمیت را راضی به پذیرش کاندیدای خود کنند… . او بی میل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نیست اما با شرط هایی شبیه به آنچه  که سعید حجاریان پیش از انتخابات سال ۸۸ برای کاندیداتوری احتمالی او گفته بود. مهمترین شرط هم اجماع اصلاح طلبان برکاندیداتوری نوری است. خود او البته می داند تحقق این شرط نیز مانند حضور اصلاح طلبان در انتخابات بسیار سخت است چرا که پس از سال ۷۶ اصلاح طلبان درهیچ انتخاباتی اجماع کامل نداشته اند.»

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «عبدالله نوری که در سال ۸۸ از سوی هوادارنش به عنوان فردی پیش رو معرفی می شد اینک معتقد است که برخی مواقع تندروی کرده و می گوید که “رد نمی کنم ممکن است در جایی تند عمل کرده باشم و برعکس آن نیز ممکن است جایی کند عمل کرده باشم من بعد از جریانات انتخابات سال ۸۸، سعی زیادی داشتم با حداقل احساسات فکر و تأمل کنم”.»

 

رادیو فردا تاکید می کند: «سخنان عبدالله نوری شاید اینک برای برخی از حامیانش قابل فهم نباشد و به تعبیر هفته نامه آسمان اگر حرفهای او درباره انتخابات را فرد دیگری زده بود، سریعا می‌گفتند که او بُریده است.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3069

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.