گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.   دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

 

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی – اقتصادی جهان، با عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر هفدهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

** خاورمیانه

—————

* سرزمین های اشغالی

– موشه یعالون وزیر امور استراتژیک و معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تاکید بر افزایش قدرت نظامی و عملیاتی حزب الله گفت: در صورت در گرفتن جنگ جدید با حزب الله، این جنگ بسیار طولانی تر و سخت تر از درگیری های پیشین برای ما خواهد بود.

– حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرات مقابل زندان ˈعوفرˈ در کرانه باختری به جراحت ۱۰۰ فلسطینی انجامید. در این درگیری، دو نظامی اسراییلی نیز زخمی شدند. این در حالی است که۳۶۰ اسیر فلسطینی در سه بخش زندان ˈریمونˈ رژیم صهیونیستی، برای اعلام همبستگی با فرمانده های جنبش جهاد اسلامی در زندان های مختلف این رژیم دست به اعتصاب غذا زدند.

– ناکامی تحریم ها علیه ایران اسلامی، خشم هواداران سرسخت اسراییل را برانگیخته است و آنان ناامیدانه ازدولت آمریکا می خواهند تا از هر ابزاری برای جلوگیری از تجارت ایران با شرکایش بهره گیرد.

– به دنبال پیروزی شکننده ˈبنیامین نتانیاهوˈ در انتخابات ماه گذشته میلادی در سرزمین های اشغالی، وی تلاش برای ائتلاف با دیگر احزاب از جمله احزاب مخالف به منظور تشکیل کابینه ائتلافی را آغاز کرده است.

– ˈآویگدور لیبرمنˈ که به اتهام فریب و سو استفاده از اعتماد عمومی متهم شده است در دادگاه حاضر شد تا به اتهامات وارده پاسخ دهد. وی متهم است که در قبال دریافت اطلاعات از زعیوبن عاریه سفیر سابق اسراییل در بلاروس، سفارت اسراییل در لتونی را به او سپرده است.

* بحرین

– ۳۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم بحرین با شرکت در تظاهراتی باشکوه در غرب منامه برپایبندی خود به مطالباتشان برای سرنگونی رژیم آل خلیفه و انجام تغییرات سیاسی تأکید کردند.

*سوریه

– وزارت خارجه سوریه در نامه ای به رییس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نقش ویران کننده ترکیه در بحران سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه از خاک کشورش برای آموزش گروه های تروریستی از جمله القاعده و النصره استفاده می کند.

– وزیر دفاع انگلیس در کنفرانسی در امارات اظهار داشت: ما همه گزینه های خود را درباره سوریه حفظ می کنیم، اما تمایل داریم که در سوریه تغییری از داخل این کشور اتفاق بیفتد تا بتوان شرایطی مناسب برای تغییر سوریه بدون دخالت نظامی ایجاد کرد.

-گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که توافقنامه ژنو راهکار اصلی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است، بر لزوم اجرای آن تاکید کرد.

* قطر

– یک منبع مسوول در وزارت خارجه قطر اعلام کرد این کشور به طور رسمی اعلام کرده است با تعیین ˈ نزار الحراکیˈ به عنوان سفیر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در دوحه موافقت کرده است. به گفته ائتلاف مخالفان سوری قرار است پرچم مخالفان بر فراز سفارت سوریه در دوحه به اهتزاز درآید.

* ترکیه

– رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه از دولت آنکارا خواست به مداخله در سوریه پایان دهد.

– هزاران تن از شهروندان ترکیه با برگزاری تظاهرات گسترده در پایتخت این کشور، استقرار موشک های پاتریوت را در خاک ترکیه محکوم کردند و علیه آمریکا و ناتو شعار دادند.

– سندیکای کارکنان دولت در ترکیه از مخالفان ممنوعیت حجاب ۱۰میلیون امضا جمع آوری کرد. گونای کابا نماینده این سندیکا در شهر قیصری اعلام کرد: جمع آوری بیش از ۱۰ میلیون امضا نشانه اراده مشترک ۷۵ میلیون جمعیت ترکیه است.

– همایش بزرگداشت شهدای جهان اسلام در استانبول اعلام کرد که تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی مبارزه مشروع مردم فلسطین و حمایت مسلمانان از این مبارزه ادامه خواهد داشت.

– ˈعصمت یلمازˈ وزیر دفاع ترکیه از ۹۶۹ حادثه خودکشی در میان نظامیان این کشور در بین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ میلادی خبر داد.

– ˈفاروق لوغ اوغلوˈ معاون حزب جمهوری خواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور از فروش دختران و زنان آواره سوری در اردوگاه های این کشور به شیوخ ثروتمند کشورهای عربی خبر داد.

* لبنان

– ˈامیر طلال ارسلانˈ رییس حزب دروزی ˈدموکراتیک لبنانˈ مراتب تسلیت خود را به مناسبت شهادت سردار شهید ˈحسن شاطریˈ رییس ستاد بازسازی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، ابراز کرد و گفت: رد پای پلید رژیم صهیونیستی در این ترور آشکار است.

-کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین و سوریه در لبنان برگزار شد.

* عراق

– انفجار زنجیره ای ۱۳ خودروی بمب گذاری شده در مناطق شیعه نشین پایتخت عراق، ۵۳ شهید و ۸۲ زخمی برجای گذاشت.کشتار هدفمند شیعیان عراق به دست عناصر القاعده و بعثی های سابق صورت می گیرد. این تروریست ها از طرف عربستان، قطر و ترکیه حمایت می شوند.

– صدها عراقی با برگزاری تظاهرات مقابل ساختمان استانداری بابل عراق، استعفای اسامه النجیفی رییس پارلمان این کشور را خواستار شدند. در همین حال، ۱۲۰ نماینده پارلمان نیز با برکناری النجیفی موافقت کرده اند. برکناری النجیفی به موافقت ۱۶۳ نماینده نیاز دارد.

– رادیو نروژی ˈاوستنˈ فاش کرد، عوامل داخلی پشت پرده تظاهرات ضد دولتی عراق از ترکیه، قطر و عربستان خواسته اند در ترور نوری مالکی به آنها کمک های اطلاعاتی و تجهیزاتی بکنند.

– استفان بیکروفت سفیر آمریکا در عراق به اربیل رفت و با مسعود بارزانی دیدار و گفت وگو کرد. محور گفت وگوی طرفین، تحولات داخلی عراق بوده است.

* اردن

– مردم اردن در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند و وعده های دولت در مورد اصلاحات را فریبکارانه دانستند. در این تظاهرات گسترده، اردنی ها بی توجهی دولت به خواسته های مردم را مورد اعتراض قرار دادند و یکبار دیگر از حکومت خواستند با فساد مبارزه کند و به اصلاحات سرعت ببخشد.

* عربستان

– مزدوران آل سعود در ادامه ددمنشی های خود غیرنظامیان را به رگبار بستندکه در نتیجه یک کودک سه ساله در القطیف مجروح شد.

– ˈعبدالله بن عبدالعزیزˈ پادشاه عربستان ˈخالد بن بندر بن عبدالعزیزˈ را به عنوان امیر منطقه ریاض و ˈترکی بن عبدالله بن عبدالعزیزˈ را به عنوان معاون وی تعیین کرد.

* یمن

– منابع خبری عرب زبان اعلام کردند سقوط هواپیمای نظامی در شهر صنعا پایتخت یمن شش کشته بر جای گذاشت.

* پاکستان

– وقوع انفجار در بازار محله شیعه نشین شهر کویته پاکستان حداقل ۵۵ کشته و ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

– شیعیان، اعضا و هواداران احزاب سیاسی و مذهبی در سراسر پاکستان در اعتراض به حمله تروریستی و قتل های هدفمند شیعیان در شهر کویته، اقدام به برپایی تجمعات گسترده کرده و اقدامات تروریستی علیه شیعیان را به شدت محکوم کردند.

– رسانه های پاکستان با بازتاب گسترده سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده و برنامه های هسته ای این کشور براساس مقاصد صلح آمیز است.

– منابع خبری محلی پاکستان گزارش دادند: ˈعبدالحفیظ شیخˈ از سمت خود به عنوان وزیر دارایی و اقتصاد پاکستان استعفا کرد.

* افغانستان

– دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش سالیانه خود میزان تلفات غیر نظامیان افغان را در سال ۲۰۱۲ تعداد دو هزار و ۷۵۴ تن و زخمی ها را چهار هزار و ۸۰۵ تن اعلام کرد و گفت که این تعداد غیرنظامیان براثر حملات نیروهای خارجی، حملات انتحاری و درگیری های نیروهای دولتی و مخالفان مسلح کشته و یا زخمی شده اند.

– اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ۳۰ تن از اعضای گروه طالبان سلاح های خود را تحویل دادند و به روند صلح در افغانستان پیوستند.

– نظامی آمریکایی که به عنوان مشاور ارشد نظامیان افغان در افغانستان فعالیت می کرد، به دین مبین اسلام گروید و نام ˈعلیˈ را برای خود برگزید.

– جمعی از مردم و فعالان جامعه مدنی، دانشجویان، نویسندگان و شاعران کابل پایتخت افغانستان در اعتراض به نسل کشی شیعیان هزاره در شهر کویته پاکستان مقابل دفتر سازمان ملل متحد در کابل اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کردند.

** آفریقا

———

* مصر

– وزیر نفت مصر از غارت ۴۸۰ میلیارد دلاری منابع نفتی توسط اسراییل در صحرای سینا خبر داد. وی گفت دولت قاهره در مراجع قضایی بین المللی علیه تل آویو شکایت خواهد کرد.

– مخالفان دولت مصر در ادامه ناآرامی ها و آشوب طلبی های خود با پلیس و نیروهای امنیتی این کشور در اطراف کاخ ریاست جمهوری به زد و خورد پرداختند. صدها هزار نفر هوادار گروه های اسلامی درحمایت از رییس جمهور مصر راهپیمایی کردند وخواستار برقراری خلافت اسلامی در مصر شدند.

– نخستین دور از نشست رهبران جبهه نجات ملی و دبیرکل حزب حاکم آزادی و عدالت به منظور برون رفت از بحران جاری مصر برگزار شد. بسیاری از رسانه ها و شخصیت های سیاسی مصر نیز با استقبال از نخستین دور گفت و گوهای بین دولت و سران مخالف، آن را مهم ترین تلاش برای خروج مصر از بحران سیاسی کنونی عنوان کردند.

– جبهه نجات ملی مصر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شروط جدیدی را برای مذاکره با رییس جمهور این کشور تعیین کرده است. جبهه نجات ملی مصر که رهبری مخالفان را بر عهده دارد، با اعلام این خبر افزود، بدون گرفتن تضمین درباره سلامت رای گیری، در انتخابات پارلمانی که قرار است ظرف چند ماه آینده برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. در این بیانیه که سامح عاشور عضو کادر رهبری جبهه نجات ملی و رییس کانون وکلای مصر در کنفرانسی مطبوعاتی قرائت کرد، آمده است: ˈ یکی از شروط قبول دعوت رییس جمهور مصر برای گفتگو، اتخاذ تدابیر جدی برای مجازات قاتلان شهدا در سراسر مصر و تعیین قضات تحقیق بی طرف برای رسیدگی به همه جرایم است.ˈ

* لیبی

– در حالی که کشور لیبی پس از دو سال سقوط رژیم ˈمعمر قذافیˈ هنوز به آرامش نرسیده است و مقامات لیبیایی هم به کم کاری و کوتاهی در مورد انجام اصلاحات و اجرایی کردن آرمان های انقلاب متهم می شوند، هزاران تن از مردم لیبی طی روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن در شهرهای طرابلس، بنغازی و سایر شهرهای بزرگ پیروزی انقلاب خود را جشن گرفتند.

– چهار خارجی که با نقض قوانین لیبی، مرتکب اقدامات تبلیغی برای رویگردانی مردم از اسلام و جذب به مسیحیت فعالیت می کردند، بازداشت شدند.

* آفریقای جنوبی

– خانم ˈنائما آبرهامزˈ محقق ارشد واحد سلامت و جنسیت شورای تحقیقاتی پزشکی آفریقای جنوبی با اشاره به شایع بودن فرهنگ خشونت در این کشور، گفت: آفریقای جنوبی در زمینه خشونت علیه زنان از جمله کشورهای سرآمد جهان به شمار می آید.

– شمار زیادی از ستاره شناسان سراسر جهان به منظور گفت وگو برای طراحی بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان ( اس کی ای ) در آفریقای جنوبی، در بندر ˈآلفردˈ در استان کیپ شرقی گرد هم آمدند.

– کارگران شرکت معدنی ˈآنگلوآمریکنˈ بزرگترین تولید کننده پلاتین جهان در اعتراض به خشونت اعمال شده علیه معدنچیان در یکی از معادن این شرکت در استان شمال غرب آفریقای جنوبی دست از کار کشیدند.

– دکتر ˈام امپلا رامفلهˈ نویسنده و فعال سیاسی و اجتماعی در دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت:‌ به همراه شماری از همفکرانش درصدد تشکیل یک حزب جدید سیاسی در این کشور برآمده است.

* الجزایر

– ˈدحو ولد قابلیهˈ وزیر کشور الجزایر گفت: هیچ تصمیمی برای تمدید مدت ریاست جمهوری ˈعبدالعزیز بوتفلیقهˈ که قرار است ۹ آوریل ۲۰۱۴ به پایان برسد وجود ندارد و انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر آن برگزار می شود.

* مالی

– نیروهای زمینی فرانسه با همراهی نظامیان نیجر و کشور آفریقایی مالی شهر بورم ( Bourem )را در حد فاصل شهرˈ کیدالˈ وˈ گائوˈ در شمال این کشور تصرف کردند. این در حالی است که وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد حدود ۴۰ نظامی انگلیسی برای آموزش نیروهای ارتش مالی به آن کشور اعزام می شوند.

* ساحل عاج

– پلیس ساحل عاج برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در شهر ˈآبیجانˈ که از طرفداران ˈلوران باگیوˈ رییس جمهور سابق این کشور بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

* نیجریه

– گروه افراطی ˈانصارˈ نیجریه در بیانیه ای، مسوولیت ربوده شدن هفت تبعه خارجی را در این کشور واقع در غرب آفریقا پذیرفت.

* الجزایر

– وزارت کشور الجزایر فعالیت انجمن های تبلیغی آمریکایی در استان ˈتمنراست جنوبیˈ این کشور را بعد از آنکه ثابت شد در زمینه قاچاق انسان و ترویج مسیحیت در میان پناهندگان مالیایی و شهروندان الجزایری فعالیت می کنند، متوقف کرد.

* گینه

– هزاران تن از مردم گینه دست به تظاهرات زده و خواستار انتخابات آزاد و منصفانه برای مجلس قانونگذاری شدند.

*سودان

– سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد : کشور متبوعش از ادامه درگیری ها میان دولت سودان و جنبش مردمی آزادی سودان شاخه شمال (MPLS/N) در استان های نیل آبی و کوردوفان جنوبی نگران است.

– پایگاه خبری ˈسودان تریبیونˈ از آغاز نخستین رزمایش دریایی مشترک سودان و عربستان سعودی خبر داد.

*تونس

– ˈحمادی الجبالیˈ نخست وزیر تونس استعفای خود را اعلام و تاکید کرد که شکست ابتکار عملش برای تشکیل دولت تکنوکرات است و استعفای وی به معنای شکست انقلاب تونس نیست. رییس دفتر سیاسی حزب اسلام گرای ˈالنهضهˈ گفت که ˈحمادی الجبالیˈ نخست وزیر مستعفی، نامزد اول این حزب برای تشکیل دولت ائتلافی جدید تونس است.

– هزاران تن از مردم تونس در حمایت از تشکیل دولت اسلامی و مخالفت با دولت فن سالار به خیابان های پایتخت آمدند و تظاهرات کردند.

*کامرون

– دست کم پنج تبعه فرانسوی در شمال کامرون و در نزدیکی مرز نیجریه ربوده شدند.

* زیمبابوه

– حزب قدرتمند ˈاتحاد ملی آفریقا – جبهه میهنی ˈ (زانو – پی اف ) به رهبری ˈرابرت موگابه ˈ رییس جمهور زیمبابوه، لغو بخشی از تحریم های این کشور را توسط اتحادیه اروپا ˈ مضحک و ظالمانهˈ توصیف کرد.

** آسیا

——–

* کره جنوبی

– ˈلی میونگ باکˈ رییس جمهور کره جنوبی در تازه ترین اظهارات خود تغییر رژیم کره شمالی را تنها راه از میان رفتن تهدید هسته ای این کشور دانسته است. این در حالی است که کره شمالی به تازگی سومین آزمایش هسته ای خود را به انجام رسانده و شورای امنیت سازمان ملل در تدارک اعمال تحریم های سخت تر علیه پیونگ یانگ است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که تنها چند روز به پایان دوران ریاست جمهوری میونگ باک باقی مانده است.

* کره شمالی

– رهبران کره شمالی به تازگی در مورد تشدید تحریم های به کره جنوبی هشدار داده اند. پیونگ یانگ اعلام کرده که تلاش کره جنوبی و شرکای بین المللی این کشور برای تصویب قطعنامه جدیدی علیه پیونگ یانگ در شورای امنیت سازمان ملل منجر به نابودی سئول خواهد شد.

– اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل تحریم های شدیدتری را علیه کره شمالی وضع کرد. این اقدام به دنبال انجام سومین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ صورت گرفته است.

* چین

– کاخ سفید به تازگی اعلام کرد: چین یکی از کشورهای منشا حملات سایبری علیه شرکت های آمریکایی بوده است. این اظهارات موجب افزایش تنش های لفظی میان مقامات دو کشور شد. وزارت دفاع چین در پاسخ طی بیانیه ای این گزارش را بی پایه و اساس و کاملا ناقص و غیرقابل اعتماد دانسته است.

– ورود کشتی های جنگی گشت زنی چین به مناطق مورد مناقشه ارضی ژاپن و چین در دریای چین شرقی، اعتراضات شدید مقامات ژاپن را به همراه داشت. اختلافات دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی به کرات به تنش های لفظی بین پکن و توکیو منجر می شود.

*تایلند

– انفجار یک بمب در جنوب تایلند دو کشته بر جای گذاشت. گفته می شود این اخلال به دست جدایی طلبان جنوب این کشور انجام گرفته است. این در حالی است که حمله شورشیان جنوب به پایگاه دریایی ارتش تایلند در اواخر هفته گذشته منجر به کشته شدن ۱۶ نفر شد. گفتنی است شورش جدایی طلبان جنوبی تایلند موسوم به ˈمالایˈ که از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است در هفته های اخیر فعالیت های خود را شدت بخشیده اند.

* استرالیا

– دولت استرالیا از رژیم صهیونیستی برای مرگ مشکوک شهروندش توضیح خواست. بن زیگیر شهروند یهودی دارای تابعیت دوگانه استرالیایی – اسراییلی که با موساد همکاری می کرد در دسامبر ۲۰۱۰ در زندان اسراییل به طرز مشکوکی درگذشت.

– ˈاستیفن اسمیتˈ وزیر دفاع استرالیا در سفری اعلام نشده وارد افغانستان شد و با ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور این کشور در خصوص اوضاع افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

* نیوزلند

– دولت نیوزیلند اعلام کرد: پس از خروج نیروهای خود از افغانستان در ماه آوریل، گروهی از نظامیان متصدی وظایفی مانند برنامه ریزی و امور اطلاعاتی در کابل پایتخت افغانستان باقی می مانند. نیوزیلند از سال ۲۰۰۳ تاکنون، حدود ۱۴۵ نیروی نظامی خود را در ولایتˈبامیانˈ افغانستان مستقر کرده است.

** آمریکا

———–

** ایالات متحده آمریکا

– آمریکا در راستای اجرای طرح سپر موشکی در اروپا، سامانه های رهگیر اس .ام-۳ را دربرخی مناطق اروپا و دیگر مناطق مستقر می کند. ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه، استقرار سیستم های پدافند موشکی آمریکا در اروپا، خاور دور و اقیانوس آرام را نگران کننده خواند و گفت طرف روسی نگران استقرار مجموعه های پدافند موشکی آمریکا در کشورهای منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام است.

-مقامات آمریکایی از نشت مقدار زیادی مواد رادیو اکتیو از مخزن زباله های هسته ای در راکتور ˈهنفوردˈ در ساحل رودخانه ˈکلمبیاˈ واقع در جنوب شرق واشنگتن خبر دادند. مسوولان ایالت واشنگتن میزان نشت مواد رادیو اکتیو را سالانه بین ۱۵۰ تا۳۰۰ گالن اعلام کردند.

– واشنگتن، ˈمعاذ الخطیبˈ رییس شورای ائتلافی مخالفان سوری را برای گفت و گو درباره مذاکره با دولت سوریه به آمریکا دعوت کرد.

– یک هیات ازقانونگذاران آمریکایی وارد پایتخت مالی شدند. هدف از این سفر، حقیقت یابی گزارش شده است. آمریکا در ماجرای مداخله نظامی فرانسه در مالی به فرانسه کمک کرد.

– پس از دستگیری عده ای از فعالان محیط زیست در جریان راهپیمایی اعتراض آمیز در واشنگتن دی سی، هزاران نفر از مردم و فعالان زیست محیطی مخالف با احداث یک خط لوله نفتی برای انتقال نفت خام از کانادا به آمریکا دست به راهپیمایی زدند.

– دادگاهی در جورجیای آمریکا یک معلول ذهنی سیاهپوست را به اعدام محکوم کرد. توماس ویلسون قاضی دادگاه با رد اعتراض های مکرر وکیل مدافع این مرد سیاهپوست مبنی بر معلویت ذهنی وی، حکم قطعی اعدام او را صادر کرد .

– وزارت کشور الجزایر فعالیت انجمن های تبلیغی آمریکایی در استان ˈتمنراست جنوبیˈ این کشور را بعد از آنکه ثابت شد در زمینه قاچاق انسان و ترویج مسیحیت در میان پناهندگان مالیایی و شهروندان الجزایری فعالیت می کنند، متوقف کرد.

– ژنرال جان آلن فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد به علت مشکلات خانوادگی استعفا می دهد. رییس جمهور آمریکا نیز استعفای وی را پذیرفت.

– فردی مسلح در شهر اورگان واقع در ایالت کالیفرنیا سه نفر را با سلاح گرم به قتل رساند و سپس با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

-کارشناسان اقتصادی اعلام کردند به زودی بهای بنزین در آمریکا رکورد می شکند. در برخی مناطق همچون جنوب ایالت کالیفرنیا، بنزین با ۷۵ سنت افزایش در سال جاری میلادی، به بهای ۵ دلار و ۲۰ سنت برای هر گالن معامله می شود که این در نوع خود یک رکورد است.

**آمریکای لاتین

—————–

– شیخ ˈحمد بن خلیفه آل ثانیˈ امیر قطر در سفر دوره ای خود به چند کشور آمریکای جنوبی، با رهبران و مسوولان بلندپایه آنها دیدار کرد . این دیدار با توجه به این موضوع که پیش از این روابط، همکاری و فعالیتی از قطر در منطقه آمریکای لاتین دیده نشده است، علامت سوال بزرگی برای تحلیلگران سیاسی به وجود آورده است.

*برزیل

– ˈدمیتری مدودوفˈ نخست وزیر روسیه به منظور شرکت در ششمین نشست کمیته همکاریهای برزیل و روسیه وارد برزیل شد. وی قصد دارد با ˈدیلما روسفˈ رییس جمهور برزیل درباره مشارکت و همکاری های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری در زمینه انرژی، مسایل علمی، آموزشی و دیگر حوزه های مشترک گفتگو کند.

*بولیوی

– ˈاوو مورالسˈ رییس جمهوری بولیوی با سفر به ونزوئلا، در بیمارستان نظامی ˈآلوروˈ در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا با هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا دیدار کرد که این دیدار قریب به یک ساعت به طول انجامید.

*ونزوئلا

– بازگشت چاوز به ونزوئلا پس از دو ماه و نیم حضور در کوبا، باعث جشن و سرور میلیون ها شهروند ونزوئلایی بود که برای بازگشت هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا گردهم آمده بودند.

– بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه ˈاینترلاسهˈ، در صورت احتمال برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری در ونزوئلا، ˈنیکلاس مادوروˈ معاون کنونی رییس جمهور از ˈانریکه کاپریلسˈ نامزد و رقیب سرسخت وی در انتخابات ریاست جمهوری پیشی می‌گرفت. مطابق با این نظرسنجی، که از ۳۰ ژانویه تا ۹ فوریه صورت گرفته است، در صورت برگزاری انتخابات، ˈنیکلاس مادوروˈ ۵۰ درصد آرا و ˈکاپریلسˈ تنها ۳۶ درصد آرا را کسب می کرد.

*اکوادور

– ˈرافائل کوره آˈ رییس جمهور اکوادور که از سال ۲۰۰۷ رسما قدرت را در دست گرفته است، برای سومین و آخرین بار با ۵۶٫۷ درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری شد و رقیب اصلی او با ۲۳٫۳ درصد آرای کسب شده، شکست را پذیرفت.

*کلمبیا

– نیروهای چریکی ˈفارکˈ و ˈای ال انˈ مخالف دولت وقت کلمبیا، هفت تن از گروگانهای خود که شامل دو پلیس و پنج کارمند یک شرکت معدن کانادایی می شوند را آزاد کردند. هنوز یک سرباز، یک کانادایی و دو آلمانی در دست این نیروها هستند.

*کوبا

– این هفته کوبا میزبان معاون رییس جمهور ایران ˈعلی سعید لوˈ بود. این سفر که به منظور گسترش روابط دوجانبه با مقامات کوبا صورت گرفته است، معاون رییس جمهور ایران قصد دارد ضمن دیدار با ˈرائول کاستروˈ رییس جمهور کوبا، در خصوص موضوعات مشترک میان هر دو کشور، همچون قراردادهای امضا شده در زمینه اقتصادی و افزایش روابط همکاری دوجانبه بحث و گفت و گو کند.

– وزیر امور خارجه کاناداˈجان بردˈ در هاوانا، پایتخت کوبا با همتای کوبایی خود ˈبرونو رودریگزˈ دیدار کرده و چندین قرارداد در زمینه روابط دو جانبه را به امضا رساندند. در این دیدار مقامات دو کشور علاوه بر به امضا رساندن قراردادهایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تجاری و توریستی، رسیدگی به مسایل منطقه و چندجانبه را در دستور کار خود قرار دادند.

*آرژانتین

– با امضای قراردادی میان آرژانتین و ایران مبنی برتشکیل گروهی حقیقت یاب درباره حادثه انفجار در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که ۱۹ سال پیش رخ داد و اوج گرفتن صدای مخالفین به این قرارداد، ˈهکتور تیمرمنˈ وزیر خارجه آرژانتین ضمن انتقاد از مخالفین تفاهمنامه، برای چندمین بار از این تفاهمنامه دفاع کرد و خطاب به مخالفین تاکید کرد که مخالفان این تفاهمنامه شناخت کافی از ماهیت این حادثه و این تفاهمنامه ندارند.

**اروپا

——-

** انگلیس

-ˈاتحادیه ملی روزنامه نگارانˈ انگلیس از اعتصاب ۲۴ ساعته کارکنان ˈبی بی سیˈ حمایت کرد. این اعتصاب در اعتراض به تعدیل اجباری نیرو انجام شده بود.

– دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای انجام یک سفر رسمی و مذاکرات سیاسی و اقتصادی با مقامات و صاحبان صنایع و مراکز اقتصادی هند، در صدر یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی از جمله مدیران اجرایی، اتاق های تجاری بزرگ انگلیس و معاونان دانشگاه های معتبر وارد بمبئی مرکز اقتصادی هند شد.

– نخست وزیر انگلیس کشتار شرکت کنندگان در تظاهرات آرام علیه سیاست های استعماری بریتانیا در سال ۱۹۱۹را شرم آور توصیف کرد. در این حادثه ژنرال ˈرگینالد ای. ای. اچ. دیرˈ، دستور تیراندازی به جمعیت را صادر کرد که به مرگ یک هزار نفر منجر شد.

– دولت ائتلافی انگلیس برای ترغیب شرکت های بین المللی به مشارکت در ساخت نیروگاه های اتمی جدید این کشور، قصد دارد یارانه های سنگینی را اختصاص دهد. دولت انگلیس به شرکت های انرژی که در ساخت نیروگاه های جدید اتمی تضمین داده است تا مدت ۴۰ سال یارانه بگیرند.

– ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: حدود ۴۰ نظامی برای مدت ۱۵ ماه در کشور مالی حضور خواهند داشت تا نیروهای پیاده نظام و واحدهای توپخانه و خمپاره انداز ارتش مالی را آموزش دهند.

* اسپانیا

– هزاران معترض با پوشیدن لباس سفید در خیابان‌های ۱۶ شهر بزرگ اسپانیا دست به راهپیمایی زدند تا به خصوصی‌سازی خدمات بهداشت عمومی اعتراض کنند. این سومین تظاهرات ˈموج سفیدˈ در مادرید است.

– طی درگیری تظاهرکنندگان شرکت هوایی اسپانیا ˈایبریاˈ و پلیس، ضمن کنسل شدن ۲۳۶ پرواز، چندین نفر دستگیر شده و روانه بازداشتگاه شدند. علت این تظاهرات ها، اعتراض به اخراج بیش از سه هزار و هشتصد تن از کارکنان شرکت هواپیمایی ایبریای اسپانیا و کاهش دستمزد این کارمندان دانسته اند.

– تحقیقات صورت گرفته توسط آژانس اسپانیایی اشتغال زایی ˈآدکوˈ نشان می دهد که ۸۲ هزار اسپانیایی در سال ۲۰۱۲ به منظور دست یابی به کار، از این کشور مهاجرت کرده اند.

– در بحبوحه بحران املاک در اسپانیا ، شرکت املاک و مستغلات اسپانیاییˈریال اوربیسˈ با ۳٫۶ میلیارد یورو بدهی اعلان ورشکستگی کرد و دومین ورشکستگی بزرگ در این کشور را ثبت کرده است.

* دانمارک

– لارس کریستین سن، موسس ساکسوبانک دانمارک با هشدار نسبت به وضعیت اقتصادی حاکم بر اروپا با بیان اینکه همه چیز سقوط می کند،گفت: به همه کسانی که اینجا و آنجا اظهار می دارند بحران بدهی اروپا پایان یافته است هشدار می دهم که چنین نیست.

* فرانسه

– وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد: به رغم درگیری های جدید و چالش هایی در مورد از بین بردن افراطیون مسلح در کشور مالی، یگان های نظامی فرانسه ظرف چند هفته آینده روند خروج از مالی را آغاز خواهند کرد.

ـ سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد کشور متبوعش از ادامه درگیری ها میان دولت سودان و جنبش مردمی آزادی سودان شاخه شمال (MPLS/N) در استان های نیل آبی و کوردوفان جنوبی نگران است.

ـ رییس جمهور فرانسه که خود را برای سفر رسمی به یونان آماده می کند، از به گروگان گرفته شدن هفت شهروند فرانسوی از جمله چهار کودک در شمال کامرون خبر داد.

– یکی از نظامیان اعزامی فرانسه به کشور آفریقایی مالی در درگیری با جنگجویان مسلح کشته شد.

– رییس جمهوری فرانسه به آتن سفر و با نخست وزیر یونان دیدار و گفت و گو کرد.

– نتایج نظرسنجی تازه موسسه ˈب و آˈ نشان می دهد که جایگاه فرانسوا اولاند رییس جمهوری و ژان مارک آرو نخست وزیر سوسیالیست فرانسه در ماه فوریه سال جاری در افکار عمومی این کشور کاهش یافته است.

– سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای گفت: گفتگوی سیاسی از سرگرفته شده در بحرین باید بیش از همیشه زمینه ساز آرامش و برقراری آشتی پایدار در بحرین شود. فیلیپ لالیو، بدون اشاره به موج سرکوب تظاهرات آرام و مسالمت آمیز مردم در بحرین توسط حکومت آل خلیفه و زندانی شدن دهها فعال سیاسی و شکنجه شدن آنان با همکاری نظامیان و ماموران امنیتی سعودی، احزاب بحرینی را به خودداری از دامن زدن به خشونت ها فراخوانده است.

ـ سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از شرایط اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. فیلیب لالیو اظهار داشت: ما به شدت نگران شرایط اسیران فلسطینی در زندان های اسراییل که دست به اعتصاب غذا زده اند هستیم،‌ به ویژه بازداشت شدگان اداری و کسانی که شرایط جسمانی آنان در روزهای اخیر وخیم تر شده است.

– نتایج یک پژوهش در فرانسه نشان می دهد که شمار شرکت های دارای نقصان مالی در سال جاری میلادی به ۶۲ هزار واحد افزایش خواهد یافت.

– نظرسنجی اخیر به عمل آمده از سوی مؤسسه ˈب و آˈ نشان می دهد درحالی که برخی از نزدیکان نیکلا سارکوزی، رییس جمهور پیش فرانسه ازعلاقمندی وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی خبر می دهند، ۶۲ درصد از شهروندان فرانسوی تمایل ندارند که سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت کند.

– سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با نامتناسب خواندن سطح روابط پاریس و آنکارا با فرصت های ممکن، خواستار گسترش آن شد.

** سازمان ملل

—————–

– یک کمیته تحقیق سازمان ملل متحد به ریاست دیپلمات برزیلی ˈپائولو بنهیروˈ با تهیه گزارشی درباره وضعیت سوریه، گروه های مخالف حکومت سوریه و مقام های سیاسی و ارتش آن کشور را به ارتکاب جنایت جنگی از جمله اعدام، شکنجه و کوچ اجباری متهم کرد.

– فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق ضمن محکوم کردن حملات تروریستی علیه شیعیان این کشور، تصریح کرد: هیچ توجیهی برای ارتکاب این اعمال جنایتکارانه وجود ندارد.

– ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت اسفناک زندانیان فلسطینی شد که برای درخواست آزادی خود از زندان های رژیم صهیونیستی درحال اعتصاب غذا به سر می برند.

– سازمان ملل متحد اعلام کرد بمباران هوایی نیروهای ناتو هنوز عامل اصلی مرگ غیرنظامیان افغانستان به شمار می رود.

** اتحادیه اروپا

—————-

– وزیران خارجه اتحادیه اروپا به طور رسمی آغاز ماموریت نظامی این اتحادیه به منظور آموزش نیروهای ارتش مالی را تصویب کردند.

ـ اتحادیه اروپا ۲۰ میلیون یورو اضافی برای کمک به برقراری ثبات، نظم و امنیت و راه اندازی خدمات عمومی و آموزشی در کشور آفریقایی مالی تخصیص داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3068

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.