نیویورک – محمد خزاعی نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بر آمادگی مسوولان کشورمان برای انجام مذاکرات سازنده بر مبنای احترام متقابل میان تهران و واشنگتن تاکید و درعین حال یادآور شد ایران هرگز حاضر نیست به مذاکراتی تن دهد که هدف آن افزایش فشار بر ملت ما باشد. به گزارش پیارم به ...

نیویورک – محمد خزاعی نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بر آمادگی مسوولان کشورمان برای انجام مذاکرات سازنده بر مبنای احترام متقابل میان تهران و واشنگتن تاکید و درعین حال یادآور شد ایران هرگز حاضر نیست به مذاکراتی تن دهد که هدف آن افزایش فشار بر ملت ما باشد.

به گزارش پیارم به نقل از ایرنا محمد خزاعی در سخنانی در حضور بیش از ٢٠٠ نفر از مقام های دیپلماتیک بین المللی، نخبگان و دانشگاهیان آمریکایی و همچنین برخی مقام های پیشین آمریکا در مرکز ˈانجمن آسیاˈ در شهر نیویورک به تشریح سخنان مقام معظم رهبری درباره رویکرد جمهوری اسلامی به آمریکا و بحث مذاکره با این کشور پرداخت و گفت: من به نمایندگی از جمهوری اسلامی اعلام می کنم ایران اصولا مخالف مذاکره نیست. ایرانی ها ملتی متمدن هستند و همیشه اهل گفتگو و مخالف جنگ بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی رفتار عملی آمریکا را می بیند، افزود: اما این تصور در ایران وجود دارد که دولت آمریکا از استراتژی گفتگو برای فشار بیشتر یا فشار بیشتر برای مذاکره استفاده می کند.

نماینده دایم جمهوری اسلامی درسازمان ملل تاکید کرد مساله اساسی بین تهران و واشنگتن نه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران بلکه بی اعتمادی دو سویه است که در سه دهه گذشته بر روابط سایه انداخته است.

** از مذاکره استقبال می کنیم

نماینده دایم ایران در سازمان ملل با نقل قول فرازهایی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا گفت: رهبر عالی مقام ایران گفتند ما منطقی هستیم و اعمال منطقی را درک می کنیم. آمریکا باید نشان دهد که آماده رفتار منطقی است.

خزاعی با تاکید بر اینکه این روش گفتگو با جمهوری اسلامی است، تاکید کرد: سخن ایران به معنای مخالفت با نفس مذاکره نیست؛ ما بارها آمادگی خود را برای گفتگو اعلام کرده ایم؛ اما رفتار آمریکا گونه ای دیگر بوده است.

وی تاکید کرد: سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا باید تفنگ را از روی سر ایران بردارد به معنای نفی گفتگو نیست، بلکه تنها تأکید بر احترام به حقوق ملت ایران است.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تصریح کرد: احترام متقابل، عدم مداخله، به رسمیت شناختن حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی ایران، ورود به مذاکره با نیت مثبت و نشان دادن حسن نیت در عمل و تمرکز بر مشترکات در مذاکرات زمینه های لازم برای انجام گفتگوست.

وی تاکید کرد: بر این اساس همانگونه که رهبری، ریاست جمهوری و وزیر خارجه ایران اعلام کردند ما مذاکره همراه بافشار را رد می کنیم و گرنه اهل منطق و گفتگو هستیم.

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا گفت: رسانه های غربی سخنان رهبری را مغلوط و با تفسیر خود منتشر کردند.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان یک رهبر مذهبی گفتند ˈمن به عنوان یک انقلابی صحبت می کنمˈ، در واقع منظور این بود که آنچه را به زبان می آورند صادقانه و از صمیم قلب و به دور از سیاسی کاری دیپلمات هاست.

** رویکرد دیپلماسی و فشار بی نتیجه است

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در ادامه از رویکرد دولت آمریکا به ایران و سیاست دوگانه آن در خصوص موضوع گفتگو با ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برای برخی در آمریکا سیاست اعمال فشار خود تبدیل به یک هدف شده است.

وی گفت: این راهبرد دوگانه فشار و دیپلماسی که آمریکا مدعی است مکمل یکدیگرند در واقع دوگانه نبوده بلکه در عمل تنها بر پایه فشار و افزایش فشار پیش رفته است.

خزاعی تصریح کرد: دیپلماسی و فشار همزاد نبوده و سیاستی بی نتیجه است و آمریکا اشتباه فکر می کند با افزایش فشار به نتیجه دست پیدا خواهد کرد.

**خط قرمز ما اصل حق غنی سازی است

محمد خزاعی با اشاره به گفتگوهای آتی ایران و ۱+۵ در قزاقستان گفت: خط قرمز ما حق غنی سازی اورانیوم در چارچوب ان پی تی و نه سطح و میزان غنی سازی اورانیوم است. این ها مواردی هستند که هیات مذاکره کننده ایرانی درباره آن تصمیم می گیرند و بحث خواهد شد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تاکید کرد: جوهر بحث ما به رسمیت شناختن حق هسته ای ایران است.

خزاعی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری گفت: ما این فتوا را به عنوان سند رسمی به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل ارایه کرده ایم و این فتوا زمینه مهمی برای اعتماد سازی درباره ماهیت برنامه اتمی ایران به وجود آورده است؛ چرا که پیروی از فتوای رهبر مذهبی ضروری است و غیر قابل سرپیچی.

** دخالت آمریکا و بی اعتمادی تاریخی ایران

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به تشریح دلایل تاریخی بی اعتمادی میان ملت ایران و دولت های آمریکا پرداخت و گفت: مساله اساسی بین ایران و آمریکا نه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بلکه بی اعتمادی ملت ایران است. ایرانیان خود را قربانی سیاست های خصمانه آمریکا در چند دهه گذشته می دانند.

وی با یادآوری اینکه آمریکا بود که دست به قطع روابط زد، گفت: آمریکا با دخالت در امور داخلی ایران و کودتا علیه دولت دموکراتیک و منتخب ایران در سال ۱۳۳۲ نخستین قدم ها در إیجاد بی اعتمادی در میان مردم ایران را برداشت.

وی به دخالت های آمریکا علیه ایران در سال های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: پشتیبانی آمریکا از صدام حسین و جنگ تحمیلی علیه ایران، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایرباس، هدف قرار دادن سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس، همه مسایلی است که به بی اعتمادی بیشتر دامن زد.

وی همچنین به قرار دادن ایران در محور شرارت توسط دولت جورج بوش اشاره کرد و گفت: یک هفته پس از گفتگوهای موفق میان ایران و آمریکا در خصوص افغانستان، دولت بوش ایران را محور شرارت نامید.

** انتقاد از رفتار اوباما

در ادامه ، محمد خزاعی از رویکرد دولت اوباما به گفتگو با ایران انتقاد کرد و گفت: اگر ایران کمترین تغییر رفتار عمل را از آمریکا می دید، قطعا به پیشنهاد ظاهرا دوستانه دولت آمریکا برای مذاکره پاسخ مثبت می داد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با تاکید بر اینکه آمریکا با تصور غلط از واقعیت های ایران فکر می کنند مردم ایران در برابر فشارها تسلیم می شوند، گفت : راهپیمایی میلیونی اخیر در ایران نشان داد که این محاسبات آمریکا نادرست است.

خزاعی به رفتارهای اوباما از هنگام رسیدن به پست ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اوباما پیش از رسیدن به این پست اظهارداشت اگر رییس جمهور شود در بالاترین سطح با ایران وارد گفتگو خواهد شد که این کار را نکرد، وی حتی از پاسخ به تبریک ریاست جمهوری ایران به مناسبت پیروزی اش در انتخابات خودداری نمود.

وی با اشاره به اینکه ایران برای دو سال و نیم غنی سازی را تعلیق کرد، گفت: حتی این اقدام ایران بی نتیجه بود و هیچ پاسخ مناسبی از سوی آمریکا و غربی ها دریافت نکرد.

نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به دست رد دولت اوباما به توافقنامه تهران که با میانجیگری برزیل و ترکیه امضا شد اشاره کرد و آن را نمونه ای دیگر از رفتار نادرست اوباما به تلاش های دیپلماتیک ایران برای اعتماد سازی دانست.

خزاعی گفت: رهبران برزیل و ترکیه نامه ای از رییس جمهور اوباما دریافت کردند که گفته بود آمریکا هر توافقی که ترکیه و برزیل با ایران انجام دهند، قبول خواهد کرد؛ اما یک هفته بعد دیدیم آمریکا قطعنامه تازه ای در شورای امنیت علیه ایران تدارک دید.

در این جلسه همچنین تامس پیکرینگ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی گفته های محمد خزاعی و تشریح سخنان مقام معظم رهبری را توسط وی بسیار مهم و روشنگرانه خواند.

وی خواستار توجه جدی آمریکا به گفتگو با ایران شد و اظهارداشت: با توضیح سخنان رهبر عالی مقام ایران و سخنانی که آقای خزاعی درباره مذاکرات گفت امیدواراست دو کشور بتوانند با هم تفاهم و گفتگو کنند. وی همچون تأکید کرد که باید به نگرانی های ایران توجه کرد.

دیوید ایگنیشز خبرنگار و نویسنده مشهور واشنگتن پست اداره جلسه این سخنرانی را بر عهده داشت که پرسش های مختلفی درباره آینده گفتگوهای ایران و آمریکا از خزاعی و پیکرینگ پرسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3067

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.