کارشناس حوزه هسته‌ای گفت: باید مواضع مقام معظم رهبری در موضوع هسته ای تبیین شود و بند بند آن در جامعه ایران و خارج از کشور شفاف‌سازی شود. حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس عنوان کرد: این یک استراتژی بلند‌مدت است که ایران در پیش گرفته، اساسا در دنیای امروز بمب هسته‌ای نه جنبه ...

کارشناس حوزه هسته‌ای گفت: باید مواضع مقام معظم رهبری در موضوع هسته ای تبیین شود و بند بند آن در جامعه ایران و خارج از کشور شفاف‌سازی شود.

خبرگزاری فارس: لازمه خروج از بن‌بست مذاکرات، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران است

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس عنوان کرد: این یک استراتژی بلند‌مدت است که ایران در پیش گرفته، اساسا در دنیای امروز بمب هسته‌ای نه جنبه بازدارندگی دارد و نه عاملی است برای تامین امنیت، بلکه  بمب هسته‌ای خود عاملی برای تحریک دیگران است.

وی با بیان اینکه منافع ملی ایران اقتضاء نمی‌کند که بمب هسته‌ای داشته باشد و اساسا دنبال سلاح نیست تصریح کرد: اگر چنین هدفی داشت هیچ قدرتی نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد.

کارشناس حوزه هسته‌ای با تاکید بر اینکه امنیت و منافع ملی ما ایجاب نمی‌کند که به سمت بمب هسته‌ای برویم تصریح کرد: تمام شواهد و عملکرد ایران نشان می‌دهد که ایران دنبال دانش هسته‌ای است نه بمب هسته‌ای، ما دانش هسته‌ای را در کنار سایر دانش‌ها دنبال می‌کنیم، مانند نانو تکنولوژی، شبیه‌سازی و …، ایران پیوسته تلاش دارد تا جایگاه خود را در صحنه بین‌المللی ارتقاء دهد.

وی در مورد مذاکرات طولانی مدت ۱+۵ و ایران گفت: به نظر من اگر آنها بیایند اصل غنی سازی را برای ایران به رسمیت بشناسند مذاکرات از حالت بن بست خارج خواهد شد.

بهشتی‌پور افزود: متقابلا ایران هم عنوان خواهد کرد که نظارت بین‌المللی روی عملکرد هسته‌ایش باشد.

بهشتی‌پور با بیان اینکه این انتظار منطقی است که آژانس بخواهد در چارچوب وظایف قانونی خود بر فعالیت‌های هسته‌ای اعضای خود از جمله ایران نظارت داشته باشد اظهار داشت: ایران نیز مطمئنا مانند گذشته در آینده نیز در صورتی که به حقوقش احترام گذاشته شود با آژانس همکاری خواهد داشت.

کارشناس حوزه هسته‌ای گفت: اصل غنی‌سازی اورانیوم حق ایران و همه کشورهای عضو NPT است و ما صرفا این حق خود را می خواهیم ،اما همین موضوع به عنوان یک مانع اصلی در جریان گفت‌وگوها مطرح است. معتقدم تا زمانی که این موضوع حل نشود مذاکرات قزاقستان نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

وی در مورد آخرین نشست ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران تصریح کرد:  مذاکرات فنی و حقوقی آژانس بر روند گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ تاثیر دارد. قبلا مسئله بین ایران و آژانس مطالعات ادعایی بود که از آبان ۹۰ «یوکیا آمانو» در گزارش دبیرکل آن را به اتهامات ادعایی تبدیل کرده است.

بهشتی‌پور افزود: اینها سئوالاتی است که ایران باید در چارچوب برنامه کاری مشخص به آنها پاسخ دهد و این امر زمان‌بر و مرحله‌ای است. ایران انتظار دارد در هر مرحله‌ای که جواب داده می‌شود آن بخش بسته شود.

کارشناس حوزه هسته‌ای گفت: متقابلا آژانس می‌گوید من حق نظارت خودم را نمی  خواهم سلب ‌کنم. حال اگر بحث نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای باشد حق با آژانس است، نباید این حق سلب شود ولی بازدید از یک سایت نظامی در حیطه فعالیت‌ها و وظایف آژانس نیست آن هم به شکل مستمر.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۰۵ دو بار این اجازه را داده است و باز هم حاضر است این اجازه را بدهد، اما یک بار برای همیشه چون سایت‌ نظامی است و ابعاد محرمانه در خود دارد. اگر ایران موفق شود با آژانس به توافق برسد مطمئنا این توافق بر مذاکرات با ۱+۵ نیز تاثیر گذار خواهد گذاشت.

بهشتی‌پور گفت: بر اساس عملکرد و علائم که تا به امروز وجود دارد نمی‌توان زیاد به مذاکرات آلماتی امیدوار بود، اما نباید ناامید شد چرا که تنها راه، مذاکره است. ایران باید پیشنهادات و ابتکارات جدید مطرح کند.

وی در خصوص سخنان رهبری تصریح کرد: باید سخنان ایشان تبیین شود، باید در جامعه ایران و خارج از کشور بند بند سخنان رهبری شفاف سازی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3065

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.