دبیرکل حزب مردمسالاری گفت:طبق آخرین اطلاعات و رایزنی‌هایی که داشته‌ایم خاتمی و هاشمی بنای کاندیداتوری ندارند و اخبار مربوط در این راستا تماما شایعه است. به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، مصطفی کواکبیان در نشست پرسش و پاسخ از سری نشست‌های کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد واحد این شهر با ...

دبیرکل حزب مردمسالاری گفت:طبق آخرین اطلاعات و رایزنی‌هایی که داشته‌ایم خاتمی و هاشمی بنای کاندیداتوری ندارند و اخبار مربوط در این راستا تماما شایعه است.

خبرگزاری فارس: کواکبیان:طبق آخرین اطلاعات کاندیداتوری خاتمی و هاشمی شایعه است

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، مصطفی کواکبیان در نشست پرسش و پاسخ از سری نشست‌های کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد واحد این شهر با بیان اینکه پیشنهادش این است که دانشجویان پیرامون انتخابات مشارکت فعالانه‌تری داشته باشند، اظهار داشت: قبل از انقلاب برخی‌ها می‌گفتند تنها دانشجویان باید در امور سیاسی وارد شوند و عده‌ای نیز بعد از انقلاب می‌گفتند که دانشجویان نباید در امور سیاسی وارد شوند این در حالی است که امام به شدت با این دیدگاه مخالف بودند.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون روابط خارجی ایران و به ویژه رابطه با آمریکا افزود: مقام  معظم رهبری در این راستا به طور کامل مواضع را شفاف بیان کرده‌اند.

نماینده مجلس هشتم ادامه داد: به سفر احمدی‌نژاد به مصر انتقاد دارم چرا که این سفر در صورتی به مصر انجام شد که «مرسی» تنها سه الی چهار ساعت در تهران بیشتر نماند و وی حتی با رهبری نیز دیدار نکرد.

کواکبیان بیان داشت: این در حالی است که احمدی‌نژاد چهار روز در مصر ماند و اتفاقاتی همانند سخنان مفتی الازهر در حضور احمدی‌نژاد سفر رئیس جمهور را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: در حالی احمدی‌نژاد پیرامون سفر بدون ویزای مصری‌ها سخن می‌گوید که سفارت مصر در ایران بازگشایی نشده است و از طرفی دولت مصر در این راستا هیچ اظهار نظری نکرده است.

کواکبیان در ادامه با بیان اینکه، به ساختار دستگاه دیپلماسی به نوعی منتقد است، افزود: جمع پرسنل دستگاه دیپلماتیک کشورهای همانند هند و چین به ترتیب برابر با ۹۰۰ و یک هزار و ۲۰۰ نفر است و این در حالی است که تعداد پرسنل دستگاه دیپلماتیک ایران به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

به گفته این نماینده سابق مجلس، دانشگاه روابط بین‌الملل بعد از گذشته ۳۴ سال نتوانسته است دیپلمات‌های متعهد و متخصص را در امور مربوطه و مورد نیاز تربیت کند.

وی همچنین پیرامون روابط چین و سوریه با ایران نیز افزود: باید قبول کنیم که در روابط بین‌الملل آن چیزی که حاکم است قدرت است و به نوعی منطق حاکم در این بخش بر اساس قدرتمندی‌ کشورها رقم می‌خورد.

کواکبیان بیان داشت: به عنوان نمونه از یکی از مسئولان چینی پیرامون نوع رابطه‌شان با ایران پرسیدم و وی گفت که اگر در مورد صدور قطعنامه‌ها ما طرف ایران را نمی‌گیریم به دلیل حجم تجارت چندین برابریمان با آمریکا نسبت به تجارتمان با ایران است.

وی اضافه کرد: این به معنی آن است که چین و یا روسیه روابط خود را با کشورها و به ویژه ایران بنا بر سطح مبادلات تجاریشان تنظیم می‌کنند و باید ما مواظب باشیم که از اینگونه مسائل در مجامع بین‌المللی ضربه نخوریم.

کواکبیان یادآور شد: مخالف موضع کنونی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سوریه نیستم بلکه بر این عقیده‌ایم که در شرایط کنونی با معارضان بشار اسد نیز مذاکراتی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این نظریه را در کمیسیون امنیت ملی ارائه داده است، گفت: حتی آقای صالحی نیز در مقطعی گفتند که این کار باید انجام شود.

کواکبیان بیان داشت: تا جایی که ممکن است باید از خونریزی‌ها در سوریه جلوگیری شود.

وی بیان داشت: باید در افق روابط ایران با سوریه این نیز دیده شود که احتمال تداوم رابطه با «سوریه بدون بشار اسد» (در صورت رای نیاوردن بشار اسد در دور جدید انتخابات) نیز وجود داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: طی روزهای اخیر اظهار نظری مبنی بر «از دست دادن خوزستان به قیمت حفظ سوریه» نیز بیان شده است که این حرف حرفی نادرست و عجیب و غریب است.

وی بیان داشت: البته نظر بنده بر تأکید بر تقویت ایده گفت‌وگوی ملی در سوریه است.

کواکبیان در ادامه پیرامون وضعیت اصلاح‌طلبان گفت: البته همه اصولگراها اینطور نیستند که بخواهد اصلاح‌طلبان را تخریب کنند به عنوان نمونه آقای عسکر اولادی در مواجهه با مسائل اخیر منصف‌تر و منطقی‌تر است.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعات و رایزنی‌هایی که داشته‌ایم خاتمی و هاشمی بنای کاندیداتوری ندارند و اخبار مربوط در این راستا تماما شایعه است.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قبول دارم که مشکلات اقتصادی زیاد است اما باید بگوئیم که طبق دستورات دینی ما مسلمانان نباید مایوس شوند.

وی اضافه کرد: دولت وضعیت مناسبی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ندارد.

کواکبیان یادآور شد: به عنوان نمونه طرح هدفمندی یارانه‌ها در مجلس هشتم با افقی پنج ساله دیده و طراحی شده بود و این در حالی بود که این طرح دو هدف عمده از جمله حذف کامل یارانه را دنبال می‌کرد این در حالی است که دولت نه تنها این طرح را پنج ساله ندیده است بلکه به هیچ کدام از دو هدف اساسی دست نیافته است.

به گفته وی میزان نقدینگی کشور که در سال ۸۴، ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون شش برابر شده است و این روند به افزایش تورم هر چه بیشتر منجر می‌شود.

این فعال سیاسی اضافه کرد: بخش کشاورزی با طرح‌های یکی دو سال اخیر در حال از بین رفتن است.

کواکبیان بیان داشت: وضعیت به گونه‌ای است که تمام درآمد سال ۹۲ اگر در بهترین شرایط و با ارز حدود دو هزار تومان نیز متصور باشیم تنها به پرداخت معوقات پیمانکاران و هزینه‌های جاری می‌رسد.

وی اضافه کرد: در یک صورت می‌توان در سال ۹۲ وضعیت را در بخش درآمد بهبود بخشید و آن نیز این است که از جیب مردم شش برابر برداریم و پنج ششم آن را آنگونه که رئیس جمهور می‌گوید برداریم که این امر نیز تبعات اقتصادی نامناسبی را در وضعیت معیشتی مردم در پی خواهد داشت و تورم سرسام‌آور می‌شود.

کواکبیان ادامه داد: در چند دهه گذشته در هر هشت سال تقریبا ارز دو برابر شده اما طی دولت نهم و دهم در مدت شش سال با کنترل بخشنامه‌ای در صورتی که ارز کشور باید در حال حاضر برابر با یک هزار و ۶۰۰ تومان باشد به سه هزار و ۵۰۰ رسیده است.

وی اضافه کرد: از بهمن ماه گذشته تا بهمن امسال سی درصد توان خرید مردم کاهش داشته است.

کواکبیان گفت: برگشت‌ به معیارهای قانونی وضعیت اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3063

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.