«سرویس های اطلاعاتی اسرائیل از فعالیت های مخفی خود علیه ایران به میزان “ده ها درصد” کاسته اند و این کاهش نه تنها در زمینه ترور، بلکه حتی در راستای کوشش برای کسب اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران صورت گرفته است.» پیارم:جام سیاسی: نشریه “کریستین ساینس مانیتور” (ChristianScienceMonitor) یادداشتی تحلیلی را در ...

«سرویس های اطلاعاتی اسرائیل از فعالیت های مخفی خود علیه ایران به میزان “ده ها درصد” کاسته اند و این کاهش نه تنها در زمینه ترور، بلکه حتی در راستای کوشش برای کسب اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران صورت گرفته است.»

پیارم:جام سیاسی: نشریه “کریستین ساینس مانیتور” (ChristianScienceMonitor) یادداشتی تحلیلی را در خصوص تازه ترین تحولات پرونده هسته ای و مواضع مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است که برگردان آن به نقل از وب سایت صدای امریکا(VOA) در پایین آمده است:

 

 

 

««با کند شدن پیشرفت فعالیت های ایران برای غنی سازی اورانیوم و فعالیت های موشکی آن کشور[!] برخی تحلیلگران سیاسی بر آنند که از تهدید امنیتی ایران قدری کاسته شده و احتمال دارد زمینه مساعدی برای به کارگیری روش های دیپلماتیک به منظور رفع نگرانی در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی فراهم آید.

 

رویدادها و واکنش های مربوط به فعالیت های قابل مشاهده هسته ای ایران، تفاوتی ماهوی نکرده است. “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل، همین چند روز پیش، بار دیگر نسبت به فعالیت های هسته ای ایران هشدار داد و از ضرورت طرح یک تهدید جدی نظامی علیه آن کشور سخن گفت. از گفتگوهای ۲۶ فوریه میان ایران و مقام های شش قدرت بزرگ جهان در قزاقستان هم انتظار زیادی نمی رود. اما در واقع، وضع تا اندازه ای فرق کرده و از میزان نگرانی نسبت به برنامه و فعالیت های هسته ای ایران کاسته شده است.

 

تنش ژئوپولیتیک جاری میان ایران، امریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی “ریشه دار و دیرین” است، اما طی دو سال اخیر شدیدتر شده است. گزارش ازسرگیری دوبارۀ فرایند غنی سازی اورانیوم توسط ایران، روز چهارشنبه این هفته از سوی آن کشور تأیید شد، هرچند روشن نیست سرعت این فرایند چقدر خواهد بود.

 

اسرائیل «خط قرمز» فعالیت های هسته ای ایران را رسیدن میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲۴۰ کیلوگرم عنوان کرده؛ مقداری که اگر درصد غنای آن افزایش یابد، برای تولید یک بمب اتم کافی است.

 

 

 

سال گذشته وقتی ایران ۱۰۰ کیلوگرم از ۲۳۳ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را غنی تر کرد، ابراز نگرانی نسبت به فعالیت های هسته ای این کشور از سوی اسرائیل شدت یافت.

 

ایران همین هفته اعلام کرد نصب نسل تازه ای از دستگاه های سانتریفیوژ را آغاز کرده که فعالیت آن ها به انرژی کمتری نیاز دارد. مسؤولان جمهوری اسلامی می گویند این نوع سانتریفیوژ، ویژۀ تولید اورانیوم با غنای پایین است. غرب اما منتظر گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی/IAEA در خصوص فعالیت های هسته ای اخیر ایران است که ماه آینده منتشر خواهد شد.

 

از سوی دیگر، آتش آنچه تحلیلگران «جنگ مخفی» میان ایران و غرب خوانده اند، طی ماه های اخیر تا اندازه ای فروکش کرده است. از مظاهر این نوع جنگ مخفی، ترور دانشمندان هسته ای ایران بود که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در طرح و اجرای آن ها دست داشتند.

 

 

طراحی عملیات تروریستی توسط جمهوری اسلامی[!] هم طی مدت اخیر غیرفعال شده است. از شواهد این دست طرح های تروریستی، طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود و حملات تروریستی یک سال قبل در گرجستان، تایلند و هند[!]

مجله تایم (TIME) مارس سال گذشته از قول مقامات امنیتی اسرائیل نوشت که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل از فعالیت های مخفی خود علیه ایران به میزان «ده ها درصد» کاسته اند و این کاهش نه تنها در زمینه ترور، بلکه حتی در راستای کوشش برای کسب اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران صورت گرفته است[!]

 

“شاشانک دوشی” (تحلیلگر مسائل ایران و نویسندۀ کتابی با نام «بحران دائم؛ فرایند هسته ای ایران») ، می گوید: «من معتقدم که اتخاذ تصمیم مبنی بر کاهش فعالیت های مخفیانه اطلاعاتی از سوی اسرائیل تصادفی نبوده، بلکه آگاهانه و هدفمندانه انجام شده؛ احتمالا امریکا در این میان نقش مؤثری داشته، چون خواهان اعتمادسازی، رفع یا دستکم کاهش سوءتفاهم و افزایش سرعت و تأثیر مذاکرات هسته ای بوده است. ممکن است ایالات متحده به این نتیجه رسیده باشد که پرداخت این همه هزینه دیپلماتیک به خاطر ایران، به نفع غرب نیست.»

 

در حالی که سرویس های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل بر آنند که ایران برای تولید سلاح هسته ای حتی تصمیم نگرفته، جمهوری اسلامی به کرات گفته است قصد این کار را ندارد.

آیت الله خامنه ای نیز از خلاف شرع  بودن اقدام به تولید بمب اتم سخن گفته و در این خصوص فتوا هم صادر کرده است.

 

جمهوری اسلامی طی سال اخیر اعلام کرده که در زمینه ساخت موشک های میان برد و کوتاه برد پیشرفت کرده است، اما طی این مدت به هیچ آزمایشی برای پرتاب موشک دوربرد اقدام نکرده است.

 

 

حاصل بررسی انجمن امریکایی موسوم به “کنترل اسلحه” در واشنگتن از تصمیم ها و مواضع اخیر ایران در عرصه فعالیت های هسته ای، هفته پیش در قالب گزارشی منتشر شد که حاکی از آن است که تغییری در مواضع مقامات جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت های هسته ای مشهود نیست و آن ها همچنان بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای آن کشور پافشاری می کنند.

 

در این گزارش آمده که به رغم آنکه این موضع گیری ها ممکن است بیانگر نیت واقعی سران تهران نباشد، با مواضع رسمی مقام های کشورهایی چون پاکستان و کره شمالی تفاوت و فاصله فراوان دارد.»»

 

 

گفتنی است بر خلاف ادعایی که در یادداشت بالا بر آن تأکید شده، نشانه ای از کاهش شیطنت های سیاسی و اقدامات تروریستی ضدایرانی در عملکرد دولت امریکا و رژیم صهیونیستی دیده نمی شود.

به نظر می رسد تحلیلگر کریستین ساینس مانیتور با نگاه غیرواقع بینانه خود در بخش هایی از این یادداشت، می کوشد عدم توفیق دشمنان در جلوگیری از دستاوردهای دیپلماتیک، تکنولوژیک و امنیتی جمهوری اسلامی را محصول اراده قدرت های مستکبر جلوه دهد، نه ناتوانی آنان.

حال آنکه برای رد مدعای نویسنده، تنها مرور اظهارات تهدیدآمیز دولتمردان امریکایی و اسرائیلی طی روزها و هفته های اخیر کافی است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3045

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.