تهران – عقربه های ساعت به ۳ بعداز ظهر نزدیک می شد و پس از یک روز کاری در ارتباط با اخبار بحران سوریه و حوادث اطراف دمشق بر اساس هماهنگی قبلی برای تهیه گزارش از اوضاع اجتماعی مردم در منطقه زینبیه در شانزده کیلومتری دمشق همراه با همکار خود از پایتخت خارج شدیم. با ...

تهران – عقربه های ساعت به ۳ بعداز ظهر نزدیک می شد و پس از یک روز کاری در ارتباط با اخبار بحران سوریه و حوادث اطراف دمشق بر اساس هماهنگی قبلی برای تهیه گزارش از اوضاع اجتماعی مردم در منطقه زینبیه در شانزده کیلومتری دمشق همراه با همکار خود از پایتخت خارج شدیم.

با توجه به محاصره مناطق جنوبی دمشق مانند شهرک بیت سحم و ببیلا و همچنین بلوار منتهی به حرم حضرت زینب (س) پس از طی نیمی از مسیر ۳۴ کیلومتری اتوبان فرودگاه بین المللی دمشق از مسیر فرعی وارد منطقه شرق حرم آن حضرت شدیم.

گسترش فعالیت های عناصر مسلح و تروریست در شهرک ها و مناطق اطراف دمشق از تیر ماه ۱۳۹۱ موجب شده بود تا جوانان شیعه منطقه زینبیه بر اساس تجربه دیگر مناطق و در یک اقدام خودجوش برای حفاظت از منطقه خود سلاح در دست گرفته و در برابر تروریست ها که اقدامات وحشیانه ای مانند بریدن سر برخی از اعضای خانواده ها و یا به آتش کشیدن منازل مردم کرده بودند ، ایستادگی کنند.

با توجه به محاصره منطقه زینبیه از همه طرف تنها مسیر فرعی رفت و آمد از دمشق به این منطقه از پشت هتل الروضه بود که از سوی نیروهای مردمی حفاظت و حراست می شد.

با عبور از این مسیر کمتر از ۵ کیلومتری گنبد و گلدسته های حرم حضرت زینب (س) نمایان می شد و گاه گاهی نیز صدای تیراندازی از اطراف به گوش می رسید.

به علت ناامنی در اطراف منطقه زینبیه و حضور افراد مسلح وارد شدن به آن مستلزم گذر از پست های ایست و بازرسی ساخته شده از بلوک های بتونی و یا خاکریز بود که در هر یک از آنها مدارک شناسایی افراد کنترل می شود.

با پایان یافتن پست های مزبور و قبل از رسیدن به نزدیک حرم ، پارک فرهنگی ، تفریحی و ورزشی ایجاد شده در یک فضای باز نظر هر بیننده ای را به خود جذب می کرد.

در این پارک که دارای بخش های مختلفی نظیر زمین فوتبال ، والیبال ، تاب ، سرسره ، محل نمایش فیلم ، راپل و مشابه آن بود ، شمار زیادی از کودکان و نوجوانان و جوانان منطقه زینبیه مشغول تفریح و سرگرمی بودند.

علاوه بر آن در اطراف این پارک فرهنگی نیز از سوی معلمان منطقه کلاس هایی برای دانش آموزان در ساعات عصر تشکیل می شد و شماری از خانواده های تحت محاصره نیز در کنار کودکان خود در این پارک حضور داشتند.

با عبور از کنار این پارک فرهنگی و ورزشی وارد ساختمانی دو طبقه شدیم که در طبقه دوم آن اتاق کوچکی وجود داشت که محل کار مسوول ساخت و تکمیل این پارک بود.

شمار زیادی از خانواده های شیعه مقیم مرکز سوریه و مناطقی مانند حمص و حماه پس از بروز ناآرامی به علت حملات افراد مسلح و تروریست به آنان و غارت اموال و دارایی ها مجبور به مهاجرت به منطقه زینبیه شده و در هتل های این منطقه که به علت نبود زایر خالی است ، ساکن شده اند.

به علت محاصره این منطقه و نبود وسایل و خودروهای عمومی برای رفت و آمد بین آن با دیگر مناطق از جمله دمشق مانند گذشته مردم مجبور هستند تا تمام روزها و ساعات خود را در داخل منطقه سپری کنند و در صورت نبود کار ضروری از منطقه زینبیه خارج نشوند.

علاوه بر این به علت محاصره و ناامنی منطقه زینبیه مانند گذشته نیز افراد از دیگر مناطق به آن وارد نشده و فقط افراد کمی در برخی اوقات برای زیارت خطر را به جان می خرند و به این منطقه وارد می شوند.

تحمل وجود چنین فضایی در ماه های اخیر در زینبیه برای ساکنان آن بسیار سخت است و تنها زمینه برای گذران اوقات مردم حضور در حرم حضرت زینب (س) در ساعت قبل و بعد از اذان و زیارت ضریح و حرم مطهر ایشان است.

پس از ورود به اتاق مسوول ساخت پارک فرهنگی ، تفریحی و ورزشی منطقه زینبیه و سلام و احوالپرسی اولیه مانند هر ایرانی دیگر ، نخستین سوال ˈ چه خبر ˈ بود که هر طرفی از طرف دیگر می پرسید تا از آخرین تحولات میدانی سوریه آگاه شود.

طرف سخن خبرنگار ایرنا در این گفت و گوی دو طرف فردی به نام مهندس حسن شاطری بود که پس از هشت سال حضور در جبهه های جنگ با صدامیان در چند دهه گذشته آسایش و آرامش خود را کمک و خدمت به بندگان خدا و رضای ایشان می دانست و فعالیت در مناطق ناامنی چون زینبیه دمشق، جنوب لبنان و مناطق تخریب شده در این کشور ناشی از جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی را بر دیگر فعالیت ها ترجیح می داد.

وی در این گفت و گو از مسایل و مشکلات ایجاد شده در منطقه تحت محاصره زینبیه به علت فعالیت های مسلحانه تروریست ها سخن گفت و به تشریح اوضاع در دیگر مناطق سوریه به خصوص دمشق بر اساس شنیده ها و اخبار موجود پرداخت.

مهم ترین محور این گفت و گو علت ساخت پارک فرهنگی، تفریحی و ورزشی بود که هدف اساسی از ایجاد چنین محلی پر کردن اوقات فراغت کودکان منطقه زینبیه با سرگرمی های سازنده و سالم آموزشی با همکاری خود ساکنان آن است.

شاطری در این گفت و گو همچنین به ایجاد محلی برای نمایش فیلم های ایرانی با زیرنویس عربی برای کودکان سوری و خانواده های آنان سخن گفت و در ادامه طرح های موجود برای گسترش کمی و کیفی این محل را تشریح کرد.

وی خاطر نشان کرد که در این محل علاوه بر نمایش فیلم در ساعات اولیه شب ، کودکان سوری نیز بر اساس هماهنگی های قبلی به اجرای نمایش ، تئاتر و هنرنمایی می پردازند تا دیگر هموطنشان ساعات خوشی را داشته باشند و برخی از خانواده ها نیز شب ها بساط قهوه در کنار این پارک پهن می کنند.

شاطری در ارتباط با راپل نصب شده در یکی از هتل های نیمه تمام و شش طبقه این منطقه برای فرود آمدن کودکان نیز گفت از زمان ایجاد آن کودکان زیادی استقبال کرده به طوری که مسوول آن مجبور به نام نویسی شده و کودکان و نوجوانان بر اساس نوبت از راپل استفاده می کنند و برخی افراد چند روز در انتظار فرارسیدن نوبت هستند.

وی ادامه داد که حتی برخی کودکان و نوجوانان برای استفاده خارج از نوبت به دنبال یافتن افراد واسطه و دوستان هستند تا در صورت امکان با سفارش لازم بتوانند یک بار دیگر از راپل استفاده کنند.

مهندس شاطری که کودکان و نوجوانان سوری به جهت دوست داشتنش به خاطر ساخت این پارک با زبان عربی وی را به عنوان عمو خطاب می کردند ، قبل از شروع نمایش در بالای جایگاه حاضر می شد و شعار مرگ بر امریکا و اسراییل و دشمنی این دو را با اسلام و مسلمانان به زبان عربی سر می داد و با توجه به جایگاه وی در بین مردم این منطقه همه افراد حاضر در محل یکصدا این شعارها را تکرار می کردند.

بی گمان امروز همه کودکان و نوجوانان سوری حاضر در پارک فرهنگی ، تفریحی و ورزشی منطقه زینبیه به محض شنیدن خبر شهادت فردی که تا چند روز پیش از وی به عنوان عمو نام می بردند ، اندوهگین و غمناک می شوند و سایه سنگین از دست دادن وی بر برنامه های آنان سنگینی می کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3030

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.