گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند. دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی – اقتصادی جهان، با عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر شانزدهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

** خاورمیانه

—————-

* سرزمین های اشغالی

– ˈیوسف ابورزقهˈ مشاور سیاسی ˈاسماعیل هنیهˈ نخست وزیر منتخب دولت حماس با اشاره به سفر قریب الوقوع ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی گفت: بازگشت به مذاکرات سازش موانع متعددی در برابر تحقق آشتی ملی قرار می دهد از جمله اینکه آنها خواهان به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی حماس و پایبندی به توافقنامه اسلو و توقف مقاومت می شوند.

– ˈطاهر نونوˈ سخنگوی حماس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تخریب ساختمان های تاریخی بیت المقدس که نشانگر تاریخ عربی و اسلامی بیت المقدس است، بیرون کردن ساکنان آن و هتک حرمت به مقدسات این مکان شریف، نشان دهنده روند سریع یهودی سازی بیت المقدس است.

– انفجار مهیب یک دستگاه خودروی «مزدا» در کنار اتوبوس حامل اسرائیلی ها در نزدیکی ساختمان وزارت جنگ در مرکز تل آویو به خبر نخست رسانه های جهان تبدیل شد. این عملیات انتحاری دست کم یک نفر کشته و ۱۰ زخمی برجای گذاشت.

– وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه ای تایید کرد که دستور ساخت ۳۴۶ خانه را در دو شهرک در کرانه باختری صادر کرده است. صدها تن از مردم فلسطین با برگزاری تظاهراتی در شهر قدس علیه پروژه جدید راه سازی رژیم اسرائیل در شرق قدس اعتراض کردند.

– مردم شهر عرابه در شمال کرانه باختری برای اعلام همبستگی با اسیرانی که در زندان های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده اند راهپیمایی کردند.

* ترکیه

– صدها نفر از مردم ترکیه با برگزاری تظاهرات در اسلامبول همکاری حزب حاکم این کشور با ناتو و آمریکا را علیه سوریه و مسلمانان محکوم کردند. بر روی پلاکاردهایی که آنها در دست داشتند، نوشته شده بود:«یانکی، به خانه ات برگرد»، «لعنت بر همکاری حزب حاکم عدالت و توسعه با غرب و ناتو علیه مسلمانان»، «پایگاه نظامی اینجرلیک باید بسته شود» و «مرگ بر صهیونیسم و امپریالیسم». بیشتر شعارهای معترضان متوجه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و حزب حاکم بود.

– رسانه های ترکیه از وقوع انفجاری مهیب در مرز ترکیه با سوریه خبر دادند که بر اثر آن ۷نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

– مردم شهر مرزی ˈحاتایˈ به دعوت سندیکای تعلیم و تربیت ترکیه موسوم به ˈاگیتیم ایشˈ در تجمعی مواضع امپریالیستها را در ایجاد جنگ در سوریه محکوم کردند.ˈعبدالله گلˈ رییس جمهور ترکیه در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد که بحران سوریه باید از طریق راهکار سیاسی و توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

* سوریه

– ˈبشار اسدˈ در دیدار با هیاتی اردنی متشکل از فعالان سیاسی، وکلا، پزشکان و مهندسان اظهار داشت، سوریه قلب تپنده جهان عرب باقی خواهد ماند و هرگز با شدت گرفتن فشارها و توطئه ها از اصول خود صرف نظر نخواهد کرد. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در دیدار با رییس ائتلاف مخالفان سوریه حمایت خود را از طرح گفت وگو و مذاکره با نظام سوریه اعلام کرد.

– ˈاخضر ابراهیمیˈ در دیدار با ˈمعاذالخطیبˈ بار دیگر حمایت خود را از طرح گفت وگو با دولت سوریه که مخالفان سوریه آن را ارائه کرده بودند، اعلام و ائتلاف مخالفان را به ادامه این خط مشی تشویق کرد.

– رییس جمهور سوریه در راستای ترمیم کابینه دستور داد تا دو وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت امور اجتماعی و وزارت کار تأسیس شود.

– وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرد که سازمان های تروریستی وابسته به القاعده به شکل مستقیم از سوی قطر و ترکیه و بسیاری از کشورهایی که در منطقه منافعی دارند، حمایت می شوند.

– خبر دیگر اینکه ارتش سوریه به عملیات پاکسازی خود علیه تروریست ها در شهرهای مختلف همچنان ادامه می دهد. نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور از جمله حماه، حلب و ادلب به حملات خود علیه تروریست ها ادامه می دهد.

– یک انفجار قوی مقابل سفارت فرانسه در دمشق رخ داد.

* عراق

– افراد ناشناس در مسیر حرکت خودروی «اسامه النجیفی» در جنوب شهر موصل یک بمب کنار جاده ای را منفجر کردند، اما وی از این انفجار جان سالم به در برد. بنا به گفته منابع امنیتی و پزشکی عراق، انفجار چهار خودرو بمب گذاری شده در بغداد و جنوب آن دستکم ۲۹ کشته و در حدود ۷۰ زخمی برجای گذاشت .

– نماینده ویژه سازمان ملل درعراق سلسله انفجارها در آن کشور و حمله به شهرهای شیعه نشین را بشدت محکوم نمود و آن را اقدامی برای دامن زدن به تنش های مذهبی در عراق توصیف کرد.

– شماری از خانواده های عراقی که فرزندانشان ترور شده اند در اعتراض به درخواست لغو قانون مبارزه با تروریسم و لغو قانون پاکسازی ادارات و نهادهای دولتی از بعثی ها، تظاهرات کرده و خواستار قصاص جنایتکاران و تروریست ها شدند.

– جنگنده های ارتش ترکیه روستای مرزی ˈزارکلیˈ در استان اربیل عراق را بمباران و جاده اصلی منتهی به آن را تخریب کردند.

* عربستان

– ده ها تن از معترضان سعودی با تجمع در مقابل سفارت عربستان در لندن ˈملک عبداللهˈ پادشاه این کشور را «سگ آمریکا» خطاب کردند.تظاهرکنندگان خشمگین عربستانی در اعتراض به واگذاری پایگاه های هوایی به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و همکاری تنگاتنگ آل سعود با کاخ سفید در سرکوب انقلابیون منطقه علیه ˈملک عبداللهˈ شعار دادند.

– وزارت دفاع عربستان با اعلام سرنگونی یک فروند جنگنده از نوع ˈتورنادوˈ نیروی هوائی خود از نجات خلبان آن خبر داد.

*کویت

– «فیصل الدویسان» نماینده مجلس کویت خواستار استیضاح شیخ «احمد الحمود» وزیر کشور به دلیل همکاری با یک شرکت اسرائیلی و جاسوسی برای آن به دنبال عقد قراردادی برای تقویت نقاط مرزی شد.

– رییس سازمان هواپیمایی کویت اعلام کرد: شرکت هواپیمایی عراق پرواز هواپیماهای خود به مقصد کویت را پس از یک وقفه ۲۲ ساله از سر می گیرد.

* بحرین

– به رغم آغاز گفت وگوهای به اصطلاح ملی در بحرین مردم منامه و دیگر شهرها و روستاهای بحرین تظاهرات کردند و فریاد سرنگونی پادشاه این کشور را سر دادند.

-دو تن از رهبران مخالفان بحرین، خواستار اقدامات فوری و موثر جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه سرکوب های رژیم آل خلیفه در بحرین شدند.

* یمن

– هزاران تن از مردم یمن با حضور در خیابان های صنعا و دیگر شهرهای یمن دومین سال انقلاب خود را گرامی داشتند. ساکنان پایتخت با حضور در میدان التغییر و سردادن شعارهایی خواستار ادامه روند اصلاحات و برقراری دموکراسی در این کشور شدند. مردم یمن در حالی دومین سالگرد انقلاب خود را جشن می گیرند که هنوز برخی از خواسته های آنان از جمله کناره گیری کامل سران پیشین این کشور محقق نشده است و وابستگان به نظام قبلی یمن همچنان برخی از مسئولیت های کلیدی در این کشور را در دست دارند.

* پاکستان

– ارتش پاکستان موشک کوتاه برد «هاتف – ۹» با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرد. ارتش پاکستان می گوید: آزمایش این موشک باعث تقویت توانایی پاکستان در زمینه سلاح های بازدارنده و امنیت ملی می شود.

– مقامات دولتی در پاکستان گزارش دادند: ۱۳ نفر از شبه نظامیان در حمله نیروی هوایی پاکستان به مخفیگاه ستیزه جویان در منطقه قبایلی شمال غرب این کشور کشته شدند.

* افغانستان

– نیروهای ارتش افغانستان طی عملیاتی مستقل و بدون حمایت نظامیان ناتو ۳۴ شبه نظامی طالبان را در هشت استان این کشور کشتند.این نخستین بار است که نیروهای افغان بدون حمایت ناتو دست به چنین عملیات گسترده ای می زنند.

– در حالی که ارتش آمریکا طبق وعده ای که «باراک اوباما» داده است، باید تا پایان سال ۲۰۱۴ خاک افغانستان را ترک کند، کاخ سفید ژنرال «جوزف دانفورد» را به جای «جان آلن» به فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان منصوب کرد.

– همایش جهانی عالمان دینی برای بررسی امنیت و مبارزه با خشونت، که قرار است ماه آینده در کابل پایتخت افغانستان با حضور شماری از علمای پاکستان برگزار شود با اختلاف شدید میان هواداران و مخالفان حضور گروه شبه نظامی طالبان در افغانستان همراه شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3029

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.