رئیس سازمان انرژی اتمی از نصب نسل جدید سانتریفیوژهای هسته‌ای در سایت نطنز از یک ماه پیش خبر داد. به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ...

رئیس سازمان انرژی اتمی از نصب نسل جدید سانتریفیوژهای هسته‌ای در سایت نطنز از یک ماه پیش خبر داد.


خبرگزاری فارس: نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز/ تبدیل سوخت ۲۰ درصدی به پودر عقبگرد نیست

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گفت‌وگوها  به هر حال ادامه دارد و قطع نمی‌شود تا به یک نتیجه معقول دست یابیم.

*پارچین یک سایت هسته ای نیست

وی درباره بحث بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین گفت: پارچین یک سایت هسته‌ای نیست و من بارها این مسئله را تکرار کردم؛ ابهاماتی در این باره مطرح می‌شود که در جهت رفع این ابهامات با آژانس در حال گفت‌وگو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رفع ابهامات نیاز به مدارک لازم دارد اظهار داشت: اگر مستندی از سرویس‌های امنیتی وجود دارد که  آنها را فریب داده است،لازم است به ما ارائه دهند.

*به نظر می‌رسد آژانس معقول‌تر شده است

عباسی با اشاره به اینکه سال گذشته از آنها درخواست کرده بودیم که اگر مدرکی در اختیار دارند به ما نشان دهند افزود:آژانس از این مسئله امتناع کرده بود اما به نظر می‌رسد شرایط قدری عوض شده و در گفت‌و‌گوها معقولانه عمل می‌کنند.

وی با بیان این مساله که از آنها انتظار داریم در این گفت‌وگوها از موضع منطقی برخورد کنند و حقوق کشور ما را رعایت کنند و اگر مدرکی دارند ارائه کنند تا آن را بررسی کرده و به آن پاسخ دهیم تصریح کرد: فعلا هیچ بحثی درباره بازدید از پارچین یا هر سایت دیگری مطرح نیست و صرفا گفت‌وگو می‌شود تا ما به یک نتیجه منطقی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برخی اخبار پیرامون تبدیل سوخت اورانیوم به پودر اورانیوم تاکید کرد: تبدیل سوخت روندی بوده که ما از سال گذشته در پیش گرفته بودیم و در ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ از اولین بسته سوخت با حضور رئیس‌جمهور پرده‌برداری شد و تاکنون ۱۲ بسته سوخت تولید شده است که بخشی از آنها در اصفهان نگهداری می‌شود و بخشی دیگر تحویل رآکتورهای اتمی شده و همه مراحل تولید اکسید اورانیوم و تبدیل آنها به صفحات سوخت تحت نظر بازرسان آژانس بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما به خاطر نیازی که به سوخت ۲۰ درصد داشتیم در حال انجام این کار هستیم و به تدریج اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به صورت پودر در آورده و به شکل بسته‌های سوخت برای استفاده در رآکتورهای هسته‌ای در می‌آوریم.

عباسی تاکید کرد: این کار برای محدود کردن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی نیست و نخواهد بود و تنها به منظور راه‌اندازی رآکتورهای تحقیقاتی ماست.

*تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به پودر برای محدود کردن ذخایر نیست

وی درباره ابراز خرسندی کشورهای غربی از این مسئله گفت: مگر  ما سوخت را برای چه می‌خواستیم؟ این مسئله عقبگرد نسبت به هیچ چیز محسوب نمی‌شود؟ آنها ادعا می‌کنند که ما اگر اورانیوم ۲۰ درصد را غنی کرده‌ایم برای مباحث دیگری است ولی از ابتدا گفته شد که این کار برای تامین سوخت رآکتور تهران است و آنها از دادن این سوخت به ما خودداری کردند.

وی افزود: خوشبختانه ما این توانمندی را داشتیم و به مقدار لازم در حال تولید سوخت ۲۰ درصدی هستیم. تولید سوخت ما نیز تحت‌نظر آژانس است و مقدار آن به گرم گزارش می‌شود، این مسئله به معنای کوتاه آمدن یا هر منظور دیگری نیست و ما تنها برای تامین نیازهای خودمان این کار را انجام می‌دهیم.

عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نسل جدید سانتریفیوژ‌های جدید در سایت نطنز گفت: مسئله سانتریفیوژ‌های  نطنز به عنوان نسل اول این سانتریفیوژ‌ها شناخته می‌‌شود و مسئله تولید آنها خاص است و تکنولوژی‌ آنها کمی قدیمی محسوب می‌شود و ما سالهاست که به این تکنولوژی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه ما در سالهای اخیر به تکنولوژی ساخت مواد کامپوزیتی دست یافته و توانسته‌ایم قطعات سانتریفیوژ را از کامپوزیت بسازیم و ساخت آنها برای ما بسیار راحت‌تر شده اظهار داشت: واحد کار جداسازی سانتریفیوژها در ماشین‌های نسل جدید ما بسیار بالاتر است.

رئیس سازامن انرژی اتمی ادامه داد:در بهمن ۹۰ از اولین زنجیره نسل جدید سانتریفیوژها پرده‌برداری کردیم و از آن به بعد تحقیقات ما در این پایلوت کامل شد.

*نصب سانتریفیوژهای جدید از حدود یک ماه پیش آغاز شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای اینکه به تولید صنعتی در این زمینه دست یابیم باید تعداد زیادی از این دستگاه‌ها را نصب کنیم. نصب سانتریوفیوژهای جدید از حدود ۱ ماه پیش در سایت نطنز آغاز شده است و با برنامه‌ریزی که کرده‌ایم نصب دو برابری آنها ادامه دارد تا بتوانیم آزمایشگاه مرتبط با نسل جدید را تکمیل کنیم.

عباسی تصریح کرد:این سانتریوفیوژها را برای غنی‌سازی ویژه زیر ۵ درصد ساخته شده و هیچ استفاده‌ای از آنها در غنی‌سازی ۲۰ درصد نمی‌شود.

*در مورد درز اطلاعات محرمانه به آژانس شکایت کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شکایت این سازمان از آژانس انرژی اتمی به خاطر انتشار اطلاعات محرمانه گفت: فعلا  پاسخ مناسبی در این باره دریافت نکرده‌ایم؛ حتی اخیرا اعتراضات جدیدی در این باره داشتیم و نماینده ما در آژانس درباره انتشار خبر نسل جدید سانتریوفیوژهای هسته‌ای از آنان سوال کرده بود که چرا اطلاعات آنها باید از آژانس به بیرون درز پیدا کند.

وی افزود: ۳ _ ۴ روز بعد از اینکه کارشناسان آژانس نصب این سانتریوفیوژها را به آژانس گزارش کردند اطلاعات آنها در اختیار رسانه‌های غربی قرار گرفت و منبع خود را یکی از کارشناسان آژانس نقل کرده بودند؛ این مسئله دال بر این است که اطلاعات از آژانس به راحتی درز پیدا می‌کند.

*کارمندان آژانس از سرویس‌های اطلاعاتی کشور خود حقوق می‌گیرند

وی با بیان اینکه در آژانس کارمندانی مشغول کار هستند که از آژانس حقوق نمی‌گیرند بلکه حقوق خود را از کشور خود دریافت می‌کننداظهار داشت:این باعث می‌شود تا آنها اطلاعات خود را در اختیار کشورهای خود، سرویس‌های امنیتی و رسانه‌ها قرار دهند؛ ما به آقای آمانو هشدار دادیم که این مسئله باید برطرف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما به آژانس این امتیاز ویژه را داده‌ایم تا درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم و این دلیل نمی‌شود که ما بی جهت اطلاعات خود را درباره اماکن هسته‌ای به  آژانس دهیم چرا که آژانس مکان امنی برای نگهداری مطالب و اسناد محرمانه نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3008

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.