به گزارش پیارم به نقل از موج، با وجود فشارهای ایالات متحده آمریکا، دولت پاکستان برای پروژه احداث خط لوله گاز تهران به اسلام‌آباد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه تخصیص داد تا مذاکرات امروز ( دوشنبه) دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار شود. نشریه « دی نیوز اینترنشنال» چاپ پاکستان امروز ( دوشنبه) ...

به گزارش پیارم به نقل از موج، با وجود فشارهای ایالات متحده آمریکا، دولت پاکستان برای پروژه احداث خط لوله گاز تهران به اسلام‌آباد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه تخصیص داد تا مذاکرات امروز ( دوشنبه) دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار شود.

نشریه « دی نیوز اینترنشنال» چاپ پاکستان امروز ( دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد با وجود فشارهای کاخ سفید، دولت پاکستان برای پروژه احداث خط لوله گاز تهران به اسلام‌آباد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه تخصیص داد تا مذاکرات امروز ( دوشنبه) دو طرف، اهمیت بالایی داشته باشد.

بر اساس همین گزارش، مذاکرات تهران و اسلام‌آباد ۳ الی ۴ روز به طول خواهد انجامید.

در عین حال، این مذاکرات حول موضوعات مهندسی، تدارکات و احداث صورت خواهد پذیرفت.

این در حالی است که تجهیزات برای ادامه احداث خط لوله، توسط تهران تامین می‌شود.

با این حال، پروژه مذکور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به اتمام خواهد رسید.

اتمام این پروژه سبب می‌شود تا روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران به پاکستان صادر شود و بحران کمبود انرژی اسلام‌آباد مرتفع گردد.

کشورهای غربی و صهیونیست ها و متأسفانه برخی کشورهای منطقه ای متحد آنها، همگرایی ایران و قاهره را برابر با پایان نفوذ و سلطه طلبی خود در منطقه و جهان اسلام می دانند، لذا برای مقابله با آن به هر ابزاری چنگ می زنند.مهم ترین مولفه در این عرصه، بهره گیری از فتنه ایجاد شکاف میان دو کشور در قالب حامیان جبهه مقاومت و تفکرات اخوانی است. آنها …

اختصاصی بصیرت:محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفری چهار روزه از مصر دیدار داشت. این سفر در حالی صورت گرفت که ابعاد آن در چند محور قابل توجه است.

الف ) نشست سران کشورهای اسلامی

مصر در حالی دومین سال پیروزی مردمی بر سه دهه حاکمیت مبارک را سپری می کند که میزبانی نشست سران سازمان همکاری های اسلامی موفقیتی بزرگ برای این کشور قلمداد می شود. بر این اساس از محورهای سفر رئیس جمهور کشورمان را حضور در این اجلاس و تبیین دیدگاه ایران در عرصه جهان اسلام به ویژه حمایت از ملت فلسطین و مقابله با توطئه های دشمنان جهان اسلام تشکیل می داد؛ راهکارهایی که با استقبال بسیاری از کشورهای اسلامی همراه بود، به ویژه اینکه محور سخنرانی رئیس جمهور و طرح های ایران را وحدت جهان اسلام تشکیل می داد.

ب) رایزنی های منطقه ای

محور اصلی سفر هیئت ایرانی به مصر را رایزنی با سران کشورهای اسلامی درباره تحولات منطقه و جهان اسلام تشکیل می داد. در کنار دیدار با مقامات ارشد سایر کشورها برای تعاملات دو جانبه و چند جانبه، بررسی تحولات سوریه در نشست سه جانبه ایران، ترکیه و مصر از نکات مهم بود. در این نشست ها هر چند طرفین همچنان دیدگاه های متفاوتی درباره سوریه داشته اند، اما همگان بر اصل راهکار سیاسی به عنوان گزینه پیش رو تأکید کردند.

ج) توسعه روابط ایران و مصر

توسعه مناسبات میان ایران و مصر از نکات مهم نشست سازمان همکاری های اسلامی در مصر بوده است.برگزاری دیدارهای متعدد میان مقامات دو کشور، دیدار احمدی نژاد با شیخ الازهر، اعلام آمادگی ایران برای لغو یک جانبه روادید برای سفر شهروندان مصری به ایران، حضور رئیس جمهور میان نخبگان، رسانه ها و دانشجویان مصری و… از نشانه های همگرایی دو کشور به توسعه مناسبات است. این فرایند را در واکنش محافل غربی و صهیونیستی می توان مشاهده کرد که با سانسورهای خبری و یا انعکاس مغرضانه اخبار سفر رئیس جمهور به مصر تلاش کردند تا از اهمیت مناسبات دو کشور بکاهند.این گمانه زنی وجود دارد که دشمنان روابط ایران و مصر برای اهمیت زدایی و ایجاد شکاف میان دو کشور، طرح دامن زدن به ناامنی های مصر را اجرا کرده اند، چنانکه همزمان با تأکید مقامات مصری بر توسعه مناسبات با ایران، ناآرامی ها و اعتراضات مشکوک به سیاست های مرسی در مصر شکل گرفت.اما در مجموع بسیاری از محافل رسانه ای و مردمی مصر تأتید دارند، دولتمردان این کشور با گرایش به جمهوری اسلامی ایران و برخوردار شدن از ظرفیت های اقتصادی، فنی، علمی و نیز بهره گیری از این ظرفیت ها، تجربیات و الگوهای انقلاب اسلامی ایران، می توانند برای مقابله با چالش های کشورشان گام بردارند؛ اصلی که به اذعان جهانیان بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین در سال های اخیر برای تحقق آن گام برداشته و دستاوردهای بسیاری داشته اند.

نکته دیگر در مناسبات دوکشور، تحرکات دشمنان جهان اسلام برای مقابله با این روابط است. کشورهای غربی و صهیونیست ها و متأسفانه برخی کشورهای منطقه ای متحد آنها، همگرایی ایران و قاهره را برابر با پایان نفوذ و سلطه طلبی خود در منطقه و جهان اسلام می دانند، لذا برای مقابله با آن به هر ابزاری چنگ می زنند.مهم ترین مولفه در این عرصه، بهره گیری از فتنه ایجاد شکاف میان دو کشور در قالب حامیان جبهه مقاومت و تفکرات اخوانی است. آنها در ظاهر چنان القا می کنند که به دنبال ارتقای جایگاه مصر در منطقه براساس اندیشه های اخوان هستند و با همین تفکر هم مصر را به همراهی با خود علیه سوریه وادار ساخته اند، اما ادعای مذکور در حالی مطرح شده که هدف اصلی آنها ایجاد شکاف میان کشورهای انقلابی منطقه است تا در نهایت سلطه بر کل منطقه را اجرایی سازند. این در حالی است که وحدت اسلامی، مقابله با صهیونیست ها و غرب از اهداف مشترک تمام کشورهای انقلابی منطقه است که می تواند مولفه ای برای همگرایی آنها باشد؛ اصلی که ایران و مصر در دو سال اخیر بارها بر تحقق آنها تأکید و گام های بسیاری نیز در چارچوب آن برداشته اند و با استمرار روابط همه جانبه می تواند دستاوردهای بسیاری برای طرفین و جهان اسلام به همراه داشته باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3004

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.