گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.   دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقمندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

 

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقمندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی- اقتصادی جهان، تحت عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر چهاردهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

**خاورمیانه

———–

*سوریه

– در روزهای اخیر حملات برنامه ریزی شده و کیفی نیروهای نظامی ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور به خصوص در اطراف دمشق و حلب به تروریست ها و عناصر مسلح موجب وارد شدن ضربات سنگین به تجهیزات و نفرات آنان شده است. در برخی مناطق سوریه درگیری در صف عناصر تروریستی بر سر تقسیم کمک های خارجی و غنیمت وجود دارد که باعث هلاکت برخی از این عناصر شده است.

– روزنامه لبنانیˈالاخبارˈ به نقل از ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه نوشت: ارتش در سطح وسیعی عملا زمام امور را در اختیار دارد و توقف حمایت ترکیه از جنگجویان مخالف باعث پایان یافتن بحران ظرف دو هفته خواهد شد.

* بحرین

– هزاران نفر از انقلابیون بحرینی بدون توجه به تهدیدات نیروهای امنیتی، در نقاط مختلف این کشور به ویژه در منامه تظاهرات ضد آل خلیفه برگزار کردند.

* ترکیه

– ˈفاروغ آلوء اوغلوˈ معاون دبیرکل حزب جمهوری خواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ملی ترکیه گفت: استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه مغایر منافع ملی این کشور است و اکثریت مردم ترکیه مخالف استقرار این تسلیحات در خاک ترکیه هستند.

– ستاد فرماندهی ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در عملیات های نیروهای مسلح ترکیه در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور در سال گذشته میلادی ۱ هزار و ۵۵۸ تن از نیروهای ˈپ.ک.کˈرا کشته و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات کشف و ضبط کرده است

-کمیسیون مبارزه با تروریسم مجلس ملی ترکیه، شمار کشته شدگان درگیری های نیروهای امنیتی و نظامی این کشور با اعضای حزب کارگران کرد ترکیه ˈپ.ک.کˈ در ۳۰ سال گذشته را بیش از ۳۵ هزار نفر اعلام کرد.

-در اعتراض به ادامه ممنوعیت حجاب در مدارس ترکیه و منع استخدام کارکنان محجبه در دوایر دولتی این کشور، مردم شهر ˈتوکاتˈ در شمال ترکیه دست به تظاهرات زدند.

* اردن

– در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اردن ازسوی کمیته مستقل برگزاری آن و پیروزی نمایندگان وابسته به قبایل و شخصیت های طرفدار دولت، هزاران شهروند اردنی در مناطق مختلف این کشور در اعتراض به نتایج این انتخابات تظاهرات کردند.

* سرزمین های اشغالی

– ارتش رژیم صهیونیستی در جبال الخلیل رزمایش نظامی برگزار کرد. این اقدام برخلاف حکم دادگاه عالی این رژیم است که برگزاری رزمایش در این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.

* لبنان

– به مناسبت سالروز پر برکت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت، حزب الله لبنان، طی مراسمی در منطقه ˈمروحینˈ در مرز فلسطین اشغالی، پرچمی به عنوان نماد وحدت اسلامی بر افراشت.

– ˈمحمد رعدˈ نماینده حزب الله در مجلس لبنان گفت: آنهایی که پیش از این بر راه حل نظامی برای حل بحران سوریه تأکید می کردند، امروز برای حفظ آبروی از دست رفته خود، به دنبال یافتن راه حل سیاسی و گفتگو هستند.

* عراق

– درگیری بین تظاهرات کنندگان با نیروهای ارتش در شهر فلوجه در غرب بغداد پایتخت عراق روز جمعه شش کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشت.

– همزمان با افزایش ناآرامی و تحرکات ضددولتی در عراق، نیروهای امنیتی این کشور ۲۵۰ تروریست وابسته به عربستان را دستگیر کردند. این افراد قصد داشتند در شهرهای کربلا، نجف و دیوانیه عراق دست به حملات تروریستی بزنند. به گفته فرمانده نیروهای امنیتی عراق، ˈبندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعودˈ رئیس دستگاه جاسوسی رژیم سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای اجرای عملیات تروریستی عراق اختصاص داده است.

* عربستان

– جوانان شیعه در شرق عربستان با برگزاری راهپیمایی و سردادن شعار علیه آل سعود آزادی زندانیان سیاسی و محاکمه وزیر کشور سعودی را خواستار شدند.

– کارگران عربستانی با برگزاری تجمع مقابل مرکز مالی ˈملک عبداللهˈ از آغاز اعتصاب کارگری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان خبر دادند.

* یمن

– صدها هزار یمنی در هفته وحدت و سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) در جنوب صنعا پایتخت این کشور تظاهرات کردند و اظهار داشتند که ملت یمن به طرح های شوم غرب برای آینده کشورشان اعتمادی ندارند و نمی گذارند، اهداف آنان تحقق یابد.

– دستکم هشت نظامی یمن بر اثر انفجار انتحاری که روز دوشنبه در پی حمله نیروهای ارتش با حمایت چند دستگاه تانک به یک پناهگاه القاعده رخ داد، کشته شدند.

* افغانستان

– عملیات انتحاری در شرق افغانستان به مرگ ۱۲ نظامی آمریکایی و انهدام دو تانک آنها انجامید. این حمله در حالی صورت می گیرد که احساسات ضدآمریکایی در میان مردم افغانستان افزایش یافته است.

– دستگیری یک زن قبل از حمله انتحاری، دستگیری ۹ عضو گروه طالبان، بازداشت یک گروه قاچاقچی مواد مخدر در استان ˈبغلانˈ و ترور فرماندار منطقه کوهستان در استان پروان افغانستان از جمله رویدادهای افغانستان بود.

– چهار تن از سران یک قوم در استان بادغیس افغانستان که پیش از این با گروه طالبان همکاری می کردند و اخیرا به روند صلح افغانستان پیوسته بودند، ترور شدند.

* پاکستان

———

– مقامات پلیس پاکستان گزارش دادند: ادامه خشونت های فرقه ای و قتل های هدفمند در کراچی مرکز ایالت سند پاکستان ۱۳ کشته و چندین مجروح برجا گذاشت.

** آفریقا

——–

* مالی

-وزارت دفاع فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای مالی و فرانسه به طور کامل شهر گائو در شمال شرق مالی را تحت کنترل گرفته اند. تلاش ها برای بازپس گیری این منطقه با حملات هوایی جنگنده های فرانسوی علیه مواضع شورشیان در گائو آغاز شد.

* موزامبیک

– جاری شدن سیل در مناطق مختلف موزامبیک به کشته شدن دستکم ۳۶ تن و آوارگی ده ها هزار تن منجر شده است.

* نیجریه

– درگیری قبیله ای در منطقه ای در نیجریه ۲۲ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

* نیجر

– دولت نیجر به ایالات متحده اجازه داد تا تجهیزات و پهپادهای تجسسی خود را به نیجر به منظور تحت نظر قرارگرفتن تحرکات شبه نظامیان در این منطقه، گسیل دارد.

* مصر

– فراخوانی احزاب مخالف در مصر به مناسبت دومین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه برای هدایت مردم به سمت انقلاب علیه ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری، هزاران تظاهرات کننده را به خشونت علیه پلیس و آتش زدن برخی مراکز عمومی در قاهره و دیگر استان های این کشور سوق داد.

-گروهی از معترضان مصری روز جمعه مقر حزب اخوان المسلمین در شهر اسماعیلیه را به آتش کشیدند.

– دادگاه پرونده حادثه ˈپورت سعیدˈ مصر برای ۲۱ متهم این پرونده حکم اعدام صادر کرد. در حادثه مزبور که سال گذشته در جریان یک مسابقه فوتبال رخ داد ۷۴ تن کشته شدند.

– صدور حکم دادگاه شورشی در زندان پورت سعید و کشته شدن یک مامور را در پی داشت و متعاقب آن تظاهرات در این شهر ۶۲ تن کشته و ده تن دیگر مجروح بر جای گذاشته است.

– رئیس جمهور مصر در سه استان پورت سعید، اسماعیلیه و سوئز حالت فوق العاده و منع آمد و شد شبانه اعلام کرد.

– ˈطلعت ابراهیمˈ دادستان کل مصر با تروریستی دانستن گروه بلاک بلوک و تاکید بر اینکه این گروه دست به خرابکاری و به وحشت انداختن شهروندان می زند، دستور بازداشت همه نیروهای آن را صادر کرد.

– دادگاه کیفری قاهره هفت نفر از متهمان پرونده فیلم اهانت آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) و توهین به شرع مقدس اسلام را به اعدام محکوم کرد.

*تونس

– واحدهای ویژه ارتش تونس با افزایش نگرانی ها از حملات تروریستی با تشکیل حلقه های امنیتی در اطراف تاسیسات نفتی این کشور مسئولیت حفاظت از این تاسیسات را برعهده گرفتند.

– یکی از مسوولان جنبش اخوان المسلمین و عضو شورای محلی شهر مصراته در لیبی توسط افراد مسلح ناشناس ترور شد.

* الجزایر

-در حمله شورشیان به ماموران امنیتی که از یک خط لوله انتقال گاز در جنوب شرقی الجزیره پایتخت الجزایر حفاظت می کردند، دو مامور کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

**آسیا

——-

* نپال

– بی ثباتی های سیاسی-اجتماعی که از زمان انحلال پارلمان نپال در اردیبهشت ماه امسال کلید خورده و در هفته های اخیر به اعتراضات خیابانی انجامیده بود، در هفته جاری نیز ادامه یافت. در درگیری ها بین مخالفان بودایی دولت ˈبابورام بی هاتاریˈ و نیروهای امنیتی تاکنون ده ها تن زخمی شده اند.

* بنگلادش

– در جریان اعتراض فعالان اسلامگرا به محاکمه رهبر سیاسی خود در دادگاهی در بنگلادش، درگیری های شدیدی میان آنان و نیروهای پلیس درگرفت. این اعتراضات یک هفته پس از صدور حکم اعدام علیه یکی از رهبران سیاسی اسلامگرا در دادگاهی جنجالی به وقوع پیوست. این دادگاه برای رسیدگی به جرایم جنگی رهبران اسلامگرا در مبارزه آزادیبخش علیه پاکستان در ۴۰ سال پیش تشکیل شده بود. گفتنی است اسلامگراها بر این باورند که انگیزه های سیاسی در پس این محاکمات وجود دارد.

* کره شمالی

– در نشست مشترک ˈکیم جونگ اونˈ رهبر کره شمالی با مقامات امنیتی این کشور در روز یکشنبه وی بر لزوم انجام اقدامات اساسی و در بالاترین سطح ممکن برای ساماندهی سومین آزمایش اتمی این کشور تاکید کرد. تهدید به انجام سومین آزمایش هسته ای مهمترین عکس العمل پیونگ یانگ به تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت در هفته گذشته به شمار می رود.

– در این هفته بسیاری از منابع خبری از آمادگی دولت کره شمالی برای اجرایی کردن تهدید خود مبنی بر انجام سومین آزمایش هسته ای خبر دادند. یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره ای اعلام کرد که کره شمالی در آستانه انجام یک آزمایش هسته ای دیگر قرار دارد. این در حالی است که کره شمالی به دنبال انجام آخرین آزمایش موشکی خود با تحریم های شورای امنیت مواجه شد.

* کره جنوبی

– منابع رسمی کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کردند که موشک دوربرد ˈنارو-۱ˈ برای قرار دادن ماهواره این کشور در فضا آماده شده و به زودی سومین ماهواره این کشور طی چهار سال اخیر به فضا فرستاده خواهد شد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که همسایه شمالی سئول به واسطه انجام آزمایش موشکی در اواخر سال گذشته میلادی با قطعنامه تحریمی شورای امنیت روبرو شده است.

– آنگ سان سوکی رهبر دموکراسی خواه میانمار به دنبال سفر پنج روزه خود به کره جنوبی با روسای جمهور در حال کناره گیری و جدید کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

* چین

– رسانه های چینی روز یکشنبه از آزمایش موفق موشک میانبرد رهگیر این کشور خبر دادند. مقامات وزارت دفاع چین تاکید کرده اند که این آزمایش، تنها آزمایشی دفاعی بوده و هیچ کشوری را تهدید نمی کند.

* ژاپن

– ˈشینزوآبهˈ نخست وزیر ژاپن در جریان اولین سخنرانی سیاسی خود در پارلمان ژاپن بار دیگر بر تعهد خود بر احیای اقتصاد این کشور و خروج از بحران اقتصادی تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به حادثه گروگانگیری الجزایر و کشته شدن ده شهروند ژاپنی به شدت پدیده تروریسم را محکوم کرد.

* استرالیا

– ˈجولیا گیلاردˈ نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور روز ۱۴ سپتامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

**آمریکا

——-

* ایالات متحده

– شهروندان آمریکایی در برخی شهر های آمریکا در اعتراض به آزادی حمل سلاح گرم در این کشور دست به راه پیمایی اعتراض آمیز زدند. در این راهپیمایی اعتراض آمیز ˈوینسنت گریˈ شهردار واشنگتن پایتخت آمریکا نیز به جمع معترضان پیوست.

معترضان که خواهان کنترل بیشتر بر سلاح های گرم به ویژه با کاربرد نظامی بودند، در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا واقع در واشنگتن دی.سی تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش نمایندگان برسانند.

– کمیته امور خارجی در مجلس سنای آمریکا با تعیین ˈجان کریˈ به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کرد.

– باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در گفت وگو با فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه از مداخله نظامی پاریس در مالی حمایت کرد. آمریکا در حمله به مالی به کمک فرانسه شتافت و متعهد شد که ضمن ارائه کمک های لجستیکی، سوخت هواپیماهای جنگی فرانسه مامور شرکت در عملیات مداخله نظامی در مالی را در حین پرواز تامین کند.

– دادگاهی در ایالت ویرجینیای آمریکا، ˈجان کرییاکˈ افسر پیشین سیا را به دلیل افشای اعمال خلاف قانون افسران سازمان جاسوسی آمریکا و شکنجه متهمان توسط بازجویان سیا به دو سال و نیم زندان محکوم کرد.

– مردم آمریکا با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز، اعمال خشونت بیش از حد پلیس این کشور را در برخورد با شهروندان آمریکایی، محکوم کردند.

– ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر خارجه آمریکا پیش از واگذار کردن مسئولیت خود به جان کری، آمریکای لاتین را در زمره اولویت های سیاست خارجه آمریکا قرار داد و تاکید کرد که گسترش روابط دوجانبه با کشورهای آمریکای لاتین و تامین امنیت شهروندان این کشورها، رفع نیازهای مربوط به انرژی با هزینه ای کمتر و انتقال فناوری در راس برنامه کاری واشنگتن است.

– سفارت آمریکا در امان با صدور بیانیه ای به اتباع خود در اردن نسبت به شعله ور شدن اعتراضات در این کشور به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی هشدار داد.

– سفارت آمریکا در قاهره به دلیل اوضاع نابسامان امنیتی مصر فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

*کانادا

– هزاران نفر از مخالفان دولت کانادا در شهرهای مختلف این کشور دست به راهپیمایی علیه دولت کانادا زدند و خواستار پایان دادن به سیاست های تبعیض آمیز حکومت کانادا علیه مردم بومی و تجاوز به زمین های آن ها شدند.

* آمریکای لاتین

* ونزوئلا

– انتشار عکس جعلی هوگو چاوز در بستر بیماری در روزنامه اسپانیایی ˈال پاییسˈ خشم مقامات ونزوئلا را برانگیخت. ال پائیس که معتبرترین و پرخواننده ترین روزنامه اسپانیایی جهان است؛ عکس فردی را روی تخت بیمارستان منتشر کرد و از آن با عنوان عکسی استثنایی از هوگو چاوز یاد کرد. این عکس چاوز را در وضعیتی بسیار وخیم نشان می داد که گویا تقریبا از دنیا رفته است. این روزنامه پس از انتشار نسخه چاپی خود با عکس جعلی چاوز در صفحه نخست، با اعتراض شدید دولت ونزوئلا روبرو شد و بلافاصله عذرخواهی کرده و دستور داد همه نسخه ها برگردانده شود.

– شورش و درگیری در زندان ˈاوریباناˈ واقع در ایالت ˈلاراˈ در شمال ونزوئلا،۵۰ نفر کشته و حدود ۹۰ نفر زخمی برجای گذاشت. ˈایریس وارلاˈ معاون وزیر دادگستری ونزوئلا در امور اداره زندانها، بازرسی سلولهای زندانیان برای یافتن سلاح را از عوامل شورش و درگیری بین زندانیان و مسئولان زندان اعلام کرد.

مطابق آمارها، در ونزوئلا حدود ۵۰ هزار زندانی وجود دارد این در حالی است که زندان های این کشور ظرفیت پذیرش تنها ۱۴ هزار زندانی را دارند.

* برزیل

– ششمین کنفرانس سران برزیل و اتحادیه اروپا در پایتخت برزیل در حالی برگزار شد که طرفین یکدیگر را به اعمال سیاست های درهای بسته متهم کرده و خواهان گسترش حجم بازرگانی با یکدیگر بودند.

اصلی ترین توافق نامه به امضا رسیده در این نشست، حمایت گرایی بود. اروپا امیدوار است که کشورهای آمریکای لاتین موانع تجاری بخش هایی مانند خودرو و صنایع تکنولوژی بالا را از میان بردارند. روسای شرکت کننده در این نشست، توافقنامه ایجاد ˈکمیسیون رسیدگی به ظرفیت ها برای سرمایه گذاری دو جانبهˈ به منظور بالا بردن توانایی و قدرت بیشتر در روابط اقتصادی را به امضا رساندند.

* در جریان آتش سوزی در یک باشگاه شبانه در شهر ˈسانتا ماریاˈ در جنوب این برزیل، دست کم ۲۴۵ تن جان خود را از دست داده اند. جان باختگان بر اثر خفگی و یا فشار زیر دست و پا جان خود را از دست داده اند. حادثه زمانی روی داد که یکی از اعضای گروه موسیقی اقدام به استفاده از وسایل آتش بازی کرد و همین باعث ایجاد حریق در سقف سالن شد.

ˈدیلما روسفˈ رئیس جمهور برزیل پس از شنیدن خبر حادثه، بلافاصله اجلاس ˈسلاک- اتحادیه اروپاˈ را ترک کرده و به میان آسیب دیدگان رفت. وی در ارتباط با این حادثه گفت: ما با وجود این غم بزرگ اکنون در کنار هم می ایستیم و در این شرایط دشوار بدون اینکه فراموش کنیم، به کمک هم می شتابیم.

* شیلی

– سران سی و سه کشور عضو ˈسلاکˈ به همراه همتایان خود از بیست و هفت کشور عضو ˈاتحادیه اروپاˈ در اولین اجلاس ˈسلاک – اتحادیه اروپاˈ در شهر سانتیاگو پایتخت شیلی گردهم آمدند تا در زمینه سرمایه گذاری های دو جانبه به توافق های مشترکی دست یابند. ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران اروپایی و افزایش سطح تجارت بین المللی، اتفاق نظر در مورد ایجاد سیستمی چندجانبه در رابطه با تجارت آزاد به منظور غلبه بر بحران اقتصادی و تصویب قوانین خاص سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در آمریکای لاتین در طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، اصول مورد تصویب سران بیش از ۶۰ کشور شرکت کننده در این اجلاس بود.

* کوبا

-کوبا پس از به عهده گرفتن ریاست سازمان جوامع آمریکای لاتین و حوزه کارائیب موسوم به ˈسلاکˈ بار دیگر به نحوی جدی تر وارد عرصه بین المللی شد. رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا در نشست سران سلاک ریاست این سازمان را از ˈسباستین پینیراˈ، رئیس جمهور شیلی تحویل گرفت.

*اکوادور

– وزیر امور خارجه اکوادور اعلام کرد که کشورش برای حل مشکل جولیان آسانژ دست به اقدام حقوقی می زند. ˈجولیان آسانژˈ بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس از هفت ماه قبل که به سفارتخانه اکوادور در لندن پناه برد، در ساختمان این سفارتخانه زندگی می کند. چرا که مقام های بریتانیایی گفته اند در صورت خروج او از این ساختمان او را بازداشت خواهند کرد و به دولت سوئد تحویل می دهند.

** اروپا

——-

*انگلیس

– مباحث مربوط به انجام رفراندوم برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدت گرفته است و در همین چارچوب سفیر انگلیس در پاریس در مورد اظهارات اخیر دیوید کامرون درباره احتمال خروج کشورش از اتحادیه اروپا گفت که انگلیس خواستار تشکیل اتحادیه اروپایی با قوانین جدید و با محوریت لندن است

– در همین رابطه ˈگیدو وسترولهˈ وزیر امورخارجه آلمان نسبت به برخی اعمال تنش زا به وسیله دولت انگلیس واکنش نشان داد و با اشاره به سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مبنی بر خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپا گفت: تهدید انگلیسی ها مبنی بر احتمال خروج از اتحادیه اروپا کارساز نخواهد بود.

– سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مورد برگزاری همه پرسی برای ادامه عضویت در اتحادیه اروپا، باعث افزایش محبوبیت حزب محافظه کار در نظرسنجی ها شده است و محبوبیت حزب تحت رهبری وی را بین ۲ تا ۵ درصد افزایش داد.

– وزارت خارجه انگلیس از اتباع خود در کشور سومالی به ویژه در نیمه خومختار در شمال این کشور خواست، آن کشور آفریقایی را ترک کنند.

– روزنامه ˈتلگرافˈ انگلیس نوشت، دولت این کشور در آخرین گزارش سه ماهه خود نام اسرائیل را به دلیل بمباران غزه و ادامه سیاست های خود در گسترش شهرک سازی به فهرست کشورهایی که وضعیت حقوق بشر در آنها نگران کننده است، اضافه کرد.

– ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر دفاع انگلیس با تاکید بر حمایت قاطع انگلیس از مداخله نظامی فرانسه در غرب آفریقا اعلام کرد دولتش حداقل ۳۵۰ نظامی انگلیسی را به مالی و همسایگان آن در غرب آفریقا اعزام می کند ضمن اینکه حدود ۴۰ مستشار نظامی انگلیس نیز بزودی عازم مالی می شوند تا در تعلیم نیروهای ارتش ملی آن کشور مشارکت کنند.

– نتایج مطالعات ˈبنیاد کارˈ در مورد نرخ بیکاری در انگلیس نشان داد تعداد جوانان بیکار در انگلیس در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته بیشتر است و این روند در سال های رکود اقتصادی با سرعت مضاعفی افزایش یافته است.

– نخست وزیر انگلیس در راس هیاتی عازم الجزیره شد تا درباره تحولات در شمال و غرب آفریقا و همچنین موضوع گروگانگیری در الجزایر که منجر به کشته شدن ۶ تبعه انگلیس شد، با مقامات الجزایر گفت و گو کند.

* فرانسه

– ˈمیشل ساپنˈ وزیر کار فرانسه با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه کاهش کسری بودجه و سیاست های ریاضت اقتصادی ازسوی دولت، گفت، کشور در حالت ورشکستگی کامل قرار دارد.

ـ ˈژان ایو لو دریانˈ وزیر دفاع فرانسه با ولیعهد عربستان سعودی دیدار و درباره مداخله نظامی پاریس در مالی و همکاری نظامی با ریاض گفتگو کرد. در این دیدار هر دو طرف، درباره وضع سوریه، ایران و یمن گفتگو کردند.

ـ جنگنده های فرانسوی در ادامه حملات هوایی روزهای اخیر خود به مواضع جنگجویان مالی اهدافی را در شهر کیدال و مناطق اطراف آن بمباران کردند که در اثر آن منزل مسکونی رییس گروه انصارالدین ویران شد.

ـ نیروهای فرانسوی با همراهی نظامیان مالی، کنترل فرودگاه شهر گائو در شمال این کشور را در دست گرفتند.

ـ فرانسه که از یازدهم ماه ژانویه حمله نظامی بدون همراهی کشورهای غربی را به مواضع جنگجویان مسلح در شمال کشور آفریقایی مالی آغاز کرد در سومین هفته از این اقدام خود، خواستار کمک های پشتیبانی هرچه بیشتر متحدان غربی خود در این رابطه شد.

ـ گروگانگیری اخیر در میدان گازی ˈان میناسˈ الجزایر و همچنین جنگ فرانسوی ها در کشور آفریقایی مالی، فرانسوی ها را مجبور به تحکیم امنیتی پیرامون شرکت نفتی توتال درالجزایر و برخی کشورهای آفریقایی کرد.

ـ شمار بیکاران فرانسه در پایان سال ۲۰۱۲ میلادی بالغ بر سه میلیون و ۱۳۳ هزار نفر بوده است. وزارت کار و امور اجتماعی فرانسه در این باره گزارش داده است که این تعداد متقاضیان کار بیش از ۱۰ درصد جمعیت فعال این کشور را تشکیل می دهد.

ـ اتحادیه بزرگ کارگری و کارمندی فرانسه ˈث .ژ.تˈ در نظر دارد در اعتراض به وضع نابسامان سلامت و بهداشت و درمان در جامعه یک تظاهرات اعتراض آمیز ملی در پاریس برگزارکند.

ـ درحالی که بسیاری از مردم فرانسه با وضع بد اقتصادی روبرو هستند. آمارها نشان می دهد که عملیات نظامی خارجی ارتش این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون سالانه به طور متوسط یک میلیارد یورو هزینه داشته است.

ـ جنگ فرانسوی ها در مالی بهانه ای شد تا فرانسوا اولاند رییس جمهور این کشور وعده انتخاباتی خود مبنی بر استفاده از قطار و خودرو شخصی در سفرهای کوتاه داخلی و خارجی برای شرکت در اجلاس و نشست ها را نادیده بگیرد.

ـ آلن مارسو قاضی سابق دادگاه مبارزه با تروریسم و نماینده کنونی پارلمان فرانسه عملیات نظامی ناتو در لیبی را یک اشتباه بزرگ خواند و اظهار امیدواری کرد که چنین اشتباهی در سوریه تکرار نشود.

ـ پاریس قصد دارد در اقدامی کم سابقه نیروهای نظامی خود را برای محافظت از مراکز استخراج اورانیوم نیجر که نیروگاه هسته ای ˈآره واˈ فرانسه را تغذیه می کند، به این کشور اعزام کند.

ـ صدها تن از کارکنان و حقوق بگیران ˈبانک دو فرانسˈ فرانسه در راستای مطالبات صنفی خود در پاریس به تظاهرات و اعتصاب عمومی دست زدند.

*آلمان

-آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار خود با ˈتوماس تونی یاییˈ در برلین اعلام کرد آلمان قصد دارد مداخله خود در مالی را نه تنها با هواپیماهای ترابری بلکه با تعلیم نیروهای آفریقایی در مقابل تروریست گسترش دهد. مداخله آلمان پیش از این تنها به حمل و نقل نیروهای آفریقایی به پایتخت مالی، باماکو که در فاصله چند صد کیلومتری با منطقه درگیری قرار داشت محدود می شد. برلین درصدد است در چارچوب ماموریت اتحادیه اروپا در تعلیم ارتش مالی مشارکت داشته باشد.

– مرکل به همراه مجمع دولت های کارائیب و آمریکای لاتین در اجلاس سران اتحادیه اروپا در شیلی شرکت کرد. موضوع این نشست که در سانتیاگو پایتخت این کشور برگزار شد، همکاری دو طرف در مسایل اجتماعی و محیط زیست بود. قبل از این نشست مرکل با رییس جمهور شیلی سباستین پینه دیدار کرد. شیلی سرشار از ذخایر زیرزمینی است و از منابع عظیم مس در دنیا برخوردار است. به علاوه نقش چشمگیری در تولید ید و لیتیم دارد.

– مراسم یادبود ۲۷ ژانویه سالگرد آزادی اردوگاه متمرکز آشویتس به دست ارتش سرخ در سال ۱۹۴۵ در سراسر آلمان در پارلمان های ایالتی، بوندستاگ و سایر سازمان های این کشور برگزار شد. مرکل در یک پیام ویدئویی تاکید کرد که آلمان مسئولیت ابدی در قبال جنایت های دوره نازی برعهده خواهد داشت. آشویتس سمبل جنایات رژیم نازی و قتل عام یهودیان و قربانیان هولوکاست است.

– سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، با بیان اینکه هنوز زمان دقیق دور بعدی مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران مشخص نشده است، گفت: رایزنی ها برای ازسرگیری دوباره مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد.

*سوییس

به نوشته یک روزنامه سوییسی به نام ˈباسلر سایتونگˈ ایران کلیه اسناد و مدارک لازم در خصوص پرونده انفجار آمیا را در اختیار آرژانتین قرار می دهد. این روزنامه نوشت: آرژانتین و ایران می خواهند موضوع سوء قصد خونین سال ۱۹۹۴ در بوئنوس آیرس را مورد رسیدگی قرار دهند. این دو کشور در زمینه تشکیل یک کمیسیون مشترک برای این کار توافق کردند. کریستینا کرشنر رئیس جمهور آرژانتین اعلام کرد که قرار است یک کمیسیون حقیقت یاب متشکل از ۵ قاضی که نه از آرژانتین و نه از ایران باشند برای این امر انتخاب شوند. تهران نیز این توافق را تائید کرده است.

* اسپانیا

– پلیس اسپانیا، باندی از تبهکاران و پولشویان روس در این کشور را بازداشت کرده است که اقدام به پولشویی بیش از ۵۶ میلیون یورو کرده اند. شبکه ای که گمان می رود وابسته به یکی از ده جنایتکاری باشد که مورد تعقیب پلیس فدرال آمریکا، ˈاف بی آیˈ، است.

در ادامه تحقیقات بر روی پرونده باند تبهکاران، ˈجوزپ والسˈ معاون شهردار شهر ساحلی ˈیورت دو مارˈ اسپانیا، در چهارچوب تحقیق در مورد یک شبکه مافیایی پول شویی روسی دستگیر شد.

– بازرسان ˈتروئیکاˈ که متشکل از کمیسون، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول هستند برای دومین بار به منظور تحقیق در رابطه با این موضوع که بانک مرکزی اسپانیا شرایط تعیین شده توسط اتحادیه اروپا را رعایت می کند یا نه به این کشور سفر کردند.

– نیروی هوایی اسپانیا هواپیمای ˈهرکولˈ را به همراه ۳۰ سرباز و مقدار زیادی از لوازم اولیه را روانه مالی کرد. این هواپیما حداقل سه ماه در مالی خواهد ماند. به نقل از نیروی هوایی اسپانیا، درهفته های آینده ۲۰ سرباز دیگر نیز اضافه خواهند شد.

* پرتغال

– حدود ۳۰ هزار معلم پرتغالی با تجمع در مرکز شهر لیسبون پایتخت پرتغال، نسبت به کاهش هزینه های آموزشی که به اعتقاد آنها شرایط کار را بدتر خواهد کرد اعتراض کرده و خواهان استعفای وزیر آموزش شدند. این تجمع بزرگترین تظاهرات اعتراض آمیز پرتغالی ها در سال جاری بود.

*اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی ا ست که در صورت تصویب،کشورهای عضو ملزم خواهند بود در مقابل حملات سایبری با یکدیگر همکاری کنند.

**سازمان ملل

———-

– بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیامی از مردم مصر و رهبران آن کشور خواست که مطالبات خود را به دور از خشونت پیگیری کرده و اختلاف نظرهای خود را با گفتگو حل نمایند.

– هیاتی از شورای امنیت سازمان ملل شامل رئیس و چند عضو این شورا برای برگزاری یک نشست فوق العاده به منظور اعلام حمایت جامعه بین الملل از صلح، امنیت و ثبات یمن، وارد صنعا پایتخت این کشور شد. ریاست این هیات به طور مشترک برعهده ˈمارک لیالˈ نماینده دایم انگلیس و ˈمحمد لولیشکیˈ نماینده دائم مغرب در شورای امنیت است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2937

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.