گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند. دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت. تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی- اقتصادی جهان، تحت عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر سیزدهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

**خاورمیانه

———–

* سوریه

– یک تروریست انتحاری روزسه شنبه یک خودروی بمب گذاری شده را در خیابان حماه در مرکز شهر السلمیه استان حماه منفجر کرد که منجر به کشته شدن ۲۵ تن و مجروح شدن شماری دیگر ازجمله چند زن و کودک شد.

– درگیری بین اسلامگرایان مسلح و کردهای طرفدار نظام سوریه در مناطق کردنشین سوریه ردپای مداخله ترکیه را در امور سوریه و حمایت از عناصر مسلح افراطی بیش از گذشته آشکار ساخت.

– در عملیات گسترده ارتش سوریه در چند منطقه شهر حلب دست کم ۲۰۰ عضو گروهک تروریستی ˈلواءالتوحیدˈ کشته شدند.

* ترکیه

– نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه ۷ عضو حزب موسوم به ˈکارگران کرد ترکیهˈ(پ.ک.ک) را در جنوب شرق این کشور به قتل رساندند.

– هواداران حزب کمونیست ترکیه روزسه شنبه در اعتراض به ورود موشک های پاتریوت ناتو به بندرˈاسکندرونˈ این کشور با برگزاری تظاهراتی درمقابل مجلس ترکیه شعارهای مرگ بر آمریکا و ناتوی قاتل از ترکیه گم شو سر دادند، در حالی که آمریکا دو سامانه پدافندی موشک های پاتریوت را به همراه ۴۰۰ نظامی با ۲۳ هواپیمای باری، به ترکیه حمل کرد.

*اردن

– هفدهمین انتخابات پارلمانی اردن روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت ۷ شب ادامه داشت. رقابت در این انتخابات برای کسب ۱۸۲ کرسی مجلس نمایندگان است و نیمی از این کرسی ها متعلق به نمایندگان زن مجلس است. جماعت ˈاخوان المسلمینˈ اردن که یکی از اصلی ترین گروه های مخالف دولت است، ضمن تحریم این انتخابات اعلام کرده است پارلمانی که پس از انتخابات تشکیل می شود، نسخه مشابه پارلمان گذشته کشور است.

*یمن

ˈحوریه مشهورˈ وزیر حقوق بشر یمن با انتقاد شدید از حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه افراد بی گناه در کشورش که خشم مردم منطقه را برانگیخته، خواستار پایان دادن به این حملات شد. در حمله پهبادهای آمریکایی به استان مارب در یمن ۹ تن کشته شدند.

* بحرین

جمعیت های سیاسی معارض بحرین در پی بیانیه دعوت پادشاه بحرین برای گفت وگوی ملی تاکید کردند که رژیم آل خلیفه اصول گفت وگو را رعایت نمی کند. در همین حال نیروهای امنیتی رژیم بحرین شماری از مردم معترض را در جریان تظاهرات در مرکز شهر منامه پایتخت این کشور زخمی کردند.

* عربستان

– نیروهای واکنش سریع زندان حایر به بند هشت این زندان سیاسی حمله کردند و تعدادی از زندانیان را مورد ضرب و جرح قرار دادند و وسایل شخصی آنها را مصادره کردند. منابع حقوق بشر در عربستان پیشتر از مفقود شدن بیش از ۵۰ زندانی در زندان سیاسی حایر در شهر ریاض و احتمال مرگ شماری از آنها خبر داده بودند. ازسوی دیگر برخی از شهرهای عربستان صحنه تظاهرات و ابراز همبستگی با بازداشت شدگان در زندان ها بود و معترضان در ریاض به «محمد بن نایف» وزیر کشور سعودی در مورد پیامدهای ادامه بازداشت ها هشدار دادند.

* سرزمین های اشغالی

– انتخابات کنست رژیم صهیونیستی روز سه شنبه برگزار شد. با شمارش بیش از ۹۹٫۸ درصد آرا احزاب راست گرای افراطی و احزاب چپ گرای میانه رو تعداد کرسی های مساوی را در این انتخابات به دست آوردند. از سوی دیگر رسانه ها و برخی کاربران اسرائیلی شبکه های اجتماعی از بروز برخی تخلفات در چندین شعبه مختلف رأی گیری خبر داده اند. هم وزنی احزاب چپ و راست در انتخابات کنست قابل پیش بینی نبود امری که تشکیل ائتلاف را برای نتانیاهو دشوار خواهد کرد.

* عراق

– وقوع سه انفجار در بغداد که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر و مجروح شدن بیش از ۵۰ تن شد. لشگر ۱۷ ارتش عراق اعلام کرد ۱۹ نفر از اعضای شبکه ˈالقاعدهˈ به همراه مقادیری سلاح و مهمات در عملیاتی در جنوب بغداد دستگیر شدند.

** آفریقا

———-

* آفریقای جنوبی

– در جریان اعتصابات کارگران آفریقای جنوبی که رنگ و بوی خشونت به خود گرفت نزدیک به ۲۰۰ تن از این کارگران اعتصابی از سوی پلیس آفریقای جنوبی دستگیر شده اند.

*مالی

– درگیری های شمال مالی با آغاز حمله هوایی جمعه گذشته ارتش فرانسه به این منطقه ابعاد خطرناکی پیدا کرده و تحولات شتابان روزهای گذشته بویژه بعداز گروگان گیری خونین در جنوب الجزایر، سرازیر شدن کمک های نظامی و لجستیکی منطقه ای و بین المللی و اعلام شروع جنگ زمینی، منطقه شمال و غرب آفریقا را در آستانه جنگی تمام عیار قرار داده است.فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا روز سه شنبه اعلام کرد که ارتش ایالات متحده به منظور کمک به عملیات فرانسه و مالی علیه شورشیان مرتبط با القاعده، انتقال هوایی سربازان فرانسوی و تجهیزات به مالی را آغاز کرده است.

* الجزایر

– نخست وزیر الجزایر روزدوشنبه اعلام کرد که ۳۷ شهروند خارجی طی چهار روز گروگانگیری در میدان گازی ˈان امیناسˈ این کشور کشته شدند. نیروهای امنیتی الجزایر روزیکشنبه اجساد ۲۵ تبعه خارجی را هنگام جستجو در میدان گازی ˈان امیناسˈ (صحنه گروگانگیری) یافتند.گروگانگیرهای میدان گازی الجزایر از شش ملیت مختلف بودند.

*مصر

– تکاپوی جنبش های انقلابی و سیاسی مصر برای بزرگداشت دومین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه در حالی ادامه دارد که برخی گزارش ها از برگزاری تظاهرات گسترده در قاهره و جیزه حکایت دارند. همچنین قرار است در تظاهرات روز ۲۵ ژانویه درخواست هایی مبنی بر لغو قانون اساسی و برکناری گروه اخوان المسلمین و دولت هشام قندیل به دلیل شکست آن در اجرای اهداف انقلاب و نیز درخواست آزادی و عدالت اجتماعی مطرح شود.

– تعدادی از تظاهرات کنندگان حاضر در مقابل دادگاه جنائی اسکندریه به سمت «احمد درویش» قائم مقام دادستان حمله کرده و وی را زخمی و راهی بیمارستان کردند. وزارت بهداشت مصر اعلام کرد درگیری شبانه پلیس با مردم در یک محله پرجمعیت شمالی شهره قاهره، چهار کشته و ۱۲ زخمی بر جا گذاشت.

– کمیته عالی انتخابات مصر با پذیرش استعفای «زغلول البلشی» قاضی ˈعبدالملک القمصˈ را به عنوان دبیرکل جدیدی برای این کمیته انتخاب کرد.

* اریتره

– ۲۰۰ نظامی در کشور اریتره با محاصره ساختمان وزارت اطلاع رسانی این کشور خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

* نیجریه

– مقامات محلی نیجریه اعلام کردند که در جریان درگیری و حمله به بازاری در شمال شرقی این کشور دست کم ۱۸ تن کشته شده اند.

* سودان

– هشتمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی روز سه شنبه در خارطوم پایتخت سودان با برگزاری مراسم ویژه ای پایان یافت.

**آسیا

——-

*کره شمالی

– در هفته اخیر ده ها شهروند چینی اجازه یافتند تا وارد کره شمالی شده و از دوربین های خود برای تصویربرداری از نقاط گوناگون این کشور استفاده کنند. این مساله با توجه به محدودیت هایی که کره شمالی بر توریست ها اعمال می کند، بی سابقه است.

*کره جنوبی

– پس از انتشار اخباری مبنی بر همکاری گسترده پکن با پیونگ یانگ در زمینه برنامه موشکی کره شمالی، در هفته اخیر رسانه های کره جنوبی اعلام کردند که همسایه شمالی آنها بسیاری از قطعات موشک پرتاب شده اخیر را خود تولید کرده و به خودکفایی نسبی در برنامه موشکی دست یافته است.

*چین

– با ادامه مناقشات سیاسی و تعقیب و گریز جنگنده ها و شناورهای چینی و ژاپنی پیرامون جزایر مورد اختلاف دو کشور در دریای چین شرقی، مقامات پکن در خصوص حمایت های واشنگتن از توکیو واکنش نشان دادند و در خصوص دخالت در مسایل منطقه ای به آمریکایی ها هشدار دادند.

*ژاپن

– شینزوآبه نخست وزیر ژاپن که به کشورهای جنوب شرق آسیا سفر کرده بود، سفر خود را به دلیل بحران کشته شدن گروگان های ژاپنی در حادثه ˈان امیناسˈالجزایر ناتمام گذاشت و به توکیو بازگشت.

**آمریکا

———

*ایالات متحده آمریکا

– بعد از آنکه سفر نخست وزیر ژاپن به آمریکا لغو شد در دیدار وزرای خارجه دو کشور قرار شد که ˈشینزو آبهˈ،نخست وزیر ژاپن اواخر ماه آینده میلادی به آمریکا سفر کند. این سفر در زمانی صورت می گیرد که تنش میان چین و ژاپن بالاگرفته است.

– تعدادی از فعالان صلح و دانشجویان در واشنگتن با انجام یک راهپیمایی علیه سیاست های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و کمک های مالی به آن رژیم ، از اوباما خواستند در چهار سال آینده تغییر اساسی در سیاست خاورمیانه ای خود ایجاد کند.

– انجمن ملی اسلحه در آمریکا، که لابی قدرتمند حامی آزادی اسلحه در آمریکاست، در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی هایی را ترتیب داد تا مخالفت خود را با هرگونه تغییردرمتمم دوم قانون اساسی و ایجاد محدودیت در زمینه خرید و فروش سلاح اعلام نماید. متعاقب این دعوت، هزاران نفر در مراکز شهرهای مختلف آمریکا از جمله تگزاس، آلبانی نیویورک، اورگان، تنسی و کانتیکت تجمع کرده و علیه سیاست محدود کردن قوانین سلاح شعار دادند

– در چهلمین سالگرد قانونی کردن سقط جنین توسط دادگاه عالی آمریکا، هزاران تن از شهروندان این کشور در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زده و خواستار لغو این قانون شدند.

– هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای از ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر پیشین و غربگرای اکراین که اکنون در کشورش زندانی است، حمایت کرد.

– باراک اوباما با ادای سوگند در محل اقامتش در کاخ سفید دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد. جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا نیز در جریان مراسمی در اقامتگاه رسمی اش برای یک دوره دیگر سوگند یاد کرد.

*کلمبیا

– ˈخوان مانوئل سانتوسˈ رئیس جمهور کلمبیا در آستانه پایان دوره آتش بس یکجانبه فارک، به رهبران این گروه هشدار داد تا به خشونت دست نزنند و از آمادگی نیروهای امنیتی کلمبیا برای مقابله با آنها خبر داد. رهبران چپ گرای فارک دو ماه پیش همزمان با گفت و گوهای صلح در کوبا به طور یکجانبه اعلام آتش بس کرده بودند که این آتش بس روز یکشنبه به پایان رسید.

*ونزوئلا

– ˈالیاس خوآˈ وزیر خارجه ونزوئلا، بعد از دیداری که روز دوشنبه با رئیس جمهوری کشورش در کوبا داشت،درباره وضعیت سلامت وی اعلام کرد که ˈهوگو چاوزˈ حرف می زند و شوخی می کند و به او درباره مشارکت ونزوئلا در اجلاس آتی کشورهای آمریکای لاتین دستورالعمل هایی داده است. ˈاوو مورالسˈ رییس جمهور بولیوی نیز در این زمینه اعلام کرد: ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری ونزوئلا مراحل فیزیوتراپی را می گذراند و به زودی کوبا را به مقصد کاراکاس ترک خواهد کرد.

*پاناما

– ˈریکاردو مارتینلیˈ رییس جمهور پاناما، سفیر این کشور در سازمان کشورهای آمریکایی را به دلیل اظهاراتش در باره وضعیت سیاسی ونزوئلا برکنار کرد و ˈآرتورو وایارینوˈ ۶۹ ساله و معاون سابق رییس جمهوری را به عنوان نماینده جدید کشورش در سازمان کشورهای آمریکایی منصوب کرد. ˈگییرمو کوچزˈ در نشست رسمی سازمان کشورهای آمریکایی با انتقاد از عملکرد دبیرکل این سازمان، او و برخی کشورهای عضو را متهم کرده بود که به دلیل منافع اقتصادی خود، شرایط سیاسی کنونی ونزوئلا را تایید می کنند. از نظر او، ادامه فعالیت حکومت چاوز به دلیل بیماری و عدم انجام سوگند در روز دهم ژانویه در برابر مجلس ملی ونزوئلا، غیرقانونی است.

*کانادا

– کانادا از کارکنان غیر ضروری سفارت خود در مالی خواست هر چه سریع تر این کشور ترک کنند. کانادا به اتباع خود نیز توصیه کرد از سفر به مالی که بر اثر درگیری های مسلحانه ثبات آن برهم خورده و همچنین خطر تروریسم و آدم ربایی در آن به دست گروه های مسلح شمال این کشور افزایش یافته است، خودداری کنند.

** اروپا

——-

*انگلیس

– دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، برگزاری همه پرسی در این کشور را برای تصمیم گیری مردم در مورد ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بررسی می کند. کامرون درباره سیاست های پولی اتحادیه اروپا با انتقاد از ˈیورو،ˈ واحد پول مشترک گفت که انگلیس عضو منطقه یورو نیست و به آن نخواهد پیوست.

– در جریان گروگانگیری در میدان گازی ˈان امیناسˈ الجزایر حداقل شش تبعه انگلیس کشته شدند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای با خانواده های قربانیان گروگانگیری در الجزایر ابراز همدردی کرد.

– رسانه های انگلیسی اعلام کردند دولت انگلیس برای کمک به نیروهای فرانسوی که علیه شبه نظامیان در شمال کشور مالی می جنگند، پشتیبانی های بیشتری را به دولت فرانسه پیشنهاد خواهد کرد.

*آلمان

– ۲۴۰ نفر از نظامیان آلمان برای کمک به استقرار دو سامانه موشک های پاتریوت امروز وارد استان جنوبی ˈآداناˈ در ترکیه شدند. قرار است این افراد برای استقرار سامانه موشک های پاتریوت به استان ˈ قهرمان ماراش ˈ اعزام شوند. آلمان از آنکارا خواست تمام سعی و تلاش خود را برای حفاظت از نظامیان این کشور که در راستای ماموریت استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه به سر می برند،به کار بندد.

– جشن پنجاه سالگی پیمان الیزه در حالی با حضور آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در سایه سنگین اختلافات دو کشور در برلین برگزار شد. رییس حزب سوسیال دموکرات های آلمان با انتقاد شدید از نحوره برخورد ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم این کشور با ˈفرانسوا اولاندˈ، رییس جمهوری فرانسه،گفت: مرکل و دولتش با نخوت و تکبر در برابر پاریس رفتار می کنند.

– انتخابات ایالتی در ایالت ۸ میلیون نفری نیدرزاکسن آلمان با پیروزی مخالفان دولت حاکم با اختلاف یک کرسی، همراه شد. کارشناسان و صاحبنظران سیاسی پیشتر نیز اعلام کرده بودند که نتیجه انتخابات در ایالت نیدرزاکسن برای دولت حاکم خوشایند نخواهد بود و در پیش بینی وضعیت انتخابات ملی پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر برای تعیین ترکیب دولت بعدی، نقش بسیار اثر گذاری خواهد داشت.

– وزیر امور خارجه آلمان عملیات نیروهای نظامی کشورش به منظور حمایت ازمداخله نظامی فرانسه در کشور آفریقایی مالی را منتفی اعلام کرد، ولی صدر اعظم آلمان با دفاع از حمایت این کشور از عملیات نظامی بین المللی در کشور آفریقایی مالی اعلام کرد که برلین نیز به زودی در این عملیات نظامی شرکت خواهد کرد. به نوشته رسانه های آلمانی، دولت آلمان ابتدا با ارسال دو هواپیمای باری که باید سربازان را از سایر کشورهای آفریقایی به باماکو، پایتخت مالی منتقل کند همکاری خود را در عملیات نظامی بین المللی در این کشور آغاز خواهد کرد.

– اعتصاب کارکنان بخش امنیت پرواز فرودگاه شهر هامبورگ آلمان، موجب مختل شدن شدن تعداد زیادی از پروازها در روز جمعه و سرگردانی هزاران نفر از مسافران این فرودگاه شد.

*اتریش

– رای منفی اتریشی ها به ˈحذف خدمت سربازی و ایجاد ارتش حرفه ایˈ در همه پرسی برگزارشده در این کشور، شکست بزرگی را در کارنامه قدرتمندترین حزب این کشور یعنی حزب سوسیال دموکرات ثبت کرد.

– بارش شدید برف در اتریش که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است، موجب لغو حدود ۲۰۰ پرواز در هفته گذشته شد. همچنین بسیاری از بزرگراههای اتریش به علت بارش شدید برف بسته شد. بارش شدید برف در اتریش رفت و آمد خودروها را مختل کردو حرکت قطارها نیز با تاخیر صورت گرفت.

*سوییس

– چهل و سومین اجلاس مجمع اقتصاد جهانی از چهارم بهمن ماه تا ۲۷ ژانویه در روستای داووس در سوییس برگزار شد. بیش از سه هزار نفر از شخصیت های سیاسی و اقتصادی و تعداد زیادی از سران کشورهای مختلف و بیش از ۱۱۴ وزیر در آن شرکت داشتند. این اجلاس همچون سال گذشته بخش مهمی از کار خود را به بحران اقتصادی و مالی در اروپا اختصاص می دهد.

– در پی فاش شدن این خبر که سوییس می خواهد سلاح های جدیدی به ارزش ۴۵ میلیون فرانک به عربستان سعودی بفروشد، اعتراضات به این امر در سوییس بالا گرفته است.

– یک روزنامه سوییسی با تاکید بر اینکه داستان فیلم ˈآرگوˈ واقعی نیست، تصریح کرد که این فیلم بر اساس دروغپردازی های هالیوود ساخته شده است.

– ˈسلویا اشتولتزˈ حقوقدان که دو ماه پیش با حضور در همایش ضد سانسور در شهر خور سوییس گفته بود ˈهیچ سندی دال بر اثبات وقوع واقعه هولوکاست وجود نداردˈ اکنون تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.

*اسپانیا

– صندوق بین المللی پول در آخرین پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی اسپانیا، روز چهارشنبه هشدار داد که سال ۲۰۱۳ از نظر اقتصادی برای اسپانیا بدتر خواهد بود اما این کشور بحران زده اروپایی از سال ۲۰۱۴ می تواند در راه رشد اقتصادی گام بگذارد. به این ترتیب، اسپانیا در سال جدید میلادی همچنان در آخر صف احیای اقتصادی در میان کشورهای پیشرفته اقتصادی دنیا قرار خواهد داشت و وضع آن، فقط از یونان بهتر خواهد بود.

*پرتغال

– پرتغال برای اولین بار پس از دو سال، روز چهارشنبه وارد بازار اوراق قرضه درازمدت شد و با درخواستی بالغ بر هشت میلیارد یورو اوراق قرضه از سوی سرمایه گذاران بازار روبرو شد. این فروش دوبرابر پیش بینی شده بود. سررسید این اوراق قرضه که دو برابر سال ۲۰۱۷ خواهد بود. از سال ۲۰۱۱ که این کشور به عنوان یک اقتصاد پیرامونی منطقه یورو، مشمول دریافت بسته نجات مالی شد تا کنون در بازار اوراق قرضه حضور نداشته است.

*فرانسه

– دستگاه اطلاعات فرانسه در نامه ای به دولت متبوع خود نوشت که دولت آمریکا مطمئن است که نمی توان دولت سوریه را با عملیات مسلحانه سرنگون کرد.

– ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه برتری شکننده حزب لیکود در انتخابات فلسطین اشغالی را نشانه ضرورت تغییر در سیاست های این رژیم در قبال بحران فلسطین دانست.

– نظرسنجی اخیر فرانسه نشان می دهد که حتی جنگ نظامیان فرانسوی در مالی نیز نتوانسته است به بازگشت محبوبیت از دست رفته رییس جمهور سوسیالیست این کشور که از زمان به قدرت رسیدن، جایگاه خود را دست رفته می بیند، کمک کند این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه مدعی شده است که جامعه بین المللی بیش از پیش از موضع پاریس در مالی حمایت کرده اند.وزیر دفاع فرانسه نیز هزینه جنگ کمتر از دو هفته ای کشور خود در مالی را حدود ۳۰ میلیون یورو برآورد کرد.

**سازمان ملل

————-

– بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که سازمان ملل و جامعه جهانی باید مانع از منطقه ای شدن بحران در سوریه و مالی و نسل کشی دراین دو کشور شوند.

– دبیرکل سازمان ملل در پیام به یک گردهمایی منطقه ای در ریاض پایتخت عربستان، از حکومت های عرب خواست که برای مبارزه با فساد و بهبود شرایط اجتماعی شهروندان خود دست به اصلاحات گسترده داخلی بزنند.

– شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای علیه پیونگ یانگ پرتاب موشک بالستیک توسط کره شمالی را محکوم کرد.

– بان کی مون در پیامی برای کنفرانس بین المللی خلع سلاح در ژنو از قدرت های جهان خواست اختلاف ها و منافع فردی خود را برای برچیدن جنگ افزارهای متعارف و غیرمتعارف کنار گذارند. وی تصریح کرد: جهان امروز انباشته از سلاح شده است و صلح در آن فراگیر نیست. ما نمی توانیم توافق بر سر خلع سلاح را یک سال دیگر به تاخیر بی اندازیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2877

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.