آخرین آمار تولید نفت ایران و عراق در میان کشورهای عضو اوپک نشان می‌دهد ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰هزار بشکه نفت جایگاه دوم را دوباره تصاحب کرده است. به گزارش پیارم به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حالی برخی از رسانه ها اخیرا اعلام کرده اند که ایران در تولید ...

آخرین آمار تولید نفت ایران و عراق در میان کشورهای عضو اوپک نشان می‌دهد ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰هزار بشکه نفت جایگاه دوم را دوباره تصاحب کرده است.

خبرگزاری فارس: ایران دوباره دومین تولید کننده نفت در اوپک شد/ تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه

به گزارش پیارم به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حالی برخی از رسانه ها اخیرا اعلام کرده اند که ایران در تولید نفت به جایگاه سوم بعد از کشور عراق در میان کشورهای عضو اوپک نزول کرده است که اخیرا پس ازآنکه عراق اعلام کرد میدان جدید نفتی را درمرزهای مشترک با ایران کشف کرده،از تولید روزانه ۳ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت خبرداد که بیش از ۷۵ درصد از آن صادر می شود.

این گزارش اضافه می کند آمار تولید نفت عراق که از سوی وزیر نفت این کشور اعلام شده است نشان می دهد که عراق نسبت به ایران در جایگاه سوم قرار دارد چرا که اخیرا یک مقام مسئول در صنعت نفت اعلام کرد تولید نفت ایران پس از آنکه از سوی اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت، بار دیگر افزایش یافته و هم اکنون به ۳ میلیون ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است که از این میزان هم اکنون نزدیک به یک میلیون ۸۰۰ هزار بشکه در داخل کشور مصرف و مابقی صادر می شود.

براساس این گزارش اخیرا برخی رسانه های خارجی به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرده اند ایران در سال ۲۰۱۲ در بین ۱۲ کشور عضو پس از عربستان و عراق رتبه سوم تولید نفت را کسب کرده است.

در این گزارش آمده است: تولید نفت اوپک در این سال (۲۰۱۲)نسبت به سال قبل از آن ۱٫۳۸۱ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۹٫۷۸۵ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.

اوپک در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱٫۱۶۶ میلیون بشکه در روز نفت بیش از سقف رسمی خود تولید داشته است. سقف رسمی تولید اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده است.

بر اساس این گزارش که از منابع ثانویه تهیه شده است متوسط تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی به ۲٫۹۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت ایران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۶۵۸ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۱ تولید نفت ایران به ۳٫۶۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

در آخرین ماه سال ۲۰۱۲ نیز تولید نفت ایران با کاهش ۲۱ هزار بشکه ای به ۲٫۶۵۶ میلیون بشکه در روز رسید. در ماه نوامبر ایران ۲٫۶۷۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد.

تولید نفت اوپک در آخرین ماه سال ۲۰۱۲ نیز با ۴۶۴ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۳۰٫۳۶۵ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش اوپک، ایران که به طور سنتی دومین تولید کننده نفت اوپک بوده است در سال ۲۰۱۲ به جایگاه سوم تنزل یافته است. عراق با تولید ۲٫۹۸ میلیون بشکه در روز رتبه دوم را در این سال به خود اختصاص داده است. عربستان با تولید ۹٫۷۷۲ میلیون بشکه در روز بزرگترین تولید کننده نفت اوپک شناخته شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2870

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.