تجربه و روند موجود در حوزه‌های درمانی بهداشتی نشان داده است، که وجود و فعالیت پزشکان کارآمد و متعهد در مناطق کمترتوسعه و دور افتاده بسیاری از نیازها را علی‌رغم کمبود امکانات در این بخش مرتفع کرده است. به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از حاجی‌آباد در شمال مرکز هرمزگان، پزشکان ایرانی از ...

تجربه و روند موجود در حوزه‌های درمانی بهداشتی نشان داده است، که وجود و فعالیت پزشکان کارآمد و متعهد در مناطق کمترتوسعه و دور افتاده بسیاری از نیازها را علی‌رغم کمبود امکانات در این بخش مرتفع کرده است.

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از حاجی‌آباد در شمال مرکز هرمزگان، پزشکان ایرانی از دیرباز همواره از آوازه‌ای جهانی برخوردار بوده‌اند.

در طول سه دهه اخیر همراه با پیروزی انقلاب توجه دولت و نظام به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه در حوزه سلامت و درمان مثال‌زدنی بوده است و عنصر جلو برنده این حرکت، نیروی انسانی مختصصی است که بارها و بارها با کمترین امکانات جان بسیاری از هموطنان را در روستاها و مناطق دور دست نجات داده‌اند.

علاوه بر امور درمانی، در حوزه سلامت نیز امروز مناطق دور دست و روستاها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. حاجی‌آباد نیز در گوشه‌ و کنار به نسبت در امور پزشکی و درمانی پیشرفت‌هایی داشته است.

آغاز به کار بیمارستان این شهرستان توانسته است علاوه بر ارائه خدمات قابل توجه به نیازمندان درمان، بخش قابل توجهی از هزینه‌های مراجعه کنندگان را نیز که قبلا صرف ایاب و ذهاب به مراکز درمانی شهرهای همجوار می‌شد را نیز حذف کند.

دکتر رسول خوشنواز متخصص جراحی جنرال نیز از آن دسته پزشکان جوانی است، که تاکنون توانسته است، خدمات قابل توجهی در حوزه‌های تخصصی به بیماران در این شهرستان ارائه دهد.

خوشنواز که علاوه بر حاجی‌آباد در شهرستان‌های پارسیان و بندرعباس نیز تجربه طبابت دارد با عمل‌های جراحی موفق خود و نجات چندین نفر از مرگ حتمی تاثیرات خوبی را در منطقه و بیمارستان حاجی‌آباد به جا گذاشته و به نوعی اعتماد مردم این منطقه را به امکانات موجود بومی (در حوزه نیروی انسانی و سخت‌افزاری)، جلب کرده است.

وی در همین راستا در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در حاجی‌آباد با بیان اینکه، خدمت در مناطقی همانند حاجی‌آباد را دوست دارد، افزود: در ماه‌هایی که در این شهرستان حضور دارم دریافته‌ام که ارائه خدمات پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است که مردم برای دریافت آن مجبورند به شهرهایی همانند بندرعباس و حتی استان‌های همجوار هرمزگان سفر کنند.

خوشنواز همچنین موفق شده است برای نخستین بار در حاجیِ‌آباد عمل پیوند انگشت دست را با موفقیت انجام دهد وی در ادامه به برخی از عمل‌های جراحی که در ماه‌های اخیر در بیمارستان این شهرستان انجام داده اشاره و در مورد آنها توضیحاتی را ارائه داد.

* پارگی طحال مرگ مرد جوان را حتمی کرده بود

این دکتر مختصص افزود: مردی در اثر سانحه تصادف به اورژانس این بیمارستان منتقل شد که بلافاصله بر بالین بیمار حاضر و پس از معاینات لازم به علت درد شکم و گاردینگ (سفتی شکم) با صلاحدید جراح و با شک به خونریزی داخل شکمی به اتاق عمل منتقل کردیم و تحت عمل DPL  قرار دادیم که ابتدا به علت عمل جراحی (لاپاراتومی) قبلی و چسبندگی شدید شکمی خون خارج نشد.

وی افزود: در این عمل با شک بالا مبنی بر خونریزی داخلی، لوله بزرگ‌تر گذاشته شد که این بار خون خارج شد و بیمار تحت عمل جراحی لاپاراتومی (باز کردن شکم) قرار گرفت که به دلیل خونریزی بسیار شدید در حدود ۳٫۵ لیتر خون داخل شکم جمع شده بود.

خوشنواز ادامه داد: این میزان خونریزی در اثر پارگی شدید طحال بود، که با عمل مذکور بیمار از مرگ حتمی نجات یافت.

* نجات دختر شش ساله

وی در ادامه شرح عمل‌های جراحی صورت گرفته در بیمارستان حاجی‌آباد طی ما‌ه‌های اخیر، اضافه کرد:‌همچنین دختر بچه‌ای شش ساله که دچار پارگی کبد و روده شده بود نیز در این بیمارستان تحت عمل جراحی موفق قرار گرفت و نجات یافت.

وی افزود: در اینگونه موارد، به دلیل عدم وجود و نبود امکانات کمک تشخیصی من جمله سی تی اسکن و سونوگرافی پزشک (در بیمارستان‌های کوچک) پزشک مجبور است با تشخیص و معاینه بالینی، تصمیمات لازم را اخذ کند.

خوشنواز ادامه داد: در این مورد نیز با شک به خونریزی داخلی بیمار را تحت عمل جراحی قرار دادیم، که در حین عمل مشاهده شد، که کبد و روده بزرگ بیمار دچار پارگی و آسیب شده است.

به هر حال در گوشه و کنار و در نقاط دور افتاده و کمتر توسعه ایران یافته هستند پزشکانی که با تعهد و تخصص خود، بارها و بارها خوشحالی‌ها و شادی‌ها را به خانواده‌های ایرانی باز گرداننده و می‌گردانند، تا آوازه پزشکان ایرانی کماکان زبانزد بماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2848

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.