وزیر نفت گفت: در یکی از سفرها به یکی از مسؤولان اروپایی گفتم، اگر به ما کالا ندهید، تصور می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد، حتماً خودمان آن را خواهیم ساخت و دست روی دست نمی‌گذاریم. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی امروز در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت در تهران با بیان اینکه ...

وزیر نفت گفت: در یکی از سفرها به یکی از مسؤولان اروپایی گفتم، اگر به ما کالا ندهید، تصور می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد، حتماً خودمان آن را خواهیم ساخت و دست روی دست نمی‌گذاریم.

خبرگزاری فارس: تجهیزات صنعت نفت را به ما ندهند حتماً خودمان خواهیم ساخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی امروز در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت در تهران با بیان اینکه در صنعت نفت یک برنامه راهبردی به عنوان طرح تحول در صنعت نفت تهیه شده است، گفت: در این طرح همه محورهای صنعت نفت از جمله محورهای توسعه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تکلیف توسعه میادین نفت و گاز و تک‌تک میادین با محوریت میادین مشترک در این طرح مشخص شده است، به گونه‌ای که مشخص است، این میادین چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند و هم درباره تولید و هم درباره شبکه‌سازی در کشور تصمیم‌گیری شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: با همین برنامه در سال گذشته و امسال نقش توسعه‌ای در صنعت نفت در بهترین شرایط قرار داشته است.

وی با بیان اینکه: اولویت میادین مشترک تکلیف اکثر میادین معلوم قراردادها منعقد و اغلب وارد فاز اجرایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد دلار کار پروژه‌ای در صنعت نفت در حال اجرا وجود دارد.

قاسمی اظهار داشتداف قانون برنامه پنجم است.

وی در ادامه گفت: در بخش‌های مربوط به پژوهش و فناوری نقشه راه در برنامه راهبردی صنعت نفت مشخص شده است.

قاسمی افزود: بخش توسعه منابع انسانی در طرح تحول صنعت نفت دیده شده است، به گونه‌ای که طرح جامع خانواده‌ها و بازنشستگان نیز در این طرح لحاظ شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: ما صاحب یک برنامه راهبردی هستیم که همه واحدها تکلیف خود را در رسیدن به این برنامه می‌دانند.

وی در ادامه با بیان اینکه انرژی مایه حیات اقتصادی جهان است، افزود: اگر چه در بخشهایی از جهان مانند اروپا و آمریکا شاهد رشد مطلوب اقتصادی نیستیم، اما کشورهای نوظهور به خصوص اعضای بریکس چشم‌انداز مطلوبی دارد و ما به عنوان صاحب ذخایر انرژی باید ظرفیت‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم.

قاسمی تأکید کرد ۸۰ درصد انرژی دنیا در سال‌های آینده هیدروکربنی خواهد بود و ما باید نسبت به اجرای مو به مو برنامه‌های خودمان در صنعت نفت تعهد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه علمی در صنعت نفت زنجیره پر ارزش پتروشیمی است، گفت: براساس برنامه پنجم باید به دو برابر وضع موجود در تولید محصولات پتروشیمی برسیم که این مسئله با تکمیل واحدهای در دست اجرا دور از دسترس نیست.

وزیر نفت افزود: پتروشیمی در آینده جایگزین بسیاری از صنایع مانند صنعت ساختمان خواهد شد و این مزیت بزرگی در کشور ماست که براساس آن باید محصولات خام پتروشیمی را از بالادست به پایین‌دست منتقل کرده و با تکمیل زنجیره ارزش صادرکننده محصولات نهایی شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهش فناوری یکی از محورهای مهم برنامه استراتژیک صنعت نفت است، گفت: شورای داخلی‌سازی به عنوان مکمل پژوهش و فناوری تشکیل شده و تبدیل فناوری به محصول در آن پی‌گیری می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: دانشگا‌ه‌ها و صنایع معتبر کشور عضو این شورا هستند و صنعت‌های مورد نیاز کشور در این زمینه آماده شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در شرایط فعلی وقت زیادی از ما می‌گیرد، گفت: تحریم‌های هشدار دهنده در سال ۸۳ و ۸۴ آغاز شد و به تحریم‌های بازدارنده و در نهایت به تحریم‌های فلج‌کننده رسید، تا حضور ما را در بازار نفت با مشکل روبرو کند، اما تحریم از دیدگاه داخلی‌سازی تجهیزات باید به عنوان بهار تولید داخل تلقی شود.

قاسمی تأکید کرد: کالاهایی که با هزینه زیاد بخش عمده‌ای از ارز صادرات نفت خام صرف واردات آنها می‌شد، در حال حاضر با هزینه کمتر در داخل ساخته می‌شود.

وزیر نفت گفت: حتی ماشین‌های مهمی مانند ماشین‌های دوار در داخل کشور در حال ساخت است و به زودی ایران از جمله سازندگان ماشین‌های مهم صنعت نفت خواهید شد.

وی اضافه کرد: با ایجاد صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت می‌توانیم نقیصه حمایت از تولید کنندگان را برطرف کنیم، تا اقدامات فناورانه به تولید محصول منجر شود.

قاسمی تصریح کرد: درست است که تحریم‌ها برای ما مشکل ایجاد کرده، اما در این نهاد دستاوردهای عمده‌ای نیز در داخلی‌سازی ایجاد شده است.

وزیر نفت افزود: در یکی از سفرها به یکی از مسئولان اروپایی گفتم، اگر به ما کالا ندهید، تصور می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد، حتماً خودمان آن را خواهیم ساخت و دست روی دست نمی‌گذاریم.

وی تأکید کرد: اگر این تحریم‌های سخت در هر کشور دیگری غیر از ایران وارد می‌شد، حتماً مشکل جدی در آن کشور ایجاد می‌شد.

وزیر نفت در پایان گفت: در میادین مشترک با عراق کارهای بزرگی انجام شده و در پارس جنوبی نیز ۱۰۵ هزار نفر مشغول به کار هستند که در تاریخ این میدان بی‌سابقه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2773

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.