بندرعباس- معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان گفت: استفاده از میگوی ˈوانامیˈ وجایگزین آن به جای سفید هندی انقلابی در زمینه صنعت پرورش میگوایجاد کرده است. علی کریمی با توجه به اقلیم مناسبی که هرمزگان دارد،پرورش دهندگان این استان می توانند با استفاده از گونه وانامی هر سال دو دوره اقدام به تولید و ...

بندرعباس- معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان گفت: استفاده از میگوی ˈوانامیˈ وجایگزین آن به جای سفید هندی انقلابی در زمینه صنعت پرورش میگوایجاد کرده است.

علی کریمی با توجه به اقلیم مناسبی که هرمزگان دارد،پرورش دهندگان این استان می توانند با استفاده از گونه وانامی هر سال دو دوره اقدام به تولید و برداشت میگو کنند.

ˈدر هرمزگان تا قبل ازاستفاده از گونه وانامی ازهرهکتارمزرعه بیش از یک تن برداشت می شد که با جایگزینی گونه جدیدˈ وانامیˈ این رقم به بیش از سه تن افزایش یافته که با توجه به فعالیت دو فصلی می توان از هر هکتار در سال بیش از شش تن میگو برداشت کرد.

این درحالی است که برداشت پنج تا شش تن نیز از یک هکتار مزرعه پرورش میگو در یک فصل نیز در سایت های پرورش میگوی هرمزگان گزارش شده است.

وی با اشاره به تجربه موفق تعدادی از پرورش دهندگان این استان و همچنین استان بوشهر طی دو سال گذشته تاکنون افزود: پرورش وبرداشت میگو در دو فصل از سال می تواند بیشترین درآمدزایی و سوددهی را برای فعالان این صنعت به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به استعدادها و ظرفیت های طبیعی هرمزگان و استفاده از گونه جدید ˈوانامیˈ به جای سفید هندی وهمچنین اجرای بسته حمایتی دولت، این استان به مهم ترین تولید کننده و صادرکننده میگوی پرورشی تبدیل می شود.

کریمی از مجاورت با دریا، وجود زمین های مسطح، اقلیم مناسب، زیرساخت های لازم و همچنین وجود بیش از پنج هزار هکتار سایت آماده شده پرورش میگو به وسعت حدود ۱۰هزارهکتار بعنوان مزیت های لازم برای توسعه فعالیت های آبزی پروری با محوریت میگو دراین استان نام برد.

در اطلاعات منتشره از شیلات بعنوان یکی از محورهای توسعه هرمزگان نام برده شده که می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی، اشتغالزایی، صادرات و همچنین توسعه منطقه داشته باشد.

وجود ۵۰هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده برای ایجاد مزارع پرورش میگو،۱۳ مرکز تکثیر لارو میگو با قابلیت تولید سالانه یکهزار و ۱۶۰میلیون قطعه، وجود پنج سایت پرورش میگو که چهار سایت آن باحدود شش هزار هکتار سطح مفید قابل کشت از مهمترین ظرفیت های شیلاتی هرمزگان اعلام شده است.

میزان تولید میگوی پرورشی هرمزگان در حال حاضر نزدیک به یکهزارو ۵۰۰تن اعلام شده که با اجرای مصوبه هیات دولت در زمینه بسته حمایتی صنعت میگو این رقم طی دو سال آینده تا سه برابر قابل افزایش خواهد بود.

این درحالی است که دیگر زیرساخت های لازم برای صادرات میگوی پرورشی از جمله پیشرفته ترین آزمایشگاه برآورد میزان مانده دارویی در این آبزی و همچنین مراکز فرآوری و بسته بندی دراین استان می تواند کمک بزرگی به صادرات آن باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2523

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.