خبرگزاری آسوشیتدپرس در حالی مدعی شد که ایران در تلاش برای ساخت بمب اتمی با قدرت انفجاری سه برابری نسبت به انفجارهای هیروشیماست که روزنامه گاردین این ادعا را مضحک دانست پیارم به نقل از پایگاه بصیرت: خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس چند روز قبل با استناد به نمودارهایی که هیچ نشانی دال بر معتبر بودن آن ...

خبرگزاری آسوشیتدپرس در حالی مدعی شد که ایران در تلاش برای ساخت بمب اتمی با قدرت انفجاری سه برابری نسبت به انفجارهای هیروشیماست که روزنامه گاردین این ادعا را مضحک دانست


پیارم به نقل از پایگاه بصیرت: خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس چند روز قبل با استناد به نمودارهایی که هیچ نشانی دال بر معتبر بودن آن وجود ندارد و در آستانه دور دیگری از نشست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی از وین با استناد به نمودارهایی که می گوید «مقامات یک کشور منتقد برنامه اتمی ایران» در اختیارش قرار داده اند و همچون گذشته خواسته اند نامشان فاش نشود، مدعی شد دانشمندان ایرانی شبیه سازی هایی کامپیوتری از یک سلاح هسته ای را به اجرا درآورده اند که قدرت انفجاری آن سه برابر انفجارهای اتمی هیروشیماست.
آسوشیتدپرس افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته در گزارش خود اشاره کرد که نمودارهایی را به دست آورده که نشان می دهد ایران به محاسبات انفجارهای اتمی پرداخته است و مدعی شد که این نمودار از همان نمودارهای آژانس است.
«گیل تودور» سخنگوی آژانس در این باره اظهارنظری نکرد اما فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه دومین سالگرد شهادت شهید شهریاری درباره گزارش مذکور به خبرنگار ایسنا گفت: این گزارش ها و اخبار صحت ندارد.
در عین حال بولتن دانشمندان اتمی آمریکا در گزارشی به تحلیل نموداری پرداخت که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را دلیل بر ادعای تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران معرفی کرده بود و در مقاله ای به قلم دو دانشمند به نام های یوسف بات و فرنک دالنوکی ورس نوشت: «نموداری که در هفته گذشته توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، چیزی جز یک تحلیل خالی از دقت و یا یک حقه آماتوری نیست
در ادامه گزارش بولتن دانشمندان اتمی آمریکا آمده است: هنوز میزان اعتبار این نمودار مشخص نشده است. با این حال حتی اگر معتبر دانسته شود، نمی تواند سندی دال بر برنامه هسته ای ایران باشد. علاوه بر مساله اعتبار این نمودار حاوی اشتباهی بسیار بزرگ است که بعید است دانشمندانی که در سطح ملی کار می کنند، مرتکب آن شده باشند .براساس این گزارش تصویر منتشره توسط آسوشیتدپرس دو منحنی را نشان می دهد: یکی انرژی را در برابر زمان ترسیم می کند و دیگری خروجی توان را در برابر زمان، که احتمالابه یک ابزار انفجاری مربوط می شود. اما این دو منحنی با هم تطابق ندارند. اگر منحنی انرژی درست باشد، پس اوج توان باید بسیار پایین تر از ۳۰۰ میلیون کیلوتن در ثانیه باشد اما در این نمودار ۱۷ تریلیون کیلوتن در ثانیه ذکر شده است. به این ترتیب این نمودار حدود یک میلیون بار اشتباه دارد.
این نمودار چیزی جز نمایش یک تحلیل خالی از دقت یا یک حقه آماتوری نیست. در هر صورت این سطح پیچیدگی علمی لازم برای ترسیم چنین نموداری با سطح پیچیدگی علمی فارغ التحصیلان و یا در سطح کاردانی و کارشناسی دوره های فیزیک هسته ای مطابقت دارد .اگرچه چنین نموداری می تواند در صورتی که معتبر باشد باعث نگرانی شود اما دلیلی برای هشدار نیست و مطمئنا چیزی نیست که در توافقنامه پادمانی میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و یا در دیگر توافقات بین المللی که ایران عضو آنهاست ممنوع شده باشد.
اگرچه این تصویر این برداشت را نمی دهد که شبیه سازی های کامپیوتری در واقع به اجرا درآمده باشد اما حتی اگر این کار انجام شده باشد، از نوع پروژه ای است که یک دانشجو می تواند در دوره فیزیک هسته ای انجام دهد. این نمودار به سادگی نشان می دهد که یک توده محصول شکافت پذیر هسته ای در یک پالس ۱/۰میکروثانیه ای تولید شده است. از ۱۹۵۰ تاکنون این میزان دانش استاندارد وجود داشته است. این نه یک راز است نه نشان دهنده یک برنامه تسلیحات هسته ای .در پایان این گزارش آمده است: در نمودارهایی از این دست که در آسوشیتدپرس منتشر شده است می تواند در کتابچه های راهنمای علوم هسته ای یا در اینترنت پیدا شود. به عنوان مثال در مقاله تاثیرات تسلیحات هسته ای که ساموئل گلستن و فیلیپ دولان، نوشته اند نموداری مشابه وجود دارد. این کتاب مصور به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است. نمودار دیگری را می توان در کتابچه فیزیک های پروژه منهتن یافت.
«گلن گرین والد» نیز در گزارشی که در روزنامه گاردین منتشر شد، نوشت: تبلیغات رسانه ای منفی و وحشت زا آن قدر معمول است نمی توان هر بار که منتشر می شود به آنها توجه نشان داد اما گاهی اوقات آنچه منتشر می شود آنقدر مضحک است که ارزش نشان دادن آن را نباید نادیده گرفت. براساس این گزارش، گزارش اختصاصی آسوشیتدپرس که از روز سه شنبه در بوق و کرنا شد و در تیتر قرمز خود ادعا می کند مدرکی دال بر «کارکردن ایران بر روی بمب» را یافته است از این قبیل است. در این گزارش سه نکته برای زیر سوال بردن گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مورد توجه قرار گرفته است؛ اول اینکه توجه شود آسوشیتدپرس این گزارش را نه به نام یک فرد بلکه به نام یک کشور که به نامش اشاره ای نمی کند منتشر کرده است. توجیه انجام چنین کاری چیست؟ اینکه مقامات خواستار انتشارش بودند پس آن را در اختیار آسوشیتدپرس قرار دادند. در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: مقامات فقط مشروط بر اینکه به نام آنها و کشورشان اشاره نشود این نمودار را در اختیار خبرگزاری قرار داده اند.
دوم اینکه؛ در زیر این نمودار نوشته هایی به زبان فارسی درج شده است. اما در عین حال از زبان انگلیسی استفاده شده تا اطمینان حاصل شود تا مخاطبین آمریکایی می توانند به سهولت، وحشتناک بودن آن را درک کنند همانطور که رابرت رایت در مجله آتلانتیک نوشت «چرا ایرانی ها باید این نمودار هسته ای وحشتناک سری را به زبان انگلیسی تهیه کنند.» این احتمال وجود دارد که دانشمندان ایرانی از زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی علم استفاده کنند اما ترکیب زبان فارسی و انگلیسی دست کم باید باعث تردید در این باره شود.
سوم اینکه؛ حتی اگر فرض شود این نمودار تقلبی نیست؛ این ایده که شبیه سازی های کامپیوتری مدرکی است که نشان می دهد کشوری در جهت ساخت سلاح هسته ای کار می کند ایده ای پوچ است. همانطور که جان گلیزر می گوید دانشمندان از طیف های مختلف توافق دارند که ایران هیچ گونه برنامه تسلیحات هسته ای ندارد و هیچ گونه تهدید قریب الوقوعی محسوب نمی شود. چیزی که در گزارش آسوشیتدپرس به آن اشاره شده جمله ای از دیوید آلبرایت است که می گوید اگرچه این نمودار واقعی به نظر می رسد اما ظاهرا بیشتر برای آن طراحی شده است که این پروسه درک و فهمیده شود تا اینکه بتوان آن را طرحی برای ساخت یک سلاح واقعی دانست.
نویسنده در پایان می افزاید: بهانه حمله به عراق ناشی از مشتی اطلاعات جعلی و عمدتا دستکاری شده بود که خروجی های رسانه ای غربی آنها را ارائه داده اند. هرگونه تردید در این باره که آنها قصد دارند و مشتاقند همان اقدامات را در رابطه با تهدید تخیلی نسبت داده شده به ایران انجام دهند باید برای همیشه از میان برداشته شود

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2429

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.