رویترز در گزارشی امکان موافقت آمریکا با معافیت دوباره خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران از تحریم‌های این کشور را مورد اشاره قرار داد و نوشت: پالایشگاه‌های آسیایی تمایلی به کاهش واردات از ایران به میزان بیش از ۲۰ درصد سال جاری ندارند. // پیارم به نقل از رویترز، منابع دولتی و تجاری از امکان موافقت ...

رویترز در گزارشی امکان موافقت آمریکا با معافیت دوباره خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران از تحریم‌های این کشور را مورد اشاره قرار داد و نوشت: پالایشگاه‌های آسیایی تمایلی به کاهش واردات از ایران به میزان بیش از ۲۰ درصد سال جاری ندارند.

//

خبرگزاری فارس: امکان توافق مجددخریداران آسیایی نفت ایران باآمریکا برای معافیت ازتحریم

پیارم به نقل از رویترز، منابع دولتی و تجاری از امکان موافقت آمریکا با ادامه معافیت‌های خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران از تحریم‌های این کشور علیه ایران خبر دادند.

به گفته این منابع، پس از کاهش شدید حجم واردات در نیمه دوم سال جاری، امکان دارد این کشورها از معافیت دوباره از تحریم‌ها برخوردار شوند.

با این حال، پالایشگاه‌های آسیایی که بسیاری از آنها برای پالایش نفت ایران ایجاد شده‌اند، تمایلی به کاهش واردات از این کشور بیش از ۲۰ درصد کاهش در سال جاری را ندارند. تغییر تاسیسات برای برخی از این پالایشگاه‌ها یک چالش فنی خواهد بود و هزینه‌های زیادی در بر خواهد داشت.

به نوشته این گزارش، مقامات دولتی هند و کره جنوبی انتظار دارند برای ۶ ماه دیگر معافیت از تحریم‌های ایران را دریافت کنند. در چین به عنوان خریدار نخست نفت ایران و بزرگترین شریک تجاری این کشور، تاجران از انتظار واردکنندگان دولتی و اصلی این کشور برای دریافت معافیت‌های بیشتر خبر می‌دهند.

آمریکا در اوایل ماه دسامبر در مورد تمدید معافیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. این معافیت‌ها در صورت کاهش واردات نفت این کشورها از ایران داده خواهد شد. تجدید این معافیت‌ها به این معنی است که بانک‌های این ۳ کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف می‌شوند.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر برابر با ۱٫۳ میلیون بشکه در روز و حدود یک میلیون بشکه در ۲ ماه گذشته بوده است.

یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد کره جنوبی گفت: ما به علت واردات بسیار کم در نیمه نخست سال جاری، یک نتیجه بسیار مثبت را انتظار داریم.

وی افزود: آمریکا تصمیم خود را در ۷ دسامبر اعلام خواهد کرد و معافیت‌ها از ۸ دسامبر آغاز خواهد شد. ما هم‌اکنون مذاکرات خود را آمریکا را به اتمام رسانده‌ایم.

بر اساس اطلاعات شرکت ملی نفت کره، واردات کره جنوبی از ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری برابر با ۴۴٫۵۵ میلیون بشکه بوده است.

یک منبع آگاه در دولت هند نیز توضیح داد: معافیت ما حتما تمدید می‌شود، ما واردات از ایران را در ۶ ماه کاهش دادیم درنتیجه من هیچ مشکلی دراین‌باره نمی‌بینم.

بر اساس اطلاعات تخلیه نفتکش‌ها، واردات نفت هند از تهران، از آوریل، ماه آغازین قراردادهای مدت‌دار سالانه، ۱۹ درصد کاهش یافته و به حدود ۲۵۷ هزار بشکه تا پایان سپتامبر رسیده است.

کره جنوبی و هند نخستین معافیت خود را در ۱۱ ژوئن و چین در ۲۸ ژوئن دریافت کردند. ژاپن دیگر خریدار بزرگ نفت ایران معافیت خود را در ماه سپتامبر تمدید کرد.

بر اساس اطلاعات گمرک چین، متوسط کاهش ماهانه واردات نفت چین از ایران نسبت به سال گذشته در ماه‌های جولای تا اکتبر بیش از ۲۰ درصد بوده است و به همین دلیل تاجران انتظار دارند که این کشور نیز معافیت را دریافت کند.

چین دومین مصرف‌کننده نفت جهان مرتبا مخالفت خود با تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را اعلام کرده است. این کشور واردات خود از ایران را در مدت ژانویه تا اکتبر ۲۲٫۲ درصد کاهش داده است و در مقایسه با سال گذشته به ۴۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2422

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.