خبرگزاری پیارم: معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت:ما هر لحظه آماده رزم واقعی هستیم چرا که در غیر این صورت پدافند هوایی نمی‌تواند آماده پاسخگویی به اولین تهدیدات دشمنان علیه کشورمان باشد. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، در پایان رزمایش مشترک و سراسری پدافند هوایی امیر شاهرخ شهرام سخنگوی این رزمایش با ...

خبرگزاری پیارم: معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت:ما هر لحظه آماده رزم واقعی هستیم چرا که در غیر این صورت پدافند هوایی نمی‌تواند آماده پاسخگویی به اولین تهدیدات دشمنان علیه کشورمان باشد.

خبرگزاری فارس: پدافند هوایی آماده رزم واقعی/ حملات گسترده هوایی دشمن را منهدم می‌کنیم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، در پایان رزمایش مشترک و سراسری پدافند هوایی امیر شاهرخ شهرام سخنگوی این رزمایش با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برخی دستاوردها و اقدامات مهم صورت گرفته در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ پرداخت.

شهرام این رزمایش را محکی برای ارزیابی توانمندی‌ها و اطلاعات نیروهای مسلح در صحنه نبرد دانست و گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت۴ در وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع از میهن اسلامی‌مان و در ۸ استان در مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق برگزار شد که بخشی از یگان‌های نیروهای مسلح از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و مرزبانی در مناطق مختلف مستقر شده بودند.

وی ادامه داد: در این رزمایش دو سویه برخی نیروها به عنوان کشور نارنجی (کشور مهاجم) و برخی نیروها نیز در غالب کشور آبی (کشور مدافع) به انجام ماموریت‌های از پیش تعیین شده پرداختند که هیچ کدام از برنامه‌های یکدیگر خبر نداشتند.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، کشف و شناسایی را از اولین ماموریت‌های پدافند هوایی برای مقابله با جاسوسی هواپیماهای مهاجم دانست و گفت:‌دراین مرحله پدافند غیر عامل نیز نقش بسزایی در پنهان سازی مراکز و تجهیزات دارد.

شهرام با اشاره به آمادگی شبانه روزی سامانه‌های راداری، کشف و شناسایی و نیز شبکه یکپارچه دیده بانی اظهار داشت: دراین رزمایش حملات شبانه روزی و دسته‌های چند تایی پرنده‌ها که به صورت همزمان انجام می شد به صورت صد در صد، کشف،شناسایی و رهگیری شدند.

وی افزود: سامانه‌های جدید از جمله سامانه راصد ۳۲ برای اولین بار در این رزمایش با موفقیت تست شد و توانست اهداف را کشف کند.

سخنگوی رزمایش از جمله ویژگی‌های این سامانه را مصونیت از اختلال‌های احتمالی از سوی دشمن عنوان کرد.

وی ادامه داد: هواپیماهای طرح پدافندی که در اختیار نیروی هوایی ارتش و تحت فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی قرار دارند، در این رزمایش به خوبی اهداف را رهگیری و منهدم کردند.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: برخی از این هواپیماها از روی زمین و برخی نیز در هوا منتظر ابلاغ فرمان بودند که در این مقطع بخش سوخت گیری دائم هوایی نیز به خوبی انجام شد.

شهرام استفاده از نیروهای جوان و آموزش دیده در این رزمایش و نیز رونمایی از سامانه جدید یازهرا در ارتفاع پست را از دیگر دستاوردهای رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ دانست.

 

سخنگوی رزمایش در بخشی از سخنان خود با اشاره به حفظ عملیاتی سامانه موشکی برد بلند S200 در این رزمایش، اظهار داشت: این سامانه یکی از سامانه‌های راهبردی دفاع هوایی کشور محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر توسط متخصصان، کارکنان و محققان صنعت، دانشگاه و قرارگاه پدافند هوایی ارتقا یافته و توانسته‌ایم این سامانه را در حوزه‌های مختلف بکارگیری کنیم.

 

شهرام با بیان اینکه سامانه موشکی S200 برای تعداد کثیری از هواپیماهای مهاجم کارایی دارد، گفت: اگر بر فرض یک اسکاداران ۷ فروندی از هواپیماهای دشمن حمله‌ای را صورت دهند سامانه موشکی S200 می‌تواند با یک شلیک تمامی آنها را نابود کند.

 

سخنگوی رزمایش افزود:‌ اما با بهینه سازی مبتکرانه‌ای که در این سامانه صورت داده‌ایم توانسته‌ایم آن را طوری ارتقا دهیم که قابلیت کشف و انهدام حتی پهپاد با ابعاد و سطح مقطع راداری کم و در ارتفاع پست را نیز داشته باشد.

 

شهرام تصریح کرد: سامانه S200 برای اهداف در ارتفاع ۱۲۰هزار پایی طراحی شده اما پهپادی که در این رزمایش مورد هدف سامانه S200 قرار گرفت در ارتفاع ۶۰ هزار پایی بود که این سامانه توانست این هدف را به خوبی کشف، رهگیری و منهدم کند.

وی همچنین این رزمایش را هشدار برای کسانی عنوان کرد که فکر حمله به ایران را در سر می‌پرورانند و گفت:‌پدافند هوایی به صورت شبانه روز آماده مقابله با هر گونه تهدید است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری وهماهنگی نیروهای مخلتف شرکت کننده در این رزمایش از جمله ارتش و سپاه پرداخت و گفت: این همکاری‌ها که با محوریت و هدایت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) انجام شد همکاری بسیار مناسبی بود که این رزمایش به خوبی انجام گرفت.

وی افزود: برخی از پهپادها را توپخانه‌های سپاه مورد هجوم قرار داده و برخی از هواپیماهای دشمن توسط رادارهای سپاه کشف و شناسایی شد.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی در هیچ زمانی پیش از انقلاب و چه در زمان جنگ چنین اقتداری نداشته است، گفت: ما به عنوان نیروهای پدافند هوایی هر آن آماده رزم واقعی هستیم و این ماهیت پدافند هوایی است چرا که در غیر این صورت نمی‌تواند پاسخگوی اولین تهدیدات باشد.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان را یک موضوع قدیمی عنوان کرد و گفت: این تحریم‌ها به ما خدمت کرد و هیچ تاثیری در پدافند هوایی نداشت و کشور ما اگر روزگاری در تولید کوچکترین تجهیزات ناتوان بود امروز سامانه‌های مختلف موشکی را تولید می‌کند که پاسخگوی تهدیدات روز است.

شهرام افزود: دراین مسیر همه گلوگاه‌ها و نقاط حساس با زحمات شبانه روزی صنعت، دانشگاه و محققان ما در نیروهای مسلح پشت سر گذاشته شد و دستاوردهای امروز ماحصل زحمات این عزیزان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این رزمایش با طرح ریزی سناریوهای مختلف حفاظت از نقاط حساس و هسته‌ای کشور نیز تمرین شد و ما می‌توانیم بارزترین ویژگی این رزمایش را پدافند چند لایه برای مقابله با حملات گسترده و در سطوح مختلف بدانیم.

وی در پایان با بیان اینکه پدافند هوایی در این رزمایش علاوه بر برنامه‌های رزمایشی به ماموریت ذاتی خود یعنی مراقبت از کریدورهای ورودی و خروجی پروازی پرداخت و گفت: در این مقطع زمانی شاهد هیچ گونه مخاطره پروازی در کشور نبودیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2286

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.