سومین کنگره بین المللی یادواره سهراب سپهری با عنوان “صدای پای آب” در تالار فارابی هنر در حالی شروع بکار کرد که شرکت کنندگان در این مراسم، تلخ ترین و تأسف بارترین صحنه فرهنگی سال ایران را شاهد بودند. جام فرهنگی: سومین کنگره‌ بین‌المللی یادواره «سهراب سپهری» با عنوان «صدای پای آب» در تالار تقریبا ...

سومین کنگره بین المللی یادواره سهراب سپهری با عنوان “صدای پای آب” در تالار فارابی هنر در حالی شروع بکار کرد که شرکت کنندگان در این مراسم، تلخ ترین و تأسف بارترین صحنه فرهنگی سال ایران را شاهد بودند.

جام فرهنگی: سومین کنگره‌ بین‌المللی یادواره «سهراب سپهری» با عنوان «صدای پای آب» در تالار تقریبا خالی برگزار شد. سومین کنگره‌ یادواره سهراب سپهری روز شنبه، ششم آبان‌ماه در حالی در تالار فارابی دانشگاه هنر آغاز شد که کم‌تر از ۱۰ نفر در سالن برگزاری این مراسم که نام بین‌المللی را هم یدک می‌کشید، حضور داشتند.

پس از شروع این مراسم با پخش قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، نصرت میلانی دبیر این کنگره در سخنانی عنوان کرد: برنامه‌ریزی ‌و تبلیغات بسیاری صورت گرفته بود تا این کنگره ۲۷ مهر برگزار شود، اما بنا به دلایلی و این‌که وزیر ارشاد دوست داشت در این برنامه شرکت کند، تاریخ برگزاری این کنگره را به ششم ‌آبان‌ماه تغییر دادیم، بنابراین تمام تبلیغات و برنامه‌ریزی‌های ما برای برگزاری این کنگره به هم خورد تا با توجه به برگزاری کلاس‌های دانشجویان، اوضاع به این شکل شود. در هر حال امیدواریم روح سهراب از ما راضی باشد.

او همچنین گفت: وزیر ارشاد در این کنگره حضور پیدا نمی‌کنند، اما پیا‌م‌شان به کنگره خوانده می‌شود. او در ادامه با اشاره به برگزاری این کنگره در سال‌های ۸۲ و ۸۳ عنوان کرد: کنگره‌های قبلی با شور و استقبال زیادی برپا شد، اما به خاطر این‌که مؤسسه نشر افکار سهراب سپهری دچار مشکلات مالی بود، این کنگره چند سال برگزار نشد. اما امسال دوستان تصمیم گرفتند با هزینه شخصی و بدون حمایت هیچ نهادی، سومین کنگره را برگزار کنند.

دبیر هنری کنگره «صدای پای آب» با بیان این‌که در یک کنفرانس خبری وزیر ارشاد قول‌هایی مبنی بر تبدیل مؤسسه سهراب به بنیاد حفظ آثار سهراب را دادند، عنوان کرد: شاید از این طریق بتوان یک مؤسسه بین‌المللی ایجاد کرد و بتوان سهراب سپهری را در سطح بین‌المللی معرفی کرد.

میلانی با اشاره به مشکلات مالی برای برگزاری کنگره بین‌المللی سهراب سپهری عنوان کرد: معمولا به خاطر این‌که حرکت‌های فرهنگی مستمر نیستند و مشکلات مالی زیادی برای کارهای فرهنگی وجود دارد، حرکت‌ها ناقص می‌ماند، با این حال، هدف ما از برگزاری این کنگره، شناخت سهراب سپهری است تا اندیشه و آثار او نیز مانند دیگر اندیشمندان ایران تاراج نشود و بیش از این مظلوم واقع نشود.

او در ادامه همچنین از برگزاری جشنواره «گل و شعر» در اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سالگرد درگذشت سهراب سپهری خبر داد و گفت: در این جشنواره قرار است طی فراخوان عمومی از شاعران ایران و دیگر کشورها شعرهایی به این جشنواره ارسال شود و مورد داوری قرار گیرد. برپایی جشنواره بین‌المللی نقاشی نیز از دیگر برنامه‌های مؤسسه نشر افکار سهراب است. میلانی همچنین گفت: در حال حاضر منتظر مجوز تبدیل مؤسسه نشر افکار سپهری به بنیاد حفظ و نشر اندیشه سهراب سپهری هستیم تا آثاری را که در رابطه با سهراب سپهری در اختیار ماست، به چاپ برسانیم.

در ادامه این مراسم، نظام‌الدین نوری – دبیر علمی این کنگره – با بیان این‌که مسلما سهراب سپهری یک عارف و عاشق بوده است، گفت: سپهری هم همانند بودلر، تولستوی، ونگوگ، دکارت، داوینچی و کنفوسیوس، یک آغازگر است. او از آن دسته شاعرانی است که زود به تکامل ‌رسید، چون ایده‌اش خدایی بود. این شاعر غرب و شرق را دیده و بیش‌تر شرق به مذاقش نشسته و شیفته آن شده بود.

او به دنبال خالق، آرامش و حقیقت می‌گشت. در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمدصادق ملبونی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع «نگاه دینی در اشعار سهراب» به سخنرانی پرداخت و گفت: سهراب سپهری ستاره‌ای در آسمان ادبیات و شعر نوست. شاید ویژگی‌ای که در تحلیل شعر سهراب بتوان به آن اشاره کرد، این است که در سیر تحول ادب منظوم که آغاز آن را در شرایط و دوره معاصر از زمان مشروطیت با نیما مشاهده کردیم، توسط سهراب جان دیگری گرفت، از این نظر که سهراب مفاهیم عمیق عرفانی و معنوی را با شعر نو عجین کرد. شعر سهراب از این منظر قابل دقت است.

او سپس به تفاوت معنویت و نگاه مذهبی اشاره کرد و گفت: معنویتی که در شعر سهراب و اندیشمندان بزرگ جهان وجود دارد، کمی فراتر از مفهوم معنویتی است که مراد مذهب است. در اعلام مؤسسه‌ حفظ آثار و نشر افکارسهراب سپهری آمده بود که این کنگره با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اما کنگره بدون حضور وزیر و در حالی که تقریبا سالن برگزاری مراسم خالی بود، کار خود را آغاز کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2110

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.