اوج فلاکت آمریکایی ها در مستند بی بی سی/ دلایل یکطرفه شدن بازار آتی سکه / متوسط درآمد ایرانیان چقدر است؟ آمریکا بر سر آزاردهنده ترین زخمش یعنی “فقر” دچار دو دستگی عمیقی شده است، به سختی می توان تصور کرد که هر رئیس جمهوری قادر به حل این مشکل باشد…   جام اقتصادی: دو ...

اوج فلاکت آمریکایی ها در مستند بی بی سی/ دلایل یکطرفه شدن بازار آتی سکه / متوسط درآمد ایرانیان چقدر است؟

آمریکا بر سر آزاردهنده ترین زخمش یعنی “فقر” دچار دو دستگی عمیقی شده است، به سختی می توان تصور کرد که هر رئیس جمهوری قادر به حل این مشکل باشد…

 

جام اقتصادی: دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده، سرگرم خرج مبالغ نجومی برای تصرف “کاخ سفید” هستند و در این میان هر دو از “فقر” می گویند.

 

اما بسیاری از مخالفان محافظه کار باراک اوباما، بحث در باره “فقر” را بیجا می دانند. در نظر آنها، آمریکایی های به اصطلاح فقیر، اصلا “فقیر” نیستند؛ چرا که عبارت “فقر و فقیر” در مورد آنها صدق نمی کند؛ و واقعیت این است که برای بسیاری از آمریکایی ها، فقر به حالت انفجار رسیده است.

مستند “پانوراما” شبکه بی بی سی (BBC) که یکشنبه شب از این تلویزیون پخش شد، اوج فلاکت آمریکائی ها را به تصویر کشید.

 

از کانال های گندیده زیر”لاس وگاس” و بی خانمانی یک و نیم میلیون کودک، تا صف طولانی برای دیدن پزشک در طول شب و بی نصیب بودن ۵۰ میلیون آمریکایی از بیمه درمانی، گوشه ای از صحنه های دردآور این مستند بود.

 

این روزها در آمریکا بحث شدیدی درباره شکاف عمیق میان پایینی ها و بالایی ها جریان دارد. گزارشگر این مستند می گوید: در حال حاضر ۴۷ میلیون آمریکایی زیر خط فقر قرار دارند که در نیم قرن اخیر بی سابقه است و به همین جهت در سراسر این کشور، مردم خشمگین هستند؛ چون یک پنجم درآمد آمریکا نصیب ثروتمندانی می شود که “یک درصد” جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

 

این روزها درآمد ۲۰ میلیون آمریکایی یا تقریبا نیمی از فقیران آمریکایی، کمتر ۱۱ هزار دلار در سال برای یک خانواده چهار نفره است؛ تعداد کسانی که در فقر مطلق زندگی می کنند در دوران ریاست “باراک اوباما” به حد انفجار رسیده است.

 

 

 

آمریکا در حال حاضر دچار دو دستگی شدیدی شده که چهار سال پیش انتظار آن نمی رفت. باراک اوباما برای انتخاب شدن به ریاست جمهوری، قول داد با اولویت دادن به توده آمریکایی ها، بیکاری را ریشه کن کند و در آن زمان آمریکایی ها که بلندپروازی شرکت های بزرگ را مسئول سقوط اقتصادی آمریکا می دانستند از او حمایت کردند.

 

اما یک سال پیش رییس جمهوری اکثریت حزب خود در کنگره را از دست داد و حالا مجبور است با جمهوری خواهان سازش کند، آنها سیاست های پرخرج او و کسری بودجه ۳٫۱ تریلیون دلاری را باعث سقوط اقتصاد می دانند و می گویند پاسخ، “سخت کوشی” است نه پول دادن به مردم.

 

وزارت کشاورزی ایالات متحده گفته: ۶٫۴ میلیون خانواده آمریکایی با کمبود مواد غذایی روبرو هستند، یعنی اینکه بعضی اوقات غذای کافی برای خوردن ندارند.

 

آموزگاران مدارس هم از مشکل یادگیری دانش آموزان فقیر می گویند و اینکه اینها برای بقای خود می جنگند و نمی توانند درس یاد بگیرند چون به فکر یادگیری نیستند بلکه به فکر کفشی هستند که پای آنها را می زند، یا اینکه شب قرار است کجا بخوابند و یا با گرسنگی چه کار کنند.

 

باراک اوباما معترف است که نابرابری فعلی در آمریکا از زمان رکود بزرگ تا کنون بی سابقه است و حتی خیلی از هوادارانش می گویند که او شکست خورده است.

 

اوباما می داند که راهی طولانی پیش رو دارد اما مدعی یک پیروزی بزرگ در مبارزه برای تحرک اجتماعی است؛ او دو سال پیش لایحه خدمات درمانی را به تصویب کنگره رساند که تضمین می کرد آمریکایی های بیشتری بتوانند به پزشک مراجعه کنند.

 

این مستند با اشاره به اینکه دیدن بعضی صحنه ها در غرب شگفت آور است، تصویر مردمی را نشان می دهد که شنیده اند صبح قرار است پزشکان و دندان پزشکان برای ویزیت رایگان بیایند و صدها فرد بیمار و ناتوان به محل مورد نظر مراجعه می کنند.

 

این تنها نگاهی گذرا به این واقعیت است که ۵۰ میلیون آمریکایی بیمه درمانی ندارند یعنی چهار میلیون نفر بیش از زمانی که باراک اوباما رییس جمهوری شد.

 

هدف قانون جدید اوباما تامین بیمه درمانی ارزان تر و اجباری است اما خیلی از اصلاحات آن تا دو سال دیگری به مرحله عمل در نمی آید.

 

 

دلایل یکطرفه شدن بازار آتی سکه

 

از شش روز پیش تا به امروز امکان اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده برای فعالان بازار قراردادهای آتی بورس کالا مقدور نیست.

 

جام اقتصادی، از روز دوشنبه هفته گذشته تا به امروز مدیریت قرادادهای مشتقه بورس کالا با اعلام اطلاعیه ای از امکان موقعیت های خرید جدید از سوی فعالان بازار آتی سکه جلوگیری کرده است؛ اقدامی که از سوی معامله گران بازار قرارداد‌های آتی سکه از آن به عنوان فروشنده شدن یکطرفه بازار یاد می شود ، منجر به اعتراض آن دسته از معامله گرانی شده که مدعی هستند تداوم این وضعیت به تضییع حقوق و اموال آنها انجامیده است.

 

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه هفته گذشته در حالی اطلاعیه بورس کالا مبنی بر عدم امکان اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده اعلام شد که یک روز قبل از آن عده ای با تحلیل شرایط موجود  اقدام به درج سفارش خرید در سامانه معاملات کرده بودند اما اکنون با فروشنده شدن یکطرفه بازار مجبور به گرفتن موقعیت فروش و خروج همراه با ضرر از بازار هستند.

 

پاسخ بورس کالا به انتقادها

 

در مقابل، مدیریت قراردادهای مشتقه بورس کالا در گفتگو با مهر ادعای تضییع مال خریداران بازار آتی را بی اساس اعلام کرد و گفت: بورس کالا در شرایط اضطرار با استناد به بند ۴ الف ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی مبنی بر عدم شفافیت در قیمت دارایی پایه که در اصل قیمت سکه در بازار نقدی است، اقدام به جلوگیری از اخذ موقعیت خرید فزاینده از دوشنبه هفته گذشته تا به امروز نموده است. بدیهی است کلیه اقدامات و سیاست‌های انجام شده تابع مقررات حاکم می باشد.

 

پدرام زادنو عزیزی با رد هرگونه تحمیل ضرر و زیان به فعالان بازار آتی از بابت عدم اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده و یا به اصطلاح فروشنده کردن یکطرفه بازار آتی ، عنوان کرد: افرادی که به این وضعیت معترض هستند بر اساس پیش بینی که می توانستند بر اساس آن بازدهی بدست آورند، در حالی ازدست رفتن آن را عنوان می کنند که تا پایان روز چهار شنبه فرصت کسب سود و خروج از بازار را داشته اند و از روز پنج شنبه هفته قبل عملا شاهد افت ۵ درصدی قیمت قرارداد های آتی در هر روز بوده اند.

 

این مقام مسئول افزود : با این اقدام بورس کالا فقط از دامنه دار شدن هیجان در بازار آتی جلوگیری کرده و نوسان قیمت هم اکنون نیز متصور است؛ از این رو هر گونه کاهش قیمت در بازار قراردادهای آتی از نوسان قیمت‌ها در بازار نقدی ناشی شده که این بازار متناظر با آن حرکت می کند.

 

به باور عزیزی، بورس کالا با سنجیدن وضعیت دو طرف خریدار و فروشنده اقدام به کنترل بازار متشکل آتی سکه می نماید که ممکن است در این فرآیند بازار ها با کاهش یا افزایش قیمت ها نیز همراه باشند.

 

وی در برابر این پرسش که بازار آتی سکه تا چه حد در نوسانی شدن قیمتها در بازار نقدی سکه دخیل است ؟ پاسخ داد: در حال حاضر ۳۵۰۰ موقعیت خرید و فروش در بازار آتی سکه طلا وجود دارد که با احتساب هر قراداد ۱۰ سکه ای ، گردش تعداد ۳۵ هزار سکه طلا را در این بازار شامل می شود، این در حالی است که فقط حجم پیش فروش های سکه از سوی بانک مرکزی بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه بوده که در کنار حجم سکه هایی که از قبل در بازار نقدی موجود بوده است عملا بازار آتی هیچ تاثیری نمی تواند بر نوسان بازار نقدی بر جای گذارد.

 

در بخش دیگری از مستند پانوراما، “دیترویت” به تصویر در می آید که این روزها از “بیروت” هم خراب تر به نظر می رسد. و مستند اشاره می کند که در بعضی نقاط به سختی می توان باور کرد که آمریکا “قدرت بزرگ اقتصادی” جهان است.

 

دراثر کمبود پول و مهاجرت نیمی از جمعیت بسیاری از مدارس دیترویت تعطیل شده اند؛ دیترویت تبدیل به میدان جنگ دو برنامه مختلف برای بازسازی آمریکا شده است، باراک اوباما همچنان معتقد است که موفقیت در هزینه کردن برای خدمات اجتماعی و زیربنایی است اما اینجا اثری از آن دیده نمی شود.

 

اکنون جمهوری خواهان کنترل دیترویت و چند ایالت دیگر را به دست گرفته اند و می گویند هزینه های گزاف و مالیات زیاد مشکل اصلی است و باید از آنها کاسته شود، البته اگر چیزی برای کاستن مانده باشد.

 

حالا دولت ایالتی میشیگان حواس خود را متوجه کاهش خدمات برای فقرا کرده است و در مقابل به کاسبی ها معافیت مالیاتی می دهد چون جمهوری خواهان در اینجا معتقد به ایجاد کار هستند، نه امور خیریه.

 

با افزایش بیکاری و کاهش خدمات، بسیاری از اردوگاه های بی خانمان ها پر شده اند؛ در شاهراهی به فاصله ۴۵ دقیقه از دیترویت، به چشم دیده می شود که مردم چگونه زندگی می کنند و این یکی از اردوگاه هایی است که در سراسر آمریکا پراکنده است، در داخل جنگل ۳۰ چادر برپا شده که مردم زمستان را در آنها سر می کنند.

 

ساکنان این اردوگاه ها می گویند: «ما هر شب مجبوریم صورت خود را روی کپک ها بگذاریم و من چهار ماه است که سرفه می کنم؛ “آنتونی” و “آلانا” زوج آمریکایی بیش از یک سال است که در چنین اردوگاهی هستند، در این اردوگاه هستند چون آنها را به منزلگاه موقت بی خانمان ها راه نداده اند.

 

به نظر می آید این اردوگاه تبدیل به زباله دانی نیمه رسمی برای بی خانمان ها شده است و این وضع فقط در دیترویت نیست و گفته می شود در خیلی دیگر از شهرهای آمریکا هم وضع به این منوال است.

 

این گزارش می افزاید: آمریکا بر سر آزاردهنده ترین زخمش یعنی “فقر” دچار دو دستگی عمیقی شده است، به سختی می توان تصور کرد که هر رهبری قادر به حل این مشکل باشد اما اگر کسی فرصتش را داشت، آن شخص باراک اوباما بود که وقتی برای نخستین بار انتخاب شد، آن همه طرفدار داشت.

 

اخیرا میزان بیکاری کمی کاهش پیدا کرده و در اقتصاد نشانه هایی از رشد دیده می شود اما فقط بعضی ها استفاده آن را می برند و این چیزی نبود که هواداران باراک اوباما انتظارش را داشتند.

 

در سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیون کودک آمریکایی گاهی اوقات گرسنه می مانند و در سراسر این کشور اردوگاه های بی خانمان ها گسترش می یابد، موتور اقتصاد جهان بیمار شده است، در حالی که دو طرف یکدیگر را مقصر می شناسند، آمریکا نه تنها به فقر خود کاملا معترف نیست که به طور قطع چاره اش هم نمی کند.

 

البته مطرح نمودن زیرکانه شکست های باراک اوباما در این مستند بی بی سی هم قابل تامل است!

 

متوسط درآمد ایرانیان چقدر است؟

 

رئیس مرکز آمار ایران متوسط درآمد سالیانه خانوار شهری و روستایی را براساس جدیدترین بررسی‌ها، اعلام کرد.

 

جام اقتصادی، عادل آذر صبح امروز در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی در تهران متوسط درآمد سالیانه یک خانوار شهری را در جدیدترین بررسی ها، ۱۳ میلیون تومان و یک خانوار روستایی را نیز ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

 

با اعلام این آمار مشخص می شود متوسط درآمد ماهیانه خانوار شهری بیش از یک میلیون و ۸۳ هزار تومان و خانوار روستایی بیش از ۶۵۸ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال بوده است.

 

آذر اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت ۵٫۲ درصد و بدون نفت ۴٫۶۷ درصد بوده است و برخی اظهارات در این رابطه که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته نیم درصد بود، به هیچ وجه صحیح نیست.

 

وی همچنین از تهیه آمارهای بازرگانی خارجی کشور، حساب‌های ملی سلامت، بخش تعاون و محیط زیست و همچنین آمارهای مالی دولت، تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و پروژه های دیگری از این دست خبر داد و تصریح کرد: تهیه حساب‌های بخش تعاون نهایی و به وزارت مربوطه ارائه شد.

 

آذر همچنین از اجرای سرشماری کشاورزی به صورت پایلوت در استانهای فارس، گیلان و آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: در قالب ماده ۶۸ برنامه پنجم توسعه شاخص‌هایی مانند ارزیابی سند چشم انداز، بهره وری ملی، توسعه انسانی، الگوی مصرف، تدوین استانداردهای ملی، آمایش سرزمین و اهداف توسعه هزاره باید دنبال شود.

 

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه از طریق مصوبه شورای عالی آمار تخصیص ۴ درصد اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی منوط به استقرار شبکه ملی آمار و نظام آمارهای ثبتی شد، ادامه داد: فاز اول شبکه ملی آمار و نظام جمع آوری الکترونیک داده های آماری طراحی شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2076

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.