نمایندگان مجلس با تصویب جزئیات طرح حمایت از سرمایه گذاری های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ پرداخت یارانه نقدی از محل ما به التفاوت نرخ فروش ارز را ممنوع کردند. به موجب ماده واحده این مصوبه تمامی منابع حاصل از فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی ...

نمایندگان مجلس با تصویب جزئیات طرح حمایت از سرمایه گذاری های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال ۹۱ پرداخت یارانه نقدی از محل ما به التفاوت نرخ فروش ارز را ممنوع کردند.


به موجب ماده واحده این مصوبه تمامی منابع حاصل از فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی سهم دولت، بخشی از منابع عمومی دولت محسوب می شود و دولت حق هزینه کردن از این منبع را برای موارد خاص مانند پرداخت یارانه نقدی به استثنای جزء بند ۲-۴۴ قانون بودجه ۹۱ ندارد. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف شد منابع مزبور را روزانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند، عدم اجرای این حکم به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی و مستوجب تعقیب قضایی است.

نمایندگان مجلس با ۱۷۷ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه ماده واحده این طرح را به تصویب رساند.

نمایندگان مجلس پس از ۳ جلسه بررسی جزئیات طرح حمایت از سرمایه گذاری های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور بالاخره جزئیات طرح مذکور را به تصویب رساندند.

کلیات این طرح یکشنبه هفته گذشته با رای مثبت خانه ملتی ها به تصویب رسیده بود.

مخالفت مجلس با ضابطه مند شدن کمک های دولت به ۱۵۷ موسسه نمایندگان ملت در ادامه جلسه علنی دیروز خود با در دستور کار قرار گرفتن طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مخالفت کردند. وکلای ملت با ۹۷ رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با اعلام وصول مجدد این طرح مخالفت کردند. براساس ماده ۱۳۳ آئین نامه داخلی مجلس اگر طرحی مورد تصویب مجلس یا کمیسیون های موضوع اصل ۸۵ قانون اساسی واقع نشد بدون تغییر اساسی تا ۶ ماه دیگر نمی توان آن را مجددا به مجلس پیشنهاد کرد مگر با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده مجلس، بر این اساس جمعی از نمایندگان خواستار اعلام وصول مجدد طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانون بودجه ۱۳۹۱ کل کشور، معروف به جدول ۱۲ این قانون با قید دو فوریت شدند. در قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، جدولی به عنوان جدول شماره ۱۲ وجود دارد که در آن حدود ۱۶۰ موسسه ارقامی را در قالب (کمک) در مجموع به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت می کنند که این طرح برای الحاق یک بند به ماده واحده بودجه ۹۱ به منظور ضابطه مند شدن این جدول و مشخص شدن نحوه هزینه کرد این ارقام توسط موسسات مذکور ارائه شده بود.

بررسی آخرین وضعیت زلزله زدگان در مجلس

بررسی آخرین وضعیت زلزله زدگان آذربایجان شرقی یکی دیگر از برنامه های صحن علنی دیروز مجلس بود.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این جلسه با ارائه گزارشی از بازسازی مناطق زلزله زده گفت: با توجه به سفری که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس به مناطق زلزله زده داشتند ۱۲ روز پس از زلزله بازسازی و ساخت مسکن را آغاز کردیم. وی با بیان اینکه سپاه پاسداران، کمیته امداد، بنیاد مسکن و بانک مسکن در رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان تلاش شایانی داشته اند، افزود: وام ۲۰ میلیون تومانی به کسانی که منزلشان به طور کامل تخریب شده و مبلغ ۲ میلیون وام بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شد و البته با مصوباتی که دولت داشت بازسازی جدی مناطق زلزله زده با کمک وزارت مسکن آغاز شد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از محدودیت هایی که ما برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی داشتیم فصل سرما بود ما می دانستیم باید فعالیتی انجام بدهیم تا آذرماه اسکان دائم زلزله زدگان انجام شود.

وی افزود: در تمام دنیا راه رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان به این شکل است که بعد از اسکان اضطراری، زلزله زدگان به محلی برای اسکان موقت می روند و در نهایت برای آنها اسکان دائم تدارک دیده می شود اما در زلزله تبریز با همتی که دولت و مجلس داشت زلزله زدگان بعد از اسکان اضطراری به اسکان دائم منتقل خواهند شد.

وی در پایان گفت: که روند رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان توسط دولت یک رکورد محسوب می شود که حاصل اتحاد و هماهنگی همه دستگاه ها، مسئولان و ملت ایران است. در ادامه عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس درباره وضعیت زلزله زدگان گفت: متأسفانه به دلیل زلزله اخیر تردد در جاده اردبیل به تبریز ۱۰ برابر شده است که افزایش رقم تردد افزایش تصادفات و آمار کشته شدگان را به دنبال دارد. فلاحی با بیان اینکه مسئولان مربوطه در مناطق زلزله زده هیچ فعالیت بهداشتی انجام نداده اند، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: سرما به مناطق زلزله زده رسیده است، بارش برف آغاز شده است و اکنون مشکلات زیادی در مناطق زلزله وجود دارد که اسکان دائمی جزء اصلی ترین دغدغه زلزله زدگان است. علی اکبر آقایی نماینده سلماس و رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه کمیسیون عمران در حال تدوین طرحی برای زلزله است گفت که نمایندگان می توانند پیشنهادهای خود را برای بهتر شدن طرح کمیسیون عمران ارائه کنند. وی گفت: اسکان اضطراری زلزله زدگان به اسکان دائم تبدیل می شود. کمیسیون امنیت و آموزش حادثه جان باختن دانش آموزان بروجنی را پیگیری می کنند

در ادامه جلسه علنی دیروز حمیدرضا عزیزی نماینده فارسان در تذکری با اشاره به حادثه اخیر یکی از کاروان های راهیان نور گفت: جای تأسف است که در کشور ما نخبگان همچون گل پرپر می شوند و ضایعه ملی برای ما پیش می آید اما کسی خود را پاسخگو نمی داند. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر عزیزی گفت: کمیسیون امنیت ملی و آموزش مجلس این موضوع را باید پیگیری کرده و نتایج آن را به مجلس ارائه کنند.

تصویب طرح معافیت مدارس خیرساز از مالیات

پس از تذکر نمایندگان مجلس طرح معافیت مدارس خیرساز از مالیات و انشعابات را آغاز کرد. وکلای ملت با ۱۴۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه کلیات طرح مذکور را به تصویب نرساندند چرا که به اعتقاد نمایندگان مغایر قانون برنامه پنجم توسعه بود به دو سوم آرای مثبت نمایندگان مجلس نیاز داشت به همین دلیل به تصویب نرسید. اما ابوترابی فرد که به جای علی لاریجانی مجلس را اداره می کرد با اشاره به طرح معافیت خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری اظهار داشت: عنوان این طرح که معافیت خیرین مدرسه ساز است عوارض شهرداری بود که مخالف قانون برنامه است لذا اعلام کردیم که تصویب آن نیازمند رأی دو سوم است. وی افزود: در متن ماده واحده چیزی مخالف قانون برنامه وجود نداشت لذا رأی دو سوم هم نمی خواست چرا که در متن ماده واحده پیش بینی شده بود که هزینه مربوط به عوارض شهرداری و حق انشعاب آب، برق و گاز و فاضلاب از محل اعتبارات پیش بینی شده بودجه سالانه آموزش و پرورش پرداخت شود. ابوترابی فرد ادامه داد: اگر در ماده واحده هم می گفت خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض معاف اند ما نیازمند رأی دو سوم بودیم. ولی در حال حاضر ماده واحده مخالف قانون برنامه نیست. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس متن ماده واحده پیش بینی شده از ابتدای سال ۹۲ آموزش و پرورش این هزینه ها را پرداخت کند. وی اضافه کرد: عنوان طرح هم باید اصلاح شود و مثلاً به حمایت از خیرین مدرسه ساز تغییر پیدا کند. با توضیحات ابوترابی فرد کلیات طرح تصویب شده تلقی شد.

بررسی فوریت طرح سازمان غیردولتی جهاد اقتصادی

مجلس پس از اتمام بررسی طرح معافیت مدارس خیرساز از مالیات به سراغ طرح فوریتی دیگری به نام طرح تأسیس سازمان غیردولتی جهاد اقتصادی رفت. نمایندگان ملت با ۴۲ رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۳۰ رأی ممتنع در جلسه یک فوریت طرح مذکور را به تصویب نرساندند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2059

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.