پایگاه بصیرت: به گزارش «جوان»، ماهواره یوتل‌ست روز دوشنبه اعلام کرد ۱۹ کانال ماهواره‌ای ایران را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپایی از روی ماهواره خود قطع کرده است. به گفته ونسا اوکانر، سخنگوی یوتل ست کانال‌هایی که برنامه‌های شبکه‌های ایرانی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را پخش می‌کنند از روز دوشنبه صبح بر روی ...

پایگاه بصیرت: به گزارش «جوان»، ماهواره یوتل‌ست روز دوشنبه اعلام کرد ۱۹ کانال ماهواره‌ای ایران را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپایی از روی ماهواره خود قطع کرده است. به گفته ونسا اوکانر، سخنگوی یوتل ست کانال‌هایی که برنامه‌های شبکه‌های ایرانی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را پخش می‌کنند از روز دوشنبه صبح بر روی این ماهواره قطع شده‌اند. این اتفاق به فاصله یک هفته بعد از این رخ می‌دهد که یوتل ست خود از اینکه ایران بر روی بی‌بی سی فارسی، صدای امریکا و برخی دیگر از شبکه‌ها پارازیت ارسال کرده بود به ناظران بی‌المللی شکایت کرد.


این در حالی است که قرارداد میان ایران و شرکت ماهواره‌ای یوتل ست تا سال ۲۰۲۱ بوده است. همچنین ماهواره آر. کی. وا (اپراتور ارتباطات ماهواره‌ای انگلیس) نیز اعلام کرده که ۱۹ شبکه رادیو تلویزیونی ایران را از ماهواره خود حذف می‌کند. همچنین اکثر شبکه‌های فارسی زبان، پرس تی وی به همراه شبکه العالم نیز از پخش برنامه در این ماهواره منع شدند.  صدای روسیه درباره این اقدام اروپا نوشت: این یک جنگ بر سر سخن‌پراکنی است. روزنامه اورشلیم پست چاپ اسرائیل نیز نوشت که شبکه‌های ایرانی، یهودی‌ستیزی را رواج می‌دادند و پیش از این نیز تل‌آویو خواستار قطع شبکه‌های ایرانی شده بود. شبکه خبری الجزیره نیز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: اقدام اخیر یوتل‌ست علیه شبکه‌های ماهواره‌ای ایران تلاشی در جهت افزایش شدت تحریم‌ها محسوب می‌شود.
هویت اسرائیلی- فرانسوی یوتل ست
روزنامه الشروق مصر در گزارشی اعلام کرد: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش‌کننده شبکه‌های ماهواره‌ای از توقف پخش شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ایران در هماهنگی با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داده است. مایک هریس، تحلیلگر امریکایی نیز اخیراً در اظهاراتی تأکید کرد: باید توجه داشت اعضای هیئت مدیره ماهواره یوتل‌ست که کانال‌های ایران از روی آن حذف شده است، همگی تابعیت دوگانه اسرائیلی و فرانسوی دارند. از این رو شکی نیست که این اقدام به دستور و نظر تل آویو انجام شده است زیرا تل آویو از موفقیت‌های ایران در عرصه دیپلماتیک به ویژه موفقیت در برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهدها و ایجاد توازن در دیدگاه‌های بین‌المللی درباره مسئله فلسطین بسیار بیمناک بود.
آمادگی ایران‌ برای‌ پرتاب‌ میکرو ماهواره‌ها
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های رو به رشد صنعت فضایی کشور از آمادگی این سازمان برای پرتاب نانوماهواره‌ها (ماهواره‌های تا ۱۰ کیلوگرم) و میکرو ماهواره‌ها (از ۱۰ تا یکصد کیلوگرم) در نمایشگاه‌ها و نشست‌های فضایی بین‌المللی خبر داد.
دکتر فاضلی اظهار داشت: پس از اعلام آمادگی ایران برای پرتاب این ماهواره‌ها شاهد بودیم که برخی از کشورهای آسیایی و یکی از دانشگاه‌های اتریش برای پرتاب ماهواره دانشگاهی خود با پرتابگر ایران اظهار تمایل کردند و در این راستا درصددیم با انجام مذاکراتی به نمایندگی از آنها بتوانیم این کار را انجام دهیم. سازمان فضایی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند شصتمین کنگره بین‌المللی فضانوردی که سال گذشته در آفریقای جنوبی برگزار شد، شرکت و نسبت به پرتاب ماهواره‌های نانو و میکرو اعلام آمادگی کرده است. همچنین در هفته‌ فضای سال جاری نیز در شصت و یکمین دوره این همایش در ایتالیا شرکت کرده تا آمادگی خود را برای پرتاب محموله‌های ریز ماهواره‌ای نانو و میکرو اعلام کند. رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: ایران توانایی پرتاب چند محموله در یک پرتاب را دارد، به گونه‌ای که می‌تواند چندین محموله چند کیلوگرمی را با یک پرتابگر به مدارهای مشخص منتقل کند.
محکومیت اقدام اروپا
شبکه‌های تلویزیونی العالم و پرس تی وی از شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اطلاعیه‌ای منتشر کردند. در این اطلاعیه تأکید شده ‌است: توقف پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای آزادی بیان هیچ احترامی قائل نبوده و از هیچ تلاشی برای خاموش کردن صدای متفاوت و واقعی از رسانه‌های غربی، فروگذار نمی‌کند. مدیر شبکه الکوثر هم با انتقاد از اقدام شرکت ماهواره‌ای یوتل ست مبنی بر قطع پخش برنامه‌های تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی ایران، گفت: اقدام این شرکت فاقد هر گونه مستندات قانونی و مغایر با شعار آزادی بیان و اطلاعات آنان است.
روزنامه‌نگاران عرب نیز قطع شبکه‌های تلویزیونی ایرانی روی ماهواره اروپا را محکوم و آن را لکه ننگی بر پیشانی اتحادیه اروپا دانستند و تأکید کردند که اروپا به مستعمره‌ای برای امریکا و مجری طرح‌های واشنگتن و صهیونیست‌ها تبدیل شده است. ماجد نعمه، مدیر مسئول مجله فرانسوی آفریقا و آسیا روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این اقدام سلب آزادی بیان و لکه ننگی بر پیشانی اتحادیه اروپاست، زیرا آزادی بیان یکی از ارزش‌هایی است که اروپا براساس آن برپا شده است.
دریافت شبکه‌ها از روی ماهواره‌های دیگر
اما پس از قطع فرکانس پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برون مرزی ایران بر روی ماهواره هاتبرد، شبکه العالم از امروز از طریق ماهواره هاتبرد با فرکانس ۱۱۵۶۶ قابل دریافت است. از سوی دیگر روابط عمومی شبکه جام جم اعلام کرد که بینندگان محترم شبکه جهانی جام جم می‌توانند برنامه‌های این شبکه اعم از شبکه جام جم ۱ جام جم ۲، سحر ۱، سحر ۲، الکوثر، خبر و قرآن را از طریق ماهواره «اینتلست ۲۰» دریافت کنند.

جوان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=2031

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.