سیره پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را مرور می کنیم، پیامبرى که خداى متعال او را مدح کرده، پیامبرى که خدا او را به آسمانها برده و جایگاه ملائکه را به قدوم او مبارک گردانیده است. پیامبرى که مرکب آسمانى، او را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصى برد.
«سبحان الّذى اسرى بعبده لیلًا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى» (سوره اسراء، آیه ۱)
پیامبرى که جهانى از عاطفه است و گاهى در امور عادى و پیش پا افتاده چنان مهر و عاطفه نشان مىدهد که به راستى انسان را مبهوت مىکند: به هنگام وضو مىبیند که گربهاى تشنه به آب نگاه مىکند، وضو را قطع مىکند و آب را نزد گربه مىگذارد.
با دشمن محکمتر از کوه و با دوست نرمتر از آب است؛ در گذشتن از حق شخصى خود، از سرسختترین دشمن خود به راحتى مىگذرد، ولى در مقام اجراى قانون به قدرى قاطع است که سوگند یاد مىکند: اگر دخترم هم خلافى کند او را با حدود الهى ادب مىکنم.
در زمانى که کمتر کسى خواندن و نوشتن مىدانست، فرمود: «طلب العلم فریضه على کلّ مسلم و مسلمه» (بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۶۸) و هنوز با گذشت چهارده قرن، درباره اهمیت علم شعارى رساتر از این شعار نیامده است.
در زمانى که به خاطر کشته شدن یک نفر از یک قبیله، تمام افراد آن قبیله به خونخواهى قیام مىکردند و چندین نفر از قبیله قاتل را بىگناه مىکشتند و بى رحمى در حدّ اعلاى خود بود، در چنین شرایطى پیامبر مکرم اسلام صلى الله علیه و آله دستور مىدهد که اگر کسى حیوان خود را – گرچه در سفر مکه – آزار دهد گواهى آن شخص از اعتبار مىافتد. زیرا کسى که حیوان را خسته کرده، قساوت قلب دارد و قبول شهادت از چنین کسى نارواست.
سخن ما درباره کسى است که از یک سو به معراج رفت و مهمان خدا شد. و از سوى دیگر اگر بردهاى او را براى غذاى سادهاى در فاصله دورى دعوت مىکرد مىپذیرفت. در عظمت او همین بس که براى سفر آسمانىاش بُراق و مرکب آسمانى حاضر مىشد، امّا فروتنىاش تا آنجا بود که بر الاغ بىجهاز سوار مىشد
آرى، این دستورات و لطفى که در آنها موج مىزند رمز حیات آن ملت مرده شد: «دعاکم لمایحییکم» (سوره انفال، آیه ۲۴)
بى جهت نیست که خدا مىفرماید: «من یطع الرسول فقد اطاع اللّه» (سوره نساء، آیه ۸۰)
هرکه از پیامبر صلى الله علیه و آله اطاعت کند در حقیقت از من اطاعت کرده است.
«و ما ینطق عن الهوى» (سوره نجم، آیه ۳) او از روى هوا و هوس، چیزى نمىگوید.
«انک على صراط مستقیم» (سوره زخرف، آیه ۴۳) او بر راه مستقیم است.
مگر مىتوان در مقالهاى مختصر، اخلاق کسى را منعکس کرد که خداوند متعال دربارهاش فرموده است: «انّک لعلى خلُق عظیم» (سوره قلم، آیه ۴) تو بر خلق بزرگى هستى.
چه بگویم درباره کسى که تولدش شعلههاى آتشکده فارس را خاموش کرد و بعثتش شعلههاى فساد را. تولّدش پایههاى کاخ کسرى را تکان داد و بعثتش قلب و مغز افراد آماده را.
سخن ما درباره کسى است که از یک سو به معراج رفت و مهمان خدا شد. و از سوى دیگر اگر بردهاى او را براى غذاى سادهاى در فاصله دورى دعوت مىکرد مىپذیرفت. در عظمت او همین بس که براى سفر آسمانىاش بُراق و مرکب آسمانى حاضر مىشد، امّا فروتنىاش تا آنجا بود که بر الاغ بىجهاز سوار مىشد.
پیامبر صلى الله علیه و آله، قرآن مجسم بود. این کلام را شیعه و سنى از همسر پیامبر، نقل کردهاند: «کان خلقه القرآن» (شرح ابن ابىالحدید، ج ۶، ص ۳۴۰؛ سننالنّبى، علّامه طباطبایى، ص ۵۶)
و در عظمتش باید بگوییم: جبرئیل از طرف خدا به او سلام مىرساند و در تواضعش باید بگوییم: به کودکان مکه سلام مىکرد.
نزدیکترین فرد هستى به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که تنها درباره او این آیه نازل شده است: «ثم دنى فتدلّى» (یعنى نزدیکتر و نزدیکتر شد) و نیزخداوندى که دنیا را اندک و قلیل مىشمرد: «متاع الدنیا قلیل»، خُلق پیامبر را عظیم مىداند: «انّک لعلى خلق عظیم»
به هنگام سجده، پیشانى و قلب خود را تسلیم خدا مىکرد و در همان حال، اگر کودکان خانه بر پشت او سوار مىشدند، آن حضرت سجده را طولانى مىکرد تا بازى بچهها بر هم نخورد.
اللّه اکبر! در یک لحظه، هم با خداى هستى به راز و نیاز مشغول بود و هم بازى کودکان را پاس مىداشت و مهر و عاطفه نسبت به آنان را از دست نمىداد …. دنیا باید این احترام به کودک را مشاهده کند و از شعارهاى بى محتواى خود براى حقوق انسان و زن و کارگر و کودک شرمنده شود .
ابعاد شخصیّت آن عزیز را نمىتوان نوشت، نمىتوان گفت و نمىتوان تصور کرد.
در فوت کودکش ابراهیم اشک مىریخت ولى هرگز سخنى برخلاف حق نمىگفت. براى کودکان اصحاب مسابقه ترتیب مىداد و براى برنده مسابقه، جایزه تعیین مىکرد. اما چه مسابقهاى؟ مسابقهاى که اسبسوار و تیرانداز آن فردا براى دفاع از مکتب و مبارزه با ستمگر به کار آید، نه مسابقهاى که دردى از جامعه دوا نکند و گرهى را نگشاید. امّا چه جایزهاى مىداد؟ درخت خرما، که از چوب و برگ و میوه و سایهاش استفاده کنند (جایزهاى تولیدى نه مصرفى) .
آری، نزدیکترین فرد هستى به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که تنها درباره او این آیه نازل شده است: «ثم دنى فتدلّى» (سوره نجم، آیه ۸) (یعنى نزدیکتر و نزدیکتر شد) و نیزخداوندى که دنیا را اندک و قلیل مىشمرد: «متاع الدنیا قلیل» (سوره نساء، آیه ۷۷)، خُلق پیامبر را عظیم مىداند: «انّک لعلى خلق عظیم» (سوره قلم، آیه ۴)
ما فراموشکاریم، اما خداوند وعده داده که آنچه بر پیامبرش نازل کرده، هرگز آن را فراموش نکند: «سنقرئک فلا تنسى» (سوره اعلى، آیه ۶)
منبع:تبیان
به نکات زیر توجه کنید