پایگاه بصیرت:یکی از محورهای اصلی بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در روز گذشته در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالی «بسیج و خصوصیات آن» بود. معظم‌له به برخی از این خصوصیات پرداختند که به مواردی از آن اشاره می‌شود: ۱- سازماندهی؛ «سازماندهی بسیج کمک کرد که حرکت عظیم مردمی، راه را گم نکند و از انحراف و کج‌روی ...

پایگاه بصیرت:یکی از محورهای اصلی بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در روز گذشته در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالی «بسیج و خصوصیات آن» بود. معظم‌له به برخی از این خصوصیات پرداختند که به مواردی از آن اشاره می‌شود:


۱- سازماندهی؛ «سازماندهی بسیج کمک کرد که حرکت عظیم مردمی، راه را گم نکند و از انحراف و کج‌روی مصون بماند.» بسیج به‌عنوان یک حرکت مردمی توده‌وار تا زمانی که فاقد «سازماندهی» باشد، بیشتر در معرض انحراف، فروپاشی زودهنگام، فریب‌خوردگی و سوءاستفاده است؛ اما زمانی که «سازماندهی» ‌شد، ضمن مصون ماندن از عوارض منفی پیش‌گفته، به مجموعه‌ای بسیار قدرتمند و کارآمد با کارکردهای چندگانه تبدیل می‌شود.

۲- ایمان و عمل براساس تکلیف؛ «حضور مردم در انقلاب‌های دیگر، عمدتاً متکی بر احساسات بود و به همین علت، در بسیاری از مسائل به خطا و تقابل کشیده شد؛ اما ایمان عمیق بسیج، باعث شد این حرکت توده‌ای سازمان‌یافته ضمن برخورداری از احساسات بشری، در صراط مستقیم حق حرکت کند.» احساسات از ویژگی‌های انسانی است که برای آغاز حرکت، مناسب و مؤثر است؛ اما به‌تنهایی نمی‌تواند معیار حقانیت باشد و غالباً نیز پایدار نمی‌ماند، اما هنگامی که با «ایمان و عمل بر اساس تکلیف» ترکیب شد، خصوصیات منفی‌اش را از دست می‌دهد و موجب تقویت عمل می‌شود. «ایمان و عمل براساس تکلیف» برخلاف احساسات، از ویژگی عمومی انسان‌ها نیست و به مؤمنان راستین اختصاص دارد و آن‌ها را در هر وضعیتی هرچند سخت و طاقت‌فرسا، در مسیر حق ثابت‌قدم نگه می‌دارد و چه بسا با سخت‌تر شدن کار، ثبات قدم آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

۳- شمولیت؛ «شهری و روستایی، نوجوان و پیرمرد، زن و مرد، تحصیل‌کرده و غیرتحصیل‌کرده، استاد، دانشجو، نویسنده، شاعر، متخصص، کارگر، صنعتگر، پزشک، مخترع و همه و همه قشرهای مردم در این مجموعه عظیم، شگفت‌آور و پر رمز و راز حضوری مؤثر دارند.» این ویژگی به بسیج جنبه ملی داده است و ملی بودن، از عوامل قدرتمند ساختن بسیج و راهگشای فعالیت‌های آن و باصلابت نشان دادنش است.

۴- بصیرت؛ «بصیرت تشخیص خط و نقطه درگیری با دشمن است. برخی نقطه درگیری با دشمن را اشتباه می‌گیرند و توپخانه خود را به سمت آن نقطه به کار می‌اندازند در حالی که دوست در آنجا قرار دارد نه دشمن.» این خروجی بصیرت یعنی «تشخیص خط و نقطه درگیری با دشمن» مهم‌ترین ویژگی برای بسیجیان و مردمی است که دشمن سال‌ها با آن‌ها در جنگ است و برای فریب آن‌ها در میدان جنگ به انواع ترفندها و اقدامات انحرافی و گمراه‌کننده و در رأس آن‌ها شبهه‌آفرینی و فتنه‌گری دست می‌زند. بسیجی که این ویژگی و سایر ویژگی‌های لازم برای رسیدن به آینده روشن را داشته باشد، «کلید طلایی» کشور است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1991

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.