سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی با کشورهای دوست، و صدور گاز به ترکیه ـ یونان و ایتالیا، حجم مبادلات ایران و ترکیه از سوی مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تشریح شد. وی ابتدا به حجم مبادلات جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات ...

سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی با کشورهای دوست، و صدور گاز به ترکیه ـ یونان و ایتالیا، حجم مبادلات ایران و ترکیه از سوی مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تشریح شد.

وی ابتدا به حجم مبادلات جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات ایران و ترکیه نسبت بسال گذشته افزایش یافته و تا بحال در طول مبادلات دو کشور، حجم مبادلات به این حد نبوده است. البته از لحاظ کیفی هم به کالاها توجه شده چرا که ما تفاهمی در یک یادداشت داشتیم و موفق شدیم تا دقیق‌تر از سال گذشته به این مسأله توجه نماییم.

وی اضافه کرد: شاید برای مردم این سئوال پیش آید که چطور بعضی از کالاهای مورد نیاز که حتی زمینه‌ آن در کشور خودمان کم است به کشور ترکیه صادر می‌کنیم. در جواب این سئوال باید بگویم این نوع کالاها حساس نیستند و ما با صادرات این کالاها می‌توانیم تأمین ارز نمائیم. وی در مورد صدور نفت و گاز از طریق ترکیه گفت: ما از طریق ترکیه می‌توانیم به اروپا گاز و نفت صادر نمائیم زیرا در بررسی‌های مقدماتی به این نتیجه رسیدیم که این کار به صرفه می‌باشد.

وی افزود: براساس بررسی‌های مقدماتی میزان سرمایه‌گذاری برای احداث خط لوله گاز ایران به ترکیه بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است که از این مقدار حدود ۵/۲ میلیارد دلار از سوی ایران، بیش از ۴ میلیارد دلار توسط ترکیه و بیش از ۴ میلیارد دلار هم از سوی یونان تأمین خواهد شد. وی خاطرنشان ساخت:‌ گاز صادراتی ایران از طریق خط لوله به بندر اسکندران ترکیه و از آنجا به یونان و سپس به جنوب ایتالیا حمل خواهد شد. یادآوری می‌شود که در طول مسیر خط لوله گاز از ایران به ترکیه، مقداری از آن به سوریه صادر شده و ترکیه نیز مقداری از آنرا برداشت می‌کند.

مهندس نبوی اضافه کرد: میزان سرمایه‌گذاری احداث خط لوله نفت ایران به ترکیه حدود ۳ میلیارد دلار برآورد شده است که طرفین به مقدار مساوی بر روی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. ضمناً سهم سرمایه‌گذاریهای ایران در احداث این دو خط لوله از طریق پرداخت نفت قابل تأمین است. همچنین براساس یادداشت تفاهم امضاء شده بین ایران و ترکیه قرار است نتایج حاصل از مطالعات و بررسیهای مقدماتی در مورد احداث این دو خط لوله ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده مشخص شود و پس از آن چنانچه نتایج حاصله نشان داد که احداث آن از لحاظ فنی و اقتصادی مقرون به صرفه است کار احداث آن آغاز خواهد شد.

نبوی آنگاه به سقف اعتبار دو کشور اشاره کرد و گفت: سقف اعتبار دو کشور از ۳۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. وی درباره سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای مختلف جهان گفت: ما با آن رژیم‌هائی که علناً در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده و خصم‌ انقلاب هستند هیچ نوع روابط اقتصادی نداریم ولی ما می‌توانیم با کشورهائی که با ما دشمنی ندارند روابط داشته باشیم. روابط ما با کشور ترکیه عمدتاً براساس نیازهای دو کشور است. زیرا که ترکیه یک کشور همسایه و مسلمان می‌باشد و روابط ما با این کشور بهترین نوع رابطه اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: این نوع رابطه‌ها می‌تواند دو ملت مسلمان را بیشتر بیکدیگر نزدیک نماید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1937

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.