پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اذعان کرده که با توجه به اهمیت راهبردی تنگه هرمز و مجاورت ایران با آن، نیروهای مسلح ایران از یک اهرم برتری برخوردار هستند. روزنامه فایننشال تایمز، در گزارشی به قلم «خاویر بلاس»، بار دیگر بر اهمیت تنگه هرمز به عنوان محل عبور ۳۵ درصد ...

پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اذعان کرده که با توجه به اهمیت راهبردی تنگه هرمز و مجاورت ایران با آن، نیروهای مسلح ایران از یک اهرم برتری برخوردار هستند.



روزنامه فایننشال تایمز، در گزارشی به قلم «خاویر بلاس»، بار دیگر بر اهمیت تنگه هرمز به عنوان محل عبور ۳۵ درصد از نفت دریایی جهان تأکید کرد.

این گزارش با اشاره به انفجار یک نفتکش در سال ۲۰۱۰ با نام «ام استار» در تنگه هرمز، تصریح کرده است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر نگرانی ها در خصوص امنیت تنگه هرمز افزوده شده است.

بر اساس گزارش فوق، با وجود انجام پروژه هایی از سوی برخی کشورهای عربی برای کاستن از اهمیت تنگه هرمز، بخش عمده تجارت نفت همچنان از طریق دریا و تنگه هرمز انجام خواهد شد. کویت، قطر، بحرین و ایران هیچ راهی جز تنگه هرمز برای صادرات نفت خود ندارند.

ممکن نیست که بتوان اهمیت تنگه هرمز را ناچیز انگاشت. «سایروس ونس»، وزیر اسبق امور خارجه آمریکا یک بار از تنگه هرمز به مثابه «رگ گردن» اقتصاد جهانی نام برده بود.

بر اساس این گزارش، فشردن این رگ حیاتی می تواند قیمت نفت و گاز طبیعی را چنان بالا ببرد که رشد اقتصاد در سطح جهانی به خطر بیفتد. «دیوید گلدوین»، یک مشاور مستقر در واشنگتن و یکی از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه نفت می گوید که تنگه مزبور برای برنامه ریزان انرژی و نظامی به سرتیتر خطرات تبدیل شده و یکی از بزرگ ترین آسیب پذیری های ذخایر انرژی در جهان است.

این گزارش همچنین به این نکته مهم اشاره می کند که تنگه هرمز به نیروهای نظامی ایران یک اهرم برتری بخشیده است. همان گونه که سردار علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است، در صورت درگرفتن جنگ، طبیعی است که تنگه هرمز و بازار انرژی با مشکلاتی مواجه شوند.نویسنده گزارش مدعی است که تا چندی پیش، تجار نفت تهدیدات ایران در خصوص تنگه هرمز را چندان جدی نمی گرفتند و آن را حربه ای برای پیشگیری از حمله احتمالی اسرائیل و آمریکا می دانستند، اما پس از آنکه وضعیت مالی ایران با مشکل مواجه شد، اکنون سیاست گذاران در خصوص واکنش ایران نگران شده اند.

این گزارش بسیار مفصل است و ادعاهای متعددی در آن مطرح شده، اما در مجموع نشان از این دارد که جهان از هرگونه تنش در تنگه هرمز در هراس است. فایننشال تایمز از سخنگویان معتبر نظام جهانی سرمایه داری محسوب می شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1933

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.