رسانه های بیگانه می کوشندبی ثباتی نرخ دلار را از حوزه اقتصادی به سایرهای زمینه ها در ایران بسط داده و وجهی امنیتی به این مشکل بدهند. در «جنگ روانی دلار» دشمن و رسانه های آن می کوشند که با انواع تاکتیک های رسانه ای نه تنها ارزش پول ملی را به پایین ترین حد ...

رسانه های بیگانه می کوشندبی ثباتی نرخ دلار را از حوزه اقتصادی به سایرهای زمینه ها در ایران بسط داده و وجهی امنیتی به این مشکل بدهند. در «جنگ روانی دلار» دشمن و رسانه های آن می کوشند که با انواع تاکتیک های رسانه ای نه تنها ارزش پول ملی را به پایین ترین حد خود برسانند، بلکه در تلاش هستند که زمینه های آرامش و امنیت ملی را با هدف قرار دادن سرمایه ها از بین ببرند.در تدوین جریان خبری .

پیارم به نقل از بصیرت:رسانه های بیگانه به بهانه بی ثباتی نرخ دلار محورهای تبلیغی خود را علیه عملکرد نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران افزایش داده اند. رسانه های بیگانه می کوشند ابعاد این بحران را از حوزه اقتصادی به سایرهای زمینه ها در ایران بسط داده و وجهی امنیتی به این مشکل بدهند. در «جنگ روانی دلار» دشمن و رسانه های آن می کوشند که با انواع تاکتیک های رسانه ای نه تنها ارزش پول ملی را به پایین ترین حد خود برسانند، بلکه در تلاش هستند که زمینه های آرامش و امنیت ملی را با هدف قرار دادن سرمایه ها از بین ببرند.در تدوین جریان خبری جنگ روانی دلار وضعیت هایی که مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از:

۱- از بین بردن امید نزد مخاطبان ایرانی با بحرانی نشان دادن وضعیت اقتصادی ۲- بی اعتمادی نسبت به رهبران کشور به دلیل عدم مقابله با بحران اقتصادی ۳- شکاف در بین جامعه و ایجاد هرج ومرج اقتصادی ۴- اثرگذار نشان دادن فشارهای دشمنان بر اوضاع اقتصادی.درواقع جنگ روانی دلار تلاشی است برای دستکاری افکار عمومی و هدف قرار دادن مردم، مسئولان و نظام در یک خط خبری با استفاده از تکنیک های جنگ روانی که از یک سو تمرکز مسئولان کشور هدف را بر هم زنند و از سوی دیگر افکار عمومی کشور هدف به سمت رویگردانی از نظام حاکم سوق داده شود.رسانه های خبری و مقامات غربی در جنگ روانی دلار به دنبال این هستند که؛

۱) مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ۱+۵ را تعدیل کنند

۲) ممانعت از میرایی تحریم ها و نافرمانی بازیگران رسمی در روند اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران

۳) خارج ساختن جریان فتنه از انفعال با تعیین و تعریف نقش آفرینی برای این جریان

۴) ناموفق نشان دادن الگوی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای منطقه

۵) وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به بازی در پازل مذاکره با آمریکا

گزاره های تبلیغی بیگانگان

در هفته های اخیر با تمسک به اهداف فوق، گزاره های تبلیغی ذیل توسط رسانه های غربی تبلیغ و ترویج شده است:

ادعای نگرانی از معیشت مردم : صدای آمریکا از عبارت «دلاریزه شدن اقتصاد ایران» برای توصیف این بحران استفاده می کند و از تأثیر آن بر دو بخش مدیریت دولتی و معیشت مردم سخن می گوید. همچنین رسانه دولتی انگلیس در بررسی مسائل اقتصادی ایران (به ویژه با توجه به سر و صدای بازار ارز طی روزها و هفته های اخیر همواره اوضاع سخت اقتصادی را به اثرگذاری تحریم ها ربط می دهد، افزایش نرخ کالاهای اساسی و هزینه های عمده دیگر خانوارها در ماه های اخیر را ناشی از کاهش بی سابقه قدرت خرید مردم می داند. این رسانه که خود را به ظاهر نگران سفره مردم ایران معرفی می کند در ادامه می افزاید: در مجموع سفره کالاهای اساسی هر خانوار ایرانی گران تر شده است.

ناکارآمد نشان دادن نظام: در مقام تعلیل نوسان نرخ ارز، اما بیگانگان انگشت اتهام را به سوی نظام نشانه رفته اند. بر این اساس، ادعا می شود نظام بدون توجه به پیامدهای دامن زدن به گرانی نرخ ارز بر اقتصاد و معیشت مردم، رویکردی عوامفریبانه در پیش گرفته است و سعی دارد با درآمد حاصل از گرانی نرخ ارز، پرداخت های نقدی به مردم را افزایش دهد! دشمنان مدعی اند نظام می کوشد از این طریق، بخشی از نیازهای ریالی خود را تأمین کند. این تحریض کننده ترین تحلیلی است که رسانه های بیگانه برای آسیب زدن به اعتماد عمومی می توانند ارائه کنند. بیگانگان می کوشند به این ادعای ناکارآمدی نظام ابعاد گسترده تری هم بدهند و لذا از سخنان انتقادی دولت و مجلس و … به یکدیگر در این موضوع بسیار استفاده می کنند. و گاه با ارائه کدهایی از اتهام زنی مسئولان نسبت به یکدیگر اذهان را به سوی ناکارآمدی نظام هدایت می کنند و چنین نتیجه می گیرند که مشکل ارز علاوه بر اثرگذاری تحریم ها به ناکارآمدی مسئولان و نظام جمهوری اسلامی مرتبط است.

درگیرسازی قوا: رسانه های بیگانه با سناریوی درگیری قوا به دنبال این هستند که ضمن ناامید کردن مردم از آینده سیاسی کشور، فضا را برای اثرگذاری پیام های بعدی خود فراهم کنند. این رسانه ها از یک سو مشکلات اقتصادی سبب کشمکش های سیاسی میان طیف های مختلف جریان اصولگرا در دولت و مجلس را پر رنگ می کنند و از دیگر سوی ادعا می شود این جریان ها در پوشش عمل به وظیفه و نظارت بر یکدیگر به تسویه حساب سیاسی با یکدیگر مشغولند؛ به ویژه این که موعد انتخاب ریاست جمهوری نزدیک و نزدیک تر می شود. با این حال بیگانگان قصد ندارند همه مشکلات را به پای اختلافات و تسویه حساب سیاسی بگذارند. بی بی سی فارسی در بررسی مسائل اقتصادی، کلید واژه همیشگی خود را دارد: « سوء مدیریت مدیران!»، بر اساس این رویکرد، ذهن مخاطب را به این سو سوق می دهد؛ در داخل حکومت، دستگاه های نظام به جای اینکه پیگیر باشند یا به مردم کمک کنند همدیگر را متهم می کنند.

اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان در نشست رسانه ای هفته گذشته مورد توجه رسانه های بیگانه قرار گرفت. این رسانه ها در چارچوب اختلاف افکنی میان مسئولان و نهادهای حکومتی و با بهره گیری از تکنیک تبلیغی سیاه نمایی، بخشی از سخنان وی را بازتاب و تحلیل کرده اند. همچنین به زعم خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ های احمدی نژاد به سوالات خبرنگاران در این کنفرانس خبری بخشی از تلاش وی برای رد انتقادهایی قلمداد می شود که رقبای سیاسی وی مطرح و سیاست های دولت را عامل کمک کننده به سقوط ارزش ریال معرفی می کنند. خبرگزاری رویترز نیز با انعکاس اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه ایران توانسته است با تحریم های اقتصادی غرب مقابله کند و بانک مرکزی نیز ارز کافی را برای تأمین مالی واردات آن هم در حالی که این تحریم ها سبب کاهش درآمدهای نفتی کشور شده، فراهم کرده است، نوشت: بسیاری از بازرگانان و مردم عادی در ایران دولت را مسئول بحران ارز در کشور می دانند، اما احمدی نژاد دشمنان سیاسی خود را در مجلس در این خصوص مورد انتقاد قرار داد.

تبلیغ تضعیف طرح ها و برنامه های مقابله ای نظام: تضعیف طرح ها و برنامه های نظام در مقابل افسارگسیختگی دلار ادعای دیگری است که در ادبیات تبلیغی بیگانه سهم بسزایی در نابسامانی های اقتصادی و سیاسی ایران دارد و سهمی که رسانه ها به هر یک از طیف های سیاسی جریان اصولگرا در این بی کفایتی می دهند، مساوی است. آسوشیتدپرس هم در خصوص تغییرات قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی در ایران بر محور تضعیف عملکرد مسئولان در عرصه مسائل اقتصادی و ناکارآمد نشان دادن سازوکارهای اقتصادی کشور استوار بود. این خبرگزاری دولتی آمریکا افزود: کاهش ارزش ریال طی یک هفته گذشته شدت گرفته است، یعنی پس از آنکه دولت «مرکز مبادله ارز» را به منظور تأمین دلار برای واردات برخی کالاهای اساسی راه اندازی کرد، قرار شد در این مرکز دلار کمی پایین تر از بازار آزاد فروخته شود. به زعم بیگانگان، راه اندازی این مرکز به جای اینکه سبب کاهش نگرانی ها و سهولت دسترسی به دلار شود، سبب افزایش قیمت دلار شده است. در عین حال تلویزیون صدای آمریکا همزمان که ادعای سوء مدیریت دولتی را مستند به اظهارنظرهایی از سوی مقامات و مسئولان داخلی می کند، می کوشد ناکارآمدی مدیریتی در مهار و مدیریت بازار ارز را به گستره وسیع تری از حیطه دولت بسط دهد و دامن نهادهای دیگر همچون مجلس و نهادهای امنیتی نیز به نوعی در بحران آلوده شود.

تحریم های اقتصادی غرب: رسانه های غربی با انعکاس و تحلیل برخی اخبار منفی و داخلی ایران علاقه دارند، در بخش های خبری خود بازار ارز در ایران و گران شدن قیمت ارزهای خارجی و طلا را مورد توجه قرار داده و سعی دارند تا این وضعیت را به تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران نسبت دهد. تلویزیون «العربیه» برای توصیف تنش در بازار اقتصادی ایران از عبارت هایی استفاده کرده است که یادآور شکست های بزرگ اقتصادی است. استفاده از عبارت سقوط آزاد ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا در بازار آزاد از جمله رویکردهایی است که به ادعای این شبکه موجبات برجای گذاشتن رکورد جدید کاهش هفت درصدی در ایران را بر جای گذاشته است. العربیه در تمامی بخش های خبری خود این وضعیت را صریحاً به تأثیر پیامدهای تحریم های غربی بر بخش بانکی و نفتی جمهوری اسلامی نسبت می دهد و مدعی می شود که پول ملی ایران به علت برنامه هسته ای ایران، بیش از شصت درصد ارزش خود را از دست داده است. بی بی سی فارسی نیز در برنامه خبری با استناد به روند صعودی نرخ ارز و طلا به اثبات بحرانی بودن شرایط اقتصادی در ایران کوشید که ادعا دارد نتیجه ادامه تحریم های خارجی موجب به مخاطره افتادن زندگی و معیشت در جامعه ایرانی است. از سوی دیگر نیز خبرگزاری رویترز با تأکید بر افزایش لحظه به لحظه قیمت ارزهای خارجی و طلا در بازار تهران، ضمن برشمردن پیامدهای اعمال تحریم های بین المللی، سوء مدیریت دولتی و نبودن سیاست درست اقتصادی را عامل آشفتگی و نابسامانی در بازار ارز و سکه می داند و این گونه القا می کند که مادامی که تنش های بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران حل نشود، نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور نه تنها حل نخواهد شد، بلکه شدت می یابد.

ایجاد التهاب اجتماعی: رسانه های بیگانه که پس از ناآرامی های خردادماه ۸۸، ناکام از به ثمر رساندن آشوب های اجتماعی در فضای سیاسی علیه نظام اسلامی، گرانی دلار را فرصت مناسبی برای ایجاد طغیان اجتماعی برضدایران اسلامی در فضای اقتصادی می دانند، اینک در توفیق رویای خویش نوسان های ارز و طلا در بازار کشورمان را پیشامد مساعدی جهت به انجام رساندن بلوایی عمومی شناسایی کرده که تحققش را از طریق تحریک آستانه تحمل عمومی در ایران اسلامی امکان پذیر می بینند! راهبردی که تمرکز بیگانگان بر پیگیری آن در فضای سیاسی و رسانه ای را می توان همزمان با موضع گیری های مداخله جویانه مسئولان غربی درخصوص نوسان بازار طلا و ارز کشورمان که از جمله در اظهارات وزیر خارجه آمریکا ناشی از اثربخشی تحریم های خارجی ادعا شده، همچنین در هیجان بی سابقه (به ویژه) رسانه های فارسی غربی برای دامن زدن به فضای روانی شکل گرفته از تلاطم نرخ طلا و ارز برای تشدید التهاب در جامعه ایران ملاحظه کرد. تلویزیون بی بی سی فارسی از جمله این رسانه های خارجی است که این روزها با شناسایی نوسان نرخ طلا و ارز در بازار ایران به عنوان سوژه خبری که بخش قابل توجهی از گزاره های ادعایی بنگاه های خبرپراکنی فارسی زبان بیگانه علیه ایران اسلامی را در ناتوان معرفی کردن نظام اسلامی تا کارساز دانستن فشارهای خارجی پشتیبانی می کند، به تلاش برای بهره برداری تبلیغی از موضوع افزایش نرخ طلا و ارز برای تشدید التهاب اجتماعی در ایران اختصاص داده است.

نتیجه گیری

رسانه های غربی که تاکنون موفق نشده اند اثری از عقب نشینی در ایران را در برابر خواسته های زورگویان دولت ها مشاهده کنند، اعتراف می کنند که هنوز نشانه ای آشکار از این مسئله وجود ندارد که مشکلات اقتصادی در ایران به حدی رسیده باشد که دولت این کشور مجبور به مصالحه برسر برنامه هسته ای خود شود، اما مسئولان سیاسی و اقتصادی با توجه به القائات و اهداف دشمن از جنگ روانی دلار باید در حل این فتنه اقتصادی تلاش های خود را با همراهی و همدلی هر چه بیشتر به نتیجه برسانند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1928

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.