علت بازگشت مهدی هاشمی به کشور در این مقطع چیست؟ چرا پیش از این وی حاضر به بازگشت به کشور نبوده و اینک چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟ چه شرایطی تغییر یافته که وی را به تغییر تصمیم واداشته است؟ آیا هاشمی حاضر است که بدون تنش و ایجاد اغتشاش و جو روانی تسلیم ...

علت بازگشت مهدی هاشمی به کشور در این مقطع چیست؟ چرا پیش از این وی حاضر به بازگشت به کشور نبوده و اینک چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟ چه شرایطی تغییر یافته که وی را به تغییر تصمیم واداشته است؟ آیا هاشمی حاضر است که بدون تنش و ایجاد اغتشاش و جو روانی تسلیم قوانین شده و در صورت تشخیص دستگاه های قضایی به عنوان متهم مدتی را در بازداشت بگذراند و به دادگاه آورده شود؟ و. ..


پیارم به نقل از  بصیرت:در روزهای پایانی هفته گذشته بود که خبری در محافل سیاسی پیچید؛ «مهدی هاشمی پس از سه سال اقامت در کشور انگلیس عصر شنبه وارد تهران می شود.» این خبر بلافاصله توسط سایت های خبری مختلف مخابره شد و در صدر توجه مخاطبان قرار گرفت.

هرچند هنوز مسئله بازگشت وی به کشور محقق نشده و امکان منتفی شدن آن وجود دارد، اما انتشار این خبر با حساسیت های مختلفی مواجه شده است. این حساسیت خبری از آنجایی نشأت می گیرد که مهدی هاشمی از جمله متهمانی است که از وی به عنوان یکی از آتش بیاران اصلی فتنه ۸۸ یاد شده است.در دادگاه متهمان حوادث سال ۸۸ بود که به طور رسمی نام مهدی هاشمی مطرح شد و «کرمی» یکی از متهمان فتنه ۸۸ تنها به گوشه ای از فعالیت های وی چنین اشاره کرد: «به دستور آقای مهدی هاشمی مجبور شدیم سایت جمهوریت را ابتدا در مکان دانشگاه واقع در خیابان بنی هاشم، سپس در روزنامه فرهیختگان مربوط به دانشگاه آزاد و با پول، هزینه و پرسنل دانشگاه اداره کنیم. سایت جمهوریت ابتدا مقرر بود یک سایتی باشد که از کاندیدای موردنظر حمایت کند و یک نقد نرمی را به دولت داشته باشد، اما متأسفانه با فشارهای آقای مهدی هاشمی و اطرافیان وی، سایت مذکور یک سایت ساختارشکن، تندرو و سایتی شد که نهادهای رسمی نظام مانند شورای محترم نگهبان، وزارت کشور، سپاه، بسیج و صداوسیما را تضعیف می کرد…»اما مهدی هاشمی در واکنش به چنین اتهاماتی گفته بود: «اینجانب مهدی هاشمی هرگز اعتقادی به هزینه تبلیغات انتخاباتی از محل بودجه بیت المال نداشته ام و اظهارات آقای کرمی کذب محض است.»

پدر نیز در دفاع از فرزند ابراز داشت: «من مطمئنم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشت و در هیچ یک از اغتشاشات و در هیچ نقطه ای نبوده است. او فقط تنها دخالتی که کرده بود این بود که تجربه خودشان را در کمیته صیانت از آرایی که در مجلس خبرگان خوب جواب داده بود به دیگران انتقال داد. وگرنه مهدی ما پول ندارد که به بقیه بدهد.»به هرحال فارغ از صحت و سقم اتهاماتی که باید در دادگاه صالحه مورد بررسی قرار گیرد، مسئله اصلی؛ رسیدگی به پرونده اتهامات وی و بازشدن پای مهدی هاشمی به دادگاه است! موضوعی که دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه چنین پاسخ داده است: «دستگاه قضایی و دادستان در صورت ورود مهدی هاشمی به ایران وارد عمل می شوند و به پرونده اش رسیدگی می کنند.»هرچند این اظهارات نمی رساند که آیا مهدی هاشمی به عنوان متهم در هنگام ورود به کشور بلافاصله بازداشت خواهد شد یا خیر؟! اما بخشی از کارشناسان نظر متفاوتی در این بین دارند. به عنوان نمونه اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است: «با توجه به نقشی که مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ داشت، قطعاً مجرم است. وی نقش مخرب بسیار مهمی چه قبل، چه در حین و چه بعد از انتخابات ۸۸ ایفا کرد، لذا دستگاه قضایی باید با جدیت و قاطعیت به اتهاماتش رسیدگی کند.» وی معتقد است که مهدی هاشمی تحت پیگرد قانونی قوه قضاییه بوده، لذا با ورودش به کشور باید دستگیر شود!

واقعیت آن است که با توجه به اخباری که در مورد نقش مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ در طول سه سال گذشته منتشر شده و رفتار مشکوک وی در خروج از کشور و عدم بازگشت وی به کشور، ملت نسبت به این مسئله حساس شده و تعیین وضعیت وی به یکی از مطالبات افکار عمومی بدل شده است، لذا عدم رسیدگی سریع و به موقع به پرونده وی بی شک نگرانی هایی را در فضای امنیتی کشور به وجود خواهد آورد. در کنار این مسئله، موضوع اصلی که مطرح است علل تصمیم مهدی هاشمی برای بازگشت به کشور است! قرار گرفتن در آستانه انتخابات سال ۹۲ و احتمال به وجود آمدن تنش و درگیری در صورت بازداشت شدن و یا بازداشت نشدن وی، مسئله ای است که در شرایط حساس کنونی ورود وی به کشور را در پرده ای از ابهام فرو برده است. به راستی علت بازگشت مهدی هاشمی به کشور در این مقطع چیست؟ چرا پیش از این وی حاضر به بازگشت به کشور نبوده و اینک چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟ چه شرایطی تغییر یافته که وی را به تغییر تصمیم واداشته است؟ آیا هاشمی حاضر است که بدون تنش و ایجاد اغتشاش و جو روانی تسلیم قوانین شده و در صورت تشخیص دستگاه های قضایی به عنوان متهم مدتی را در بازداشت بگذراند و به دادگاه آورده شود؟ و. ..

ابهامات فوق ضرورت برخورد هوشیارانه مسئولان، توده های مومن و حزب اللهی جامعه را با این مسئله بیش از پیش کرده است و بی شک دادگاه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در صورت تشکیل! به یکی از تاریخی ترین دادگاه های سال های اخیر کشور مبدل خواهد شد؛ دادگاهی که متهم ردیف اول آن فرزند یکی از عالی ترین مسئولان جمهوری اسلامی خواهد بود! نتیجه حکم دادگاه مبتنی بر عدالت علوی هرچه باشد، می تواند اعتبار و افتخار دیگری برای دستگاه قضایی و نظام اسلامی رقم زند!

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1851

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.