آخرین نرخ ارز راهکارهای جدید دولت برای عرضه ارزبا تمام این مسائل روز گذشته خبرهای خوبی در بازار ارز منتشر شد که حاکی از تصمیم تازه مسئولان در ساماندهی بازار ارز است. در همین باره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ذخایر طلا و ارز در کشور به طور بی سابقه ای در تاریخ افزایش ...
آخرین نرخ ارز راهکارهای جدید دولت برای عرضه ارزبا تمام این مسائل روز گذشته خبرهای خوبی در بازار ارز منتشر شد که حاکی از تصمیم تازه مسئولان در ساماندهی بازار ارز است.

در همین باره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ذخایر طلا و ارز در کشور به طور بی سابقه ای در تاریخ افزایش یافته است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با فارس، در مورد برنامه دولت و مجلس برای فرونشاندن التهاب بازار ارز گفت: قرار شد دولت تصمیم مناسبی برای عرضه ارز بگیرد و به زودی اقدام خواهد شد.

جلسه مجلس و دولت برای ارز

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اینکه چرا دولت عرضه ارز را در سه هفته متوقف کرده بود، گفت: دلیلی ارائه نشد، اما به هر حال قرار بر این شد، برای جلوگیری از التهاب بازار تصمیمی گرفته شود و هر چه زودتر اقدامی شود و حتی جلسه ای بین مجلس و دولت در روز چهارشنبه از باب مشورت برگزار شد و راهکارهایی برای عرضه ارز در نظر گرفته شد که قبل از اعلام دولت نمی خواهم آن تصمیمات را اعلام کنم.مصباحی مقدم تصریح کرد: قرار شد نتیجه جلسه مشترک مجلس و دولت به نظر رئیس جمهور برسد و اگر تأیید کند، اجرا می شود.نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد ذخایر ارزی کشور گفت: البته اطلاعات لازم در مورد ذخایر ارزی و طلای کشور توسط مدیران دولتی اعلام شد و اجمالاً این اطمینان را می دهم که این ذخایر در طول تاریخ ایران بی سابقه است.

وی گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی ایران بنابر گفته CIA انباشته شده که بنا به گفته یک کارشناس آمریکایی این مقدار ذخایر به قدر کافی وجود دارد که ایران از آن استفاده کرده و تحریم ها را پشت سر بگذارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: درآمدهای ارزی ایران هم از ابتدای سال جاری تاکنون بسیار خوب بوده و همچنین ۲۵ میلیارد دلار از این درآمدها به بازار تزریق شده و تزریق ارز به بازار همچنان ادامه دارد.مصباحی مقدم اظهار داشت: کشور با مشکل جدی در تأمین ارز مواجه نیست، فقط ممکن است در دسترسی به ارز برای ما مشکل ایجاد کرده باشد که دولت از راه های دور زدن تحریم استفاده می کند و از ابتدای سال مرتب ال سی ها یا خطوط اعتبار اسنادی گشایش یافته و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و واسطه تولید و کالاهای اساسی تأمین شده است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: التهاب بازار ارز به خاطر عدم تزریق کافی ارز بود که با تزریق دولت این التهاب رفع می شود.

مصباحی مقدم در مورد ذخایر صندوق توسعه ملی به عنوان علامتی از وجود ذخایر ارزی گفت: وقتی براساس قانون در سال جاری ۲۳ درصد درآمدهای نفت و گاز و میعانات گازی در صندوق توسعه ملی جذب می شود، ذخایر این صندوق به بالای ۴۰ میلیارد دلار رسیده و علاوه بر این سهم ۵/۱۴ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی، پتروشیمی و گاز به صورت خالص در اختیار دولت قرار می گیرد که این منابع به توسعه چاه های نفت و گاز و سرمایه گذاری در بالادست نفت اختصاص می یابد.

وی افزود: ایران از نظر داشتن ارز هیچ مشکلی ندارد و در بهترین شرایط تاریخی کشور از نظر ذخایر ارزی قرار دارد.مصباحی مقدم در مورد اینکه چه زمانی تزریق دوباره ارز انجام می شود، گفت: تزریق ارزی باید به همین زودی در بازار انجام شود.

دلار در بازار جهانی سقوط کرد

همچنین با حمایت دادگاه قانون اساسی آلمان از خریداری اوراق قرضه یورو و به دنبال ارائه بسته محرک اقتصادی جدید در آمریکا ارزش دلار در بازار جهانی سقوط کرد و به پایین ترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسید.به گزارش فارس به نقل از رویترز پس از اعلام دور جدید سیاست های محرک اقتصادی از سوی فدرال رزرو آمریکا به منظور بهبود وضعیت بیکاری، سرمایه گذاری و بازار مصرف در این کشور، روز جمعه ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان به پایین ترین سطح خود در ۴ ماه گذشته رسید.در پی اقدام فدرال رزرو آمریکا، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح در طی ۴ ماه گذشته رسید. برخی تجار و تحلیلگران گفتند ممکن است ارزش یورو در کوتاه مدت بیش از این نیز افزایش یابد. رأی دادگاه قانون اساسی آلمان در حمایت از خریداری اوراق قرضه یورو توسط دولت این کشور نیز در کاهش ارزش دلار مؤثر بوده است.

بر این اساس ارزش یورو در برابر دلار بر اساس شاخص ای بی اس به ۳۰۱۶/۱ دلار رسید که بالاترین میزان در طی ماه های گذشته به شمار می رود. ارزش دلار در برابر یورو طی دو روز گذشته بیش از ۲ سنت کاهش داشته است. در اوایل هفته جاری هر یورو در برابر ۲۴/۱ دلار معامله می شد که بدین ترتیب طی یک هفته نیز ارزش دلار در برابر یورو ۶ سنت کاهش داشته است.

جوان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1745

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.