گلوبال ریسرچ طی گزارشی تعلیق روابط کانادا با ایران از سوی اوتاوا را منجر به چوب حراج زدن حیثیت کانادا دانست. بنابراین گزارش، «استفن لندمن» در این زمینه طی یادداشتی نوشت: «لیندا مک کگ، یکی از نویسندگان معروف کانادایی زمانی در کتاب خود با نام «کانادا و امپراطوری آمریکا» همه چیز را در مورد خدمات ...

گلوبال ریسرچ طی گزارشی تعلیق روابط کانادا با ایران از سوی اوتاوا را منجر به چوب حراج زدن حیثیت کانادا دانست.

بنابراین گزارش، «استفن لندمن» در این زمینه طی یادداشتی نوشت: «لیندا مک کگ، یکی از نویسندگان معروف کانادایی زمانی در کتاب خود با نام «کانادا و امپراطوری آمریکا» همه چیز را در مورد خدمات بی شائبه دولت کانادا به واشنگتن به بحث گذاشته بود و ثابت کرده بود که شراکت و همیاری سیاسی کانادا با آمریکا چگونه روح و سنت این کشور را از آنها گرفته و اوتاوا را در عمل به نوکر آمریکایی ها تبدیل کرده است.»

گلوبال ریسرچ نوشت: در کانادا، احزاب مختلف، اعم از محافظه کاران و دمکرات ها، خود را شریک آمریکا در نبرد ساختگی بر علیه تروریسم می دانند و قریب یک دهه است که به پای ثابت لشگر کشی های واشنگتن در نقاط مختلف جهان تبدیل شده اند. آنها جزو ائتلاف جنگ در افغانستان بودند و بعدها نیز آمریکا را در اشغال عراق یاری کردند.»

نویسنده گلوبال ریسرچ در ادامه یادداشت خود افزوده است که در سال ۲۰۰۴، دولت کاناد، همصدا با واشنگتن و پاریس، بر علیه دولت مردمی ژان برتراند آریستید در هاییتی شوریدند و رئیس جمهوری را که با رای منتخب مردم روی کار آمده بود را پائین کشیدند تا زمینه به قدرت رسیدن یک دولت فاشیست و غرب گرا را در هائیتی به وجود بیاورند.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران گلوبال ریسرچ در گزارش خود به قلم استفن لندمن اضافه کرد «دولت کانادا امروز نیز یکی از اصلی ترین جیره خواران آمریکا است و عملا تعهد تاریخی خود در قبال برابری، فراگیر بودن در قبال قومیت ها و ملیت ها و حاکمیت قانون را فدای یک اتحاد راهبردی با آمریکا کرده است. کانادا دیگر امروز مانند گذشته نمی تواند ادعای داوری و حکمیت در دعاوی بین المللی و جهانی را داشته باشد.»

لندمن در ادامه نوشت «از زمان روی کار آمدن «استفن هارپر» به عنوان نخست وزیر در کانادا، اطاعت از اوامر واشنگتن در دولت این کشور تشدید شده است. کانادایی ها که همواره سعی می کردند در موضوعات مرتبط با اسرائیل موضعی عادلانه را اتخاذ کنند، از زمان روی کار آمدن هارپر عملا به مدافع سرسخت اسرائیلی ها و سیاست های جنگ طلبانه آنها تبدیل شده اند. هارپر در سال ۲۰۰۶ و در جریان جنگ اسرائیل بر علیه لبنان، بمباران مناطق بی دفاع و زنان و کودکان را سیاستی منطقی از جانب اسرائیل خواند و از آن حمایت کرد.»

نویسنده گلوبال ریسرچ اضافه کرد: «کابینه هارپر، امروز مملو از شخصیت هایی انگشت نما و سرشناس است که تنها هدف آنها حفظ منافع گروهی اندک از سیاستمداران و ثروتمندان است که دولت کانادا را به دکانی برای سوداندوزی بیشتر خود تبدیل کرده اند.»

وی افزود: «امروز نیز کانادا متحد اصلی آمریکا در جنگ ها و ماجراجویی های نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان محسوب می شود. کانادایی ها پای ثابت عملیات نظامی در لیبی بودند و حال نیز هر جا زمزمه ای از جنگ بر علیه سوریه و ایران شنیده می شود، آنها خود را اول صف در کنار آمریکا و اسرائیل قرار می دهند.»

لندمن در پایان نوشت: «اقدام اخیر اوتاوا در تعطیلی سفارتش در تهران یکبار دیگر نشان داد که کانادا هر روز بیش از قبل در مسیر حمایت از جنگ و مقابله با صلح پیش می رود و رهبران این کشور نیز ظاهرا دوست دارند نامشان در ردیف جنایتکاران بزرگ در تاریخ ثبت شود که با سیاست های غلط و منفعت طلبانه، زمینه های جنگ و نابودی را در جهان به وجود آوردند.»

از سوی دیگر؛ در زمینه قطع روابط ایران-اوتاوا و تعطیلی سفارت تهران در کانادا برخی منابع آگاه غربی اعلام کردند که قطع رابطه اوتاوا-تهران در تل آویو کلید خورده است و وزیر خارجه کانادا در سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیستی متعهد به آغاز این جنگ دیپلماتیک علیه ایران شده است.

در این زمینه منابع آگاه دیپلماتیک غربی در بروکسل به پایگاه خبری «نهرین نت» اعلام کردند: تصمیم دولت کانادا مبنی بر قطع روابطش با ایران، با پیشنهاد و فشار «جان بیرد» وزیر خارجه این کشور صورت گرفته است. وی دولت کانادا را متقاعد کرده تا نخستین دولت غربی باشد که تصمیمی شجاعانه! علیه ایران می گیرد.

این منابع اعلام کردند که تصمیم کانادا مبنی بر قطع روابطش با ایران، در واقع نتیجه سفر جان بیرد در ۱۳ آگوست گذشته به تل آویو و دیدارش با مقامات صهیونیستی بوده است. وی در این سفر به اسرائیل متعهد شد که دولت کانادا را به قطع روابط با ایران ترغیب کند.

همچنین جروزالم پست نوشت: وزیر خارجه کانادا یکی از حامیان اصلی اسرائیل است.

از سوی دیگر رادیو «صوت العراق» نیز کانادا را به اجرای طرح اسرائیلی-آمریکایی برای به راه انداختن یک جنگ دیپلماتیک جدید علیه ایران متهم کرد.

این رادیو در ادامه اعلام کرد که این اقدام ناگهانی کانادا موجب ایجاد یک سوال بزرگ شد. راز پشت پرده این اقدام چیست؟ کانادا هیچ توجیه و بهانه ای برای این اقدام نداشت. به ویژه اینکه روابط میان دو دولت، طی ۳ سال گذشته تیره بوده است اما طی این مدت، کانادا چنین تصمیمی نگرفته بود.

این رادیو عراقی به نقل از کارشناسان و ناظران غربی اعلام کرد: این اقدام کانادا، هم زمان و هماهنگ با انگلیس و آمریکا صورت گرفت و بیانگر وجود یک طرح غربی برای حمله دیپلماتیک علیه ایران است و این اقدام در واکنش به پیروزی بزرگ ایران در میزبانی اجلاس سران جنبش عدم تعهد، صورت گرفت.

به گفته این منابع غربی، یک روز پیش از اعلام رسمی قطع روابط کانادا با ایران، «استفان هارپر» نخست وزیر کانادا با همتای صهیونیستی خود گفت وگویی تلفنی داشت و در این گفت وگو تصمیم دولتش مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران را ابلاغ کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1709

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.