سید حسن نصرالله دوشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری ‘ المیادین’ گفت:هر کاری که اسراییل انجام دهد، برای آمریکا مسئولیت ساز خواهد بود و پاسخ ایران به هرگونه تجاوز اسراییل تنها محدود به این رژیم نخواهد شد، بلکه پایگاه های آمریکا در منطقه را نیز در بر خواهد گرفت. به گزارش پیارم ...

سید حسن نصرالله دوشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری ‘ المیادین’ گفت:هر کاری که اسراییل انجام دهد، برای آمریکا مسئولیت ساز خواهد بود و پاسخ ایران به هرگونه تجاوز اسراییل تنها محدود به این رژیم نخواهد شد، بلکه پایگاه های آمریکا در منطقه را نیز در بر خواهد گرفت.

به گزارش پیارم به نقل از بصیرت،«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری «المیادین» به موضوعات مختلفی پرداخت. در این مصاحبه که «غسان بن جدو» [مجری مستعفی الجزیره] از سید حسن نصرالله سوال می پرسید.

سید حسن نصرالله گفت: آنچه که هم اکنون در منطقه ما در حال رخ دادن است، واقعیت و آینده منطقه را برای مدت ها رقم خواهد زد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: شاخص های نظام جهانی جدید از شورای امنیت آغاز خواهد شد و ما در جهان عرب می توانیم که بازیگران مهمی در سطح جهان باشیم.

سیدحسن نصرالله گفت: جهان عرب می تواند نقش مهم و بزرگی بازی کند و این امر در دست ملت هاست.

وی گفت: ما به نظام دو قطبی در جهان (شوروی و آمریکا) بازنخواهیم گشت، بلکه جهان به نظامی چند قطبی که در آن کشورهای منطقه ای موثری حضور دارند، منتقل می شود.

سید نصرالله گفت: پیش از تحولات سوریه، تحولاتی که در منطقه انجام می شد، در خدمت جریان مقاومت صورت می پذیرفت و اسراییل در رابطه با انقلاب مردم مصر که نظام ‘حسنی مبارک’ را به زیر کشید، عزادار شد.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه ‘مقاومت ماهیت و طبیعت ماست’، گفت: فعالیت های محوری زیادی در جریان است تا مساله فلسطین به فراموشی کشیده شود.

سید نصرالله اظهار امیدواری کرد که ما بتوانند از این مرحله عبور کنند و در تشکیل یک استراتژی در حمایت از مقاومت سهم داشته باشند.

وی افزود: به همگی می گویم که اختلافات هر چه که باشد، مسئولیت در قبال فلسطین و قدس، مسئولیتی عقایدی و اخلاقی بوده و این اختلافات نباید که اصل این رویکرد را هدف قرار دهد.

سید نصرالله با اشاره به اینکه پیروزی های مقاومت به برکت خون شهدا و مجاهدین حاصل شده، افزود: آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، مرحله ای بسیار مهم و پایه ریز پیروزی بدون هیچگونه شرط و شروطی بود و باید دانست که پیروزی در سال ۲۰۰۶ نیز بسیار مهم و استراتژیک است.

وی گفت: آمریکا و اسراییل دائما در این راستا فعالیت می کنند که مساله فلسطین از اهتمام ملت های عرب خارج شود.

دبیر کل حزب الله افزود: فعالیت هایی به منظور سوء استفاده از جریان حوادث جاری در منطقه – هر چند که این حوادث به دست مردم انجام پذیرد – ادامه دارد تا ما مساله فلسطین را فراموش کنیم.

وی گفت: لازم است که مساله فلسطین به عنوان قطب نما باقی بماند و ما باید از خود دفاع کنیم و هرگونه تهدیدی را با تهدید پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: برخی مساله ترور ‘رفیق حریری’ نخست وزیر اسبق لبنان را به جایی بردند که به هیچ وجه در راستای مقابله با دشمن نیست.

سید حسن نصرالله افزود: وقتی که اسراییل ایستاده و تهدید می کند که لبنان را ویران خواهد ساخت، این وظیفه ماست که بایستیم و بگوییم که زمان این حرف ها به سر رسیده است.

ما دایما نیازمند بحث و بررسی در خصوص برخی اولویت ها هستیم و باید این اولویت ها را سازماندهی کنیم.

دبیرکل حزب الله افزود: اسراییل اگر به حال خود رها شود، طرح ها، زیاده خواهی ها و نیروی خود را بازسازی خواهد کرد لذا لازم است که مواجهه با آن در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: دایما در اندیشه اسراییلی، ضربه اول محوریت داشته تا جایی که نیروی هوایی آنها بر این باورند که اقدام به نابودسازی مراکز مقاومت می کنند اما من می خواهم که خطاب به اسراییلی ها بگویم به هیچ وجه بر روی ضربه اول حساب باز نکنید.

دبیرکل حزب الله افزود: موشک های مقاومت توانایی رسیدن به هر هدفی را در فلسطین اشغالی دارند. اسراییل از خانه عنکبوت نیز سست تر بوده ولو این خانه با زرادخانه های نظامی حمایت شود.

سید نصرالله گفت: اسراییل نقاط ضعف بسیار خطرناکی داشته و نیروی هوایی آنها نمی تواند مقاومت مردمی را نابود سازد، چرا که مقاومت نیروی موثر و نیروی بازدارنده حقیقی دارد.

وی اظهار داشت: من با این سخنانم وارد معرکه جنگ با دشمن می شوم و به هیچ وجه وارد جنگی شکست خورده نخواهم شد.

سید نصرالله با اشاره به اینکه ‘ما بر اساس وقایع موجود، وارد جنگی روانی شده ایم’،ادامه داد: مقاومت هیچگاه به مردم خود دروغ نگفته است؛ در جنگ ۳۳ روزه، تمام جهان ضد ما بود و با این حال ذره ای شک در پیروزی خود نداشتیم.

دبیرکل حزب الله وضعیت فعلی مقاومت را بسیار بهتر از وضعیت آن در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ دانست و ادامه داد: به همه تاکید می کنم که ما خیالی آسوده داشته و بر اساس دیدگاهی موضوعی در خصوص جریانات موجود در منطقه و جهان، نسبت به آینده مطمئن و خوشبین هستیم.

سید حسن نصرالله در گفت و گو با شبکه خبری ‘ المیادین’ افزود: به اعتقاد من اختلافی میان اسراییلی ها در خصوص حمله به ایران وجود دارد و باید دانست که مساله بر سر برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه مقصود آنها هدف قرار دادن نقش ایران است.

وی افزود: «ایهود باراک» [وزیر جنگ رژیم صهیونیستی» و «بنیامین نتانیاهو» [نخست وزیر رژیم صهیونیستی] به دنبال کشاندن منطقه به جنگ هستند و می‌خواهند که آمریکا را نیز وارد جنگ در منطقه کنند.

سید حسن نصرالله هشدار داد جنگ رژیم صهیونیستی با ایران، تلفات سنگینی را برای این رژیم به همراه خواهد داشت.

وی افزود مقامات ارشد امنیتی و نظامی اسرائیل مخالفت خود با جنگ با ایران را اعلام کرده‌اند و حتی وزیر جبهه داخلی اسرائیل نیز گفته است که این رژیم آمادگی جنگ را ندارد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که وضعیت اقتصادی در اروپا و آمریکا و همچنین وضعیت داخلی اسرائیل، احتمال جنگ را بسیار ضعیف کرده است.

وی افزود: بر اساس آنچه که از مسئولان ایرانی شنیده ام، تصمیم به منظور آمادگی برای پاسخ به هرگونه تجاوز اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران، اتخاذ شده است.

دبیرکل حزب الله با اشاره به تهدیدات اسرائیلی علیه لبنان نیز گفت: وقتی اسراییلی ها می گویند که لبنان را ویران می کنند، ما نیز اهدافمان تنها اماکن نظامی نخواهد بود. من می گویم که ما نیز تمام نقاط را هدف می گیریم و باید دانست که نقطه ضعف اسراییلی ها وجود اهداف اقتصادی، صنعتی، نیروگاهی و هسته ای است و اگر آنها در تجاوز خود هیچ ضابطه ای نداشته باشند، ما نیز در پاسخ ضابطه ای نخواهیم داشت.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه ‘ما سلاح شیمیایی نداشته و احتیاجی نیز به آن نداریم’؛گفت: ما هرگز اینگونه سلاح ها را به کار نمی گیریم چراکه برای هدف قرار دادن اهداف اسراییلی موشک داریم؛ اسراییل هم سلاح هسته ای و هم سلاح شیمیایی دارد اما نقطه قدرت ما این است که هیچ نیازی به اینگونه سلاح ها نداریم.

وی گفت: تمام گزینه ها روی میز وجود داشته و ممکن است که به دفاع اکتفا نکرده و ممکن است روزی بیاید که وارد شهر ‘الخلیل’ در شمال فلسطین اشغالی نیز بشویم.

دبیرکل حزب الله با اشاره به موضوع سوریه گفت: موضع خود را در رابطه با نظام سوریه بر دو اصل استوار کرده ایم؛ اول اینکه سوریه در خصوص نزاع با اسراییل موضع دارد و دوم اینکه در خصوص گفتگو و اصلاحات اعلام آمادگی کرده است.

سید نصرالله افزود: در ابتدای آغاز حوادث سوریه، به این کشور رفتم و با ‘بشار اسد’ دیدار و گفتگو کردم و وی در این دیدار در خصوص آمادگی اش برای گفتگو و انجام اصلاحات سخن گفت.

وی گفت: معارضه سوریه وارد شدن به گفتگو و انجام اصلاحات در این کشور را نپذیرفته و تنها بر اسقاط نظام اصرار دارد و این در حالی است که ما خواستار متوقف شدن کشتار در سوریه و آغاز گفتگو و حفظ وحدت این کشور هستیم؛ همانطور که در خصوص عراق نیز با دخالت خارجی مخالفت خود را ابراز کرده و معارضه آن زمان را به گفتگو با نظام دعوت کردیم.

سید نصرالله گفت: در اوج بحران سوریه، یک کشور با نفوذ عربی و برخی طرف های آمریکایی، پیامی برای اسد فرستادند که بر اساس آن از وی خواسته شده بود که در مقابل پایان یافتن بحران این کشور، رابطه اش را با ایران و جنبش های مقاومت قطع کند.

وی ادامه داد: سیاست آمریکا در خاورمیانه، سیاستی اسراییل محور و سیاست ایران در منطقه سیاستی فلسطین محور است لذا ایران خواستار متوقف شدن جنگ در سوریه و رفتن به سوی گفتگو است و در این راستا تلاش می کند.

دبیرکل حزب الله گفت: مقامات عربستانی به ایرانی ها گفته اند که راه حل بحران بحرین، بازگشت مردم به خانه هایشان و باقی ماندن نظام به همین شکل فعلی است.

سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: هیچ کس نگفته که نظام سوریه همانگونه که بود باید باقی بماند، ما می گوییم که اصلاحات لازم است، اما ساقط ساختن این نظام خدمت به آمریکا و اسراییل خواهد بود.

وی افزود: ایران تلاشی حقیقی در جریان نشست غیر متعهدها مبذول داشت و این کشور با ترک ها وارد گفتگو شد و با ‘کوفی عنان’ فرستاده سابق سازمان ملل در خصوص بحران سوریه همکاری های زیادی انجام داد.

دبیرکل حزب الله گفت: این درست است که ترکیه، عربستان سعودی، قطر و همچنین مصر با کمک های بین المللی به منظور حل و فصل مساله سوریه اقدام به گفتگو کنند و هیچ راه حلی بجز این مساله وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشاور یکی از رهبران عربی، دو سال پیش به من گفت که این اعتقاد وجود دارد که شما و اسد در حال گسترش شیعه در سوریه هستید؛ این سخن صحیح نیست و ضرورت دارد که بر سر این موضوع گفتگو شود.

دبیرکل حزب الله افزود: هیچ راه حلی در سوریه بجز از طریق گفتگو و تسویه سیاسی وجود ندارد و راه حل منطقه، متوقف ساختن کشتار است.

سید نصرالله گفت: بزرگترین خدمت به مساله فلسطین و وحدت امت این است که کشورها دور هم جمع شده و آتش درگیری در سوریه را متوقف سازند و راه حل سیاسی در این خصوص پیش بگیرند.

وی اظهار داشت: این اشتباه است که به مسایل جاری در سوریه، بعد طایفه ای داده شود و این امر به نفع اصلاحات در سوریه نیست و باعث نابودی و فروپاشی این کشور می شود.

دبیرکل حزب الله گفت: در این رابطه اندیشه ای تکفیری وجود داشته که همه را مورد هدف قرار می دهد و از سوی دستگاه های اطلاعاتی به کار گرفته شده است.

وی اظهار داشت: نخبگان و اندیشمندان در این خصوص مسئولیت دارند تا با برگزاری گفتگوی جدی، مسایلی را که باعث تشدید و خراب شدن روابط میان اهل سنت و اهل تشیع می شود، مورد بررسی قرار دهند.

سیدنصرالله گفت: هیچ راه حلی بجز گفتگوی داخلی جدی و دلسوزانه وجود ندارد و ما نیز در لبنان تلاش زیادی برای جلوگیری از فتنه انجام می دهیم و در این چارچوب خواستار تنظیم میثاق شرف برای اجتناب از تحریکات مذهبی و طایفه ای شده ایم.

وی حفظ ثبات در لبنان را تا حد بسیار زیادی مرهون ادامه کار دولت فعلی دانست و گفت: در وضعیت فعلی (در صورت سقوط دولت) نیازمند یک سال کامل (نه پنج ماه)، برای تشکیل یک دولت وحدت ملی خواهیم بود.

سید نصرالله در رابطه با مساله ربوده شدگان لبنانی در خاک سوریه، گفت: اگر ربایندگان مدعی هستند که این افراد نزد آنها میهمان هستند، دیگر لازم است که این میهمانی به پایان برسد.

دبیر کل حزب الله وضعیت لبنان را بسیار سخت دانست و گفت: تمام مردم سلاح داشته و می توانند به عنوان شاخه های نظامی به فعالیت بپردازند و در این شرایط لازم است که برای حفظ صلح داخلی با یکدیگر همکاری کنیم.

وی اختلاف خود با جریان ‘المستقبل’ را سیاسی دانست و گفت: وقتی یک مفتی یا شخصیت مذهبی از اهل سنت به شیعیان هجمه وارد می سازد، این امر باعث سخت شدن شرایط می شود و لازم است که رهبران اهل تسنن اینگونه امور را ساکت کنند.

سید نصرالله گفت: گفته می شود که شیعیان به صحابه پیامبر بی احترامی می کنند و لازم است در این خصوص موضعگیری شود؛ آیت الله العظمی خامنه ای در این خصوص موضعی واضع و روشن دارند.

وی در رابطه با سفر پاپ ‘بندیکت شانزدهم’ به لبنان هم افزود: ما به عنوان حزب الله و طرفداران مردمی آن، از سفر این مقام عالیرتبه مسیحی به کشورمان استقبال می کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1613

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.