کیش- رییس نمایندگی وزارت امورخارجه درجزیره کیش گفت: حضوراکثر سران و وزرای کشورهای غیرمتعهد در اجلاس تهران نشان از عدم تعهدشان به امپریالیسم جهانی و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی بین الملل است. پیارم به نقل از علیرضا مسافریˈ با بیان اینکه ۱۲۰کشورجهان به همراه ۱۷کشوربه عنوان عضو ناظر و ۱۰ سازمان ...

کیش- رییس نمایندگی وزارت امورخارجه درجزیره کیش گفت: حضوراکثر سران و وزرای کشورهای غیرمتعهد در اجلاس تهران نشان از عدم تعهدشان به امپریالیسم جهانی و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی بین الملل است.

پیارم به نقل از علیرضا مسافریˈ با بیان اینکه ۱۲۰کشورجهان به همراه ۱۷کشوربه عنوان عضو ناظر و ۱۰ سازمان و تشکل بین­ المللی دراین اجلاس حضور خواهند داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دو دهه حضور فعال در جنبش عدم تعهد با وجود تحمیل انواع تحریم ها از سوی آمریکا وکشورهای غربی، با اتکا به توانمندی های بومی خود این تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد و حضور بیش از نیمی از سران و وزرای این کشورها در اجلاس تهران بر نفوذ و اعتبار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی افزوده است.

مسافری در ادامه به نقش این جنبش در حل مناقشات و بحران های منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: ایران با به دست گرفتن ریاست سه ساله جنبش عدم تعهد و ایفای نقش مدیریتی و سازنده خود قادر خواهد بود با همکاری و هم اندیشی سایر اعضا بر حل مناقشات منطقه ای و بین المللی فائق آید.

وی گفت: برای نمونه جمهوری اسلامی ایران در این نشست طرح خود را برای حل بحران سوریه با مشارکت گروه های مخالف و نمایندگانی از دولت این کشور بدون مداخله قدرتهای غربی و رژیم صهیونیستی ارایه خواهد نمود.

به گفته این دیپلمات، اعلام حضور محمد مرسی اولین رییس جمهوری مردمی مصر پس از سه دهه قطع روابط ایران و مصر و همچنین اعلام حضور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد علیرغم فشارهای مضاعف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، خود برگ زرینی بر موفقیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.

وی، تغییرات در ساختار سازمان ملل را امری اجتناب ناپذیر برشمرد و عنوان کرد: بررسی و ارائه طرح تغییرات اساسی در ساختار شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل در شانزدهمین اجلاس این جنبش از سوی عدم تعهد ضروری است، چراکه سازمان ملل پس از شش دهه فعالیت نیازمند اصلاحات اساسی برای هماهنگی و تطبیق با شرایط حساس کنونی جهان است.

مسافری یادآورشد: اکثر اعضاء از جمله جمهوری اسلامی ایران نگران ˈافزایش اختیارات شورای امنیتˈ و درمقابل ˈکاهش توانایی ها و وظائف مجمع عمومیˈ هستند زیرا مجمع عمومی براساس منشور سازمان ملل وظایف مهمی دارد و ایجاد شورای امنیت دموکراتیک باید مد نظر قرار گیرد و هیچ رویکرد خودمدارانه ای نباید تحمیل شود.

به گفته این کارشناس ارشد امور بین الملل، وقت آن فرا رسیده است در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد موضوع ˈحذف حق وتو اعضا دائم شورای امنیتˈ و یا در مقابل، ˈاعطاء حق وتو به جنبش عدم تعهدˈ که در برگیرنده دو سوم کشورهای مستقل عضو سازمان ملل می باشد، به طور جدی مطرح و تصویب شود.

مسافری بابیان اینکه تلاش‌های برخی کشورهای سلطه گر عضو شورای امنیت با رویکرد مبتنی بر استانداردهای دوگانه در استفاده‌ ابزاری از حقوق‌بشر، انرژی هسته ای و تروریسم باعث از بین رفتن حیثیت سازمان ملل شده است، تصریح کرد: کسانی که ده‌ها سال از حقوق بشر سخن می‌گفتند با تأسیس گوانتانامو و ابوغریب هیچ حیثیتی برای این مسئله قائل نشدند.

وی گفت: همچنین در موضوع استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخورد با رژیم نامشروع صهیونیستی که به طور آشکار از داشتن زرادخانه های هسته ای سخن می گوید، هیچ واکنشی نشان نمی دهد اما در مورد ایران که خود داوطلبانه در همه امور با این آژانس همکاری می کند با افشای نام دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران، زمینه ایجاد می کند تا عوامل رژیم صهیونیستی به ترور آنان بپردازند.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در کیش تاکید کرد که اجلاس تهران فرصت مناسبی برای مبارزه با جهان تک قطبی و یکجانبه گرایی کشورهای زورگو است و جنبش عدم تعهد در این نشست می بایست ضمن تبیین مفاهیم واقعی این مباحث برای جامعه بشری برعدم پذیرش و استفاده از استانداردهای دوگانه توسط قدرتهای غربی در سازمان ملل تاکید نمایند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1579

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.