تهران – پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی خبر از پنج برابر شدن صادرات غیر نفتی کشور داد و اعلام کرد: صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۳۹۰، پنج برابر رقم این صادرات در سال ۱۳۸۴ بوده است. به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، بر اساس این گزارش که روز دوشنبه و به مناسبت ...

تهران – پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی خبر از پنج برابر شدن صادرات غیر نفتی کشور داد و اعلام کرد: صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۳۹۰، پنج برابر رقم این صادرات در سال ۱۳۸۴ بوده است.

به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، بر اساس این گزارش که روز دوشنبه و به مناسبت هفته دولت منتشر شده، آمده است: صادرات غیر نفتی که در سال ۱۳۸۴، هفت میلیارد دلار بوده در سال ۱۳۹۰ به ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافته که این میزان رشد ۵۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در بخش تولید پتروشیمی هم میزان تولید ۱۵ میلیون تن در سال ۸۴ بوده که در سال ۹۰ به ۴۵ میلیون تن افزایش یافته که این میزان رشد ۲۰۰ درصدی را نشان می دهد.

همچنین میزان تولید خودرو در سال ۸۴، ۸۴۰ هزار دستگاه بوده که در سال ۹۰، به ۱۴۰۰ هزار دستگاه رسیده است و رشد ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد.

 

** در زمینه تولید سیمان به خودکفایی رسیده ایم

فولاد خام، مس کاتد، آلومینیوم و سیمان مهم‌ترین فاکتورهای صنایع معدنی هستند که می‌توانند کشور را به سمت خودکفایی هدایت کنند. از این رو با ورق زدن پرونده دولت از سال ۸۴ تاکنون این نتیجه حاصل شد که میزان تولید محصولات یاد شده سیر صعودی به خود گرفته‌ است، به گونه‌ای که در تولید سیمان کاملا خودکفا شده‌ایم و توانسته‌ایم میزان تولید را تا ۷۰ میلیون تن ارتقا دهیم. فولاد خام هم روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، حاکی از آن است که ظرفیت استخراج مواد معدنی در سال ۸۳ ، ۱۵۵ میلیون تن بوده است و با توجه به این که کشورمان در تنوع مواد معدنی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و در حوزه تولید سیمان نیز جایگاه دهم را از آن خود کرده، در سرب و روی نیز بزرگترین رتبه را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

میزان سرمایه گذاری در بخش معدن در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۰ با رشد شش برابری نسبت به مدت مشابه سال های قبل از آن ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم طی سال های ۷۸ تا ۸۳ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

گفتنی است با توجه به رسیدن ظرفیت تولید سیمان به ۸۶ میلیون تن تا آخر سال ۹۱، این میزان در سال ۸۳ حدود ۳۳ میلیون تن بود که با سرمایه گذاری و حمایت های مناسب تحقق هدف سال ۹۱ به طور قطع امکان پذیر خواهد بود.

 

** رشد جهشی محصولات فولادی

بر این اساس ظرفیت فولاد کشور در سال ۸۴ حدود ۱۰ میلیون تن بوده است که در زمان حاضر به بیش از ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است و همچنین محصولات فولادی کشور با رشد جهشی از ۱۳ میلیون تن در سال ۸۳ به ۳۱ میلیون تن در سال ۹۰ رسیده است.

بر این اساس، در سال ۸۳ ظرفیت آلومینیم کشور ۲۳۰ هزار تن بود که این حجم هم اکنون به حدود ۴۶۰ هزار تن رسیده است، همچنین ظرفیت تولید مس از ۱۹۰ هزار تن سال ۸۳ به ۲۵۵ هزار تن در سال ۹۰ بالغ گردید.

رشد تولید محصولات معدنی فولاد با رشد ۱۰٫۵ درصد(۱۴ میلیون تن)، محصولات فولادی ۷ درصد(بیش از ۱۷ میلیون تن) مس شش درصد(بیش از ۲۳۰ هزار تن)، آلومینیم ۵ درصد(حدود ۳۱۹ هزار تن)، روی یک درصد( ۱۶۰ هزار تن)، سیمان هشت درصد(بیش از ۶۶ میلیون تن) در سال ۹۰ نسبت به ۸۹ رشد تولید داشته اند.

 

** ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش معدن

در خصوص توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تا پایان سال ۸۳ ، به میزان ۹۰۹ میلیارد تومان سهام شرکت های تحت پوشش را واگذار کرده بود که این میزان در هفت سال گذشته نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

** حمایت از سرمایه گذاری در بخش معدن

وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در چهار حلقه فولاد سازی شامل اکتشاف، ‌گندله سازی، ‌فولاد سازی و محصولات فولادی استقبال می کند.

بر این اساس ‌مشارکت سرمایه گذاران در طرح های معدنی و صنایع معدنی زمینه خودکفایی کشور را در این حوزه فراهم می کند.

 

** حضور متخصصان ایرانی در دیگر کشورها

همچنین متخصصان ایرانی در حوزه زمین شناسی افتخارات بزرگی را در دیگر کشورها به دست آورده اند و طرف های خارجی دائما علاقه مندی خود را به بهره گیری از دانش و توان ایرانیان در کشورهای خود اعلام می کنند.

‌هر چه به سمت جلوتر حرکت می کنیم علوم زمینی پیچیده تر، ‌هوشمندانه تر و تخصصی تر می شود و باید ابزار کافی برای شناخت لایه های زمین یا معادن داشته باشیم.

همچنین برای حفظ منافع ملی نیازمند تخصص زمین شناسی و کار حرفه ای هستیم.

با تاکید وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت باید بر ایجاد شرکت های دانش پایه در حوزه زمین شناسی از ظرفیت های بخش خصوصی در اکتشاف و سایر موارد استفاده شود.

 

** سرمایه گذاری

همچنین سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش تعداد پروانه های بهره برداری طی سالهای ۸۴ تا ۹۰ ،۵۰ فقره بوده که رشد قابل توجهی داشته است.

سرمایه پروانه های بهره برداری هم طی سالهای ۸۴ تا ۹۰، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که روندی صعودی را داشته است و سرمایه گذاری در بخش اشتغال پروانه های بهره برداری هم روندی صعودی به خود گرفته به صورتی که طی سالهای ۸۴ تا ۹۰ ، یک هزار نفر شده است.

همچنین قرار گرفتن در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه استخراج معادن با ظرفیت ۳۴۰ میلیون تن در سال به نسبت تولید هفت میلیون تنی سال ۵۷ و ۱۵۶ میلیون تنی سال ۸۴ ، کسب رتبه هفدهم دنیا به لحاظ ایجاد ظرفیت تولید فولاد با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن به نسبت نیم میلیون تن تولید سال ۵۷ و ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید سال ۸۴ ، حضور در جمع ۱۰ کشور برتر تولیدکننده مس کاتدی در سال ۹۰ با ۲۵۵ هزار تن ظرفیت تولید مس، حضور در جمع ۵ کشور برتر تولیدکننده کاشی و سرامیک و صادرات بیش از ۱۷۵ میلیارد دلار کالا و خدمات فنی و مهندسی طی سالهای( ۹۰- ۸۴) از دیگر اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

اقتصام **

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1578

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.