پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:صبح امروز شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با انجام آیین افتتاحیه در تهران رسماً آغاز به‌کار کرد. «معتز خلیل» نماینده دائم مصر در سازمان ملل، در سخنانی، ریاست نشست شانزدهم را به ایران تحویل داد. پس از آن، نشست کارشناسان ارشد اجلاس شانزدهم جنبش غیرمتعهدها با حضور علی‌اکبر صالحی، وزیر ...

پیارم به نقل از پایگاه بصیرت:صبح امروز شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با انجام آیین افتتاحیه در تهران رسماً آغاز به‌کار کرد. «معتز خلیل» نماینده دائم مصر در سازمان ملل، در سخنانی، ریاست نشست شانزدهم را به ایران تحویل داد. پس از آن، نشست کارشناسان ارشد اجلاس شانزدهم جنبش غیرمتعهدها با حضور علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کار خود را آغاز کرد.

صالحی در سخنانی پس از خوشامدگویی به حاضران، به محورهای مهمی اشاره کرد که به نظر می‌رسد درآمدی بود بر آنچه که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در این نشست آن را به‌جد دنبال کند. صالحی با نگاهی انتقادی به عملکرد سازمان ملل گفت: «سازمان ملل پس از شش دهه، نیازمند اصلاحات اساسی برای هماهنگی و تطبیق با شرایط جهانی است.» سخن صالحی دیدگاه قطعی ایران درباره سازمان ملل است که از سال‌ها پیش در محافل و مجالس مختلف بین‌المللی مطرح شده و با اینکه در بین دولت‌ها حامیان فراوانی دارد، به‌علت حاکمیت کشورهای زورگو بر سازمان ملل، تاکنون راه به جایی نبرده است و به‌نظر می‌رسد پیگیری این مهم در نشست تهران بتواند نگاه ایران را بیشتر تقویت کند و زمینه برای اعمال اصلاحات در سازمان ملل فراهم شود. صالحی در بخش دیگر سخنانش با ورود به مسائل مهم منطقه با غیرقابل قبول دانستن مداخلات خارجی اظهار داشت: این موضوع، روندهای حقیقی و مردم‌سالارانه را در تعیین سرنوشت خود با مشکل روبه‌رو می‌کند. صالحی تراژدی فلسطین را کانون درگیری‌های منطقه خواند و اعلام کرد: «ما به‌عنوان بخش اصلی جامعه بین‌المللی، خواهان سیاستی عادلانه برای تعیین سرنوشت فلسطینیان و مخالفت با اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی هستیم.» صالحی آنگاه با حمله به رژیم صهیونیستی آن را بزرگ‌ترین تهدید امنیت منطقه خواند و گفت:‌ «صلح در منطقه با حمایت از تروریسم کور رژیم صهیونیستی، اشغال و شکنجه حاصل نمی‌شود.» صالحی در ادامه با پرداختن به سوریه و لبنان و تأکید بر مبارزه با تروریسم و اینکه رژیم صهیونیستی یکی از منابع تروریسم است، یادآور شد: «آمریکا با سوءاستفاده از حوادث ۱۱ سپتامبر زمینه‌ساز ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه شده است.» سخنان وزیر خارجه ایران و جهت‌گیری‌های دقیق لحاظ شده در آن که در بالا به بخشی از آن اشاره شد، شاهدی بر این نکته دقیق برخی تحلیل‌گران است که معتقدند نشست تهران متفاوت با نشست‌های دیگر خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1569

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.