دومین حمله لفظی دولت امریکا به ایران: تهران لایق میزبانی غیرمتعدها نیست! ویکتوریا نولند: «صراحتا باید بگوییم که فکر نمی‌کنیم ایران لیاقت حضور این سران سطح بالا را داشته باشد. ما انتظار داریم آن ها که تصمیم می‌گیرند به تهران بروند، از هر فرصتی برای ترغیب رهبران ایران به عمل به وظایف خود استفاده کنند.» ...
دومین حمله لفظی دولت امریکا به ایران: تهران لایق میزبانی غیرمتعدها نیست!
ویکتوریا نولند: «صراحتا باید بگوییم که فکر نمی‌کنیم ایران لیاقت حضور این سران سطح بالا را داشته باشد. ما انتظار داریم آن ها که تصمیم می‌گیرند به تهران بروند، از هر فرصتی برای ترغیب رهبران ایران به عمل به وظایف خود استفاده کنند.»

 

پیارم به نقل از جام سیاسی؛ وب سایت “رادیو فردا” (radiofarda) امروز نوشت: «وزارت خارجه امریکا تنها چند روز پس از نخستین واکنش خود به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران، روز دوشنبه ۳۰ مردادماه در موضعی “شدیداللحن‌تر” اعلام کرد که جمهوری اسلامی لیاقت میزبانی سران کشورهای غیرمتعهد را ندارد. پیش تر در ۲۶ مرداد و پس از آنکه جمهوری اسلامی اعلام کرد دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در این اجلاس به تهران سفر می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود که ایران مکان نامناسبی برای برگزاری این همایش است.»

اما این بار، به گزارش خبرگزاری “اسوشیتدپرس” (AssociatedPress) ، “ویکتوریا نولند” سخنگوی وزارت خارجه امریکا پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است: «جمهوری اسلامی لیاقت میزبانی سران کشورهای عضو سازمان غیرمتعهدها را ندارد.»

به گفته نولند، «ایران می‌خواهد این واقعیت را پنهان کند که نمی‌خواهد به وظایف خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان‌های جهانی عمل کند. به همین دلیل است که صراحتا باید بگوییم که فکر نمی‌کنیم ایران لیاقت حضور این سران سطح بالا را داشته باشد. ما انتظار داریم آن ها که تصمیم می‌گیرند به تهران بروند، از هر فرصتی برای ترغیب رهبران ایران به عمل به وظایف خود استفاده کنند.»

او همچنین از رهبران خارجی که تصمیم به شرکت در این اجلاس را دارند خواسته است که در سفر خود به تهران، به مقامات حکومت جمهوری اسلامی تقاضاها و خواسته‌های بین‌المللی در مورد برنامه اتمی ایران را گوشزد کنند.

این سایت در ادامه می نویسد: «شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها روزهای ۹ و ۱۰ شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و نشست وزرای امور خارجه این کشورها نیز پیش از آن در روزهای ۷ و ۸ شهریور خواهد بود. در همین حال روز سه‌شنبه روزنامه‌های داخلی از حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور از جمله قطعی شدن حضور رؤسای جمهور افغانستان و لبنان، حضور احتمالی رؤسای جمهور روسیه و مصر در اجلاس غیرمتعهدها، و آخرین گام‌ها برای آماده‌سازی پایتخت و آماده‌باش نیروی انتظامی برای برگزاری این اجلاس در تهران گزارش داده‌اند.»

خبرگزاری “اسوشیتدپرس” می‌گوید که پیش‌بینی وزارت خارجه امریکا این است که جمهوری اسلامی قصد دارد از برگزاری این اجلاس برای پیشبرد برنامه خود و منحرف کردن توجهات از وظایف سوء‌استفاده کند!

گفتنی است اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک سخنگوی دستگاه دیپلماسی امریکا گویای عصبانیت شدید این دولت تمامیت خواه از اقبال بین المللی قابل توجه به جمهوری اسلامی ایران است. آن ها تمایل داشتند ایران را به عنوان کشوری “منزوی” در جهان معرفی کنند که هم اکنون با برگزاری اجلاس تهران عملا کلیه تبلیغات منفی شان بی اثر و خنثی می شود.

جنبش کشورهای غیرمتعهد در سال ۱۹۶۱ و در اوج جنگ سرد میان شرق و غرب متولد شد و از ابتدا قرار بود گردهمایی کشورهایی باشد که نه در جبهه ناتو، امریکا، بودند و نه در جبهه پیمان ورشو، شوروی؛ این سازمان در حال حاضر ۱۲۰ عضو دارد که تاکنون ۱۰۰ عضو برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1536

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.