استفاده ابزاری از زنان می‌تواند تاثیرات بدی روی آن ها داشته باشد؛ از اختلالات تغذیه گرفته تا ضعیف عمل کردن در ریاضیات. به گزارش پیارم به نقل از جام نیوز به نقل از سایت بی بی سی، استفاده از زنان و اندام آنها برای فروش و تبلیغ کالا در دنیای امروز به امری عادی تبدیل ...
استفاده ابزاری از زنان می‌تواند تاثیرات بدی روی آن ها داشته باشد؛ از اختلالات تغذیه گرفته تا ضعیف عمل کردن در ریاضیات.

به گزارش پیارم به نقل از جام نیوز به نقل از سایت بی بی سی، استفاده از زنان و اندام آنها برای فروش و تبلیغ کالا در دنیای امروز به امری عادی تبدیل شده است؛ اما مقاله‌ای به تازگی در نشریه اروپایی «روانشناسی اجتماعی» منتشر شده است، که در آن، نتیجه گیری شده است، مغز انسان، تصویر بدن زنان را به صورت مجموعه‌ای از اندام‌های مجزا و تصویر بدن مردان را به عنوان یک واحد کل پردازش می‌کند.
پیشتر مقالاتی منتشر شده بود که نشان می‌داد استفاده ابزاری از زنان می‌تواند تاثیرات بدی روی آن ها داشته باشد؛ از اختلالات تغذیه گرفته تا ضعیف عمل کردن در ریاضیات.

این یافته‌ها بر درک خود زنان از استفاده ابزاری از آن ها استوار بود؛ در صورتی که تحقیق کنونی، به گفته «سارا جرویس»، روانشناس دانشگاه نبراسکا و از نویسندگان این مقاله، سوال عمیق‌تری را مطرح کرده و می‌پرسد:
«آیا بیننده به زنان، ابزاری نگاه می‌کند یا نه؟»
در این مطالعه، ۲۲۷ دانشجو شرکت کردند. به هر دانشجو ۴۸ تصویر کامل از بدن افراد، فارغ از جذابیت‌های جنسی، نشان داده شد. بعد از دیدن هر تصویر کامل، به هر شرکتکننده ۲ تصویر ناقص نشان داده شد که صرفا اندام‌های جذاب را نشان می‌داد؛ یکی از این دو عکس از همان تصویر اول برداشته شده بود؛ اما دیگری تصویری بود که تغییراتی جزئی در آن داده شده بود. شرکت‌کنندگان باید تصمیم می‌گرفتند که کدام یک از دو تصویر ثانوی همان است که در مرحله اول دیده بودند.

در ۴۸ مورد دیگر، تصویر اولیه، ناقص و فقط شامل کمر و …افراد بود. بعد از شرکت‌کنندگان خواسته شد که تشخیص دهند آن بخشی از بدن را که در تصویر ناقص ثانوی نشان داده شده، قبلا در تصویر اولیه دیده‌اند.
نتایج به دست آمده نشان داد که شناسایی اعضای بدن مردان در تصویر ثانوی، وقتی دقیق‌تر بود که تصویر اولیه، کل بدن مرد را نشان می‌داد. اما نکته جالب اینجا بود که شناسایی اعضای بدن زنان در تصویر ثانوی، وقتی دقیق‌تر بود که تصویر اولیه هم فقط همان عضو (و نه کل) بدن زن را نشان داده بود. بر خلاف تصاویر مردان، دیدن تک تک اعضای بدن زن به صورت جداگانه و مجزا از کلیت بدن، بازشناسی آن اعضا را در مرحله ثانوی بسیار آسان می‌کرد.
سارا جرویس، روانشناس، می‌گوید این که مغز انسان، زنان را طور دیگری پردازش می‌کند، احتمالا ریشه در تکامل انسان دارد؛ اما از آنجایی که هر دو جنسیت این کار را می‌کنند «احتمال دارد که رسانه‌ها مقصر اصلی باشند.»
از طرف دیگر رئیس مرکز تحقیقات جنسیتی دانشگاه پاریس هفت، نقش رسانه‌ها را در ترویج نگاه جزءنگر به زنان به عنوان مدل غالب در جامعه مهم می‌داند.

گفتنی است، نگاه غرب و جریان رسانه ای آن به زن، نگاهی ابزاری است. این نگاه در جای جای فرهنگ و زندگی غربی جاری است؛ در هنر و نمایش، در تبلیغات کالاها، در خیابان ها و ….
اگر بخواهند کالایی پرفروش شود یا فیلمی پربیننده، به سراغ زنان می روند و دست به دامان جذابیت ظاهری زنان می شود.
فرق اساسی نگاه غربی و نگاه اسلامی به زنان نیز در همین است که نگاه غربی به چهره و ظاهر زن نیازمند است؛ اما نگاه اسلامی بر فکر و هویت ذاتی زن و ارزش های متعالی وی، تأکید دارد.

۴۴۴

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1461

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.