دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سفر به لبنان و سوریه، دیروز وارد عراق شد و پیرامون تحولات منطقه و حوادث سوریه با مقامات این کشورها به رایزنی و تبادل نظر پرداخت. «سعید جلیلی» سه شنبه شب پس از دیدار با مقامات سوری با حضور در جمع خبرنگاران در سفارت کشورمان در دمشق ...
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سفر به لبنان و سوریه، دیروز وارد عراق شد و پیرامون تحولات منطقه و حوادث سوریه با مقامات این کشورها به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

«سعید جلیلی» سه شنبه شب پس از دیدار با مقامات سوری با حضور در جمع خبرنگاران در سفارت کشورمان در دمشق گفت: بحران سوریه باید به دست خود سوری ها حل شود نه به واسطه راه حل های نظامی.

وی ادامه داد: ایران اسناد معتبر و تایید شده ای درباره اذعان آمریکا به وجود تروریست هایی که به منظور ایجاد خشونت در سوریه وارد این کشور شده اند، در اختیار دارد.

جلیلی تصریح کرد: بهتر است که همه در مقابل کسانی که قصد مانع تراشی بر سر حل مسئله سوریه را دارند، بایستند چرا که دموکراسی از مراکز سلطه شکل نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئله سوریه باید به دست خود سوری ها حل شود گفت: باید برای جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی در این کشور تلاش شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه با استقبال از طرح کوفی عنان، نماینده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه، این طرح را شروع یک راه حل سیاسی برای بحران موجود توصیف کرد؛ چرا که در صورت اجرا موجب توقف خشونت ها می شود.

وی در عین حال (این طرح) را «ناکافی» خواند و افزود: باید عرصه را برای ملت سوریه باز کرد تا آنها اراده و خواست خود را به واسطه انجام گفت وگوهای ملی که راهی برای انجام روند سیاسی در این کشور است، مطرح کنند.

به گزارش شینهوا، جلیلی تاکید کرد: دموکراسی به واسطه صندوق های رای مشخص خواهد شد نه از طریق لانه های تروریستی.

وی درباره ایجاد منطقه حایل در مرزهای سوریه و ترکیه بیان کرد: هر راهی برای حل این بحران باید داخلی و از سوی خود سوریه ای ها باشد و البته همه باید به مرزهای سوریه چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی احترام بگذارند چرا که امنیت (همه کشورها) مساله ای تفکیک ناپذیر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره زائران ایرانی ربوده شده در سوریه و مسئول دانستن آمریکا و متحدانش در حفظ جان زائران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه توان خود برای آزادی زائران ربوده شده کار می کند و همه طرف هایی که حامی گروه های ننگین تروریست در سوریه هستند شریک مستقیم در این گونه اقدامات تروریستی محسوب می شوند.

سعید جلیلی درباره طرح ایران برای برگزاری کنفرانسی درباره سوریه در تهران در پنجشنبه هفته جاری افزود: موضوعات اساسی که قرار است در این نشست مورد بررسی قرار بگیرد شامل نخست اجازه دادن به ملت سوریه برای تعیین آینده با دستان خودش است، دوم تلاش برای ممانعت از هرگونه دخالت خارجی در سوریه که اوضاع در این کشور را پیچیده تر کرده و خشونت ها را زیاد می کند و سوم تلاش برای رفع مشکلات و دشواری های ملت سوریه در شرایط کنونی است.

دیدار با وزیر آشتی ملی سوریه

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از ترک دمشق در دیدار با وزیر آشتی ملی سوریه گفت، جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت وگوی ملی و راه حل سوری برای مسئله سوریه اصرار داشته است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ادعای برخی کشورها درباره حمایت از دموکراسی در سوریه همزمان با صدور سلاح و تروریسم به این کشور دروغی بیش نیست و دشمنان مقاومت مقاصد شوم خود را در سوریه تعقیب می کنند.

نصرالله: مقاومت بحران های کنونی را قبلا تجربه کرده است

دیدار با دبیر کل حزب الله لبنان، یکی دیگر از برنامه های دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جریان سفر یک روزه وی به لبنان و قبل از سفر به سوریه بود.

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در دیدار «سعید جلیلی» با بیان اینکه ما نسبت به توطئه های آمریکایی و صهیونیستی علیه محور مقاومت همواره آگاه بوده ایم، گفت: ما این بحران ها را قبلا تجربه کرده بودیم و با مقاومت و پایمردی توانسته ایم از آن عبور کنیم.

رایزنی های جلیلی در بغداد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از سفر به لبنان و سوریه، دیروز وارد فرودگاه بغداد شد و مورد استقبال «فالح فیاض» همتای عراقی خود قرار گرفت.

جلیلی پس از مراسم استقبال به دیدار هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق رفت و دو طرف درباره تحولات منطقه، اوضاع عراق و سوریه به تبادل نظر پرداختند.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار «اسامه النجیفی» رئیس مجلس عراق، تنها راه حل بحران در سوریه را دموکراسی، برگزاری انتخابات و اتکا به آرای مردم سوریه دانست.

جلیلی در این دیدار گفت: ارسال سلاح و تروریست ها به سوریه راه حلی برای بحران آن کشور نیست و کشتارها و اعمال تروریستی باید فورا در این کشور متوقف شود.

جلیلی گفت: مشکل سوریه باید از طریق گفتگو و صندوق رای برطرف شود نه سلاح و جنگ.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر نقش کلیدی عراق در مشارکت در حل بحرانهای منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: عراق با داشتن ظرفیت های مهم فرهنگی، قومی و مذهبی می تواند نقشی اساسی در حل اختلافات و مشکلات منطقه و جهان را ایفا کند و می تواند به نمونه خوبی برای دمکراسی در جهان بدل شود.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این بنا شده است که هیچ طرفی در عراق نادیده گرفته نشود و حقوق همه طرف ها حفظ شود.

اسامه نجیفی رئیس مجلس عراق هم ضمن تائید سخنان دکتر جلیلی، بر نقش محوری ایران و ترکیه در حل مشکلات منطقه تاکید کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1437

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.