ده ها حزب و جنبش انقلابی در مصر، لغو معاهده کمپ دیوید را خواستار شدند. به گزارش پیارم به نقل از روزنامه «الاهرام»، رهبران و نمایندگان ۲۹ حزب، گروه و جنبش سیاسی مصر در یک نشست اضطراری در محل حزب «الغد»، راه های مقابله با بحران جدید مرزی و یکپارچگی مواضع خود را مورد بحث ...
ده ها حزب و جنبش انقلابی در مصر، لغو معاهده کمپ دیوید را خواستار شدند.

به گزارش پیارم به نقل از روزنامه «الاهرام»، رهبران و نمایندگان ۲۹ حزب، گروه و جنبش سیاسی مصر در یک نشست اضطراری در محل حزب «الغد»، راه های مقابله با بحران جدید مرزی و یکپارچگی مواضع خود را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش احزاب مصری در این نشست، خواستار تغییر و لغو معاهده کمپ دیوید شدند و اعلام کردند: معاهده کمپ دیوید، امنیت و تمامیت ارضی مصر را زیر سؤال برده است.

در این نشست احزاب الوفد، الحریه و العداله، الوسط، الکرامه و جبهه دمکراتیک و اصلاحات و توسعه و تعداد زیادی از رهبران جریان های سیاسی مصر حضور داشتند.

از سوی دیگر عمروموسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، خواستار تعدیل در معاهده کمپ دیوید و بر ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی و حفظ و حراست از مرزهای مصر از سوی رئیس جمهور منتخب و ارتش شد.

«حمدین صباحی» موسس جریان مردمی در مصر با اشاره به ورود نیروهای مسلح مصر به صحرای سینا، اصلاح و یا لغو پیمان کمپ دیوید را مورد تأکید قرار داد.

نامزد سابق ریاست جمهوری مصر، حمایت کامل خود را از رئیس جمهور، دولت و ارتش در مقابله با تروریست ها و دشمنان صهیونیست اعلام کرد.

در همین حال محمد محسوب وزیر امور قانونی و شوراها، ضرورت اصلاح در پیمان کمپ دیوید را مورد تأکید قرار داد و گفت: ادامه ناامنی در مرزها، مصر را در آینده با بحران های زیادی مواجه خواهد کرد.

دکتر علی جمعه مفتی الازهر نیز با محکوم کردن حادثه حمله به سربازان مصری در مرز رژیم صهیونیستی، خواستار توحید صفوف مردم مصر در مقابله با توطئه های صهیونیستی شد.

این درحالی است که محکومیت اقدامات تروریستی در صحرای سینا از سوی گروه ها، احزاب و شخصیت های مصری ادامه دارد و در این راستا صدها تن از مردم اسکندریه با تجمع در مسجد «قائد ابراهیم»، انتقام ریخته شدن خون سربازان مصری را از قاتلان خواستار شدند.

در این تجمع اعتراض آمیز که حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان المسلمین)، جنبش ششم آوریل، حزب جوانان مصر و دیگر احزاب و گروه ها حضور داشتند، «حسن البرنس» از رهبران حزب آزادی و عدالت، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی در کشته شدن ۱۶ تن از مرزداران مصری عنوان کرد و گفت: اسرائیل با برنامه ریزی و سازماندهی تروریست ها، اقدام علیه امنیت مصر را آغاز کرده است.

عملیات گسترده نظامی مصر

نیروهای نظامی مصر در عملیات موسوم به «عقاب»، تهاجم گسترده ای علیه تروریست ها در مرز رفح با رژیم صهیونیستی را آغاز کردند. به نوشته روزنامه الاهرام، جنگنده های مصری در عملیات بمباران کانال های زیرزمینی در مرز رژیم صهیونیستی ۲۰ تن از آنان را به هلاکت رساند. خبرگزاری رویتر نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد؛ ارتش مصر ادوات نظامی سنگین را به شهرک «شیخ زوید» برای رویارویی با تروریست ها ارسال کرده است.

تلویزیون دولتی مصر نیز با قطع برنامه های عادی خود، مقاطعی از عملیات نظامی ارتش در مرز با رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت و اعلام کرد طی این عملیات جنگنده های نیروی هوایی و هلی کوپترهای ارتش موفق به از بین بردن پناهگاه تروریست های مورد حمایت اسرائیل شدند. شبکه خبری «نیل» که به دولت مصر تعلق دارد نیز گزارش داد: نیروهای مسلح در حال پاکسازی وسیع مناطق مرزی در العریش، رفح و شیخ زوید با استفاده از هواپیماهای جنگی هستند.

این درحالی است که نیروهای مسلح مصر طی ۲۴ ساعت گذشته موفق به خنثی کردن ۶ حمله مسلحانه تروریست ها در ارتفاعات کوهستانی مناطق مرزی شدند. در همین حال مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی در واکنش به اتهامات مقام های مصری و عملیات گسترده نظامی در مرز رفح اعلام کردند که با هرگونه تغییر در بندهای پیمان کمپ دیوید مخالف هستند. «دانی ایالون» معاون وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت: اسرائیل ضرورتی در ایجاد تغییر در مفاد پیمان کمپ دیوید برای ورود نیروهای نظامی مصری به صحرای سینا احساس نمی کند و احتیاجی به تجدیدنظر و یا الحاق بندهایی به پیمان کمپ دیوید وجود ندارد.

این درحالی است که «یجال پالمور» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، اتهامات مصر به دخالت داشتن موساد در عملیات تروریستی اخیر را رد کرد.

همچنین «طال روسو» فرمانده منطقه جنوبی اسرائیل به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت: اسرائیل روز جمعه از احتمال یک عملیات تروریستی در مرز باخبر شده بود و اطلاعات آن را به مقامات مصری ارسال کرده بود، اما دولت مصر به آن توجهی نکرد.

تشییع جنازه ملی در مصر

به گزارش رسانه های خبری مصر، صدها هزار تن از مردم روز دوشنبه پیکرهای ۱۶تن از سربازان و افسران مصری را در «مدینه النصر» تشییع کردند.

در این مراسم که «سپهبد محمد حسین الطنتاوی» وزیر دفاع مصر، فرماندهان عالیرتبه نظامی، وزرا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند، شعار انتقام، انتقام سرداده شد. مردم خشمگین مصر در این مراسم، رژیم صهیونیستی را مقصر اصلی در کشته شدن سربازان مصری عنوان و لغو پیمان کمپ دیوید برای استقرار نیروهای نظامی کشورشان در مرز سینا را خواستار شدند.

شماری از طرفداران دیکتاتور سابق مصر نیز با سر دادن شعارهایی علیه اسلامگرایان، تلاش کردند تا از این مراسم برای حمله به رئیس جمهور منتخب استفاده کنند، اما مردم به مقابله با آنها برخاستند.

از سوی دیگر، محمد مرسی رئیس جمهور مصر که به دلایل امنیتی در مراسم شرکت نکرده بود، قول داد که قاتلان سربازان کشته شده در سینا را مجازات کند و گفت: عاملان این جنایات به سزای اعمال خود خواهند رسید.

گفتنی است، افراد مسلح مورد حمایت اسرائیل یکشنبه شب با حمله به سربازان گارد مرزی که در پست بازرسی ماسوره مشغول تناول افطار بودند ۱۶ تن را کشته و ۷ تن دیگر را زخمی کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1436

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.