در حالی که معاون وزیرامورخارجه هرگونه ادعای عضویت زائران ربوده شده در سپاه پاسداران را قاطعانه تکذیب کرد ربایندگان اعلام کردند تا روشن نشدن هویت این افراد با هیچ کشوری مذاکره نمی کنیم. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از کلنل مالک الکردی، معاون فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد: گروهی که مسئولیت ...

در حالی که معاون وزیرامورخارجه هرگونه ادعای عضویت زائران ربوده شده در سپاه پاسداران را قاطعانه تکذیب کرد ربایندگان اعلام کردند تا روشن نشدن هویت این افراد با هیچ کشوری مذاکره نمی کنیم.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از کلنل مالک الکردی، معاون فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد: گروهی که مسئولیت ربودن زائران ایرانی را به عهده گرفته، ظاهرا بدون مشورت با ارتش آزاد این اقدام را انجام داده است.ایران از ترکیه و قطر برای آزادی زائران ایرانی درخواست کمک کرده است، اما براساس گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، گروه سوری که اقدام به ربودن زائران ایرانی کرده است می گوید که با هیچ کشوری برای آزادی آنها تماسی نداشته است.شبکه تلویزیونی العربیه روز یکشنبه تصاویری ویدئویی را پخش کرد که در آن ادعا شد ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در دمشق هستند، در این تصاویر افراد مسلحی که خود را عضو تیپ البراء وابسته به ارتش آزاد سوریه معرفی می کنند مسئولیت ربودن زائران ایرانی را به عهده گرفتند.

بنا بر گزارش رویترز، پس از پخش این تصاویر عبدالناصر الشمیر، فرمانده البراء که بخشی از گروه ارتش آزاد سوریه است در مصاحبه ای با تلویزیون العربیه مستقر در دوبی گفت: مذاکرات با طرف های داخل یا خارج سوریه تا زمانی که هویت ایرانی ها را تایید نکنیم انجام نمی گیرد.وی افزود: بررسی اسنادی که هویت این افراد را مشخص می کند ادامه دارد و در زمان مقتضی یافته های مان را علنی خواهیم کرد.این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران با رد ادعای شورشیان سوری درباره عضویت زائران ایرانی گروگان گرفته شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: برنامه ربودن زائران ایرانی از پیش طراحی شده بود.

تلاش های وزارت خارجه برای آزادی زائران ادامه دارد

حسین امیر عبداللهیان معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه کشورمان نیز در گفت وگو با العالم گفت؛ تلاش های وزارت خارجه برای آزادی زائران ربوده شده در سوریه همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت دمشق پایتخت سوریه به گونه ای است که امکان حضور زوار ایرانی با سازماندهی و رعایت جوانب امنیتی در مرقدهای مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه(س) فراهم بوده و هست.

عبداللهیان ادامه داد: در جریان گروگانگیری زائران ایرانی در حومه دمشق، به نظر می رسد که با طراحی برخی طرف ها چنین دامی گسترده شد، در حالی که اتوبوس حامل این افراد با هماهنگی و سازمان دهی سازمان حج و زیارت ایران وارد سوریه شده بود.

امیر عبداللهیان افزود: در نخستین روزهایی که ناامنی در پایتخت سوریه تشدید شده بود، سازمان حج و زیارت اعزام زائران را متوقف کرد؛ اما پس از عادی شدن اوضاع بلافاصله اعزام زوار از سر گرفته شد.

معاون وزیرخارجه ایران تاکید کرد: ما قویا هرگونه ادعای برخی از رسانه های گروهی مبنی بر اینکه این زوار از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند را رد می کنیم این زائران به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) عازم زیارت بودند، اما طرف هایی به دنبال ربودن اتباع و زائران ایرانی در سوریه هستند.امیر عبداللهیان، گفت: شورشیان در چارچوب این سناریو در یک مرحله گروهی ۱۰ نفره و در مرحله ای دیگر گروهی ۱۱ نفره را گرفتند تا جلوی حمایت های مردم ایران از مردم سوریه را سد کنند.وی همچنین گفت: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترک و قطری خود مکالمه تلفنی داشته و آنها تاکید کردند که از همه ظرفیت خود برای آزادی زائران ایرانی استفاده خواهند کرد.امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: اطلاعات مناسب و خوبی درباره مکان اختفای این افراد به دست آمده است و موضوع از کانال های سیاسی دنبال می شود تا زائران از دست تروریست ها آزاد شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1427

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.