«دعوتنامه ‘ملک عبدالله’ روز یکشنبه توسط ‘محمد بن عباس الکلابی’ به ‘رحیم مشائی’ رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران تسلیم شد.» به گزارش پیارم جام نیوز، وب سایت “العربیه” (alarabiya) یکشنبه ۱۵ مرداد (August.5) در خبری نوشت: «”ملک عبدالله بن عبدالعزیز” پادشاه سعودی از “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس ...
«دعوتنامه ‘ملک عبدالله’ روز یکشنبه توسط ‘محمد بن عباس الکلابی’ به ‘رحیم مشائی’ رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران تسلیم شد.»

به گزارش پیارم جام نیوز، وب سایت “العربیه” (alarabiya) یکشنبه ۱۵ مرداد (August.5) در خبری نوشت:
«”ملک عبدالله بن عبدالعزیز” پادشاه سعودی از “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس فوق العاده همبستگی اسلامی که در روزهای ۲۶ و ۲۷ رمضان در مکه برگزار می شود شرکت کند. دعوتنامه “ملک عبدالله” روز یکشنبه توسط “محمد بن عباس الکلابی” به “رحیم مشائی” رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران تسلیم شد. شاهزاده “سعود الفیصل” وزیر خارجه سعودی پیشتر در این زمینه گفته بود : “ملک عبدالله” بر این باور است که چنین کنفرانسی با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان برگزار می شود و در شرایطی که امت اسلامی با خطر فتنه و جدایی بین مسلمانان، روبرو است ، برگزاری این کنفرانس بسیار ضروری است. روابط ریاض و تهران ، به دلیل اختلاف در برخی مواضع از جمله متهم شدن ایران در طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن و نیز موضع ایران نسبت به بحران سوریه رو به سردی گرایید. این در حالی است که چندی پیش “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در اشاره به اهمیت روابط ریاض و تهران ، اعلام کرده بود که هیچ موضوعی نباید مانع روابط خوب بین ایران و سعودی باشد.»
این در حالی است که از یک سو، محتوای این اجلاس اضطراری و اصولاً دلیل برگزاری چنین اجلاسی دقیقا مشخص نیست و از سوی دیگر، زمان برگزاری آن (در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران) بسیار شک‌برانگیز است. در رابطه با محتوا، دولت سعودی تنها به بیاناتی کلی بسنده و اعلام کرده که هدف و دستور کار اصلی این اجلاس، تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است؛ اما افزون بر این، اعلام شده که بحران سوریه و نیز کشتار مسلمانان در میانمار در بالاترین دستور کار این اجلاس است. اما آنچه بیش از هر چیز دیگری برگزاری این اجلاس اضطراری را مهم جلوه می‌دهد، زمان برگزاری آن در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی عضو جنبش عدم تعهد نیز هستند و قرار است در زمانی نزدیک به همین تاریخ در تهران با یکدیگر دیدار کنند، بی‌گمان اقدام دولت سعودی دربردارنده اهدافی خاص است. در تحلیل این امر، می‌توان گفت مهمترین هدف سعودی‌ها، کم اهمیت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طریق برگزاری اجلاسی بدیل برای آن است. بر این اساس، دولت سعودی قصد دارد با دور هم جمع کردن سران کشورهای اسلامی، در عمل اجلاس تهران را کم اهمیت یا بی‌اهمیت جلوه دهد.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه بنا به اعلام دولت عربستان، یکی از دستور کارهای این نشست را موضوع سوریه تشکیل می‌دهد و با توجه به اختلاف شدید مواضع ایران و عربستان در این موضوع، یکی دیگر از اهداف سعودی‌ها می‌تواند اعمال فشار بر ایران در این زمینه و یا دست‌کم بیرون کردن این موضوع از دستور کار اجلاس تهران باشد تا به این ترتیب، ابتکار عمل در مسأله سوریه از دست ایران خارج شود. به این ترتیب می‌توان گفت هدف نهایی این اجلاس، نه تنها همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی نیست، بلکه در عمل تفرقه‌اندازی به سبک سعودی و استفاده از موقعیت برای دسترسی به اهداف حاکمان این کشور به شمار می‌رود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1414

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.