سردار محمد ناظری با بیان اینکه هیچگاه ماموریت سپاه در خلیج عدن قطع نشده، گفت: حتی ماموریت‌های آن طرف خط استوای ما بیشتر هم شده است.سردار محمد ناظری فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه با اشاره به عملکرد این یگان در خلیج عدن در مقابله با دزدان دریایی گفت: زمانی که موضوع دزدان دریایی پیش آمد، ...

سردار محمد ناظری با بیان اینکه هیچگاه ماموریت سپاه در خلیج عدن قطع نشده، گفت: حتی ماموریت‌های آن طرف خط استوای ما بیشتر هم شده است.سردار محمد ناظری فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه با اشاره به عملکرد این یگان در خلیج عدن در مقابله با دزدان دریایی گفت: زمانی که موضوع دزدان دریایی پیش آمد، دو کشتی از جمهوری اسلامی ایران که تحت پرچم کشورهای دیگر بودند، توسط دزدان دریایی ربوده شد و دزدان دریایی یکی از این کشتی ها را به منطقه‌ای به نام “ایل” بردند.فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه ادامه داد: با تدبیر سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه قرار شد یک کشتی به صورت ایستگاه در “باب‌المندب” و یک کشتی هم در انتهای خلیج عدن در نزدیکی کشور عمان در دریای عربی مستقر شود و تمام کشتی‌هایی که از ایران می‌آمدند از ما گارد امنیتی بگیرند و آنهایی هم که از شرق آسیا می‌‌آمدند از ایستگاه دیگرمان تیم می‌گرفتند و تامینشان برقرار بود و در ایستگاه باب‌المندب تیم را پس می‌دادند به گشت ما. پیمودن فاصله این دو ایستگاه بواسطه سرعت کشتی‌ها از ۳ تا ۵ روز طول می‌کشید.ناظری با اشاره به طوفانی بودن دریا در زمان انجام این ماموریت و دشواری کار نیروها برای تامین کشتی های ترانزیتی، گفت: این ماموریت سپاه ۱۱۷ روز طول کشید و بعد از ۱۰ روز، یک ناو گروه دریایی ارتش نیز به خلیج عدن آمد.

فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه در ادامه به بررسی موقعیت منطقه خلیج عدن پرداخت و افزود: خلیج عدن وضعیت بخصوصی دارد و پل ارتباطی بین آفریقا و آسیا محسوب می شود و عریض‌ترین قسمت آن ۹۲ مایل است. منطقه سومالی هم به صورت ایلاتی است و هر ایل و قبیله‌ای منطقه، بارانداز و اسکله مخصوص خود را دارد و حکومت مرکزی چندان تسلطی بر این مناطق ندارد.ناظری گفت: شغل مردم سومالی دزدی دریایی نیست بلکه اینها ماهیگیران دیروز هستند که امروز بر اثر فقر، مبادرت به این کار می‌کنند و از طرف دیگر از تمام دنیا آن جا هستند و ثروت آنها را غارت می‌کنند و از منابعی که در دریا و سواحل سومالی وجود دارد بهره می‌برند و هیچ سهمی به ملت محروم این کشور نمی‌دهند.وی ادامه داد: با توجه به این مسایل و نیز تغییرات آن منطقه، وضعیت خطرناک‌تر شده است و امروز این آبراه، خطرناک‌ترین آبراه دنیا است و این وضعیت توسعه نیز پیدا کرده است.ناظری با بیان اینکه در طول این مدت، هیچگاه ماموریت ما قطع نشده است، گفت: حتی ماموریت‌های آن طرف خط استوای ما بیشتر هم شده و برای تامین کشتی‌هایی که متعلق به خطوط جمهوری اسلامی هستند، نیروهای تامینی حضور دارند.وی درخصوص نحوه تعامل با دیگر کشورها ازجمله آمریکا در این ماموریتها افزود: هیچ درگیری با نیروهای آمریکایی نداشتیم بلکه آنها با ما همکاری داشتند.ناظری ادامه داد: کشورهای عضو پیمان CTS150 پوشش بخشی از این آبراه را به عهده دارند.فرمانده یگان‌ ویژه دریایی سپاه درخصوص دزدان دریایی سومالی نیز گفت: دزدان دریایی خلیج عدن یک سری ماهیگیران ساده هستند که اسپانسرها و سرهرم‌های اصلی آنها شیوخ‌ امارات، یمن و عربستان هستند و این غائله را آنها به پا کرده‌اند. آبراهی که ناوگروههای ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در بخشی از آن حضور داشته و آن را پوشش می‌دهند.وی افزود: در این منطقه چون خطر دزدی دریایی یک خطر جهانی است، همه به یکدیگر کمک می‌کنند تا جایی که حتی یک بار ناو فرانسوی با نیروهای ما تماس گرفت و اعلام کرد که در نزدیکی شما یک شناور دزدان دریایی دیده شده و حواستان به آن باشد. همچنین یکبار کشتی آمریکایی که در دریای عمان با خطر مواجه شد، ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی به کمک آن رفت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1322

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.