با دستگیری شمار زیادی از تروریست‌ها در دمشق و اخیرا حلب و وابستگی آنها به القاعده، اکنون محرز شده است گروه تروریستی القاعده محوریت شورش‌ها در سوریه را بر عهده دارد. در این باره شبکه خبری “المیادین” به نقل از منابع امنیتی سوریه گزارش داد که دست کم ۱۲ نفر از نیروهای وابسته به “جبهه ...

با دستگیری شمار زیادی از تروریست‌ها در دمشق و اخیرا حلب و وابستگی آنها به القاعده، اکنون محرز شده است گروه تروریستی القاعده محوریت شورش‌ها در سوریه را بر عهده دارد.

در این باره شبکه خبری “المیادین” به نقل از منابع امنیتی سوریه گزارش داد که دست کم ۱۲ نفر از نیروهای وابسته به “جبهه النصره” وابسته به القاعده “الحسکه” سوریه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. این در حالی است که دیروز “ابراهیم غازی الحامدی” یکی از رهبران سعودی القاعده دردرگیری با ارتش سوریه در”دیرالزور” کشته شد. در این درگیری، الحامدی به همراه شماری از دیگر اعضای گروهک‌های وابسته به القاعده کشته شدند. همچنین تعدادی از تروریست‌ها در حلب با تابعیت ترکیه‌ای و عراقی خود را تسلیم ارتش سوریه کردند. به گزارش شبکه العالم، تعدادی از مخالفان مسلح در منطقه “عزاز” در شهر حلب خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه کردند. خبرنگار این شبکه اظهار داشت که در بین افرادی که خود را تسلیم ارتش سوریه کرده‌اند تعدادی از اتباع ترکیه و عراق حضور داشتند همچنین در درگیری‌های دیروز بین ارتش سوریه با تروریست‌ها در حلب “علا قداد” یکی از رهبران مخالفان مسلح به هلاکت رسید. ارتش سوریه توانسته است تا مسیر قاچاق سلاح به داخل این کشور از ترکیه را قطع کند. ارتش سوریه از چند روز قبل با تمام تروریست‌ها اتمام حجت کرده و عملیات گسترده‌ای را علیه آنها آغاز کرده است. این عملیات ارتش پس از آن آغاز شد که تروریست‌ها موسوم به “جیش الحر” به شهر دمشق نفوذ کردند و با حمله به نیروهای امنیتی در نقاط مختلف و بمب‌گذاری این شهر را ناامن کردند. ارتش سوریه در پاسخ به تروریست‌ها عملیاتی گسترده با عنوان ” قطع سر افعی” را به اجرا درآورده که طی آن بیش از ۷ ‌هزار تروریست دستگیر و ۴ هزار نفر نیز کشته شدند.

دستگیری چند افسر ترکیه‌ای در حلب

نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری از دستگیری شماری از افراد مسلح به دنبال عملیات ارتش سوریه در شهر حلب خبر داد که برخی از آنها دارای تابعیت‌های غیر سوری و از جمله افسران ترک هستند. به گزارش العالم، “ریاض صقر” افزود: در بین دستگیر شدگان علاوه بر افسران ترکیه‌ای، افرادی با تابعیت‌های لیبیایی، تونسی، قطری، کویتی، افغانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی تابعیت‌های دیگر به چشم می‌خورد. وی خاطرنشان کرد که افسران ترک بازداشت شده، این تروریست‌ها را در حومه شهر حلب آموزش می‌دادند. همچنین گزارش شده است سازماندهی شورشیان را سازمان جاسوسی آمریکا “سیا” بر عهده دارد و با همکاری با القاعده ۱۰هزار مسلح را وارد سوریه کرده است که دمشق و حلب و سایر شهرهای سوریه را به آشوب بکشاند. نویسنده سوری با بیان این که زندگی شهروندان در دمشق روالی طبیعی دارد، خاطرنشان کرد که ارتش از دو روز قبل عملیات سامان دادن به اوضاع در شهر حلب و یکسره کردن کار گروه‌های مسلح را آغاز کرده است. صقر گفت: رهبری سوریه از اوایل سال گذشته خواستار گفت وگو شد و کمیته‌ای برای این منظور تشکیل داده است ولی کسی که خارج از مرزهاست از شرکت در گفت وگو خودداری کرد و بر تروریسم و همکاری با قدرتهای استکبار جهانی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اصرار و پافشاری کردند. صقر تاکید کرد: عربستان که احساس می‌کردیم حامی جهان اسلام است، اینک با همکاری امریکا دست به اقداماتی برای ایجاد اغتشاش و آشوب می‌زند. وی افزود: عربستان در صدد است که اگر بتواند در اتحادیه عرب علیه سوریه اقدام کند، زیرا اربابان آن از طریق شورای امنیت سازمان ملل از انجام چنین کاری عاجز هستند.

هشدار مجدد لاوروف نسبت به کمک نظامی به مخالفان

در شرایطی که وزیر امور خارجه روسیه نسبت به ادامه کمک‌های نظامی به مخالفان سوری هشدار داده است، آمریکا اعلام کرد که قصد ندارد در سوریه دخالت نظامی کند اما نسبت به تحولات جاری در این کشور نگران است. به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر با اشاره به درخواست‌ها برای کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت: درخواست‌ها برای کناره‌گیری اسد به بالا گرفتن خشونت‌ها در این کشور می‌انجامد و هیچ کمکی به حل مسائل جاری در سوریه نمی‌کند. لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای صربستانی خود عنوان داشت: روسیه پیشنهادهای زیادی درباره سوریه مطرح کرده است که هر کدام از آنها می‌توانست خشونت‌ها را در این کشور فورا متوقف کند اما این پیشنهادها همواره از سوی مخالفان و غربی‌ها رد شده است. لاوروف ادامه داد: کمک نظامی به مخالفان سوریه به افزایش خشونت‌ها می‌انجامد و حتی می‌توان آن را حمایت از تروریسم خواند. وزیر امور خارجه روسیه گفت: مادامی که کمک‌های غربی به مخالفان ادامه دارد، مسکو نیز ارائه هر نوع کمک انسانی به سوریه را در دستور کار خود خواهد داشت. لاوروف همچنین با اشاره به تلاش‌های برخی از کشورهای عضو اتحادیه عرب مبنی بر اقدام علیه سوریه خارج از شورای امنیت، گفت: ایجاد مناطق حائل در سوریه برای حمایت از مخالفان دولت سوریه از سوی ما قابل قبول نیست. وی گفت: البته اینکه اتحادیه عرب درخواست‌هایی را درباره سوریه به سازمان ملل ارائه کرده نشان دهنده این است که این اتحادیه همچنان دوست دارد که در چارچوب سازمان ملل حرکت کند. در همین حال ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه واشنگتن از احتمال وقوع فجایع تازه در حلب بسیار نگران است، گفت: آمریکا قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد. وی در سخنانی عنوان داشت: اطلاعاتی در دست است که یگان‌های زرهی سوریه در حال رفتن به سوی حلب هستند تا با مخالفان مسلح در آنجا روبه رو شوند و این امر احتمال درگیری شدید میان این دو و وقوع تلفات را افزایش می‌دهد که بسیار نگران کننده است. وی مدعی شد آمریکا قصد اعطای کمک‌های نظامی به مخالفان سوریه را ندارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1298

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.