هفته گذشته، شائول موفاز، معاون سابق نخست وزیر اسرائیل، در مورد ‘ماجراجویی عملیاتی’ علیه ایران هشدار داد و شماری از مقامات امنیتی سابق نیز ‘تکروی’ اسرائیل در حمله نظامی به تاسیسات هسته ایران را عاقلانه ندانسته اند. // [-] اندازه متن [+] به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از جام نیوز، سایت بی بی ...

هفته گذشته، شائول موفاز، معاون سابق نخست وزیر اسرائیل، در مورد ‘ماجراجویی عملیاتی’ علیه ایران هشدار داد و شماری از مقامات امنیتی سابق نیز ‘تکروی’ اسرائیل در حمله نظامی به تاسیسات هسته ایران را عاقلانه ندانسته اند.

//
[-] اندازه متن [+]

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از جام نیوز، سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian)پنجشنبه پنجم مرداد (July.26) از مواضع متفاوت اسرائیل و غرب در مورد فعالیت های هسته ای ایران خبرداد: «جدیدترین دور مذاکرات هسته ای نمایندگان ایران و کشورهای گروه ١+۵، که خواستار اجرای قطعنامه های شورای امنیت شامل توقف یا تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران هستند، با نشست استانبول در اواخر فروردین ماه آغاز شده و با جلساتی در بغداد و مسکو ادامه داشته است اما هنوز نشانه ای از توافق دو طرف دیده نمی شود. برخی منابع اسرائیلی این نظر را مطرح کرده اند که هدف جمهوری اسلامی از ورود به مذاکرات طولانی این است که زمان لازم را برای پیشبرد برنامه تولید تسلیحات اتمی بدون مواجهه با واکنش تند بین المللی به دست آورد و جامعه بین المللی را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.»

به گزارش بی بی سی: «با وجود فشار اقتصادی بر ایرانیان، رهبر جمهوری اسلامی تغییر در سیاست خود را رد کرده است. به گفته آنان، گروه ١+۵ باید از ایران بخواهد فورا تمامی خواست های جامعه بین المللی را برآورده سازد و در غیر اینصورت، اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را همراه با وضع تحریم های فلج کننده اقتصادی مورد بررسی جدی قرار دهد زیرا تاخیر در این زمینه باعث خواهد شد تا جمهوری اسلامی تمهیداتی را برای حفاظت از این تاسیسات در برابر حملات هوایی به اجرا بگذارد. در مقابل، برخی از کارشناسان اسرائیلی تاکید داشته اند که اقدام نظامی علیه ایران تنها می تواند باعث افزایش حمایت داخلی از حکومت و فعالیت های اتمی آن شود و بهانه ای به دست جمهوری اسلامی بدهد تا با متوقف کردن هرگونه همکاری با نهادهای بین المللی، برنامه های هسته ای خود را با سرعت بیشتر و بدون وجود نظارت خارجی به پیش ببرد.»

بی بی سی در این باره افزود: «هفته گذشته، شائول موفاز، معاون سابق نخست وزیر اسرائیل، در مورد “ماجراجویی عملیاتی” علیه ایران هشدار داد و شماری از مقامات امنیتی سابق نیز “تکروی” اسرائیل در حمله نظامی به تاسیسات هسته ایران را عاقلانه ندانسته اند. در حال حاضر، نشانه ای از تمایل آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دست زدن به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی دیده نمی شود. در عین حال، با وجود فشارهایی که تحریم های اقتصادی برای مردم ایران در پی داشته است، نشانه ای از نرمش حکومت ایران در زمینه برنامه های اتمی مشاهده نشده و روز سه شنبه این هفته، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بدون نام بردن از برنامه های اتمی، تغییر در سیاست های خود را رد کرد.»

بی بی سی گفت: «وزیر دفاع اسرائیل ضمن تاکید بر افزایش تلاش بین المللی برای توقف فعالیت های هسته ای ایران، گفته است مقابله با ایران اتمی پرهزینه تر از پیشگیری از اتمی شدن ایران است. به گزارش رسانه های خبری اسرائیل، ایهود باراک، وزیر دفاع، با ابراز این نظر که برنامه هسته ای ایران همچنان در مسیر ساخت بمب اتمی ادامه داشته است، گفت: «با اینکه از عمق مشکلات و پیچیدگی هر نوع عملیاتی برای جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات اتمی آگاهم، تردیدی ندارم که اگر چنین چالش واقعیت یابد، مقابله با آن بی نهایت پیچیده تر، بی نهایت خطرناک تر و از لحاظ منابع و حیات انسانی، بی نهایت پرهزینه تر خواهد بود.» باراک خواستار اقدام بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران شد و افزود: «زمان آن فرا رسیده است که تمامی جهان برای وحدت در عمل، وحدت در هدف و وحدت در اراده سیاسی آماده شود تا بتواند با سرعت و به شکلی نهایی، طرح های هسته ای ایران را متوقف کند.» ایهود باراک هشدار داد که اسرائیل اینک با «چالشی پیچیده تر از هر زمان دیگری» مواجه است و افزود «لازم است برای اطمینان از امنیت اسرائیل، تصمیماتی دشوار و سرنوشت ساز اتخاذ کنیم.» وزیر دفاع اسرائیل با اشاره با تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه، گفت: «واقعه بهار عربی، که به تدریج به تابستان عربی تغییر شکل داده، نشان می دهد که در نهایت، ما فقط می توانیم به خودمان متکی باشیم. »

در ادامه گزارش بی بی سی آمده است: «برخی رسانه های خبری اسرائیل اظهارات ایهود باراک را به حمایت او از حمله به تاسیسات هسته ای ایران تعبیر کرده اند. آمریکا کوشیده است اسرائیل را از اقدام یک جانبه نظامی علیه ایران منصرف کند. کانال ٢ تلویزیون اسرائیل در گزارشی درباره اظهارات وزیر دفاع این کشور گفت که اخیرا ایران اعلام کرده است که در نظر دارد به غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۶٠ درصد مبادرت ورزد که، به گفته این کانال تلویزیونی، جمهوری اسلامی را در آستانه تولید بمب اتمی قرار می دهد.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1262

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.