آیا خاتمی نیز مانند موسوی و کروبی ، مجریان و ناظران انتخابات را دزد آرای مردم می داند // [-] اندازه متن [+] به گزارش پیارم به نقل جام نیوز، وب سایت “سحام نیوز” (Sahamnews) دوشنبه ۲ مرداد (۲۳july) خبری را منتشر نمود که در آن “مجتبی واحدی” مشاور سابق کروبی که اخیرا از این ...
آیا خاتمی نیز مانند موسوی و کروبی ، مجریان و ناظران انتخابات را دزد آرای مردم می داند

//
[-] اندازه متن [+]

به گزارش پیارم به نقل جام نیوز، وب سایت “سحام نیوز” (Sahamnews) دوشنبه ۲ مرداد (۲۳july) خبری را منتشر نمود که در آن “مجتبی واحدی” مشاور سابق کروبی که اخیرا از این سمت استعفا داده است از “سید محمد خاتمی” چند سوال پرسیده است.

در ابتدای این سوال این چنین آمده است: «خاتمی اظهارات اخیر خود را دارای پشتوانه از سوی مهندس موسوی دانسته و اظهار داشته است جناب مهندس موسوی گفته اند مبنایشان همان بیانیه ۱۷ است که برحرکت در چارچوب قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن تأکیددارد. بیست ماه ، از صدور بیانیه شماره ۱۷ گذشته و در این مدت قوانین مدنی جمهوری اسلامی اجرا شده است وبر اساس اصل نود و هشتم، تفسیر قانون اساسی منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ مرجعی برای رد این تفسیر وجود ندارد . لذا برای من مشخص نیست که با تحرکات جدید حاکمیت و آشکار شدن پیامدهای اتکا به قانون اساسی ، آیا موسوی همچنان ، خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی است یا نه ؟ اما به دوستانی که سخنان اخیر خاتمی را خوانده اند توصیه می کنم نگاهی به بیانیه ۱۷ هم داشته باشند.

میرحسین در آن بیانیه با صراحت، خواستار تدوین «قانون شفاف و اعتماد بر انگیز برای انتخابات ها شده است. موسوی در بیانیه خود، قانون شفاف انتخاباتی را اینگونه توصیف می کند: «این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت آرا و اندیشه ها تضمین کند و جلوی دخالت های سلیقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح، منتفی سازد.» آیا خاتمی، نشانه ای از اراده نظام برای تدوین قانون «ضد آپارتاید انتخاباتی» مشاهده کرده که از یکسو خود را به بیانیه ۱۷ موسوی ، پایبند نشان می دهد و از سوی دیگر به دنبال شکستن اجماع تحریم انتخابات و ایجاد اجماع برای گرم کردن تنور انتخاباتی نظام است ؟

در خصوص نسبت خاتمی با تفکرات مهندس موسوی ، پرسش دیگری هم می توان مطرح کرد. خاتمی روز سی و یکم تیرماه ۹۱ در دیدار با گروهی که مردم اصفهان نامیده شده اند اظهار داشته است: «در سطح جامعه عمومی نوعی نارضایتی دیده‌می‌شود. نمی‌خواهم بگویم این نارضایتی منشأ یک انقلاب دیگر می‌شود. نه؛ قصد من این نیست، زیرا در عمق وجود اکثریت جامعه، اسلام هست و مردم دین را قبول دارند حتی اگر نسبت به حاکمان آن نظر منفی داشته باشند با این مسأله موافق نیستند که اصل نظام از بین برود.» خاتمی با این اظهار نظر، با صراحت تمام، نظام حاکم در کشور را معادل «اسلام» دانسته ولذا به نظر او چون اکثریت مردم ایران، مسلمان هستند علیه نظام فعلی، انقلاب نخواهند کرد. این سخن را مقایسه کنید با سخن روز پنجم اردیبهشت ماه سال ۸۹ میـــــر حسین موسوی که اظهار داشت: «از کشتی نظام پیاده شده ایم از کشتی اسلام که پیاده نشده ایم.» یعنی بر خلاف سخن عجیب خاتمــــــی که «نظام جمهوری اسلامی» را معادل دقیق ‌«اسلام» معرفی می کند میر حسین ادعاهای رهبران ایران در مورد خروج حامیان جنبش سبز از کشتی نظام را بلامانع می داند زیرا به اعتقاد او اسلام را کشتی دیگری است که هیچ ارتباطی با کشتی نظام ندارد، همان کشتی که کروبی آن را قایقِ حاملِ سردار نقدی، محمود احمدی نژاد، سید احمد خاتمی و احمد جنتی دانست.»

واحدی در ادامه سوال دیگری از خاتمی می پرسد به این مضمون که: «مهدی کروبی در آستانه نمایش انتخاباتی دوازدهم اسفند ماه، پیامی برای ملت ایران فرستاد که حاوی دو نکته مهم بود. نخست آنکه او انتخابات مجلس نهم را یک «حرکت فرمایشی» نامید که به تعبیر او بخشی از آخرین تیر ها به پیکره «‌نظام» بود. ثانیاً او با صراحت از امید خویش برای «احیای ارزش های موجود در قانون اساسی مصوب سال ۵۸ » سخن گفت تا نشان دهد قانون اساسی فعلی را تأمین کننده حقوق و مطالبات ملت ایران نمی داند. کروبی، قبل از آن هم به صراحت کفته بود که «نظام حاکم را نه جمهوری می داند و نه اسلامی.» آقای خاتمی باید به این پرسش پاسخ دهد میان او که همچنان بر «حرکت در چارچوب نظام موجود سخن می گوید» و «شرکت در انتخابات را لازم می شمارد» و کروبی که اولاً نظام موجود را نه جمهوری می داند و نه اسلامی و ثانیاً به دست اندرکاران انتخابات در جمهوری اسلامی لقب دزد آرای مردم داده و انتخابات را”‌نمایش فرمایشی” می خواند چه نسبتی وجود دارد؟»

در خاتمه همچنین مشاور مستعفی کروبی در رابطه با جنبش سبز از خاتمی اینگونه سوال می کند:«آقای خاتمی در اغلب سخنرانی های اخیر خود ، از «ما» یی سخن می گوید که به ادعای او ، بر اندازان را در جمع خود نمی پذیرد . البته تا آنجا که آقای خاتمی در جمع دوستان خود و از زبان آنان سخن بگوید کسی به او اعتراض نخواهد کرد. اما اصرار خاتمی بر آنکه تمامی بدنه جنبش سبز و همه حامیان اصلاحات را هم فکر خود معرفی نماید کمی عجیب است. به خصوص آنکه او با صراحت ادعا می کند سخنان اوسخن سران جنبش سبز هم هست. پس لازم است او مقصود خود از بر اندازی را مشخص نماید.

مهمترین ادعای جنبش سبز، دزدی آرای مردم توسط مجریان و ناظران انتخابات بود . آقای خاتمی هیچگاه با چهره های پیشتاز جنبش سبز که ادعای وقوع تقلب وسیع در انتخابات را داشتند همراهی نکرد اما اخیراً در همه صحبت های خود در خصوص انتخابات آتی و حمایت از نظام حاکم ، از ضمیر « ما » استفاده می کند تا مواضع خود را بازتاب دهنده دیدگاههای موسوی و کروبی، معرفی نماید.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1214

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.