وزیر نیرو گفت: بسته حمایتی مرحله دوم نیز آماده و تقدیم دولت شده است قرار است با همکاری صنایع و بانکها لوازم پرمصرف از خانواده‌ها خارج و کم مصرف جایگزین آنها شود. همچنین از انرژی خورشیدی نیز استفاده بیشتری شود. // به گزارش پیارم به نقل از  جام نیوز مجید نامجو امروز در سخنان پیش ...
وزیر نیرو گفت: بسته حمایتی مرحله دوم نیز آماده و تقدیم دولت شده است قرار است با همکاری صنایع و بانکها لوازم پرمصرف از خانواده‌ها خارج و کم مصرف جایگزین آنها شود. همچنین از انرژی خورشیدی نیز استفاده بیشتری شود.

//
به گزارش پیارم به نقل از  جام نیوز مجید نامجو امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در صنعت آب و برق افتاده است از هر لحاظ می‌توانیم نیازهای خود را در این بخش در داخل تامین کنیم ودر مورد بخشی هم که وابسته هستیم با طراحی‌هایی که انجام می‌دهیم مستقل خواهیم شد و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

نامجو همچنین افزود: وزارت نیرو طی ۳۳ سال بعد از انقلاب اسلامی نسبت به انواع تحریم‌هایی که مطرح می‌شود واکسینه شده است.

 

نامجو گفت: قبلا مواردی بود که به خارجی‌ها سفارش می‌دادیم اما زمانی که می‌بینند ما خودمان توانایی انجام چنین دانش و تکنولوژی را داریم آماده می‌شوند با ما مشارکت کنند.

 

وی با بیان اینکه نگرانی کشورهای خارجی از شتاب پیشرفت در کشور ما هست، گفت: آنها تلاش می‌کنند جلوی سرعت و شتاب پیشرفت را بگیرند.

 

وی افزود: قبل از دولت نهم کل ظرفیت برق کشور ۳۸ هزار و ۱۰۰ مگاوات بود که تا پایان دولت دهم همین ظرفیت به برق کشور اضافه خواهد شد و این مسئله است که آنها را ناراحت کرده است.

 

وزیر نیرو همچنین تصریح کرد: قبل از دولت نهم ظرفیت سدهای کشور ۲۷ میلیارد متر مکعب بود که تا پایان دولت به ۵۱ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: تحریم‌ها شاید ما را اذیت کند و باعث شود که در زمان اجرای پروژه‌ها و هزینه‌ها تحت تاثیر قرار بگیریم اما روند تولید به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند زیرا مسیرهای دور زدن تحریم را متخصصان داخلی به راحتی اشراف دارند.

 

وی همچنین در زمینه هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار داشت: بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها وزارت نیرو ساده‌سازی، یکسان‌سازی و پلکانی تعرفه‌ها را در سطح کشور انجام داد.

 

نامجو گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش ۱۰ درصدی برق خانگی، ۱۲ درصدی برق اداری و عمومی و ۶ درصدی برق تجاری شد.

نامجو ادامه داد: همچنین مصرف برق در بخش‌های تولیدی نیز افزایش یافت که یکی از اهداف اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود برق کشاورزی ۱۵ درصد و برق صنعتی ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

 

وزیر نیرو گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان در مصرف برق صرفه جویی شد و صادرات برق نیز ۱۵ درصد افزایش یافت.

 

نامجو گفت: بسته حمایتی مرحله دوم نیز آماده و تقدیم دولت شده است قرار است با همکاری صنایع و بانکها لوازم پرمصرف از خانواده‌ها خارج و کم مصرف جایگزین آنها شود. همچنین از انرژی خورشیدی نیز استفاده بیشتری شود.

 

وزیر نیرو همچنین تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید ملی ۹ کارگروه تاسیس شده تا در زمان نیاز با ارائه طرح‌های صنعت آب و برق این صنعت را فعال کنند به طوری که تنها در طرح ماندگار ۲۷۰ پروژه در وزارت نیرو تعریف شده است.

 

وزیر نیرو همچنین گفت: وزارت نیرو در موضوع مسکن مهر نیز همپای وزارت مسکن بر تامین آب و برق پروژه‌های انجام شده مصر است.

 

وی تاکید کرد: با جذب اعتباراتی که اتفاق افتاده و از محل فروش اوراق و سایر برنامه‌هایی که وزارت نیرو اجرا می‌کند تحولی در جذب منابع مالی ایجاد شده و نشاط در بخش خصوصی ایجاد شده است.

 

وی افزود: به زودی فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های وزارت نیرو هم آغاز خواهد شد.

 

نامجو در خصوص آینده صنعت آب و برق گفت: اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ ادامه برنامه‌های افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات از برنامه‌های عمده وزارت نیرو است.

 

وی گفت: در حال حاضر میزان تلفات در بخش برق از ۲۳ به ۱۵ درصد رسیده و امسال به ۱۴ درصد خواهد رسید و نشان می‌دهد که نسبت به برنامه پنجم توسعه جلوتر هستیم.

 

وی تصریح کرد: ‌میزان تلفات صنعت برق نباید بیش از ۷ الی ۸ درصد باشد.

 

نامجو گفت: ترویج انرژی‌های نو به ویژه باد و استفاده از نیروهای کوچک از برنامه‌های دیگر وزارت نیرو است.

 

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیم و دورنمای مصرف آب کشور باید تلاش بیشتری در تامین آب کشور انجام دهیم.

 

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر زمانی مسئولان کشور راجع به مسئله آب صحبت می‌کنند نشان از حساسیت آنها به این موضوع است، به طوری که مقام معظم رهبری اشاره کردند با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب کشاورزی می‌توان به میزان آب شرب کنونی کشور ذخیره‌سازی کرد.

 

وی همچنین گفت: رئیس جمهور نیز در دولت دهم ۵ جلسه شورای عالی آب برگزار کرده است و استانداران نیز فعال شدند تا مسئله آب را به صورت جدی دنبال کنند.

 

وی افزود: دولت اعتبار خوبی برای کاهش مصرف آب در نظر گرفته است و در صورت صرفه‌جویی در آب افزایش دو میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی میسر خواهد بود.

 

نامجو تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نیرو شیرین‌سازی آب از دریاهای شمال و جنوب کشور را و همچنین انتقال آب از فرامرزها بویژه کشور تاجیکستان را در برنامه دارد.

 

وزیر نیرو در مورد انتظارات خود از مردم و مردم از وزارت نیرو گفت: نخستین درخواست ما صرفه‌جویی است.

 

وی گفت: اگرچه بعد از هدفمندیی یارانه سرانه مصرف هفتگی برق خانوار از ۲۹۰۰ کیلووات ساعت به ۲۵۰۰ رسیده است اما همچنان با میانگین جهانی ۲۰۰ کیلووات ساعت فاصله داریم.

 

 

وی همچنین گفت: میانگین مصرف هر نفر ۱۷۲ لیتر در روز به ۱۵۰ لیتر در روز رسیده است اما این کاهش همچنین باید ادامه داشته باشد.

 

وی افزود: در حال حاضر انشعابات غیرمجاز یکی از مشکلات جدی است که علاوه بر اختلال در مصرف آب به دلیل اختلال در ایمنی و بهداشت نیز باید جلوگیری شود.

 

وی تصریح کرد: اگرچه درخواست مردم پایین آوردن قیمت آب و برق است اعلام می‌کنم که در مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در کنار مردنم خواهیم بود و برنامه‌های کاهش قیمت تمام شده را دنبال می‌کنیم.

وزیر نیرو در پایان تصریح کرد: امسال بارندگی‌های خوبی انجام شده، از نظر تامین آب هیچ مشکلی وجود ندارد اما مردم باید رعایت کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1152

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.