دریاچه ارومیه؛ خون بجای آب * اتفاق جالب در تبلیغ دو شرکت اینترنتی ایرانی * بیشترین علت مرگ و میرها در کشور دریاچه ارومیه؛ خون به جای آب پیارم به نقل از باشگاه خبرنگاران: طی تحقیقات انجام شده از ۱۲سال پیش تا کنون نمودار تر از آب پاک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است ...
دریاچه ارومیه؛ خون بجای آب * اتفاق جالب در تبلیغ دو شرکت اینترنتی ایرانی * بیشترین علت مرگ و میرها در کشور

دریاچه ارومیه؛ خون به جای آب

پیارم به نقل از باشگاه خبرنگاران: طی تحقیقات انجام شده از ۱۲سال پیش تا کنون نمودار تر از آب پاک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بومی حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده نشان می دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

 

فاضل معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست احیا و نجات دریاچه ارومیه به عنوان یکی از تالابهای بین المللی در اولویت برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست می داند و می گوید: دریاچه ارومیه که طی دهه اخیر با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند و به اعتقاد کارشناسان نفسهای آخرش را می کشد از ۲سال گذشته تابستانها به رنگ سرخ گراییده و علامت هشدار برای نجات این زیست بوم را به صدا در می آورد.

 

وی ادامه داد: موضوع بارورسازی ابرها یکی از پروژه های اولویت دار احیای دریچه ارومیه است.
وی استفاده از ظرفیت های قانون گذاری و کسب نظرات مجلس را اقدام بعدی در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا جلسات هماهنگی با مجمع نمایندگان ۳ استان با حضور اعضای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون جهاد کشاورزی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه احیا و نجات دریاچه ارومیه فرایند مشارکتی طولانی مدت را می طلبد تصریح کرد: نجات دریاچه ارومیه یکی از اولویت های اصلی دولت بوده که با تشکیل کار گروه ویژه احیای دریاچه ارومیه طرحهای بارورسازی ابرها، انتقال بین منطقه ای آب، افزایش تسهیلات اجرای طرحهای آبیاری نوین در حوزه ابخیز دریاچه ارومیه از طرحهایست که هم اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی و یا تعیین پیمانکار برای اجرا قرار دارند.

 

گفتنی است: مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰ هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان حیات گونه های با ارزشی و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر می افتد.

***

 

اتفاق جالب در تبلیغ دو شرکت اینترنتی ایرانی

آی تی ایران – استفاده از تبلیغات مشابه این روزها بین بسیاری از شرکتهای خدمات دهنده اینترنت به یک رقابت تبدیل شده است.

 

جالب آنکه برخی از این تبلیغات کاملا کپی برداری از تبلیغ شرکت دیگر است. به عنوان نمونه این تبلیغ شرکت شاتل که کاملا مشابه تبلیغ رسپینا است.

 

ما نمی دانیم که کدامیک از این دو خدمات دهنده اینترنت زودتر این ایده تبلیغاتی را به کار برده اما حداقل خوب بود آب میوه را عوض می کردند!

***

 

بیشترین علت مرگ و میرها در کشور
مهر: دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه جلسه شبکه تحقیقات دیابت و استئوپروز که در محل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در ارتباط با برخی اظهارات پیرامون اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: به این برنامه بسیار امید بسته‌ایم و تلاش می‌کنیم در بسته‌های ادغام‌یافته در نظام پزشک خانواده در زمینه بیماریهای غیرواگیر، فعالیتهای جدی‌ را انجام دهیم.

 

وی با عنوان این مطلب که بنده پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌ام و به همه اعضای هیئت دولت نیز پیشنهاد می‌کنم که در برنامه پزشک خانواده ثبت‌نام کنند، افزود: علاوه بر اجرای پزشک خانواده لازم است آموزشهای عمومی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، همکاریهای بین‌بخشی را افزایش دهیم، البته این گونه فعالیتها باید در شبکه‌های تحقیقاتی محقق شود.

 

دستجردی درباره گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز گفت: فردا برای افتتاح این طرح به استان سیستان و بلوچستان و هفته آینده به استان مازندران سفر می‌کنیم و در هر هفته این برنامه در یک استان راه‌اندازی می‌شود.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه پزشک خانواده بیشتر در بحث پیشگیری تا درمان تمرکز دارد و امیدواریم در هفته دولت جشن تکمیل خانواده‌های بهداشت روستایی را برگزار کنیم.

 

دستجردی در ارتباط با پوشش بیمه ای ۲۰۲ قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج که رئیس جمهور دستور آن را داده است، گفت: در جلسه اخیر هیئت دولت در این زمینه صحبتهایی انجام شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است که پوشش این داروها در اولویت قرار گیرد.

 

وی با عنوان این مطلب که این ۲۰۲ قلم دارو شامل داروهای بیماران خاص، صعب‌العلاج و برخی داروهای گیاهی است، تاکید کرد: اولویت ما، پوشش بیمه ای داروهای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی است، چون تهیه این داروها هزینه‌های فراوانی را به بیمار تحمیل می‌کند.

 

وزیر بهداشت در ادامه به عوارض بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: نارسایی کلیه و دیالیز یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت است، هر چقدر که دستگاه دیالیز تهیه می‌کنیم، ولی کفاف نیاز بیماران را نمی‌دهد این در حالی است که یکی از مهمترین عوارض ابتلا به دیابت، نارسایی کلیه است.

 

دستجردی ادامه داد: احتمال ابتلای یک دیابتی به بیماریهای قلبی و عروقی ۴ برابر افراد سالم است. از سوی دیگر شایعترین علت نابینایی، ابتلا به دیابت است. بنابراین برای کنترل دیابت باید تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ شبکه تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از فعالترین آنها شبکه دیابت است، گفت: امروزه علت بیش از ۶۰ درصد از مرگ و میرها در کشور ابتلا به بیماریهای غیرواگیر است، ۴۵ درصد آن مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی، ۱۲ درصد سرطانها و ۴ تا ۵ درصد نیز مربوط به عوارض ریوی و دیابت است. بنابراین باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

 

دستجردی با اشاره به بیماری استئوپروز (پوکی استخوان)، گفت: شیوع استئوپروز یک‌دهم دیابت است، ولی عوارض ناشی از آن و معلولیت‌هایش، هزینه‌های زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند. بنابراین لازم است در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، برنامه‌ریزی جدی بکنیم.

وی تاکید کرد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت ایران مبتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان)، هستند و برای کاهش ابتلا به این بیماری نیازمند سیاست‌گذاری و همکاریهای بین‌بخشی هستیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان ایران، گفت: بر اساس نتایج سرشماری جدید صورت گرفته در کشور، حدود ۶ درصد جمعیت ایران سالمند هستند و هر چه به تعداد این افراد افزوده شود، بیماریهای غیرواگیر افزایش می‌یابد. میزان مراجعات سالمندان و بستری‌ شدن آنان ۵ برابر بیشتر از گروههای دیگر سنی است، بنابراین باید برای این گروه سنی نیز برنامه‌ریزیهای لازم را انجام دهیم البته خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=1148

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.